Voiko pahat menkkakivut olla sama kun synnytyskivut?
Sellaset että koko keho vaan tärisee, pakko maata sängys, hiki valuu ja tekis mieli itkeä.
Kommentit (34)
Miksi vähän väliä aloitus tästä aiheesta? Se on niin yksilöllistä, minulla on ollut todella kivuliaita menkkoja, eikä synnytys sen kivuliaampaa ollut. Se oli aivan erilaista kuin menkkakipu.
Mulla on ihan järkyttävät vatsakivut menkkojen aikana, sekä lapsesta asti ollut muitakin vatsakipuja ärtyneen suolen takia ja ajattelin että se onkin hyvä että oon vähän jo "tottunut" kipuihin kun lähdin synnyttämään.. Mutta ei se ihan niin mennyt :D Luulin lopuksi että lähtee taju siitä kivusta.. Eikä noi menkkakivut ees parantunut synnytyksen jälkeen, ihan kun ois vaan pahentunut :/
Olen kuullut, että pahoista menkkakivuista kärsinyt nainen on pyörtynyt kovien kipujen takia. synnytyksessä harvoin on niin kovat kivut, että pyörtyy.
Mulla ei ole koskaan menkkakipuja ja muutenkin tosi korkea kipukynnys. Ekan synnytyksen supistukset oli ihan siedettävät, mutta seuraava synnytys olikin syöksysynnytys ja supistukset tuntui kuin moottorisahalla olisi vatsaa sahattua auki, olin ihan varma että kuolen kohta. En pystynyt ajattelemaan muuta kuin "mä kuolen, jos mä en kuole niin mä en enää koskaan synnytä", olin ihan shokissa enkä tajunnut mitään mitä ympärillä tapahtui. Sain epiduraalin siinä vaiheessa kun jo ponnistutti, mutta se luojan kiitos auttoi heti ja yhtäkkiä kaikki kivut oli poissa ja palasin takas "maanpäälle". 2h meni ensimmäisestä supistuksesta lapsen syntymään (satuin olemaan valmiiksi sairaalassa rutiinitarkastuksessa ulkomailla asuessani, kärräsivät suoraan synnytyshuoneeseen kun tipuin polvilleni tokasta supistuksesta). Ihan oksettaa kun muistelen sitä kauhun tunnetta kun olin varma, että kuolen siihen kipuun.
Te järjettömän kivuliaan synnytyksen kokeneet: millä tavalla olette itse yrittäneet vaikuttaa kipuun? Vai onko kipu talttunut vain lääkkeillä (tai ei niilläkään)? Olen itsekin synnyttänyt useamman kerran, enkä ole ehtinyt saada ilokaasua kummempaa, mutta omalla kohdallani kipu on ollut hallittavissa, vaikka elämäni kivuliaimpia kokemuksia ovet olleetkin.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:18"]Te järjettömän kivuliaan synnytyksen kokeneet: millä tavalla olette itse yrittäneet vaikuttaa kipuun? Vai onko kipu talttunut vain lääkkeillä (tai ei niilläkään)? Olen itsekin synnyttänyt useamman kerran, enkä ole ehtinyt saada ilokaasua kummempaa, mutta omalla kohdallani kipu on ollut hallittavissa, vaikka elämäni kivuliaimpia kokemuksia ovet olleetkin.
[/quote]
Luulen, että kipuun vaikutti se, että tahtomattani olin aivan kipsissä synnytystilanteessa. Yritin rentoutua, mutta sattui niin paljon, ettei kehoni ja pääni tehneet yhteistyötä. Jos joskus uudestaan raskaudun, aloitan jonkun joogan, jotta osaisin säädellä itseäni h-hetkellä.
Onneksi mulla ei ole noin pahoja kuukautiskipuja mitä jotkut ovat kuvailleet :o
Olen synnyttänyt kaksi kertaa ilman puudutteita, mutta supistuksissa on aina ollut välissä tauko. Usein kuulee, että kivuliainta on nopea synnytys eikä kunnon väliä supistuksissa. Minä en synnytyksiä kauhulla muistele.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:18"]Te järjettömän kivuliaan synnytyksen kokeneet: millä tavalla olette itse yrittäneet vaikuttaa kipuun? Vai onko kipu talttunut vain lääkkeillä (tai ei niilläkään)? Olen itsekin synnyttänyt useamman kerran, enkä ole ehtinyt saada ilokaasua kummempaa, mutta omalla kohdallani kipu on ollut hallittavissa, vaikka elämäni kivuliaimpia kokemuksia ovet olleetkin.
[/quote]
Eka synnytys oli ok, joten osannut varautua tokassa synnytyksessä niin käsittämättömiin kipuihin vaan menin ihan shokkiin, tuntu etten saa henkeä vaikka kuinka haukoin. Hengitin ilokaasua minkä kerkisin ihan tajunnan rajamailla. Ei siinä ollut mitään tehtävissä, ei pystynyt rauhottumaan eikä keskittymään mihinkään hengityksiin kun se kipu oli niin lamaannuttava. Vasta epiduraali vei kaikki kivut ja pystyin keskittymään ponnistukseen täysin.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:23"]Olen synnyttänyt kaksi kertaa ilman puudutteita, mutta supistuksissa on aina ollut välissä tauko. Usein kuulee, että kivuliainta on nopea synnytys eikä kunnon väliä supistuksissa. Minä en synnytyksiä kauhulla muistele.
[/quote]
Tää on ainakin mun kohdalla totta. "Normi" synnytyksessäni (10h) supistukset olivat siedettävät, mutta syöksysynnytyksessä ei ollut ollenkaan taukoja supistuksissa vaan seuraava tuli heti kun edellinen loppui eikä siinä ollut aikaa hengitellä, meinas taju lähteä.
Juu ei siinä paljon itse voi vaikuttaa, jos supistelee tipassa minuutin välein kaksi vuorokautta enne kuin ponnistusvaiheeseen päästiin. Pyörryin useamman kerran, enkä muista koko synnytyksestä juri mitään. Näin siis viisitoista vuotta sitten. En mennyt toista kertaa. Koko synnytys kesti virallisesti 28 h.
Kuukautiskivut tuntuu kuin lusikalla kaiveltaisiin lonkkamaljaa, mutta särkylääkettä siihen en tarvitse. Synnytys. Tekisin milloin vain uudelleen, niin suunnaton onni tuo lapsi on <3 Mutta täysiaikaisena, liikkumisluvalla ja kipulääkityksen kanssa seuraavalla kerralla, kiitos. Mutta sitä selviää paljosta kun on pakko.
No jos ajatellaan että synnyttäessä kohdunsuu avautuu 10 senttimetriin ja menkkojen aikana vain murto-osan tuosta ja se että kohtu on synnyttäessä moninkertainen kooltaan niin todennäköisintä on että synnytys sattuu _aika_ paljon enemmän.