Tyksin tehohoidon ylilääkäri Mika Valtonen on huomannut, että etenkin nuoret lääkärit kokevat toisinaan voimakasta turhautumista hoitaessaan rokottamattomia potilaita.
Hienoa! Nämä lääkärit ovat jo oikeilla jäljillä!
Kommentit (88)
Euroopassa kuollut koronaan yli 51 000 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa kuollut koronaan yli 51 000 ihmistä.
Niin no, on se liki 900 000 myöskin yli 51 000...
Pelkästään Ranskassa 120 000, italiassa 135 000
Vierailija kirjoitti:
"OSASTON ylilääkäri Mika Valtonenkin on saanut aamulla puhelun, jossa kysyttiin, voisiko Turku ottaa vastaan yhden tehohoitopotilaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä.
Valtonen vastasi kyllä.
Hän olisi voinut vastata myös kieltävästi, mutta niin hän ei tehnyt. Hän ei liioin kysellyt, oliko potilas ottanut koronarokotuksen, polttaako hän tupakkaa, käyttääkö alkoholia tai onko hänellä ylipainoa. Sellaiset asiat eivät vaikuta siihen, ketä teho-osastolla hoidetaan.
”Kaikilla on oikeus hoitoon”, Valtonen sanoo.
Siksi hän ei voi ymmärtää viimeaikaista keskustelua, jossa on esitetty, että rokottamattomien tulisi maksaa sairaalahoitonsa kustannukset itse." https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008400399.html
Viisaita sanoja. Arvostan ja toivon tällaisen inhimillisen ajattelun Suomessa vahvistuvan.
Niin, tuo on sinun mielipiteesi ja tuossa kerrottiin tuon ylilääkärin mielipiteitä. Toisenkinlaisia mielipiteitä on ja toistakin mieltä voi asioista olla ja ollaankin, siitähän se keskustelu on syntynytkin. Tuolla ylilääkärillä tuossa oli siis kertomansa mukaan valta ja oikeus päättää siitä otetaanko jotain tuonne hänen sairaalaansa Turkuun teholle HUS:sta vaiko ei eikä hän kysellyt potilaan rokotutuksista, juopottelusta, tupakoinnista tai ylensyönnin aiheuttamasta lihavuudesta eikä hän halunnut, että jotkin tuollaiset asiat ja elintavat vaikuttaisivat siihen, keitä muiden maksamana verovaroilla hoidetaan, satojen tuhansien eurojen tehohoito on potilaalle joka tapauksessa ilmaista. Joku voi olla sitäkin mieltä, että tuollaisen satojen tuhansien eurojen verorahojen käytön ei tulisi olla kenenkään yksittäisen ylilääkärin omasta mielipiteestä kiinni vaan asioista pitäisi määrätä joillakin yhteisillä säännöillä ja näistä kriteereistä pitäisi päättää jotenkin demokraattisesti missä tapauksissa erityisen kallis hoito pitäisi vaikka osittain maksaa itse ainakin jos siihen on varaa. Esim. jos on miljoonien eurojen omaisuus ja ei vain periaatteessa ota rokotetta ja tarvitsee satojen tuhansien eurojen viikkokausien tehohoitoa tämän takia niin voitaisiinko laskua laittaa potilaalle ja jos niin saisiko tämän päättää jokin yksittäinen osastonylilääkäri yksin kuka maksaa ja kuka ei vai pitäisikö tästä olla jotkin säännöt olemassa. Lääkintöneuvos Heikki Pälve oli joskus aiemmin Hesarissa sitä mieltä että jos on vain periaatteellisesta syystä ilman mitään varsinaista syytä rokottamaton niin saisi maksaa tehohoitonsa itse. E taas oli hänen mielipiteensä ja hänellä oli siihen oikeus ja itse olen samaa mieltä ja minullakin on tähän oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pelkää koronaa. Olen rokottamaton. Minä pelkään kokeellisia injektioita. Pysyn rokottamattomana.
Tuntemattomat asiat luonnollisesti aiheuttaa pelkoa, mutta suosittelen sinua tutustumaan rokotteisiin ja tilastoihin paremmin! Somessa on fiksuja tilejä jotka selittää auki asiat, jotka kaivertavat.
T. Entinen rokotevastainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pelkää koronaa. Olen rokottamaton. Minä pelkään kokeellisia injektioita. Pysyn rokottamattomana.
Tuntemattomat asiat luonnollisesti aiheuttaa pelkoa, mutta suosittelen sinua tutustumaan rokotteisiin ja tilastoihin paremmin! Somessa on fiksuja tilejä jotka selittää auki asiat, jotka kaivertavat.
T. Entinen rokotevastainen
Jos kaksi rokotetta ei auta omikroniin, niin siinä on mulle tilastoa tarpeeksi. Halua tänne tällaisen tilastokäyrän. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/japan/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Entinen rokotevastainenJos kaksi rokotetta ei auta omikroniin, niin siinä on mulle tilastoa tarpeeksi. Halua tänne tällaisen tilastokäyrän. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/japan/
Niin, mitä Japanista ? Siellä on hyvä "tautikuri" - ihmiset suojasivat muita maskeilla ihan tavan flunssalta jo ennen koronaa. Rokotekattavuus taitaa olla yli 80%
Kun verrataan rokottamattomuutta ylipainoon ja tupakointiin, mennään vähän hakoteille. On totta, että tupakointi ja ylipaino lisäävät merkittävästi riskiä tehohoitoon. Rokote on helppo tapa pienentää tehohoidon riskiä merkittävästi. Se on ilmainen ja kaikille tarjolla (pl. esim. iäkkäät monisairaat). Jos ylipainoiselle olisi rokote, joka poistaisi ylipainon, luulen että suurin osa haluaisi sen. Samoin tupakoitsijat varmasti haluaisivat rokotteen, joka poistaa tupakanhimon.
Rokottamattomat lisäksi levittää covidia enemmän (myös rokotettu voi levittää), toisen ihmisen ylipaino ei tartu muihin.
Kaikista sairastuneista 26 693 /14 vrk on joutunut sairaalahoitoon 314 = 1,17%
On kauhia Pan Temmi