Kaukovalojen oikeaoppinen käyttäminen
Älkää vilkuttako minulle niitä pitkiänne, jos itse vaihdatte ne liian aikaisin pois.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatat olla oikeassa, mutta saatat olla myös väärässä. Kuullessamme vain tarinan toisen puolen emme voi tietää miten on. Avauksessa olisit voinut toki kertoa oikeaoppisen tavan käyttää pitkiä ajovaloja, kun kohdataan toinen auto.
Ööö, eikö se opeteta ihan autokoulussa?
Luuletko kaikkien osaavan, kun ihmisillä autokoulusta 0-70 vuotta? Kun ap vielä tekee aloituksen valittaen, etteivät ihmiset osaa, niin eikö siihen kohtaan kertaus miten pitkien kanssa tulisi toimia sopisi?
Jos asettuu ratin ja penkin väliin pitää osata.
AP:n avaus antaisi ymmärtää, että kaikki ei osaa. Kun kerran todistetusti kaikki eivät osaa, niin eikö kannattaisi aihe kerrata? Joku saattaisi oppia uutta tai huomata virheen nykyisessä tavassaan, vaikka luulee osaavansa asian.
Jos koet kertauksen tarpeelliseksi ole hyvä ja tee se.
Toisilla tuntuu olevan periaate etteivät itse ikinä vaihda pitkiä pois ennen vastaan tulijaa. Joskus kokeiltu ihan tahallaan, niin iso osa ei vaihda, vaan ajaa sitten pitkillä vaihtamatta itse ensin.
Vierailija kirjoitti:
On se siinä tilanteessa, kun toisella on jo lyhyet valot. Silloin ei voi ajatella, että odotan, kunnes valokeilat kohtaavat. Tämä taisi jäädä nyt sinulta ymmärtämättä.
Vaikka toisella olisi lyhyet valot, niin pitkien vaihtuessa valokeilojen kohdatessa ei lyhyitä käyttävä ehdi häikäistymään.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla tuntuu olevan periaate etteivät itse ikinä vaihda pitkiä pois ennen vastaan tulijaa. Joskus kokeiltu ihan tahallaan, niin iso osa ei vaihda, vaan ajaa sitten pitkillä vaihtamatta itse ensin.
Jos sua tulee vastaan vaikka 125 autoilijaa tietyllä matkalla, mistä sä tiedät, mikä on kenenkin periaate? Jos mua vastaan tulee autoilija, jonka valot eivät mua häikäise, vaihdan sitten, kun hänkin on vaihtanut. Jos häikäisevät, sitten vaihdan itse ensin. Ei tämä ole mikään "en ikinä vaihda ennen kuin vastaantulija on vaihtanut" -periaate. Ei kannata liikaa kuvitella tietävänsä, mitä vastaantulija ajattelee, kun sitä ei voi kuitenkaan tietää. Hölmöjen hommaa tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se siinä tilanteessa, kun toisella on jo lyhyet valot. Silloin ei voi ajatella, että odotan, kunnes valokeilat kohtaavat. Tämä taisi jäädä nyt sinulta ymmärtämättä.
Vaikka toisella olisi lyhyet valot, niin pitkien vaihtuessa valokeilojen kohdatessa ei lyhyitä käyttävä ehdi häikäistymään.
Kyllä ehtii. Nykyään on ihmisillä tosi paljon lisävaloja autoissa, ja ne ovat todella kirkkaita. Sääolosuhteet toki vaikuttavat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatat olla oikeassa, mutta saatat olla myös väärässä. Kuullessamme vain tarinan toisen puolen emme voi tietää miten on. Avauksessa olisit voinut toki kertoa oikeaoppisen tavan käyttää pitkiä ajovaloja, kun kohdataan toinen auto.
Luuletko kaikkien osaavan, kun ihmisillä autokoulusta 0-70 vuotta? Kun ap vielä tekee aloituksen valittaen, etteivät ihmiset osaa, niin eikö siihen kohtaan kertaus miten pitkien kanssa tulisi toimia sopisi?
Jos asettuu ratin ja penkin väliin pitää osata.
AP:n avaus antaisi ymmärtää, että kaikki ei osaa. Kun kerran todistetusti kaikki eivät osaa, niin eikö kannattaisi aihe kerrata? Joku saattaisi oppia uutta tai huomata virheen nykyisessä tavassaan, vaikka luulee osaavansa asian.
Jos koet kertauksen tarpeelliseksi ole hyvä ja tee se.
Fiksumpaa olisi ollut tehdä avaus huolellisesti, mutta toki perus av:ta heittää puolivillainen avaus sinnepäin. Alla kopioituna IS:n muutaman vuoden takaisesta jutusta:
Milloin lyhyet ja milloin pitkät?
Pimeällä ajettaessa pitkät valot on vaihdettava lyhyisiin toisen auton takana ajettaessa ja kohtaamistilanteessa viimeistään vastaantulevan ajoneuvon valokiilojen kohdatessa omat.
Moottoritiellä voidaan käyttää kaukovaloja toista ajoneuvoa kohdatessakin, kun ajetaan suoralla tieosuudella, jolloin ajoneuvojen käyttämät ajolinjat ovat sivusuunnassa kaukana toisistaan eikä häikäisyä tapahdu. Jos tie kaartuu niin, että kaukovalojen kiila uhkaa kohdistua vastaantulevan silmiin, on moottoritielläkin kuljettajan hyvä vaihtaa lähivaloille.
Kannattaa myös tarkistaa omien ajovalojen kunto ja oikea suuntaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ehtii. Nykyään on ihmisillä tosi paljon lisävaloja autoissa, ja ne ovat todella kirkkaita. Sääolosuhteet toki vaikuttavat paljon.
Kantaako häikäisy valokeilojen ulkopuolelle?
Itse olen luopunut automaattikaukovalojen käytöstä juurikin tästä syystä. Ne tunnistaa valot tosi myöhään, jos joku vaihtaa liian aikaisin, valaistus on vastaantulijalla puutteellinen, jne. Jos edellä menee auto syntyy ns pimeä katvealue ja viive on minusta liian pitkä kun vastaantulija on mennyt ohi, sekä katuvalot suunnattu huonosti valot arpoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantaako häikäisy valokeilojen ulkopuolelle?
Kyllä kantaa, kun kyseessä on tehokkaat lisävalot. Ja onhan se välimatka paljon lyhyempi, kun toisella on lyhyet valot.
Automaatti vaihtaa kun vaihtaa. Ja saattaa välkyttää, jos vaihdat omasi lyhyille 'liian aikaisin'.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen luopunut automaattikaukovalojen käytöstä juurikin tästä syystä. Ne tunnistaa valot tosi myöhään, jos joku vaihtaa liian aikaisin, valaistus on vastaantulijalla puutteellinen, jne. Jos edellä menee auto syntyy ns pimeä katvealue ja viive on minusta liian pitkä kun vastaantulija on mennyt ohi, sekä katuvalot suunnattu huonosti valot arpoo.
Mun auto on taas todella aikaisessa kääntämässä lyhyille. Pitkää matkaa ajaessa automatiikka on kyllä ominaisuus joka on myös seuraavassa autossani.
Käytännössä en muista milloin olisin viimeksi nähnyt sellaisen tilanteen, että minun ja vastaantulijan kaukovalokeilat kohtaavat. Yleensä vastaantulija vaihtaa lähivaloihin aikaisemmin, ja räpsyttelee valoja minulle jos en minäkin vaihda.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne sammuu joka hiton pihavalosta.
Vierailija kirjoitti:
Mäet on automatiikan heikko puoli, kun se vaihtaa vasta valon nähdessään ja silloin on jo liian myöhäistä. Tuosta syystä meilläkään ei sitä enää käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla ei taida olla edes autoa.
Ps. Pitkiä vilautetaan myös silloin kuin edessä on esimerkiksi onnettomuus, hirviä tiellä tai aloittaja ei osaa laittaa pitkiä pois päältä ja valoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mun auto hoitaa ajovalot mun puolesta.
Musta taas rasittavaa on se, kun jotkut laittaa ne pitkät takaisin päälle juuri kohdatessa. Ärsyttävä tapa. Miksi ei voi odottaa että on selkeästi menty ohi.
Aikanaan opetettiin oikein TV:n tietoiskussa, että pitää vaihtaa pitkille hieman ennen kohtaamista.
Jaa, itse vaihdan vähän liian aikaisin lyhyisiin, mutta en ala sitä vastaantulevaa "rankaisemaan" siitä, että hänellä on erilainen tapa kuin minulla. Eli en väläyttele enkä laita pitkiä takaisin just vähän liian aikaisin. Itsekin joskus töppäillyt liikenteessä. Mutta ei täällä varmasti kukaan muu ikinä töppäile yhtään missään, lol.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan opetettiin oikein TV:n tietoiskussa, että pitää vaihtaa pitkille hieman ennen kohtaamista.
Näin opetetaan myös autokoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse vaihdan vähän liian aikaisin lyhyisiin, mutta en ala sitä vastaantulevaa "rankaisemaan" siitä, että hänellä on erilainen tapa kuin minulla. Eli en väläyttele enkä laita pitkiä takaisin just vähän liian aikaisin. Itsekin joskus töppäillyt liikenteessä. Mutta ei täällä varmasti kukaan muu ikinä töppäile yhtään missään, lol.
Sepä se. Jokaiselle sattuu jonkinlainen virhearviointi tai epähuomiossa tehty virhe joskus. Omalla kohdalla sen tunnistaa yksittäiseksi virheeksi, mutta vastaantulevalla se onkin säännöllinen tapa ja osoitus mulkkumaisuudesta.
Ei ne katolla olevat ole laittomia. Ne ei saa peilata mistään niin että itse häikäistyy. Nykyään saa olla jopa pariton määrä lyhtyjä.
Tosin jos on tullut ihan hiljan uusia pykäliä niin laittakaa linkki niin voi taas päivittää tiedot.