Mikä on köyhäilyruokasi?
Minulle se on hernekeitto. Meidän perhe oli todella köyhä. Muistan kun lapsena kävelin koulusta kotiin ja kotiovella tuli vastaan hernekeiton haju. Sitä syötiin todella usein. Itku kurkussa oli vain pakko syödä. Nykyään hernekeitto on se ruokia jota ei minun kodissa nähdä.
Kommentit (107)
Kyllä poro voi olla jollekin köyhäilyruokaa, jos kerran on omia poroja, joista laitetaan vuositeurastuksen yhteydessä hiukan omaankin pakkaseen. Ihan samalla tavalla voi siellä kaupunkimiljöössä olla oma lemmikkikanala pihan nurkassa ja köyhäilypäivänä tehdä vaikka viillokkia.
Meillä on köyhäilyruokana peruna ja jauhelihakastike taikka kalapuikot. Jauhelihaa ja kalapuikkoja ostetaan pakkaseen aina palkkapäivänä.
Leivon sämpylöitä, kasvissosekeitto, makaronilaatikko, muusi ja uunimakkara, puuro aamuisin.
Makaronia, voita ja jotain yrttimaustesekoitusta.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:10"]
Mjaa... Köyhin ruoka ehdottomasti on ollut juustopitsa. Kaapissa tasan loppuköntällinen juustoa ja ketsuppia, joten ei kun pitsapohja tekoon ja ketsuppi + juusto päälle... Ei kyllä mikään makuelämys ollut, täytyy myöntää.
P.S Osaako kukaan tehdä HYVÄÄ kaurapuuroa? Minä osaan tehdä tosi pahaa, joten vinkit olisi tarpeen. Siinä köyhäilyruokien aatelia. :)
[/quote]
Keitä kaurapuuro hiukan isompaan määrään vettä, syö heti. En ymmärrä kuinka se voi olla pahaa, hellii vatsaa.
Makkarakastike (halvinta makkaraa mitä löytyy) ja perunaa/pastaa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:35"]
Possu ja peruna. Esimerkiksi pulled pork ja teter tots.
[/quote]
Ei pulled pork ole mitään KÖYHÄILYruokaa. Mietis nyt. BTW, se on tater tots.
Köyhäilyruualla on jotenkin negatiivinen sävy. Itse teen paljon teidän parjaamia köyhistelyruokia, mutta oikeasti tykkään niistä. Hernekeitto talvipäivänä on ihanaa, jauhelihakastike muuten vain herkkua, etenkin spagetin kanssa. Kasvissosekeitto höystettynä tuorejuustolla on myös aivan sikahyvää, mulla on useinkin eväänä töissä.
No jos on saanut vaikka ilmaiseksi sitä poronlihaa, niin kyllä se silloin on köyhäilyruokaa. Etenkin kun se on ihan SAATANAN PAHAA. Mä ottaisin sitä ilmaiseksi vain, jos olisin nähnyt nälkää oikeasti. Tai jos joku vammautuneet makunystyrät omaava ostaisi sen multa.
Hernekeitto, riisipuuro, itsetehdyt lohkoperunat
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 18:18"]No jos on saanut vaikka ilmaiseksi sitä poronlihaa, niin kyllä se silloin on köyhäilyruokaa. Etenkin kun se on ihan SAATANAN PAHAA. Mä ottaisin sitä ilmaiseksi vain, jos olisin nähnyt nälkää oikeasti. Tai jos joku vammautuneet makunystyrät omaava ostaisi sen multa.
[/quote]
Minä söisin mielummin poroa, kuin naudan sisäfilepihviä :D
Me lämmitetään "eilistä" ei tule kalliiksi.
muistan joskus armeija ajoilta tyyriin mutta ah niin maittavan näkkileipä-sinappi -yhdistelmän.
Linssi- ja papukeitot tai padat. Kun ostaa kuivana ja itse keittää (pavut pitää liottaa yön yli, helppoa), sikahalpaa. Ja proteiinia paljon, tosi paljon enemmän kuin makaronissa. Itse asiassa syön siksi, kun tykkään mausta, en niinkään köyhäile. mutta onhan se kiva säästää rahaa. Erilaisia lajikkeita riittää, ja reseptejä on netti täynnä. Muutenkin kasvisruoka on sekä halpaa, terveellistä että hyvää.
Hernekeitto mutta on meistä hyvää. Samoin tomaattikeitto. Myös munakas ja puurot.
Makaronia, kidneypapuja, ja reilusti mausteita. Tosin tämä on mielestäni niin hyvää, että syön sitä usein silloinkin, kun rahat riittäisivät johonkin hienompaan.
Makaroni ja jauhelihakastike. Ei hirveenä tee enää mieli, kun sitä opiskeluaikana veti joka viikko.
Chili sin carne, eli soirouheesta tehty lihaton chili con carne. Tarvitsee pari desiä tummaa soijarouhetta, purkki chili-tomaattimurskaa, purkki kidneypapauja ja mausteita. Ei maksa montaa euroa ja tulee iso kattilallinen. Lisukkeena voi tarjota vaikka riisiä tai perunaa.
makaroni ja ketsuppi, tai perunat ja suola.
Minä köyhäilen joka päivä, vaikka töissä käynkin. Palkka on pieni ja yksineläjänä on pakko pihistää kaikesta. Syön paljon pastaa, puuroja. Kerään marjat itse, leivon, teen ison kattilallisen keittoa, josta riittää moneksi päiväksi. Tarjouksesta ostan pakasteeseen. En osta valmisruokia. Halvalla pystyy tekemään vaikka mitä.
Juu täytyy olla oma poronmerkki johon kuuluu poroja.