Tyksin tehohoidon ylilääkäri Mika Valtonen on huomannut, että etenkin nuoret lääkärit kokevat toisinaan voimakasta turhautumista hoitaessaan rokottamattomia potilaita.
Hienoa! Nämä lääkärit ovat jo oikeilla jäljillä!
Kommentit (88)
Sympaattisen oloinen mies, jolle ikä on selvästi tuonut viisautta.
Jos raivostuttaa kamalasti hoitaa ihmisiä, jotka ovat vaikuttaneet itse oman terveydentilansa huononemiseen, kannattaisi ehkä miettiä kahdesti, soveltuuko lääkärin ammattiin. Sairaimpia nimittäin tyypillisesti ovat ihmiset, joilla on sairaat elämäntavat, yllätys yllätys, joten heitä siinä ammatissa tulee kyllä vastaan jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos raivostuttaa kamalasti hoitaa ihmisiä, jotka ovat vaikuttaneet itse oman terveydentilansa huononemiseen, kannattaisi ehkä miettiä kahdesti, soveltuuko lääkärin ammattiin. Sairaimpia nimittäin tyypillisesti ovat ihmiset, joilla on sairaat elämäntavat, yllätys yllätys, joten heitä siinä ammatissa tulee kyllä vastaan jatkossakin.
Joku nuori lääkärinainen hesarissa valitti tästä, että työ on niin rankkaa ja ihmiset syvältä, kun eivät huolehdi itsestään, uupumus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmaan turhauttavaa kun itse näkee viurestä kun toisia tulee sairaalaan taudin kanssa jonka voi rokotuksilla ehkäistä tai riskiä vähentää. Tuntuu varmaan turhalta.
Liikenneonnettomuudetkin voidaan isolta osalta ehkäistä kun pysytään kotona ja mikäli liikutaan, niin silloinkin hyvin hiljaa. Vähenee riskit.
Vierailija kirjoitti:
Jos vakava sairastuminen on vältettävissä kahdella rokotusannoksella, niin turhauttaahan se, ettei jotkut voi niitä periaatteen vuoksi ottaa.
Kannattaa vaihtaa alaa, jos ei työt maistu.
Vierailija kirjoitti:
No, en yhtään ihmettele, miksi lääkärit uupuvat asiakkaidensa kanssa. Pohdin jossain vaiheessa ravitsemusterapeutin hommaa, mutta tyhmien ihmisten määrä on lisääntynyt samassa suhteessa kuin keto-vhh-ja muiden humpuukimaakarien ruokavaliot yhdistettynä ylipainon nousuun, että ei kyllä napannut yhtään lähteä julkiseksi likasangoksi. Olen erittäin tyytyväinen, kun voin tehdä nykyhommani rauhassa ja ilman rasittavia ihmisiä.
Sama asia kun menee ensiapuun poistamaan metallinlastua silmästä ja sanoo että ei tullut pidettyä suojalaseja rälläköidessä. Siinä saa potilas pahoja katseita ja nuhteluja.
"OSASTON ylilääkäri Mika Valtonenkin on saanut aamulla puhelun, jossa kysyttiin, voisiko Turku ottaa vastaan yhden tehohoitopotilaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä.
Valtonen vastasi kyllä.
Hän olisi voinut vastata myös kieltävästi, mutta niin hän ei tehnyt. Hän ei liioin kysellyt, oliko potilas ottanut koronarokotuksen, polttaako hän tupakkaa, käyttääkö alkoholia tai onko hänellä ylipainoa. Sellaiset asiat eivät vaikuta siihen, ketä teho-osastolla hoidetaan.
”Kaikilla on oikeus hoitoon”, Valtonen sanoo.
Siksi hän ei voi ymmärtää viimeaikaista keskustelua, jossa on esitetty, että rokottamattomien tulisi maksaa sairaalahoitonsa kustannukset itse." https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008400399.html
Viisaita sanoja. Arvostan ja toivon tällaisen inhimillisen ajattelun Suomessa vahvistuvan.
Niin, mistäköhän olisin seuraavaksi turhautunut. Seuraavaksi kannattaa siirtyä politiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku nuori lääkärinainen hesarissa valitti tästä, että työ on niin rankkaa ja ihmiset syvältä, kun eivät huolehdi itsestään, uupumus tulee.
Ihmiset voisivat ottaa kerrankin jotain vastuuta omasta hyvinvoinnistaan.
Mitä minä muista ollessani joskus sairaalassa työharjoittelussa niin hoitajat juoksi kärryillä elvyttämään yhteen huoneeseen. Lääkäri lampsi perästä kahvihuoneesta. Kun hetki oli mennyt niin nuorempi lääkäri tuli posket pullaa täynnä kahvihuoneesta ja kahvimuki toisessa kädessä ja huusi pullanpalat lentäen suusta 'joko se kuoli?!' Kyllä ne on todella ahdistuneita ja empaattisia. Niin ja se kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Sama asia kun menee ensiapuun poistamaan metallinlastua silmästä ja sanoo että ei tullut pidettyä suojalaseja rälläköidessä. Siinä saa potilas pahoja katseita ja nuhteluja.
Ja p*skat. Veljellä oli juurikin tuollainen tapaus töissä, ihan itse syyllinen. Nuorena luuli, ettei mitään voi käydä, vaikka lasit olivat työnantajan puolelta sekä saatavilla että pakolliset. Ei kukaan nuhdellut HUS:in puolella. Mä nuhtelin niidenkin puolesta monet kerrat. Oppipahan käyttämään. Joskus toivoisin, että ne pitäis oikein kunnon rippisaarnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmaan turhauttavaa kun itse näkee viurestä kun toisia tulee sairaalaan taudin kanssa jonka voi rokotuksilla ehkäistä tai riskiä vähentää. Tuntuu varmaan turhalta.
Liikenneonnettomuudetkin voidaan isolta osalta ehkäistä kun pysytään kotona ja mikäli liikutaan, niin silloinkin hyvin hiljaa. Vähenee riskit.
Jos rokottamattomuuden syy ei ole lääketieteellinen este (esim. allergia), se on enemmänkin verrannollista siihen ettei käytetä turvavöitä. Toki jos on eristäytyneenä niin ei rokotettakaan tarvitse (kuten ei turvavyötäkään, jos ei koskaan liiku autolla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en yhtään ihmettele, miksi lääkärit uupuvat asiakkaidensa kanssa. Pohdin jossain vaiheessa ravitsemusterapeutin hommaa, mutta tyhmien ihmisten määrä on lisääntynyt samassa suhteessa kuin keto-vhh-ja muiden humpuukimaakarien ruokavaliot yhdistettynä ylipainon nousuun, että ei kyllä napannut yhtään lähteä julkiseksi likasangoksi. Olen erittäin tyytyväinen, kun voin tehdä nykyhommani rauhassa ja ilman rasittavia ihmisiä.
En minäkään ihmettele sitä. Tuntisin varmaan ihan samoin. Mutta juuri siksi minä en olekaan lääkäri. Kun ei se soveltuisi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa alaa, jos ei työt maistu.
Ja kuka meidät sitten hoitaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vakava sairastuminen on vältettävissä kahdella rokotusannoksella, niin turhauttaahan se, ettei jotkut voi niitä periaatteen vuoksi ottaa.
Ai minkä periaatteen vuoksi? Aluksi niitä ei meinannu saada ja silloinkin vain oman kunnan alueelta ja ajan varaamalla. Oltaisiin vaan heti alettu rokottamaan popuppina niin ehkä useampi olisi nyt rokotettuna.
Liukuhihnalla vaan piikkiä perskannikkaan ni prosentti olis ihan eri lukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai minkä periaatteen vuoksi? Aluksi niitä ei meinannu saada ja silloinkin vain oman kunnan alueelta ja ajan varaamalla. Oltaisiin vaan heti alettu rokottamaan popuppina niin ehkä useampi olisi nyt rokotettuna.
Liukuhihnalla vaan piikkiä perskannikkaan ni prosentti olis ihan eri lukemissa.
Popupit pyörivät ympäri pk-seutua tyhjillään ja teidän mielestä on taas toimittu väärin. Johtuu tiettyjen ihmisryhmien saamattomuudesta ja välttelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja p*skat. Veljellä oli juurikin tuollainen tapaus töissä, ihan itse syyllinen. Nuorena luuli, ettei mitään voi käydä, vaikka lasit olivat työnantajan puolelta sekä saatavilla että pakolliset. Ei kukaan nuhdellut HUS:in puolella. Mä nuhtelin niidenkin puolesta monet kerrat. Oppipahan käyttämään. Joskus toivoisin, että ne pitäis oikein kunnon rippisaarnan.
Hoitohenkilökunta saa ihan kaikenlaista soopaa kannettavakseen. Saa varmaan pelätä oman turvallisuutensakin puolesta nykyään, että miten joku ottaa neuvomisen tai valistamisen.