Tyksin tehohoidon ylilääkäri Mika Valtonen on huomannut, että etenkin nuoret lääkärit kokevat toisinaan voimakasta turhautumista hoitaessaan rokottamattomia potilaita.
Hienoa! Nämä lääkärit ovat jo oikeilla jäljillä!
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Minä en pelkää koronaa. Olen rokottamaton. Minä pelkään kokeellisia injektioita. Pysyn rokottamattomana.
Tuolle kognitiiviselle vinoumalle on psykologiassa ihan oma terminsäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pelkää koronaa. Olen rokottamaton. Minä pelkään kokeellisia injektioita. Pysyn rokottamattomana.
Luuletko, että kutakuinkin kaikki maailman virologian ja immunologian asiantuntijat kannattaisivat rokotuksia, jos niistä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todisteet on jo että "rokote" ei pysäytä kyseisen viruksen leviämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksisitkö jotain uutta? Koronarokoteita on saanut sadat miljoonat ihmiset.
On se erikoista kuulla kun terveydenhuoltoviranomainenkin toteaa häneltä rokotteesta kysyttäessä, ettei pysty vielä sanomaan sitä, eikä tätä, koska rokotetta on käytetty niin vähän aikaa. Eli rokotteen vaikutukset on näille suosituksia antavillekin vielä ihan avoin kirja mikä saattaa sisältää ihan mitä vain yllätyksiä.
Kyllä rokotusten vaikutukset tiedetään, mutta ei tiedetä kaikkien olemassa olevien ja tulevien virusvarianttien ominaisuuksia. Senverran tiedetään, että nykyrokotteet estävät varsin hyvin vakavimmat tautimuodot. Asiantuntijoitten pitäisi aina hirveän tarkkaan pohtia miten asiat ilmaisevat, koska suuri osa ihmisistä on sinun tapaasi kovin tietämättömiä ja ymmärtävät asiat kovin herkästi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut nyt limakalvoinfektion estosta. Tärkeintä lienee, että rokotteet estävät hämmästyttävän hyvin vaikeimmat tautimuodot ja näinollen suojaavat terveydenhoidon kantokykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmaan turhauttavaa kun itse näkee viurestä kun toisia tulee sairaalaan taudin kanssa jonka voi rokotuksilla ehkäistä tai riskiä vähentää. Tuntuu varmaan turhalta.
Liikenneonnettomuudetkin voidaan isolta osalta ehkäistä kun pysytään kotona ja mikäli liikutaan, niin silloinkin hyvin hiljaa. Vähenee riskit.
Aika huono vertaus. Liikenneonnettomuuksia juuri on ehkäisty ja paljon. 60-70-luvun taitteessa liikenteessä kuoli tuhat ihmistä vuosittain. Viime vuonna luku oli 223. Mikä on auttanut? Turvavyöpakko, nopeusrajoitukset ja talvirengaspakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerys. Ei kukaan tuollaista ole väittänytkään. Pandemia on pandemia, se leviää aina ympäri maailmaa.
Rokote suojaa KUOLEMILTA. Muuten voidaan jättää hommat ns. Herran haltuun kuten joskus keskiajalla ja ennen lääketieteen kehittymistä. Ihmisten keskimääräinen elinikä oli noin 40v. Harva ehti vanhuuden saavuttaa.
Mutta jos on niin tyhmä ettei ymmärrä faktoja, saa puolestani ihan itse kärsiä.
Ennen ei ollut soveliasta puhua ääneen, että turhauttaa hoitaa esim. alkoholin tai lihavuuden takia teholle tai sairaalaan joutuneita. Olen aina ajatellut että oma syy, muttei käynyt mielessäkään kritisoida sitä ääneen. Mikä on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni on lääkäri ja hän on turhautunut huumehörhöihin, jotka milloin milläkin tekosyyllä tunkevat päivystykseen "kamalissa kivuissa" hakemaan lääkkeitä. Ja yhtä turhautunut hän on rattijuoppoihin, joita pitää palvella ensin eli ottaa verikokeet poliisin valvonnassa, vaikka odotustilassa olisi sairaitakin. Turhautunut hän on siihenkin, että vanhustenhuolto toimii niin, että mummot tunkevat päivystykseen klo 22 tienoilla, jolloin heille on tarjolla petipaikka valvotussa tilassa.
Rokottamattomiin hän ei ei ole turhautunut, koska nämä tulevat päivystykseen sairaina ja sitten heitä hoidetaan. He eivät lyö tai sylje tai kiroile.
Tämäpä juuri. Koko ajan yhä mielikuvituksellisimmin tavoin pyritään ohjaamaan ihmisten mieliä syrjimään rokottamattomia. Tää on nyt tätä ” kerta lääkäritkin turhautuu, niin sitten minäkin”
Mitähän ne lääkärit miettii minun ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne lääkärit miettii minun ylipainosta.
Tai minun siskosta joka vähän väliä ramppaa päivystyksessä erinäisistä vaivoista joihin ei ole syytä löytynyt.
Mitä Valtonen ehdottaa? Pitäisikö rokottamattomat tappaa?
Olen päivystyksessä töissä ja huomaan että monelta lääkäriltä ja hoitajalta on kadonnut järki. Yhtäkkiä syrjitään tiettyä ihmisryhmää(rokottamattomat) vaikka olis minkä syyn vuoksi tullut sairaalaan. Eettisyys ja empaattisuus on kadonnut, ennen ei ollut soveliasta ääneen kritisoida juurikaan potilaita, vaikka sairauden syy olisikin ollut itseaiheutettu.
Oulussahan ne rokottamattomat potilaat ovat kieltäneet sairaalaa kysymästä tietoja terveydentilastaan, mutta hoitoa pitäisi kumminkin saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sympaattisen oloinen mies, jolle ikä on selvästi tuonut viisautta.
Jos raivostuttaa kamalasti hoitaa ihmisiä, jotka ovat vaikuttaneet itse oman terveydentilansa huononemiseen, kannattaisi ehkä miettiä kahdesti, soveltuuko lääkärin ammattiin. Sairaimpia nimittäin tyypillisesti ovat ihmiset, joilla on sairaat elämäntavat, yllätys yllätys, joten heitä siinä ammatissa tulee kyllä vastaan jatkossakin.
Jos vakava sairastuminen on vältettävissä kahdella rokotusannoksella, niin turhauttaahan se, ettei jotkut voi niitä periaatteen vuoksi ottaa.
Koronan vakava muoto on estettävissä myös olemassaolevilla, vuosikymmeniä käytössä olleilla estolääkkeitä, mutta niitä ei lääkäri Suomessa saa käyttää. En tiedä turhauttaako tämä lääkäriä, mutta minua se kyllä turhauttaa. Kuten sekin, että niillä saataisiin koko pandemia lopetettua parissa viikossa.
https://ourworldindata.org/covid-cases
Mutta ei, Suomessa koetetaan kolmatta kertaa sitä, mikä ei toiminut kahdella edelliselläkään kerralla, mutta nyt odotetaan eri tulosta. Tämä muuten täyttää hulluuden määritelmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raivostuttaa kamalasti hoitaa ihmisiä, jotka ovat vaikuttaneet itse oman terveydentilansa huononemiseen, kannattaisi ehkä miettiä kahdesti, soveltuuko lääkärin ammattiin. Sairaimpia nimittäin tyypillisesti ovat ihmiset, joilla on sairaat elämäntavat, yllätys yllätys, joten heitä siinä ammatissa tulee kyllä vastaan jatkossakin.
Jos vakava sairastuminen on vältettävissä kahdella rokotusannoksella, niin turhauttaahan se, ettei jotkut voi niitä periaatteen vuoksi ottaa.
Ai minkä periaatteen vuoksi? Aluksi niitä ei meinannu saada ja silloinkin vain oman kunnan alueelta ja ajan varaamalla. Oltaisiin vaan heti alettu rokottamaan popuppina niin ehkä useampi olisi nyt rokotettuna.
Liukuhihnalla vaan piikkiä perskannikkaan ni prosentti olis ihan eri lukemissa.
Ajanvarauksella meidän kunnassa mennään. Netissä sähköisestiPuhelimitse. Ykkosrokotteen ottajille popup-piste, joka on tyhjillään, kun follarit eivät kehtaa ykköselle mennä.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapasairaudet vaan eivät tartu ja tapa myös niihin syyttömiä, eivätkä lamauta yhteiskuntaa.
Minä tunnen aina voimakasta turhautumista käydessäni lääkärissä. On se kiva, että lääkäritkin saavat välillä turhautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan vakava muoto on estettävissä myös olemassaolevilla, vuosikymmeniä käytössä olleilla estolääkkeitä, mutta niitä ei lääkäri Suomessa saa käyttää. En tiedä turhauttaako tämä lääkäriä, mutta minua se kyllä turhauttaa. Kuten sekin, että niillä saataisiin koko pandemia lopetettua parissa viikossa.
https://ourworldindata.org/covid-cases
Mutta ei, Suomessa koetetaan kolmatta kertaa sitä, mikä ei toiminut kahdella edelliselläkään kerralla, mutta nyt odotetaan eri tulosta. Tämä muuten täyttää hulluuden määritelmän.
Myös esimerkiksi puutiasaivokuumeeseen otetaan ensin kolme piikkiä. Silti se on vielä uusittavakin muutaman vuoden välein. Eikä ole teholtaan sataprosenttinen.
Maksaa silti ihan kohtalaisesti, jos ei asu niillä muutamilla paikkakunnilla, jotka on määritelty niin merkittäviksi riskialueiksi että rokotteen on säädetty olevan ilmainen.
On se erikoista kuulla kun terveydenhuoltoviranomainenkin toteaa häneltä rokotteesta kysyttäessä, ettei pysty vielä sanomaan sitä, eikä tätä, koska rokotetta on käytetty niin vähän aikaa. Eli rokotteen vaikutukset on näille suosituksia antavillekin vielä ihan avoin kirja mikä saattaa sisältää ihan mitä vain yllätyksiä.