Suomalainen aamupala
Onko tosiaan kaurapuuro ja leipä?
Kyselee Kreikasta kotoisin oleva mieheni.
Millä te elätte?.jos aamupala tuommoista . Sittenhän on nälkä jo heti klo 11:?
Me laitamme aamulla munia,makkaraa ,perunaa,leipiä,hilloja,tomaattia, kurkkua... Juustoja yms. Teetä/kahvia
Näillä jaksaa painaa:)
Kommentit (100)
Mä syön kolme kertaa päivässä. En erottele niitä aterioita aamu-,väli- tai muuksi paloiksi. Ne on ruokaa. Välillä en syö, ei ole tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:00"]Mihin aikaan aamusta kreikkalaiset syövät tuo huiman tukevan aamiaisensa? Luultavasti eivät hyppää suoraan sängystä aamiaispöytään kuten monet meistä suomalaisista. Taitaa olla hieman OT, mutta kysynpä kun tuli mieleen: mistä lähtien kaurapuuron päälle on pitänyt lappaa raejuustoa? Marja t ja mehukeitot ymmärrän hyvin, vaikka itse suosinkin voisilmää. Tosin puuroa en saa alas heti aamusta, vaan saatan keittää lounaaksi puuron. [/quote] Me heräämme ja valmistamme tuhdin ja täyttävän ihanan aamiaisen siihen menee 1 tuntia. Eli syömme n. 8-10 ap [/quote] Ette käy töissä?
[/quote]
Ei kai ne kreikkalaiset töissä käy. Nostavat tukiaisia kuten jo kuolleiden vanhepiensa eläkkeet ja keksittyihin sokeuksiin sun muihin. Niillä sitten kustantavat aamupalamakkaransa joita paistetaan tunti ja laiskotellaan päivät pitkät kun EU syytää rahaa moisille loisille...
Itse harvemmin syön edes aamupalaa. Nykyään juon kupin kahvia. Lounaaksi joku kevyt salaatti ja välipalaksi smoothie kaupungilta. Sitten kun tulen kotiin joskus ilta 7-8 välillä niin syön tuhdimmin. Kai mun pitäis aamupalaa oppia syömään kun oon alipainoinen ja pitäis saada lihottua muutama kilo.
Tyroksiinit ja mukillinen mustaa kahvia
Syön puuroa yleensä joka aamu. Jos on kovempi nälkä niin lisukkeeks jogurttia tai leipää.
T: ulkosuomalainen
Riippuu mihin tottunut, suomalaiset syö kevyehkön aamupalan, raskaamman lounaan ja sitten illemmalla toisen lämpimän. Toisin kuin kreikkalainen miehesi (jos leikitään että uskon tähän tekosyyhyn voivotella toisten aamupaloista...) monet ranskalaiset syö kahvin ja vaaleaa leipää aamupalaksi, jotain keittoa päivällä ja illalla on suuri illallinen. Yleensäkin Etelä-Euroopassa lounas on vaatimaton ja illallinen on pitkä ja polveileva.
Mun aamupala on 2 kuppia kahvia. Ensimmäisen ja ainoan kerran syön viikolla joskus kello 17. Viikonloppuna pitää syödä aamupala ja lounaskin ettei lapset opi pahoille tavoille ja jätä väliin kun äitikin jättää. Aamupala meillä puuroa marjoilla tai leipää ja jugurttia.
Mun aamiainen on AINA kahvia ja leipää. Leivänpäälliset vaihtelee.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:01"]
Suomalainen aamupalahan on just hyvä: kaurapuuroa voisilmällä tai marjoilla, kahvia, ruisleipää margariinilla, juustolla, kinkulla, kurkulla ja tomaatilla.
Minä ainakin pärjään suomalaisella aamiaisella hyvin aamupäivälounaaseen saakka, vaikken puuroa otakaan. Viikonloppuna aamiainen on tuhdimpi ja syödään myöhemmin, joten sillä pärjää pitkälle.
Aina oon ihmetellyt amerikkalaisia, jotka ainakin tv-sarjoissa ja leffoissa näyttävät elävän pelkällä mustalla kahvilla ja esim. croissantilla tai muroilla. Lounaaksi vetävät yhden höttöisen sandwitchin ja painavat sen voimin pitkää päivää. En tajua millä energialla. Tai sitten amerikkalaiset oikeesti syö kunnolla ja telkkarissa ei vain näytetä sitä. Tai "keventelevät" koko päivän ja illalla mättävät McDonaldsia ja Burger Kingiä posket pullollaan.
[/quote] En voinut olla tarttumatta kommenttiisi jotka perustuvat elokuviin ja tv-sarjoihin. Croissantit eivat ole amerikkalaista aamiaisruokaa. Murot, omeletit ja aamiaismakkarat tyypillisempia. Minusta suomalainen voileipa, yksi siivu makkaraa+yksi siivu juustoa on 'hottoinen'. Tassa kuvia amerikkalaisesta sandwichista:https://www.google.com/search?q=deli+sandwiches&rlz=1T4GGNI_enUS516US516&tbm=isch&imgil=tGp9jyNAg61oCM%253A%253BcNKsurLsHVVy0M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.cmu.edu%25252Fdining%25252Flocations%25252Fdowntowndeli.html&source=iu&pf=m&fir=tGp9jyNAg61oCM%253A%252CcNKsurLsHVVy0M%252C_&biw=960&bih=452&usg=__lsc90NxNbzZHHih-JVIvSPxqddY%3D&ved=0CFwQyjdqFQoTCIP-3vTdpsgCFcjYPgod8u4KQQ&ei=1wMQVsO2Acix-wHy3auIBA#imgdii=tGp9jyNAg61oCM%3A%3BtGp9jyNAg61oCM%3A%3B8NwUoH4-rPQ3tM%3A&imgrc=tGp9jyNAg61oCM%3A&usg=__lsc90NxNbzZHHih-JVIvSPxqddY%3D
(BTW: sandwitch = hiekkanoita ;).
Iltaisin syodaan kotona tai ravintolassa, Burger Kingit yms. ovat juuri sita mita nimi sanoo, pikaruokaloita drive-inin kautta pahimpaan nalkaan.
Tää ap ei kyllä vaikuta miltään järjen jättiläiseltä.
http://www.olivetomato.com/food-in-greece/when-greeks-eat/
Vähän erilainen, kreikkalaisen ravintotieteilijän näkemys siitä miten kreikkalaiset yleensä syö.
Kevyt aamiainen, aamupäivällä välipala, 1-2 maita lounas, 9 maita päivällinen, joko lounas tai päivällinen on se päivän tuhdein ateria. Ehkei ap'n mies edusta tyypillistä kreikkalaista?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:30"]
Siis Halal-liha on kuuleman mukaan paljon paremman makuista kuin normaali liha. Johtuu siitä, että Halal-lihasta poistetaan veri huolellisesti ennen syömistä. Voi Kreikassa olla Halal-tavallakin teurastettua lihaa, mutta nimitys tuskin on ortodoksisessa Kreikassa Halal ja tuskin se teurastustapa on samanlainen kuin Islamissa (Pää Mekkaa kohti, Allahu Akbar rukous yms.)
[/quote]
Kaikesta lihasta poistetaan veri huolellisesti, siitähän teurastamisessa on pohjimmiltaan kyse.. Halal teurastuksessa eläintä ei saa tainnuttaa ennen verien laskemista, siinä se ero.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:54"]
Mielipiteitä kaipaillen . No mitäs lounaaksi sitten? Meillä tuhti kreikkalainen aamupala n 8-10 ja lounas klo 12-14. Ap
[/quote]
Eli teille tulee nälkä aivan yhtä nopeasti kuin "suomalaisen aamupalan" jälkeen.
Nyt joku oikeasti uskoo Kreikassa olevan halalnautamakkaroita. Mahtaisi olla kuivia käppyröitä. Lampaasta voisi onnistuakin. Luin juttua missä spekuloitiin kreikkalaisten ja itälialaisten samaa välimerellistä ruokavalioita. Mutta Kreikkalaiset aikuiset ovat lihavia ja lihovat, italialaiset eivät. Siinä ei selitetty mikä sen eron tekee, mutta ehkä se on juuri tuo aamiainen.
Aloitus on vanha, mutta naurattaa tosiaan tuo, että ap:n mukaan tuo makkarapitoinen aamiainen pitää nälkää niiiiin hyvin verrattuna suomalaiseen. Sitten käykin ilmi, että siinä missä suomalaiset syövät sen aamupalansa n. klo 7 ja lounasta tarvitsee siinä klo 11, syövätkin he tämän kreikkalaisen aamiaisen klo 8-10 välillä, ja lounasta tarvitaan silti jo klo 12-14. :D :D Lopputulos, makkarat ja marmeladit eivät pidä nälkää yhtään sen pidempään kuin kaurapuuro ja ruisleipäkään.
No Ranskassa vedetään croisantti ja kahvi naamaa ja menoks
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:00"]Mihin aikaan aamusta kreikkalaiset syövät tuo huiman tukevan aamiaisensa? Luultavasti eivät hyppää suoraan sängystä aamiaispöytään kuten monet meistä suomalaisista. Taitaa olla hieman OT, mutta kysynpä kun tuli mieleen: mistä lähtien kaurapuuron päälle on pitänyt lappaa raejuustoa? Marja t ja mehukeitot ymmärrän hyvin, vaikka itse suosinkin voisilmää. Tosin puuroa en saa alas heti aamusta, vaan saatan keittää lounaaksi puuron. [/quote] Me heräämme ja valmistamme tuhdin ja täyttävän ihanan aamiaisen siihen menee 1 tuntia. Eli syömme n. 8-10 ap
[/quote]
Mä olen ollut tohon aikaan jo töissä pitkän tovin. Eikä arkena ole aikaa rakennella aamupalaa tuntia. Ja klo 11 on jo lounas.
Minulla menee aamuisin yleensä vain kahvi alas. Puuroa, mysliä tai muroja pakotan itseni syömään muutaman lusikallisen jos en voi syödä aamupalaa klo 10 - 11 jolloin alkaa tekemään ruokaa mieli. Tai syön aamupalan sijasta lounaan, joka saattaa olla se salaatti. Kilot pysyy kurissa vaikka en liikuntaa harrastakaan sairauteni takia kuin joskus ja jouluna, ja veriarvot ovat ihanteelliset. Aina olen syönyt sen mukaan mitä keho vaatii, en koskaan ole opetellut syömään ilman nälän tunnetta tai jatka syömistä kun nälkä on lähtenyt. Ravitsemusterapeutti totesi että jos kaikki söisivät kuten minä, hän olisi työtön.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:47"]No mikset sinä voi vastata sille miehellesi itse? [/quote] Voin toki . Mutta ajattelin onko asiaan niinku kuvittelin. Taitaa olla. Aika köyhää mielestäni:( ja tylsää . Ap
[/quote]
Köyhää ja tylsää? No ainakin helvetin paljon terveellisempää kuin vetää makkaroita heti aamusta.
[/quote]
Mutta oletko Testannut niitä? Koita vko uskon että moni häkeltyy. Kilot pysyvät kurissa näin! Nälkä ei tule koko pvänä:) salaatilla loppu pvä. Suosittelen:) Ap
[/quote]Ruokailuväli ei saisi venyä yli neljään tuntiin.
Olet niin kreikkalainen nykyään että..... sano miehelles et muistaa maksaa velkansa!