Mikä on köyhäilyruokasi?
Minulle se on hernekeitto. Meidän perhe oli todella köyhä. Muistan kun lapsena kävelin koulusta kotiin ja kotiovella tuli vastaan hernekeiton haju. Sitä syötiin todella usein. Itku kurkussa oli vain pakko syödä. Nykyään hernekeitto on se ruokia jota ei minun kodissa nähdä.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:35"]
Possu ja peruna. Esimerkiksi pulled pork ja teter tots.
[/quote]
Ei pulled pork ole mitään KÖYHÄILYruokaa. Mietis nyt. BTW, se on tater tots.
[/quote]
Miksei ole? Porsaanniska ja -lapa ovat halpaa lihaa, ja BBQ-soossi on helppo keittää itse. Tater totsit ovat herkullisin tapa syödä perunaa (emme yleensä syö sitä). Tuohon kylkeen vielä coleslaw, niin saadaan halpa ja täysipainoinen ateria.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:07"] [quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Poronkäristys. Ja perunat. Meillä on kolme pakastinta täynnä poronlihaa. Ja silloin syödään sitä kun köyhäillään. [/quote] Onnekas. Minulle tuo olisi juhlaruoka. [/quote] Niinpä...mies valittaa kun oli köyhistä oloista: hirveä, poroa, lakkoja, karpaloita. Minä keskiluokkaisesta kodista: jauhelihaa, t-luukyljyksiä, puolukoita :D En ajattele minkäänlaiseksi köyhäilyruuaksi, mutta edullista sapuskaa on possun lapaa (3€/kg) ja juureksia uuniin hautumaan. [/quote] Kaupunkilaisen eteläsuomalaisen korvaan miehesi lapsuuden ruoat ovat kuin fine dining -ravintolan menyystä! Mistä muuten ostat lihat, nimenomaan nuo edulliset? Löytyykö markettien lihatiskiltä? Voisin laajentaa meidän ruokalajivalikoimaa, mutta olen aika onneton kokki.
[/quote]Niinpä, sama pohjoissuomi-eteläsuomi -asetelma meilläkin on :)
Saadaan edelleen papan poimimat lakat/karpalot ja sedän porot "köyhäinapuna", saatesanoilla että ottakaa tuosta kun ei siellä etelässä ole.
Halpaa possua löytyy ihan Citymarketista, ainakin Turussa, kilon palassa on kyllä nahka mukana...mikä nostaa lopullista syötävän osan kilohintaa...mutta kuitenkin.
En varsinaisesti köyhäile, mutta ostan lähinnä lihoja, joissa on -30% laput. Lapset tykkää tonnikalapastasta, onhan sekin vähän "köyhäilyä". Näin saan satsattua enemmän rahaa hedelmiin yms, kun säästän muussa.
lapsuuden ruuat oli kyllä aika köyhiä ajan mukaan: tillilihaa, maksalaatikkoa, murusoosia, makkarakeittoa - en tykännyt oikein mistään.
Aijai... Tulipa mieleen yksi suuri herkkuköyhäilyruoka. Syksyllä omat sienet mettästä, kaupasta kermaa (joo se on kallista, mut onneks sienten halpa kilohinta tasaa tilanteen), paketti voita ja perunoita. Sitten naatiskellaan kermainen sienikastike keitetyillä perunoilla, nomnomnom! Vielä parempi, jos on oma perunamaa, josta saisi uusia pottuja ylös :)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:02"]
Mikä ihme on murusoosi?
[/quote]
Jauhelihakastike.
Soijarouhe+vedellä jatkettu tomaattipyree+makaroni. Tuota tuli yhteen väliin popsittua aika ahkerasti.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:22"]
Meidän köyhäilyruokana on ehdottomasti makaronilaatikko soijarouheella. Makukin on järkyttävä :D. Sitten toki hernekeitto, itse keitetty niin on purkkikeittoa halvempaa ja itseasiassa yksi perheemme herkkuruuista, kuten munakastikekin tai murukastike. Kaaliruuat syksyisin ovat myös halpoja herkkuja, eivätkä kaalit taida juuri koskaan erikoisen kalliita ollakaan.
Joskus omassa lapsuudessani taidettiin köyhäillä niin, että minkä tahansa kastikkeen ylijäämät lämmitettiin seuraavana päivänä hellalla ja joukkoon lisättiin joka kerta vettä. 2-4 pvän päästä kun kastike viimein loppui, oli se jo aika vetisen mautonta litkua ja viimeiset kauhalliset ilman niitä nakkeja/jauhelihaa tms :D. Muutoin kyllä hellalla uudelleen lämmitetyt kastikkeet muka-maistuvat paremmilta kuin mikrotetut mutta se tolkuton veden lisääminen sai maut lopulta kaikkoamaan.
[/quote]
Hernekeitosta pakko kommentoida, että meidän S-marketissa hernekeitto to-su 0,19 euroa per purkki eli vielä tänäänkin. Tuskinpa saa itse tehtyä halvemmalla.
Tänään alaskanseitiä ja perunamuusia, ei varsinaista köyhäiliä vaan laiskuutta, tekee mieli edes sunnuntaina päästä vähän helpommalla.
Meillä taitaa riistapata olla köyhäily ruokaa. Hirveä/peuraa/rusakkoa/lintua tulee joka vuosi sen verran että lupien/jäsenmaksujen ynm. harrastuskulujen jälkeen jää lihalle hintaa alle 1,50€/kg.
Tai toinen on "romukala-keitto" eli melkeen mitä kalaa vaan (esim. Mies pitää pilkimisestä talvella/onkimisesta kesällä) ja juureksia, perunaa sekä vaikka kermavaahdon lopput/kahvikermaa/ruokakermaa/sulatejuustoa... eli ihan mitä rasvasta maitotuotetta. Sitten vaan mausteita ja hyvää tulee.
Meillä kans hernekeitto, perunavelli, uunipuuro ja makkarakeitto tai makkarakastike halvimmasta makkarasta (jonka sisältöä on pakko vain yrittää olla ajattelematta...) ja paistetut ahvenet on myös yksi hyvä, ne kun voi itse pilkkiä tai onkia ilman suurempaa panostusta (eli ei vaadi lupia eikä kovin monen euron välineitä).
Pavut on terveellisiä ja edullisia ja herkullisia. Tein nytkin papupihvejä, pussillinen papuja pari euroo, riisiä vähän, hieman auringonkukansiemeniä. Tuli 40 pihviä, suurimman osan laitoin pakkaseen. nyt talvella linssi ja papukeitot on ihania, kuten hernekeittokin. Niitäkin teen ison satsin kerralla ja ylimäärän laitan pakkaseen. Hernekeitto on kyllä niin hyvää että se syödään muutamassa päivässä pois.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Poronkäristys. Ja perunat. Meillä on kolme pakastinta täynnä poronlihaa. Ja silloin syödään sitä kun köyhäillään. [/quote] kuinka paljon yksi poro maksaa? Paljonko siitä saa lihaa? Teurastatteko itse? Millaisen luvan se vaatii?
[/quote]
Poroja omistetaan! Vaihdetaanko, lähetä sinä meille poroa, minä voisin tuoda teille marjoa ja sieniä, vai onko teillä niitäkin paljon? Köyhän lappi/alaisperheen ruokaa on poro, Utjoelle ehkä lohi. Siis niiden, jotka omistavat poroja ja saavat pyytää lohta.
Meillä köyhäilyruokaa on hirvi, vaatii luvat ja maksaa metsästyskin. Siinähän tulee harrastus samalla, kuten marjastuksessa. Myös sieniä syödään.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 19:25"]
Lapissa poroa saa halvalla. Aivan eri asia, kuin muulla Suomessa.
[/quote]
Ei saa. Ihan saman se maksaa, jos ei omista itse poroa. Meillä on ollut poroa viimeksi silloin, kun joku (köyhä?) poromies toi jostakin työpalkoista rahan sijasta poron.
Kala on myös köyhäilyruokaa, jos sen pyytää itse. Särjistä tulee muuten oikein erinomaisia pihvejä.
Meillä köyhäilyruokaa on hirven ja peuran liha koska sitä on nyt kaksi pakastinta täysi ilmaiseksi. Tänään teen jauhetusta lihasta tortilloita, tosin se nyt ei ole köyhäilyä kun laskee mukaan kaikki muut lisukkeet.
rasvaton maito oli 30snt eilen prismassa (ei edes punalappuista), ostin sitä ja siitä syödään iltapalaksi riisipuuroa ja mannapuuroa, ei paljoa tule litralle hintaa..
Mä käsittäisin että köyhäilyruoka on sellainen fiilistetlyjuttu... että syödään sitä mitä lapsena on korvista pursunnut jo ulos. Ei niinkän sitä mikä on nykypäivänä halpaa.
Hmm... tarviikin tehdä t-luukyljyksiä kermakastikkeessa ja keittää perunat.... ipana ei ole koskaan syönyt niitä.
Rakettispagettipakastekasvisvuoka ja makaronilaatikko. Näitä tehdään kunnon satsi ja syödään monta päivää.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Poronkäristys. Ja perunat. Meillä on kolme pakastinta täynnä poronlihaa. Ja silloin syödään sitä kun köyhäillään. [/quote] kuinka paljon yksi poro maksaa? Paljonko siitä saa lihaa? Teurastatteko itse? Millaisen luvan se vaatii?
[/quote]
Hä? Luuletko sä että tuolla metsässä vaeltavia poroja saa kuka vaan metsästää, kunhan on lupa? Ne on kaikki jonkun omaisuutta.
[/quote]
Tarkoitti luvilla teurastusta? Tai ehkä se poron omistaminenkin vaatii jonkun luvan?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 19:22"]
Näin köyhänä opiskelijana syön usein paistettuja broilersuikaleita (lidlin halpa hunajamarinoitu) ja keitettyjä perunoita. Tuurilla on vielä vähän voita jäljellä ja saan sitä perunan päälle.
[/quote]
aika hyvin syöt "köyhäksi" opiskelijaksi
[/quote]
Jos osaa käyttää rahaa niin ei tarvi syödä vesi-vehnäjauhoseosta niinkuin joku jossain ketjussa mainitsi. ;) Ja pelkät perunat ja broilersuikale ei ole mitään hyvin syömistä. Eihän tossa ole mitään kasviksiakaan!