Mikä on köyhäilyruokasi?
Minulle se on hernekeitto. Meidän perhe oli todella köyhä. Muistan kun lapsena kävelin koulusta kotiin ja kotiovella tuli vastaan hernekeiton haju. Sitä syötiin todella usein. Itku kurkussa oli vain pakko syödä. Nykyään hernekeitto on se ruokia jota ei minun kodissa nähdä.
Kommentit (107)
Kaura-tai 4 viljanpuuro. Kun ei ole rahaa, niin tämä menee silloin runsaan sokerin, voin ja maidon kanssa alas, mutta noin muuten en syö puuroa koskaan.
Poronkäristys. Ja perunat. Meillä on kolme pakastinta täynnä poronlihaa. Ja silloin syödään sitä kun köyhäillään.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Poronkäristys. Ja perunat. Meillä on kolme pakastinta täynnä poronlihaa. Ja silloin syödään sitä kun köyhäillään.
[/quote] kuinka paljon yksi poro maksaa? Paljonko siitä saa lihaa? Teurastatteko itse? Millaisen luvan se vaatii?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Poronkäristys. Ja perunat. Meillä on kolme pakastinta täynnä poronlihaa. Ja silloin syödään sitä kun köyhäillään.
[/quote]
Onnekas. Minulle tuo olisi juhlaruoka.
Miehellä on poroja. Ei oo kuin n. 100. Joka syksy niitä täytyy teurastaa. Osa myydään ja itselle otetaan myös.
Mjaa... Köyhin ruoka ehdottomasti on ollut juustopitsa. Kaapissa tasan loppuköntällinen juustoa ja ketsuppia, joten ei kun pitsapohja tekoon ja ketsuppi + juusto päälle... Ei kyllä mikään makuelämys ollut, täytyy myöntää.
P.S Osaako kukaan tehdä HYVÄÄ kaurapuuroa? Minä osaan tehdä tosi pahaa, joten vinkit olisi tarpeen. Siinä köyhäilyruokien aatelia. :)
Teen nykyään itse hernekeittoa ja siitä tulee todella hyvää, etten sanoisi jopa gourmeta:) Mutta vain talviaikaan.
Purkkihernekeitto voisi meillä olla köyhäilyruokaa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Kaura-tai 4 viljanpuuro. Kun ei ole rahaa, niin tämä menee silloin runsaan sokerin, voin ja maidon kanssa alas, mutta noin muuten en syö puuroa koskaan.
[/quote]
Me taas siirtyttiin näihin aamiaisiin terveyssyistä. Lisäksi marjoja tai hedelmiä, maitoa aina. Jätettiin murot ja jogurtit.
Noihan on kaikki herkkuja ja me syömmme niitä . Tänäänkin keitin ison kattilan hernekeittoa ,jauhelihasta , porkkanoista ja tietysti herneistä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Poronkäristys. Ja perunat. Meillä on kolme pakastinta täynnä poronlihaa. Ja silloin syödään sitä kun köyhäillään. [/quote] Onnekas. Minulle tuo olisi juhlaruoka.
[/quote]
Niinpä...mies valittaa kun oli köyhistä oloista: hirveä, poroa, lakkoja, karpaloita. Minä keskiluokkaisesta kodista: jauhelihaa, t-luukyljyksiä, puolukoita :D
En ajattele minkäänlaiseksi köyhäilyruuaksi, mutta edullista sapuskaa on possun lapaa (3€/kg) ja juureksia uuniin hautumaan.
Kaurapuuro ja kasvissosekeitto. Kaurapuurosta tulee hyvää kun teen sen maito-vesiseokseen, maitoa noin neljäsosa. Suolaa silleen sopivan reilusti ja kunnon voinokare päälle lautasella. Hyvää, kohtuu terveellistä ja halpaa. Kasvissosekeittoon voi käytännössä tehdä melkein mistä vain kasviksista mitä sattuu kaapista löytymään.
1,2 litraa kaurapuuroa perinteisesti haudutettuna. Päälle hiukka hienoa sokeria ja voisilmä.
Lapsena se oli puuro, jonka tajusin vasta parikymppisenä oikeasti tarkoittaneen sitä, että rahat oli loppu. Veljeni tykkäsivät puurosta ja minä inhosin. Inhoan vieläkin.
Nyt meillä syödään makaronia ja ketsuppia, joka sekin on kyllä pahaa kuin mikä, mutta lapsi tykkää.
Perusköyhäruoka on tietty hernari. Oikein köyhänä peruna ja vehnäjauhoilla suurustettua vettä. Herkku köyhäilyruokana opiskeluaikana oli makarooni, tomaattimurska ja tonnikalasta tehty mössö. Mausteina rahapäivänä ostetut kuivatut yrtit.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Kaura-tai 4 viljanpuuro. Kun ei ole rahaa, niin tämä menee silloin runsaan sokerin, voin ja maidon kanssa alas, mutta noin muuten en syö puuroa koskaan. [/quote] Me taas siirtyttiin näihin aamiaisiin terveyssyistä. Lisäksi marjoja tai hedelmiä, maitoa aina. Jätettiin murot ja jogurtit.
[/quote]
Ihan kiva teille. Minä nyt en muutenkaan syö aamiaista, että ihan sama onko puuro terveellistä vai ei.
Miski kananmunat pitää syödä raakana? Voishan niistä tehdä vaikka munakkaan.
Mieluummin hernekeittoa, kun ei mitään.