Miksi miehet, jotka ensin kyseenalaistavat naisen älykkyyden luulevat, että naista kiinnostaa vielä tämän jälkeen?
Näihin törmää aika useasti. Esimerkiksi viimeksi, kun tapailin erästä miestä hän alkoi kyseenalaistamaan minua, kun puhuin aiheesta, joka on suuri kiinnostuksen kohteeni ollut aina ja olen alan asiantuntija. Hän kyseenalaisti täysin tietämykseni ja teki minusta selkeästi pilkkaa mm "älä sinä söpöä päätäsi kuormita miettimällä näin isoja asioita". Tuo kommentti oli vikatikki enkä enää tavannut häntä. Selitin hänelle hänen luontaantyöntävän asenteensa, mutta ei siltikään nähnyt toiminnassaan mitään pahaa. En ole ainut, joka on kokenut tällaista. Esimerkiksi hyvä ystäväni, joka työskentelee vaativassa työssä ja tietää alastaan kaiken sai jatkuvasti kuulla exältään kyseenalaistamista ja kokea osaamisensa aliarvioimista.
Toinen kaverini taasen joskus valitti, mitten mies, jonka kanssa oli ollut treffeillä oli täräyttänyt kaverilleni, että miksi kaverini puhuu kuin tietäisi jotain. Kaverini siis puhui eräästä historian tapahtumasta, kaverini on aina ollut todella intohimoisen kiinnostunut historiasta, mutta jopa faktat tämä mies yritti pyörtää fiktioksi.
Kaikkia tapauksia yhdistää se, että mies olisi ollut vielä halukas näkemään ja jatkamaan tapailua.
Mikä näitä miehiä vaivaa?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Merkki surkeasta tai olemattomasta itsetunnosta.
Terveen itsetunnon omaava ei tunne tarvetta polkea toista oman egonsa pönkittämiseksi.
Tähän auttaa se, että opettelee arvostamaan itseään. Silloin kestää sen, että toinen osaa ja on älykäs. Se ei silloin vie mitään itseltä.
On täysin mahdollista opetella tykkäämään ja arvostamaan itseään. Oppia että itsearvostus tulee oman itsen sisältä, sitä ei voi ulkopuolelta ostaa.
Näin on myös helpompaa se parisuhdealuekin. Pystyy arvostamaan toista ilman että itse sortuu ja kutistuu. Kaksi tasavertaista rinnakkain. Ei taistelua vallasta.
Totta tuokin, mutta toimii se toisinkin.
Monesti nämä asiantuntijat yms, vaikka omalla alalla mahdollisesti ovatkin päteviä, niin siitä johtuen ovat sitten asiantuntijoita ihan kaikessa, eivätkä herkästi kestä minkäänlaista palautetta.
Enkä nyt siis meinaa aloituksessa mainitun kaltaista v*ttuilua, vaan ihan asiallista kommentointia. Ja ihan sukupuoleen katsomatta.
Osa miehistä on edelleen juopuneita siitä vuosisataisesta epäreilusta miehisestä ylivallasta, josta miehet ovat kynsin ja hampain pitäneet kiinni ja osa haluaa edelleen pitää kiinni. He vähättelevät naisia, vähättelevät naisten kokemaa häirintää ja syrjintää, vähättelevät naisten kokemuksia ja sitten suuttuvat ja syyttävät naisia, kun eivät kelpaa vähättelemilleen naisille kumppaneiksi.
Jos vähääkään lohduttaa, niin nämä dinosaurusmiehet ovat sukupuuttoon kuoleva laji. Luonnonvalinta toimii niin, että nyt kun naisillakin vihdoin on valtaa ja mahdollisuus valita, nämä ääliöt eivät enää kelpaa naisille kumppaneiksia eivätkä lapsentekoon, eivätkä siis pääse lisääntymään ja siirtämään asennevammojaan pojilleen. Me joudutaan näitä vielä sietämään; tyttärentyttäremme eivät enää joudu.
En usko, että hänellä oli tarkoitus vähätellä älykkyyttäsi, vaan tuo tarkoitti, että olet ehkä älykäs, mutta se ominaisuus sinussa on pikemminkin vastenmielinen kuin toivottava ominaisuus.
Hyvin tyypillinen mies siis.
Vierailija kirjoitti:
Osa miehistä on edelleen juopuneita siitä vuosisataisesta epäreilusta miehisestä ylivallasta, josta miehet ovat kynsin ja hampain pitäneet kiinni ja osa haluaa edelleen pitää kiinni. He vähättelevät naisia, vähättelevät naisten kokemaa häirintää ja syrjintää, vähättelevät naisten kokemuksia ja sitten suuttuvat ja syyttävät naisia, kun eivät kelpaa vähättelemilleen naisille kumppaneiksi.
Jos vähääkään lohduttaa, niin nämä dinosaurusmiehet ovat sukupuuttoon kuoleva laji. Luonnonvalinta toimii niin, että nyt kun naisillakin vihdoin on valtaa ja mahdollisuus valita, nämä ääliöt eivät enää kelpaa naisille kumppaneiksia eivätkä lapsentekoon, eivätkä siis pääse lisääntymään ja siirtämään asennevammojaan pojilleen. Me joudutaan näitä vielä sietämään; tyttärentyttäremme eivät enää joudu.
Taidat itse olla vähän motittanut itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole älykkyyttä, että on asiantuntijana jollakin alalla.
Sen asiantuntijuuden vähätteleminenkö sitten on?
Huonon itsetunnon omaavia miehiä, joilla on vielä sovinistinen asenne naisiin. Naisen söpön pään kuuluu olla vain söpö eikä tuottaa älykkäitä ajatuksia. Ei ainakaan niin älykkäitä, että mies ei itse yletä samalle tasolle.
Monilla miehillä on joku ihme kompleksi, todennäköisesti nämä on kasvatettu "miehet ovat naisia parempia" -asenteella. Kun sitten kohtaavat naisen, joka osoittaa tietävänsä jostain asiasta paljon, nousee heille selkärangasta eräänlainen kilpailuvietti ja tarve osoittaa ylemmyyttään. Ajatuksena siis "Minun on pakko osoittaa tietäväni tästä asiasta enemmän, koska olen mies". Sitten alkaa tuo kyseenalaistaminen ja väittely, vaikka tyypit eivät itse tietäisi asiasta mitään.
Jotenkin veikkaan myös, että he uskovat naisen kunnioittavan ja ihailevan heitä, kun osoittavat olevansa niin fiksuja ja tuntevansa asian paremmin. Sitten hämmästyvät, kun nainen loukkaantuukin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tapailette väärän tyyppisiä miehiä? Mikä näissä vähättelevissä miehissä houkuttaa?
Kuten huomaat, niin ei houkuta aloittajaa. Kun miehen vähättelevä asenne tulee ilmi, mies saa kenkää.
Tällainen tuli nuoruusvuosilta mieleen. Tyyppi halusi seurustella kanssani, hän oli juuri tuollainen dissaava tapaus, ruskeat hiukseni olivat kuulemma paskan väriset, kun valittelin päänsärkyä, hän ihmetteli mitä päässäni ylipäätään on, jota voisi särkeä. Hän oli niin maailman paras tapaus mielestään, parempi kuin kukaan muu ikäisensä ja vielä kun hän oli ylioppilas ja minä en. Tosin kävin kyllä aikuislukion tästä tapauksesta parin vuoden päästä sekä minulla on hyvä ammatti nykyään. Mutta siis tyyppi piti minua tyhmänä silloin ja mitä kaikkea muuta. Kun en halunnut seurustella, niin hän kertoi ajattelevansa vain minun parastani, sillä jos en vastaa myöntävästi heti, niin myöhemmin hän ei välttämättä ole enää vapaa. No ei kyllä kelvannut muillekaan silloin... Vaikka omien sanojensa mukaan oli nainen joka kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Olet muuten oikeassa, mutta tuskin tuo myrkyllinen asenne vielä niin nopeasti katoaa - valitettavasti. Ikävä kyllä on edelleen myös naisia, jotka jakavat tuon saman ajattelun, ja haluavat tehdä kasan vauvoja tuollaisille luolamiehille. Olen itsekin tuntenut tyttöjä/naisia, jotka ovat sitä mieltä, että naisen paikka on kotona tai hänellä tulisi olla enintään mahdollisimman vähän aikaa vievä työ.
Tämä nainen kuvittelee olevansa älykäs kun mies ojentaa hänet maan pinnalle, hän kokee olevansa oikeutettu uhriutumaan ja loukkaantumaan.
Mutta miksi ihmeessä omaa huonoa itsetunoa tullaan tänne kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nainen kuvittelee olevansa älykäs kun mies ojentaa hänet maan pinnalle, hän kokee olevansa oikeutettu uhriutumaan ja loukkaantumaan.
Mutta miksi ihmeessä omaa huonoa itsetunoa tullaan tänne kertomaan.
Tässä on esimerkki sellaisesta ukosta: spezzu. Mt-ongelmien takia sairaseläkkeellä, vaimo jättänyt aikaa sitten. Kuollee ennenaikaisesti tupakkaan ja alkoholiin, eikä kukaan kaipaa.
Ei Albert Einsteinkaan naista erityisesti arvostanut ja muutoinkin piti ihmisiä, naiset mukaanlukien, äärettömän tyhminä. ja sana ääretön on voimakas ilmaus.
Suurin osa ihmisistä on tosiaan vähä-älyisiä koulutuksesta tms. riippumatta.
Puolet suomalaisista ovat mediaania tyhmempiä.
Vierailija kirjoitti:
Puolet suomalaisista ovat mediaania tyhmempiä.
Eikä keskivertokansalainen ole millään tavalla älykäs.
Minua kerran mies haukkui läskiksi ja ihmetteli, että lakkasin sitten puhumasta hänelle :D
Vierailija kirjoitti:
Tällainen tuli nuoruusvuosilta mieleen. Tyyppi halusi seurustella kanssani, hän oli juuri tuollainen dissaava tapaus, ruskeat hiukseni olivat kuulemma paskan väriset, kun valittelin päänsärkyä, hän ihmetteli mitä päässäni ylipäätään on, jota voisi särkeä. Hän oli niin maailman paras tapaus mielestään, parempi kuin kukaan muu ikäisensä ja vielä kun hän oli ylioppilas ja minä en. Tosin kävin kyllä aikuislukion tästä tapauksesta parin vuoden päästä sekä minulla on hyvä ammatti nykyään. Mutta siis tyyppi piti minua tyhmänä silloin ja mitä kaikkea muuta. Kun en halunnut seurustella, niin hän kertoi ajattelevansa vain minun parastani, sillä jos en vastaa myöntävästi heti, niin myöhemmin hän ei välttämättä ole enää vapaa. No ei kyllä kelvannut muillekaan silloin... Vaikka omien sanojensa mukaan oli nainen joka kaupungissa.
Exäni oli tällainen! Hänen perus tokaisujaan oli todellakin kaikki tuollaiset kuin "mitä päässäni ylipäätään on", tuohon aikaan ennen kuin tiesin alhaisen ferritiini arvon aiheuttamasta anemiasta kärsin usein aivosumusta ja silloin valittelin, että ei ajatus oikein toimi nyt niin tokaisi tämä sankari, että "no millon sulla toimis?" tai, jos erehdyin vastaamaan johonkin, että en tiedä niin vastaus häneltä takaisin oli tyyliin, että eipä yllättänyt tai sitten, että mitä minä nyt tietäisinkään :D Joo on syystäkin ex.
Vierailija kirjoitti:
viestistäsi paistaa miesvihamielisyys, joka jo valitettavasti näkyy siinä, etteivät miehen ja naiset tule toimeen keskenään ja syntyvyys sen kuin laskee. tämän evolutiivinen seuraus on se, että vahvemmat kulttuurit korvaavat tällaisen vihamielisyyden, eli kaltaisesi ajatukset eivät sen parin sukupolven jälkeen ole enää kovinkaan yleisiä. en tarkoita, että naista saisi sortaa, mutta naista ei saa myöskään nostaa jalustalle, niin kuin nyt on lönsimaissa käynyt. miehen ja naisen ei tulisi nähdä toisiaan kilpailijoiba, vaan kumpoaneina.
Miehet on kyllä niin hassuja olentoja. Mullekin tullut vastaan näitä, että minähän en naisena voi tietää asiasta mitään. Sitten kun naureskellen näyttää faktat niin ollaan kuin myrkyn nielleitä. Nämä on kyllä myöskin kieltämättä aina niitä miehiä, jotka ei mistään mitään tiedä - pitää vaan puhua kovaa ja koko ajan.
Onneksi uranvaihdos on tuonut elämään useammankin miehen, jotka taas kuuntelevat mitä on sanottavaa ja keskustelevat aiheesta. Paljon uutta tietoakin on saanut, kun päässyt keskustelemaan välillä fiksumpien kanssa. Niitä on vaan välillä vaikeaa tuolta ihmismassasta löytää.
Jostain syystä muuten naisten kanssa tätä ongelmaa ei ole. Aina voi keskustella ja fiksumpi/tietävämpi antaa lisätietietoa toiselle.
Tyyppi on paitsi tyhmä, niin huono itsetuntoinen, kun luulee että jotakuta kiinnostaa dissaava ihminen.
On noita joskus tullut vastaan, itse varmaan ovat sitä mieltä että on se kumma, kun älykäs mies ei kelpaa. Ikäänkuin dissaaminen ihmisen kanssa josta ehkä haluat jotakin enemmänkin, olisi millään lailla älykästä.