Miksei huonohampaiset mene oikomishoitoon???
Minulla on muutamia ystäviä joilla on todella vinot hampaat. Peittelevätkin niitä kädellä kun nauravat. Miksei mene oikomishoitoihin?
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:52"]
Jos lanka on vaan edessä niin eihän se estä pätkääkään esim. takahampaiden liikkumista. Niitä kun moni joutuu oikomaan ihan samalla tavalla.
[/quote]
Takahampaat liikkuvat eteenpäin, mutta siellä on hampaita pysäyttämässä ne. Lisäksi purenta itsessään pitää takahampaita paikoillaan. Hampaita oiotaan kutosiin asti ja aikuisilla kutoset toimivat lähinnä kojeiden ankkureina, joten takahampaita ei moonestikaan aikuisiällä edes siirretä mihinkään. Yläleuassa käytetään lisäksi retentiolevyä joka estää myös takahampaiden liikkeen. Alaleuassa kieli estää takahampaiden liikkumisen sisäänpäin, ulospäin ne eivät työnny. Myös purentakisko stabiloi koko yläkaaren paikoilleen. Muuta retentiota ei ole olemassa, eikä sitä tarvita. Useilla aikuisilla pelkät langat riittävät pitkässä juoksussa, vaikka osa joutuu aluksi käyttämään retentiolevyä yläleuassa.
Mitä et ymmärtänyt?
[/quote]
Minulla kyllä siirrettiin takahampaitakin. Nyt ne on palannut entiseen koska siellä takana ei ole mitään mikä pitäisi niitä paikallaan.
Pidin pitkään myös Essex kiskoa mutta hampaani liikkuivat vaikka käytin sitä ympäri vuorokauden. Ne liikkuivat jopa edessä.
[/quote]
Essix-kisko ei ole täysjäykkä, joten se oli siis sinulle väärä valinta. Takahampaiden siirtyminen riippuu pääasiassa purennasta, ellei sitä ole saatu optimaaliseksi oikomishoidolla, on ainoa vaihtoehto retentioon purentakiskojäykkyyden retentiokoje yöksi ja alkuvaiheen retentioon myös päiväkäyttöön soveltuva retentiolaite, esim. perinteinen retentiolevy.
Retention epäonnistuminenkin on hoitovirhe. Tosin, jos Essix menee suuhun ja ei ole rikki, eivät hampaat ole merkittävästi liikkuneet. Jos ei mene suuhun, tarkoittaa se sitä ettei sitä ole pidetty. Essix-kiskon tapaisilla viritelmillä voidaan nimittäin myös oikoa hampaita (Invisalign).
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:52"]
Jos lanka on vaan edessä niin eihän se estä pätkääkään esim. takahampaiden liikkumista. Niitä kun moni joutuu oikomaan ihan samalla tavalla.
[/quote]
Takahampaat liikkuvat eteenpäin, mutta siellä on hampaita pysäyttämässä ne. Lisäksi purenta itsessään pitää takahampaita paikoillaan. Hampaita oiotaan kutosiin asti ja aikuisilla kutoset toimivat lähinnä kojeiden ankkureina, joten takahampaita ei moonestikaan aikuisiällä edes siirretä mihinkään. Yläleuassa käytetään lisäksi retentiolevyä joka estää myös takahampaiden liikkeen. Alaleuassa kieli estää takahampaiden liikkumisen sisäänpäin, ulospäin ne eivät työnny. Myös purentakisko stabiloi koko yläkaaren paikoilleen. Muuta retentiota ei ole olemassa, eikä sitä tarvita. Useilla aikuisilla pelkät langat riittävät pitkässä juoksussa, vaikka osa joutuu aluksi käyttämään retentiolevyä yläleuassa.
Mitä et ymmärtänyt?
[/quote]
Minulla kyllä siirrettiin takahampaitakin. Nyt ne on palannut entiseen koska siellä takana ei ole mitään mikä pitäisi niitä paikallaan.
Pidin pitkään myös Essex kiskoa mutta hampaani liikkuivat vaikka käytin sitä ympäri vuorokauden. Ne liikkuivat jopa edessä.
[/quote]
Essix-kisko ei ole täysjäykkä, joten se oli siis sinulle väärä valinta. Takahampaiden siirtyminen riippuu pääasiassa purennasta, ellei sitä ole saatu optimaaliseksi oikomishoidolla, on ainoa vaihtoehto retentioon purentakiskojäykkyyden retentiokoje yöksi ja alkuvaiheen retentioon myös päiväkäyttöön soveltuva retentiolaite, esim. perinteinen retentiolevy.
Retention epäonnistuminenkin on hoitovirhe. Tosin, jos Essix menee suuhun ja ei ole rikki, eivät hampaat ole merkittävästi liikkuneet. Jos ei mene suuhun, tarkoittaa se sitä ettei sitä ole pidetty. Essix-kiskon tapaisilla viritelmillä voidaan nimittäin myös oikoa hampaita (Invisalign).
[/quote]
On ne sen verran liikkuneet että samassa tilanteessa olen kuin ennen oikomista. Oikojan mukaan pitäisi laittaa uudestaan kiskot jos hampaat halutaan kuntoon taas.
Kisko on kyllä ehjä ei siinä mitään ja menee paikalleen. Mutta jos sitä ei yhteen päivään käytä niin se ei enää mene paikalleen ennen kuin sitä taas pitää noin vuorokauden ja sitten se taas menee.
Minulla on hammaskaarta levennetty (eli ollut suussa hampaiden taka sellainen laajentaja), ollut perinteiset raudat, ollut erilliset kuminauhoilla toimiva muokkaus missä kuminauhoja piti vaihtaa.
Niin ylä kuin alahampaita on hoidettu.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 18:14"]
On ne sen verran liikkuneet että samassa tilanteessa olen kuin ennen oikomista. Oikojan mukaan pitäisi laittaa uudestaan kiskot jos hampaat halutaan kuntoon taas.
Kisko on kyllä ehjä ei siinä mitään ja menee paikalleen. Mutta jos sitä ei yhteen päivään käytä niin se ei enää mene paikalleen ennen kuin sitä taas pitää noin vuorokauden ja sitten se taas menee.
Minulla on hammaskaarta levennetty (eli ollut suussa hampaiden taka sellainen laajentaja), ollut perinteiset raudat, ollut erilliset kuminauhoilla toimiva muokkaus missä kuminauhoja piti vaihtaa.
[/quote]
Laittaa uudestaan kiskot? Uusi Essix vai? Siinä tapauksessa et voi olla alkutilanteessa. Ihan perinteinen retentiolevy estää todella hyvin tuon yläkaaren kaventumisen. En ole käytännön työssä tuohon Essixsiin juuri törmännyt sen vuoksi. Purentakiskon pito myöskin estää yläkaaren kaventumisen, koska se on täysjäykkää akryyliä tai muuta täysjäykkää materiaalia.
Tuo on ihan normaalia ettei kisko tahdo mennä paikoilleen vuorokauden pitämättömyyden jälkeen. Sama ilmiö tapahtuu myös useilla purentakiskopotilailla, vaikkei mitään oikomista ole edes takana. Kyse kun on millin sadasosan liikkeestä ja hampaat tuntevat tämän. Senpä takia noita retentiolaitteita tulee pitää niin säännöllisesti, monesti oikoja kertoo aluksi ihan tuntimäärän/vrk.
Kertomasi perusteella sun retentiossasi ei ole mitään vikaa, eikä tilanteesi ole palautunut ennalleen jos alkuperäinen Essix on ehjä ja menee epämukavuudella paikalleen. Jos se taas menee paikalleen, mutta lenkottaa sieltä täältä, et ole pitänyt sitä niin kuin on neuvottu.
En ole ikinä nähnyt potilasta jonka yläkaari olisi päässyt kaventumaan väärän/riittämättömän retention vuoksi, ne potilaat eivät ole pitäneet retentiokojeitaan ja sen voi todeta helposti sillä, että koje ei mahdu enää suuhun tai tuolaisen puolijäykän kojeen kyseessä ollessa on kireä toisaalta, mutta lerputtaa toisaalta. Jos se olisi ollut siellä missä pitää sen aikaa mikä on ohjeistettu, se kyllä menisi suuhun ja istuisi.
Lankojen kanssa voi joskus olla ongelmaa, joko ne on liian kevyet, tai sitten irronneet osittain, eikä potilas ole hakeutunut tilannetta korjauttamaan. Kontrollointi ja asiaan puuttuminen tarvitaessa on lekurin vastuulla, irrotettavien kojeiden pito ja retentiokaarten kiinnityksen tarkkailu potilaan vastuulla, pääosin retention ongelmat johtuvat potilaasta, ellei sittne ole kyse jostakin harvinaisen välinpitämättömästä oikojasta.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:18"]
Omasta oikomishoidostani on nyt 8kk ja hampaat ovat kauniit ja suorat. Oikominen kesti joulukuusta 2013 kesäkuuhun 2014, hampaat olivat todella vinot niin ylä- kuin alaleuassakin. Ei tarvinnut poistaa yhtään hampaita, hoito oli kivuliasta, mutta todellakin sen arvoista. Vihasin hampaitani ja hymyäni, nykyisin olen erittäin tyytyväinen hymyyni. Hintaa hoidolle tuli yksityisellä hieman yli 5000€, mutta ei kaduta. Hyvin käytetyt rahat. Nyt on retentiot suussa ja aion pitää kyllä loppuikäni (19v nyt siis olen :D) ja hampaiden puhdistus onnistuu erittäin hyvin, ilman minkäänlaisia ongelmia. Aluksi retentiot tietty tuntuivat oudoilta, mutta niihin tottui muutamassa päivässä
[/quote]
Ei sinulla kovin vinot olleet.
[/quote]
Voi kuule minulla on kotona kipsivalut hampaistani. Alahampaat olivat ihan sikinsokin ja kauniin kaaren sijaan alaleukani hampaat muistuttivat enemmänkin v-kirjainta. Alahampaiden vinouden takia myös ylähampaat menivät vinoon heti kun maitohampaiden tilalle kasvoi rautahampaat. Itselläni oli hampaiden väriset raudat ja koska kävin yksityisellä, rautoja kiristettiin 2-3 viikon välein, joten tulokset olivat todella nopeita. En kärsi vääränlaisesta purennasta, hampaissani oli ainoastaan asentovirheitä. Siksi hoito oli niin nopeaa.
Minulla on erittäin vinot ylähampaat. Kulmahampaat näyttää ihan vampyyrin torahampailta. Lapsena minulle laitettiin raudat hampaiden taakse kitalakeen. Pari vuotta olivat, ja otettiin pois kun haluttua tulosta ei saatu. Olin 10-vuotias. Hampaat olivat vinommassa kuin ennen.
15-vuotiaana kävin eri asemalla hammaslääkärissä. Totesivat että on kyllä hienosti sössitty. Todellisuudessa minulta olisi alunperin pitänyt poista kulmahampaiden viereiset hampaat, ja laittaa eteen raudat työntämään kulmahampaita taakse.
Vahinko on tehty, eikä siihen kuulemma oikomishoidot enää auta. Näillä mennään. Enkä muuten peitä suutani nauraessani.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 18:14"]
[/quote]
Laittaa uudestaan kiskot? Uusi Essix vai? Siinä tapauksessa et voi olla alkutilanteessa. Ihan perinteinen retentiolevy estää todella hyvin tuon yläkaaren kaventumisen. En ole käytännön työssä tuohon Essixsiin juuri törmännyt sen vuoksi. Purentakiskon pito myöskin estää yläkaaren kaventumisen, koska se on täysjäykkää akryyliä tai muuta täysjäykkää materiaalia.
Tuo on ihan normaalia ettei kisko tahdo mennä paikoilleen vuorokauden pitämättömyyden jälkeen. Sama ilmiö tapahtuu myös useilla purentakiskopotilailla, vaikkei mitään oikomista ole edes takana. Kyse kun on millin sadasosan liikkeestä ja hampaat tuntevat tämän. Senpä takia noita retentiolaitteita tulee pitää niin säännöllisesti, monesti oikoja kertoo aluksi ihan tuntimäärän/vrk.
Kertomasi perusteella sun retentiossasi ei ole mitään vikaa, eikä tilanteesi ole palautunut ennalleen jos alkuperäinen Essix on ehjä ja menee epämukavuudella paikalleen. Jos se taas menee paikalleen, mutta lenkottaa sieltä täältä, et ole pitänyt sitä niin kuin on neuvottu.
En ole ikinä nähnyt potilasta jonka yläkaari olisi päässyt kaventumaan väärän/riittämättömän retention vuoksi, ne potilaat eivät ole pitäneet retentiokojeitaan ja sen voi todeta helposti sillä, että koje ei mahdu enää suuhun tai tuolaisen puolijäykän kojeen kyseessä ollessa on kireä toisaalta, mutta lerputtaa toisaalta. Jos se olisi ollut siellä missä pitää sen aikaa mikä on ohjeistettu, se kyllä menisi suuhun ja istuisi.
Lankojen kanssa voi joskus olla ongelmaa, joko ne on liian kevyet, tai sitten irronneet osittain, eikä potilas ole hakeutunut tilannetta korjauttamaan. Kontrollointi ja asiaan puuttuminen tarvitaessa on lekurin vastuulla, irrotettavien kojeiden pito ja retentiokaarten kiinnityksen tarkkailu potilaan vastuulla, pääosin retention ongelmat johtuvat potilaasta, ellei sittne ole kyse jostakin harvinaisen välinpitämättömästä oikojasta.
[/quote]
Essex kisko menee paikalleen. Mutta hampaat ovat kuitenkin liikkuneet. Sen näkee ihan omilla silmillä.
Etuhampaani kun osaa yhteen eikä ne ennen essex kiskoa osunut koska niitä oli hammasraudoilla viety eteenpäin. Oikoja sanoi että Essex kisko EI estä hampaiden liikkumista vaan inoastaan hidastaa sitä. Vaikka siis käytän sitä joka ikinen päivä.
Oikoja sanoi että takahampaanikin ovat liikkuneet. Niitä minä en itse näe niin hyvin että voisi sen sanoa.
Oikoja ehdotti joko sitä että yläpuolellekkin laitetaan lanka ja hyväksytään että se ei ole hyvä tai sitten raudat pitää laittaa uudestaan.
Oikoja siis haluaa laittaa uudet kiskot ( ne karmean näköiset raudat) ei Essex kiskoa.
Minulla on alhaalla ollut se levitin mutta ei ylhäällä. Kun se ei kuulemma voi siellä toimia koska hampaani ei suostu liikkumaan. Tai siis ne liikkuu mutta silloin ne kuulemma vääntyy eikä mene paikoilleen.
Kuulemma jos ylhäällä pitää purentakiskoa niin takahampaani vääntyy kuitenkin purentani voimasta.
Siksi oikojani on vähän niin kuin luovuttamassa. Kun kuulemma hampaani ei vaan liiku ja se mitä liikkuu niin hampaat yrittää koko ajan mennä takaisin. Esim. kun minulla oli raudat niin koskaan se kipu ei helpottanut edes vaikka ne oli ollut yliaikaa (eli niitä olisi pitänyt taas kiristää).
Mä kävin oikomishoidon läpi hiukan alle kolmekymppisenä. Kolme hammasta poistettiin ja sen jälkeen raudat 1,5 vuotta, hintaa 6000eur. Eihän se kivaa ollut, mutta mielestäni täysin vaivan arvoista. Nyt mulla on alhaalla tukevahko retentiolanka, jonka kyllä tunnen ja huomaan päivittäin, mutta joka ei sinänsä enempää häiritse. Ylhäältä retentiolangan kiinnitykset murenivat irti vuodessa ja lopulta nyppäisin langan kokonaan irti. Nyt mulla on öisin käytettävä kisko, jota tosin en käytä...Välillä testaan yön yli että sopii hyvin edelleen. Ja hammasrivi on täysin suora, ei minkäänlaisia merkkejä palautumisesta entiseen.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:47"]
Mä kävin oikomishoidon läpi hiukan alle kolmekymppisenä. Kolme hammasta poistettiin ja sen jälkeen raudat 1,5 vuotta, hintaa 6000eur. Eihän se kivaa ollut, mutta mielestäni täysin vaivan arvoista. Nyt mulla on alhaalla tukevahko retentiolanka, jonka kyllä tunnen ja huomaan päivittäin, mutta joka ei sinänsä enempää häiritse. Ylhäältä retentiolangan kiinnitykset murenivat irti vuodessa ja lopulta nyppäisin langan kokonaan irti. Nyt mulla on öisin käytettävä kisko, jota tosin en käytä...Välillä testaan yön yli että sopii hyvin edelleen. Ja hammasrivi on täysin suora, ei minkäänlaisia merkkejä palautumisesta entiseen.
[/quote]
Miten se noin hemmetin kallis oli?
Minulla ei ole maksanut kuin puolet tosta ja olen ollut vajaa kolme vuotta hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:47"]
[/quote]
Eli sulla on nyt sellainen Hollywood hymy? Koska se on suora hammasrivi. Hampaiden pitäisi olla suorat, samanlaiset kummaltakin puolelta ja tasaiset.
Minulle ei edes tuollaista voi saada. Ellen revitytä hampaitani pois ja rakennuta implanteista koko hammaston
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:25"]
Voi maksaa kymmeniä tuhansia aikuisella.
[/quote]
Ei maksa.
[/quote] Kyllä muuten voi. Älä yleistä omia asioitasi kaikille muille. Joku yksityisen suukirurgin leikkaus, 5 vuoden oikomiset ja kaikki vempaimet kyllä maksaa vähintään sen 10 000 euroa.
[/quote]
Voi maksaa juu jos leikkauksia tehdään. Mutta toisaalta jos on leikkauksen tarvetta, pääsee kunnalliselle ja lasku on sitä kautta pienempi kuin yksityisellä. Silti oikominen voi maksaa kymmenen tuhatta euroa jos se tehdään hampaiden sisäpinnoille laitettavilla kojeilla, pelkät kyseiset kojeet maksavat pari-kolmetuhatta/leuka ja itse hoitokäynnit sit siihen päälle vielä muutamia tuhansia euroja. Hampaiden ulkopinnoille kiinnitettävillä kojeilla hoito maksanee maksimissaan n. 6000-7000 tuhatta euroa kalleimmissa paikoissakin, monissa paikoin pari tuhatta vähemmän.
Oikomishoitaja pk-seutu
[/quote]
Kunnallisella sanottiin että ainoastaan terveydelle oikeasti vaaralliset hampaat oiottaan. Ei mitään muuta.
Hintasi aika hyvin kertovat että koko oikominen on kusetusta. Hammaslääkäri vielä sanoi että hampaita ei tulla saamaan oikeaan asentoon ikinä eli koko oikominen on täysin turha. Miksi maksaa tuhansia euroja hoidosta mikä ei kuitenkaan tilannetta vie siihen mihin se pitäisi
[/quote]
no eipä nuo mun hampaat oo terveydelle vaaralliset ja kummasti olen kunnallisella oikomishoidossa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:13"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:59"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:25"] Voi maksaa kymmeniä tuhansia aikuisella. [/quote] Ei maksa. [/quote] Kyllä muuten voi. Älä yleistä omia asioitasi kaikille muille. Joku yksityisen suukirurgin leikkaus, 5 vuoden oikomiset ja kaikki vempaimet kyllä maksaa vähintään sen 10 000 euroa. [/quote] Voi maksaa juu jos leikkauksia tehdään. Mutta toisaalta jos on leikkauksen tarvetta, pääsee kunnalliselle ja lasku on sitä kautta pienempi kuin yksityisellä. Silti oikominen voi maksaa kymmenen tuhatta euroa jos se tehdään hampaiden sisäpinnoille laitettavilla kojeilla, pelkät kyseiset kojeet maksavat pari-kolmetuhatta/leuka ja itse hoitokäynnit sit siihen päälle vielä muutamia tuhansia euroja. Hampaiden ulkopinnoille kiinnitettävillä kojeilla hoito maksanee maksimissaan n. 6000-7000 tuhatta euroa kalleimmissa paikoissakin, monissa paikoin pari tuhatta vähemmän. Oikomishoitaja pk-seutu [/quote] Kunnallisella sanottiin että ainoastaan terveydelle oikeasti vaaralliset hampaat oiottaan. Ei mitään muuta. Hintasi aika hyvin kertovat että koko oikominen on kusetusta. Hammaslääkäri vielä sanoi että hampaita ei tulla saamaan oikeaan asentoon ikinä eli koko oikominen on täysin turha. Miksi maksaa tuhansia euroja hoidosta mikä ei kuitenkaan tilannetta vie siihen mihin se pitäisi [/quote] no eipä nuo mun hampaat oo terveydelle vaaralliset ja kummasti olen kunnallisella oikomishoidossa.
[/quote]
Kyllä ne vaan on. Kunnallisella EI saa hoitaa esteettisyyden takia tulleita potilaita. Siellä hoidetaan vaan ne joilla hampaiden asento on todella päin persettä tai purenta on muuten päin peetä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:13"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:59"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:25"] Voi maksaa kymmeniä tuhansia aikuisella. [/quote] Ei maksa. [/quote] Kyllä muuten voi. Älä yleistä omia asioitasi kaikille muille. Joku yksityisen suukirurgin leikkaus, 5 vuoden oikomiset ja kaikki vempaimet kyllä maksaa vähintään sen 10 000 euroa. [/quote] Voi maksaa juu jos leikkauksia tehdään. Mutta toisaalta jos on leikkauksen tarvetta, pääsee kunnalliselle ja lasku on sitä kautta pienempi kuin yksityisellä. Silti oikominen voi maksaa kymmenen tuhatta euroa jos se tehdään hampaiden sisäpinnoille laitettavilla kojeilla, pelkät kyseiset kojeet maksavat pari-kolmetuhatta/leuka ja itse hoitokäynnit sit siihen päälle vielä muutamia tuhansia euroja. Hampaiden ulkopinnoille kiinnitettävillä kojeilla hoito maksanee maksimissaan n. 6000-7000 tuhatta euroa kalleimmissa paikoissakin, monissa paikoin pari tuhatta vähemmän. Oikomishoitaja pk-seutu [/quote] Kunnallisella sanottiin että ainoastaan terveydelle oikeasti vaaralliset hampaat oiottaan. Ei mitään muuta. Hintasi aika hyvin kertovat että koko oikominen on kusetusta. Hammaslääkäri vielä sanoi että hampaita ei tulla saamaan oikeaan asentoon ikinä eli koko oikominen on täysin turha. Miksi maksaa tuhansia euroja hoidosta mikä ei kuitenkaan tilannetta vie siihen mihin se pitäisi [/quote] no eipä nuo mun hampaat oo terveydelle vaaralliset ja kummasti olen kunnallisella oikomishoidossa.
[/quote]
Kyllä ne vaan on. Kunnallisella EI saa hoitaa esteettisyyden takia tulleita potilaita. Siellä hoidetaan vaan ne joilla hampaiden asento on todella päin persettä tai purenta on muuten päin peetä.
[/quote]
joo purenta on päin peetä, mutta ei ole terveydelle vaarallista vaikka ei korjaisikaan. Silti pääsin ilman mitään miettimisiä kunnalliselle,,
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:43"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:13"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:59"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:25"] Voi maksaa kymmeniä tuhansia aikuisella. [/quote] Ei maksa. [/quote] Kyllä muuten voi. Älä yleistä omia asioitasi kaikille muille. Joku yksityisen suukirurgin leikkaus, 5 vuoden oikomiset ja kaikki vempaimet kyllä maksaa vähintään sen 10 000 euroa. [/quote] Voi maksaa juu jos leikkauksia tehdään. Mutta toisaalta jos on leikkauksen tarvetta, pääsee kunnalliselle ja lasku on sitä kautta pienempi kuin yksityisellä. Silti oikominen voi maksaa kymmenen tuhatta euroa jos se tehdään hampaiden sisäpinnoille laitettavilla kojeilla, pelkät kyseiset kojeet maksavat pari-kolmetuhatta/leuka ja itse hoitokäynnit sit siihen päälle vielä muutamia tuhansia euroja. Hampaiden ulkopinnoille kiinnitettävillä kojeilla hoito maksanee maksimissaan n. 6000-7000 tuhatta euroa kalleimmissa paikoissakin, monissa paikoin pari tuhatta vähemmän. Oikomishoitaja pk-seutu [/quote] Kunnallisella sanottiin että ainoastaan terveydelle oikeasti vaaralliset hampaat oiottaan. Ei mitään muuta. Hintasi aika hyvin kertovat että koko oikominen on kusetusta. Hammaslääkäri vielä sanoi että hampaita ei tulla saamaan oikeaan asentoon ikinä eli koko oikominen on täysin turha. Miksi maksaa tuhansia euroja hoidosta mikä ei kuitenkaan tilannetta vie siihen mihin se pitäisi [/quote] no eipä nuo mun hampaat oo terveydelle vaaralliset ja kummasti olen kunnallisella oikomishoidossa. [/quote] Kyllä ne vaan on. Kunnallisella EI saa hoitaa esteettisyyden takia tulleita potilaita. Siellä hoidetaan vaan ne joilla hampaiden asento on todella päin persettä tai purenta on muuten päin peetä. [/quote] joo purenta on päin peetä, mutta ei ole terveydelle vaarallista vaikka ei korjaisikaan. Silti pääsin ilman mitään miettimisiä kunnalliselle,,
[/quote]
Ei kukaan ole mistään kuolemanvaarasta puhunutkaan. Mutta todella huono purenta voi aiheuttaa paljonkin ongelmia. Sinulla on pakosti esim. minua surkeampi purenta. Vaikka se ei minullakaan ole hyvä niin se ainoastaan maximissaan hajottaa hampaita mutta ei muuta.
Jotkut vain ovat hyväksyneet kierot hampaansa.
Minun hampaitani oiottiin nuotena ensin kiinteillä raudoilla ja sitten sellaisilla jotka sai ottaa syömisen ajaksi pois. Koko homma vei pari vuotta, alkoi 12-vuotiaana. Lähtötilanteena oli lievä ristipurenta ja takahampaat jonkin verran siksakkirivissä. Lopputuloksena oli aika paha avopurenta (etuhampaissa ylä- ja alahampaiden välissä puoli senttiä väliä pystysuunnassa kun puren hampaat yhteen). Lopputuloksena puhuin myös epäselvästi. Hammaslääkäri kertoi silloin, että seuraavaksi menen leikkauttamaan ensin nielurisat pois ja sitten isohko leikkaus jossa leuka ja hampaat laitetaan oikeanlaisiksi. Joku muu olisi varmaan mennyt leikkaukseen. Minä totesin silloin, että antaa olla, hampaat saa kelvata tämmöisinä. Vanhempani hyväksyivät ratkaisun. Opettelin puhumaan uudelleen normaalisti. Mitään muuta vaivaa purentaviasta ei ole ollut kuin se että on vaikeampi puhua selvästi kuin ennen oikomishoitoa. Hammaslääkäri tietenkin poikkeuksetta kauhistelee, että näin paha purentavika varmasti aiheuttaa leuan kipeytymistä, mutta ei ole aiheuttanut. Tuttavani kävi vastaavan purentavirheen korjausleikkauksessa aikuisena. Hyvän näköinen lopputulos hänelle tuli, mutta en aio silti itse mennä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:27"]
Tämä on ollut todella valaiseva ketju. Kiitos kaikille! T. Lapsena kahteen kertaan oiottu, puolivillaiseen lopputulokseen tyytynyt kun aina hampaat palasivat vanhoihin asemiin (retentiokaaretkin on)
[/quote]
Retentiokaariakin on erilaisia ja eri jäykkyyttä olevia lankoja. Siksi nuo kontrollit, jotkut tarvitsevatkin järeämmät langat tai lisäksi esim. purentakiskon. Toisille riittää pelkästään kevyet langat. Periaate on, että mitä kevyemmät, sen parempi, koska hampaissa säilyy jokaisen hampaan pieni oma liike paremmin, se jousto mitä tarvitaan pureskellessa. Lanka kokonaisuudessaan estää hammasjoukon suuremman liikkeen, siis varsinaisen asennon muutoksen. Toisinaan lanka taas pitää ulottaa neloshampaisiin asti, vaikka yleensä se on vain kulmahampaasta kulmahampaaseen. Nuo on juttuja, joita joskus (harvoin) voi joutua miettimään ensimmäisen kontrollin jälkeen uudelleen. Se taas ei ole hyväksyttävää, että ensimmäinen kontrolli menee turhan pitkälle, tai että ekassa kontrollissa jo huomataan ettei retentio jostakin syystä riitäkään, muttei korjata asiaa samantien.
[/quote]
[/quote]
Mitä et ymmärtänyt?
[/quote]