Mikä on köyhäilyruokasi?
Minulle se on hernekeitto. Meidän perhe oli todella köyhä. Muistan kun lapsena kävelin koulusta kotiin ja kotiovella tuli vastaan hernekeiton haju. Sitä syötiin todella usein. Itku kurkussa oli vain pakko syödä. Nykyään hernekeitto on se ruokia jota ei minun kodissa nähdä.
Kommentit (107)
Poron liha on kyl kaukana köyhäilyruoasta, jos miettii et mitä se kaupan tiskillä maksaa. Pieni pala ja hävytön hinta..
Onko se köyhäilyä, jos laittaa edullista ruokaa? :) Noh, hernekeittoa ei meilläkään laiteta. Kaurapuuroa kyllä keitetään välillä aamulla, ei niinkään säästösyystä, vaan se on terveellistä..
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Poronkäristys. Ja perunat. Meillä on kolme pakastinta täynnä poronlihaa. Ja silloin syödään sitä kun köyhäillään. [/quote] Onnekas. Minulle tuo olisi juhlaruoka.
[/quote]
Niinpä...mies valittaa kun oli köyhistä oloista: hirveä, poroa, lakkoja, karpaloita. Minä keskiluokkaisesta kodista: jauhelihaa, t-luukyljyksiä, puolukoita :D
En ajattele minkäänlaiseksi köyhäilyruuaksi, mutta edullista sapuskaa on possun lapaa (3€/kg) ja juureksia uuniin hautumaan.
[/quote]
Kaupunkilaisen eteläsuomalaisen korvaan miehesi lapsuuden ruoat ovat kuin fine dining -ravintolan menyystä!
Mistä muuten ostat lihat, nimenomaan nuo edulliset? Löytyykö markettien lihatiskiltä? Voisin laajentaa meidän ruokalajivalikoimaa, mutta olen aika onneton kokki.
Possu ja peruna. Esimerkiksi pulled pork ja teter tots.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Poronkäristys. Ja perunat. Meillä on kolme pakastinta täynnä poronlihaa. Ja silloin syödään sitä kun köyhäillään. [/quote] kuinka paljon yksi poro maksaa? Paljonko siitä saa lihaa? Teurastatteko itse? Millaisen luvan se vaatii?
[/quote]
Hä? Luuletko sä että tuolla metsässä vaeltavia poroja saa kuka vaan metsästää, kunhan on lupa? Ne on kaikki jonkun omaisuutta.
Kaalimuhennos (kaalia, vettä, hieman paistettua jauhelihaa, porkkanaa, sipulia, riisiä ja mausteita). Erittäin edullista ja myös hyvää.
Makaroni ketsupin kanssa... Valitettavasti vähän liiankin tuttu ruoka.
Köyhäilystä on näköjään erilaisia mielikuvia. Ei kai nyt poronlihat sentään ole köyhää ruokailua? Mulle köyhä ruoka on esim. pelkkä makaroni. Kananmunat on hyviä ja täyttää vatsaa. Keitetty, paistettu, munakas.. kaikki käy. Halpaa ja hyvää.
Kaurapuuro tosiaan toinen hyvä ja täyttävä. Mä olen itse todella köyhä, mutta kyllä ruokaa saa tehtyä aika halvalla. Kerran kuussa saan rahaa ja silloin täydennän juuresvaraston, jauhot, makaronit ym. Aina on hätävara olemassa. Ja pakastimeen tietenkin täydennystä "rahapäivinä".
Olen vaikeasti vammautunut, vielä ei tiedetä mikä on lopullinen tulos. Työhön en enää voi palata. Kela ja vak.yhtiö taistelee keskenään elatuksestani. Asun ja elän yksin. Välillä kyllä itkettää, kuten nyt nämä poronlihalla elävät. Anteeksi. Olen vain surullinen ja "vasta" 34v.