Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen aamupala

Vierailija
14.02.2015 |

Onko tosiaan kaurapuuro ja leipä?

Kyselee Kreikasta kotoisin oleva mieheni.

Millä te elätte?.jos aamupala tuommoista . Sittenhän on nälkä jo heti klo 11:?

Me laitamme aamulla munia,makkaraa ,perunaa,leipiä,hilloja,tomaattia, kurkkua... Juustoja yms. Teetä/kahvia
Näillä jaksaa painaa:)

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Minä juon vain kahvia ja korkeintaan seisovan munan alapään kautta nautittuna aamutuimaan.

Vierailija
82/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:14"]

Nyt joku oikeasti uskoo Kreikassa olevan halalnautamakkaroita. Mahtaisi olla kuivia käppyröitä. Lampaasta voisi onnistuakin. Luin juttua missä spekuloitiin kreikkalaisten ja itälialaisten samaa välimerellistä ruokavalioita. Mutta Kreikkalaiset aikuiset ovat lihavia ja lihovat, italialaiset eivät. Siinä ei selitetty mikä sen eron tekee, mutta ehkä se on juuri tuo aamiainen.

[/quote]

Ihmettelin kanssa noita halalnautamakkaroita :D. Miksi ihmeessä kreikkalaisten lihan pitäis olla halal??? Taitaa ap:llä olla nyt puurot, vellit ja naudat suloisesti sekaisin.... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jaksa aamulla herätä kasaamaan ja raivaamaan hillitöntä ateriaa. Puuroa, kahvia ja hedelmää, joskus jugurtti. Ehkäpä siellä ap:n miehen maassa syödään sitten harvemmin.

Vierailija
84/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:30"]

Siis Halal-liha on kuuleman mukaan paljon paremman makuista kuin normaali liha. Johtuu siitä, että Halal-lihasta poistetaan veri huolellisesti ennen syömistä. Voi Kreikassa olla Halal-tavallakin teurastettua lihaa, mutta nimitys tuskin on ortodoksisessa Kreikassa Halal ja tuskin se teurastustapa on samanlainen kuin Islamissa (Pää Mekkaa kohti, Allahu Akbar rukous yms.)

[/quote]

Kaikesta lihasta poistetaan veri huolellisesti, siitähän teurastamisessa on pohjimmiltaan kyse.. Halal teurastuksessa eläintä ei saa tainnuttaa ennen verien laskemista, siinä se ero.

[/quote]

Juuri näin. Halal- liha eroaa tavallisesta ainoastaan siinä, että halalissa eläin on tajuissaan, kun kurkku viilletään auki, ja tavallisessa eläin on tainnutettu ensin. Eläimelle tuotetun kivun ja pelon määrä on siis erilainen. Jokainen voi omalla kohdallaan miettiä, haluaisiko esim seuraavaan isoon leikkaukseen puudutuksen ja/tai nukutuksen vai olisiko ihan ok, jos ortopedi korjaisi sääriluun murtumasi ihan ilman mitään kemikaaleja tai muita tainnutuskeinoja.

Vierailija
85/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittyisitte vähemmän siihen syömiseen ja maksaisitte vittu enemmän niitä veroja ja velkanne, niin olisi kaikilla parempi mieli.

Vierailija
86/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelijana syön aamuisin yleensä leivän ja juon kupin kahvia, sit syön koulussa tuhdin lounaan ja koulun jälkeen syön jotan paskaa, jota ei ehkä päivälliseksi/illalliseksi voi kutsua. Hyvin menee.

Vierailija
87/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aamusyöjä. Inhoan kaikkia illallispippaloita, koska 17.00 jälkeen en pysty enää syömään. Ei maistu,  menee unet ja aamulla on krapulainen olo (ilman juomista, pelkästä iltasyömisestä). Puuro on minulle iltapala ei aamupala. Näin me olemme erilaisia. 

Vierailija
88/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Halal-liha on kuuleman mukaan paljon paremman makuista kuin normaali liha. Johtuu siitä, että Halal-lihasta poistetaan veri huolellisesti ennen syömistä. Voi Kreikassa olla Halal-tavallakin teurastettua lihaa, mutta nimitys tuskin on ortodoksisessa Kreikassa Halal ja tuskin se teurastustapa on samanlainen kuin Islamissa (Pää Mekkaa kohti, Allahu Akbar rukous yms.)

Vierailija
89/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:47"]No mikset sinä voi vastata sille miehellesi itse? [/quote] Voin toki . Mutta ajattelin onko asiaan niinku kuvittelin. Taitaa olla. Aika köyhää mielestäni:( ja tylsää . Ap

[/quote]

Köyhää ja tylsää? No ainakin helvetin paljon terveellisempää kuin vetää makkaroita heti aamusta.
[/quote]

Mutta oletko Testannut niitä? Koita vko uskon että moni häkeltyy. Kilot pysyvät kurissa näin! Nälkä ei tule koko pvänä:) salaatilla loppu pvä. Suosittelen:) Ap
[/quote]Ruokailuväli ei saisi venyä yli neljään tuntiin.
[/quote]
Miksi ruokailuväli ei saisi olla yli neljä tuntia? Aikuin en kestää kyllä pienen nälän tunten.

Vierailija
90/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:54"]

Mielipiteitä kaipaillen . No mitäs lounaaksi sitten? Meillä tuhti kreikkalainen aamupala n 8-10 ja lounas klo 12-14. Ap

[/quote]

Eli teillä aamupalan ja lounaan välissä on 4 tuntia, ns. normaali ateriaväli. Jos minä syön aamulla klo 7 puuroa raejuustolla, ison maitokahvin ja hedelmän, menen lounaalle klo 11 -> ateriaväli 4 tuntia. Minun aamupalani on kuitenkin aivan kiistatta terveellisempi kuin teidän makkaramunamässyt.

Niin ja lounaaksi syön pääsääntöisesti salaatin tai keiton. En halua kesken työpäivän väsyttävää ähkyä ja salaatilla/keitolla + iltapäivän hedelmällä tms. pienellä välipalalla pärjään hyvin päivällisen saakka.

Taitaa olla melko tuore rakkaus sulla, kun makkara-aamupalatkin on parempaa kuin mikä tahansa "suomalainen" :-)

Vierailija
91/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ihan oikeastiko aloittaja kuvittelee, että suomalaiset syövät, pukeutuvat, katsovat telkkaria, puhuvat, harrastavat jne täsmälleen samalla tavalla? Olen syntyperäinen suomalainen, elänyt jo yli puoli vuosisataa, mutta mikä on "suomalainen aamiainen"? Googletin kuvahaussa hakuehdolla "Finnish breakfast" ja aika monenlaista aamiaista osui hakutuloksiin. Tarkoittiko ap suomalaista laitosruokaa?

Vierailija
92/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön ompun ja kourallisen pähkinöitä ja pärjään sillä klo 13.00 ruokaan. Ihan istumatyötä teen ja tukevampi ruoka varmasti lihottaisi. Lounaalla sitten syön ison salaatin ja paljin protskua ja pari leipäpalaa. Illalla taas ompun ja pähkinöitä, joskus jopa päivällisen. Aamupala ei oo musta niin tärkeä kuin lounas.

Vierailija
93/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro raejuustolla ja nälkä kyllä pysyy lounaaseen saakka poissa. Viikonloppuna sit munia ja kasviksia kun on aikaa paneutua

Vierailija
94/100 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:30"]

[/quote]

Kaikesta lihasta poistetaan veri huolellisesti, siitähän teurastamisessa on pohjimmiltaan kyse.. Halal teurastuksessa eläintä ei saa tainnuttaa ennen verien laskemista, siinä se ero.

[/quote]

Juuri näin. Halal- liha eroaa tavallisesta ainoastaan siinä, että halalissa eläin on tajuissaan, kun kurkku viilletään auki, ja tavallisessa eläin on tainnutettu ensin. Eläimelle tuotetun kivun ja pelon määrä on siis erilainen. Jokainen voi omalla kohdallaan miettiä, haluaisiko esim seuraavaan isoon leikkaukseen puudutuksen ja/tai nukutuksen vai olisiko ihan ok, jos ortopedi korjaisi sääriluun murtumasi ihan ilman mitään kemikaaleja tai muita tainnutuskeinoja.

[/quote] Joo en ole siis expertti näissä jutuissa mutta kyl mä veikkaan Kreikassa olevan ihan samanlaisia perinteitä. Tajuissaan olevalta eläimeltä kurkku auki. Tarkoitin vaan, että nimitystä Halal tuskin käytetään sielläpäin.

Vierailija
95/100 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näitä aamupalaintoilijoita. Mulla työt alkaa klo. 7 ja herästys siinä 5:45 ja en jaksais alkaa väsäämään mitään herkkupöytää itselleni. Kahvinkeittimen laitan illalla valmiiksi, jotta aamulla voi vain painaa sen päälle. En todellakaan jaksaisi/kerkeäisi alkaa paistelemaan tai keittelemään mitään. 

Vierailija
96/100 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:00"]Mihin aikaan aamusta kreikkalaiset syövät tuo huiman tukevan aamiaisensa? Luultavasti eivät hyppää suoraan sängystä aamiaispöytään kuten monet meistä suomalaisista.

Taitaa olla hieman OT, mutta kysynpä kun tuli mieleen: mistä lähtien kaurapuuron päälle on pitänyt lappaa raejuustoa? Marja
t ja mehukeitot ymmärrän hyvin, vaikka itse suosinkin voisilmää. Tosin puuroa en saa alas heti aamusta, vaan saatan keittää lounaaksi puuron.
[/quote]

Me heräämme ja valmistamme tuhdin ja täyttävän ihanan aamiaisen siihen menee 1 tuntia. Eli syömme n. 8-10 ap
[/quote]suomessa ollaan siihen aikaan töissä. Ei siellä enää tuollaisia pöperöitä valmisteta!

Vierailija
97/100 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kreikkalaisen mieheni aamupala on lasillinen kylmään maitoon ja jääpaloihin sekoitettua pikakahvia. Ei tarvitse munia tai makkaroita.

Vierailija
98/100 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön useimmiten yhden leipäpalan, leikkelettä sekä päällä jotain kevyitä vihanneksia ja sitten hiukan maustamatonta jugurttia tai marjoja. Joskus syön puuroa, marjoja ja rahkaa tai innostun tekemään munakkaan, jossa täytteet vaihtelevaat. En syö kovin tukevasti edes hotellissa, ei maistu. 

Vierailija
99/100 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu ihan palturia, ei kreikassa harrasteta mitään "tuhteja aamiaisia", kreikkalainen aamiainen on tyyliin kuppi kahvia. Samoin tuo makkara, kreikkalaiset makkarat ovat sellaisia, joissa on kyllä lihaa, mutta joukossa myös näkyviä rasvaklönttejä. Eivät ne sen terveellisempiä ole kuin suomalaisetkaan, koostumus vain on eri.

Vierailija
100/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun perussuomalaiseen aamupalaan kuuluu kaks kuppia kahvia ja tupakkaa. Ja nälkä oikeasti ekan kerran vasta puolilta päivin. En ymmärrä ihmisiä, jotka kykenee syömään aamupalaa. Minulle sopii ennemmin tuo ranskalainen tyyli, eli sen croisantin voisin sivuun syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan