Lapsen kaveria tultiin hakemaan meiltä, oli
sovitusti kylässä. Töistä tullessani laitoin päivällisen ja söimme koko perhe ja myös toetenkin tuo kyläilijä. Miehen kanssa otimme lasilliset punaviiniä ja join sitä vielä kun kyläilijän vanhemmat tulivat lasta hakemaan. Tervehdin vanhempia lasi kädessäni. Ei tunneta sen ihmeemmin, lapset kyläilevät joskus toistensa luona.
mietinkin nyt, mitähän nuo vanhemmat ajattelivat...eihän ne tienneet oliko eka vai viides lasillinen..
mitä sinä ajattelisit?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:08"]
Minä kyllä ihmettelisin, miksi pitää olla alkoholin vaikutuksen alaisena, jos on etukäteen lupautunut pitämään silmällä omaa ja toisen lasta. Olisiko teistä ihan ok, että päiväkodissakin hoitajat naukkailisivat viiniä voileipänsä kanssa? Miksi ylipäänsä pitää juoda viiniä tavallisella arkiaterialla? En usko, että päästäisin lapseni uudelleen teille, varsinkaan koska en tunne teitä. Tuntemattomien ihmisten juopumisastettakaan ei osaa sanoa, ilomielinen tervehdys ruokapöydästä käsin voi tarkoittaa sitä, että on kumottu pullollinen sahtia eikä enää pystytä edes nousemaan ylös. Mistä sitä tietää, vaikka olisitte lapsillekin antaneet maistiaisia, kun on kerran pullo avattu.
[/quote]
Sä ot selkeesti sitä kansanryhmää, jolle alkoholi on melkoisen iso ongelma - monessakin suhteessa.
[/quote]
Joo iso ongelma on, myönnän sen. Olen alkoholistien lapsi, meillä oli todella vahvat kulissit ulospäin. Käytän kyllä itse alkoholia pienissä määrin muutaman kerran vuodessa, mutta en milloinkaan niin, että tulisin juovuksiin asti. Esim. puoli pulloa siideriä kesähelteellä riittää ja silloinkin vain, jos myös toinen huoltaja on kotona ja selvin päin.
Ihmiset tulevat kovin eri määristä juovuksiin ja käyttäytyvät myös hyvin eri tavoin juovuksissa ollessaan. Jostain tulee iloinen, joku toinen vetäisee nyrkillä naamaan. Mistä minä sen tietäisin, juodaanko ap:n ruokapöydässä 12-volttista viiniä vai kossua, koska perhe olisi minulle tuntematon. Ties vaikka olisi aloitettu kahdelta päivällä ja tissuteltu pikkuhiljaa ja nyt ruokapöydässä jo neljäs vinkkupullo menossa.
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että jos kylään on kutsuttu muiden perheiden lapsia, silloin ei oteta viinaa missään muodossa.
[/quote]
Ikävää että et ole saanut minkäänlaista mallia siihen, että alkoholia voi käyttää ihan fiksustikin. Yritä nyt silti pitää mielessä, että kaikki ei käytä viinaa kuten vanhempasi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:42"]
Toivottaisin hyviä illanjatkoja ja samalla miettisin, että ihanaa päästä kotiin viinilasin ääreen myös.
Mahtavaa perjantaita teille!
[/quote]
tätä samaa mäki miettisin hassu :)
Mielestäni on eri asia jos vieraista lapsista vastuussa. Siis en kyllä pitäisi sopivana. Se että sillä hetkellä vaikutti vain sivistyneeltä lasilliselta, niin kuka laskisi vaikkapa sitten yökylään kun ei koskaan tiedä miten sivistyneesti sitä ollaan.
Pitäisin toivottomana alkkiksena. Pitääkö sitä viinilasia raahata vieraitakin tervehtimään?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:22"]Joskus te av mammat yllätätte, positiivisesti :)
ap
[/quote]
Samaa ihmettelin mäkin!!! Nimim. meinasin tulla kommentoimaan et 'no worries, ap'
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:08"]
Minä kyllä ihmettelisin, miksi pitää olla alkoholin vaikutuksen alaisena, jos on etukäteen lupautunut pitämään silmällä omaa ja toisen lasta. Olisiko teistä ihan ok, että päiväkodissakin hoitajat naukkailisivat viiniä voileipänsä kanssa? Miksi ylipäänsä pitää juoda viiniä tavallisella arkiaterialla? En usko, että päästäisin lapseni uudelleen teille, varsinkaan koska en tunne teitä. Tuntemattomien ihmisten juopumisastettakaan ei osaa sanoa, ilomielinen tervehdys ruokapöydästä käsin voi tarkoittaa sitä, että on kumottu pullollinen sahtia eikä enää pystytä edes nousemaan ylös. Mistä sitä tietää, vaikka olisitte lapsillekin antaneet maistiaisia, kun on kerran pullo avattu.
[/quote]
Sä ot selkeesti sitä kansanryhmää, jolle alkoholi on melkoisen iso ongelma - monessakin suhteessa.
[/quote]
Joo iso ongelma on, myönnän sen. Olen alkoholistien lapsi, meillä oli todella vahvat kulissit ulospäin. Käytän kyllä itse alkoholia pienissä määrin muutaman kerran vuodessa, mutta en milloinkaan niin, että tulisin juovuksiin asti. Esim. puoli pulloa siideriä kesähelteellä riittää ja silloinkin vain, jos myös toinen huoltaja on kotona ja selvin päin.
Ihmiset tulevat kovin eri määristä juovuksiin ja käyttäytyvät myös hyvin eri tavoin juovuksissa ollessaan. Jostain tulee iloinen, joku toinen vetäisee nyrkillä naamaan. Mistä minä sen tietäisin, juodaanko ap:n ruokapöydässä 12-volttista viiniä vai kossua, koska perhe olisi minulle tuntematon. Ties vaikka olisi aloitettu kahdelta päivällä ja tissuteltu pikkuhiljaa ja nyt ruokapöydässä jo neljäs vinkkupullo menossa.
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että jos kylään on kutsuttu muiden perheiden lapsia, silloin ei oteta viinaa missään muodossa.
[/quote]
Koska sulla oli traumaattinen lapsuus alkoholin tähden, ni kukaan, koskaan, missään olosuhteissa ei osaa ottaa sivistyneesti lasia (tai jopa paria!) ruuan kanssa. Niinkö? Ihan todella? Nyt sitä kuuluisaa nutturaa vähän löysemmälle, nainen! Mee terapiaan puimaan näitä juttuja äläkä turhaan kuumotu jengin ruokaviineistä.
Ihmettelisin jonkun verran jos minua vastaavassa tilanteessa tai esim. vähän vieraampaan paikkaa kylään mennessä tervehdittäisiin lasikädessä. Sinänsä lasi vaikkapa ruokapöydässä ei herättäisi kummempia ajatuksia, ehkä en edes huomaisi mitä juovat ruokajuomana.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:21"] [quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:08"] Minä kyllä ihmettelisin, miksi pitää olla alkoholin vaikutuksen alaisena, jos on etukäteen lupautunut pitämään silmällä omaa ja toisen lasta. Olisiko teistä ihan ok, että päiväkodissakin hoitajat naukkailisivat viiniä voileipänsä kanssa? Miksi ylipäänsä pitää juoda viiniä tavallisella arkiaterialla? En usko, että päästäisin lapseni uudelleen teille, varsinkaan koska en tunne teitä. Tuntemattomien ihmisten juopumisastettakaan ei osaa sanoa, ilomielinen tervehdys ruokapöydästä käsin voi tarkoittaa sitä, että on kumottu pullollinen sahtia eikä enää pystytä edes nousemaan ylös. Mistä sitä tietää, vaikka olisitte lapsillekin antaneet maistiaisia, kun on kerran pullo avattu. [/quote] Sä ot selkeesti sitä kansanryhmää, jolle alkoholi on melkoisen iso ongelma - monessakin suhteessa. [/quote] Joo iso ongelma on, myönnän sen. Olen alkoholistien lapsi, meillä oli todella vahvat kulissit ulospäin. Käytän kyllä itse alkoholia pienissä määrin muutaman kerran vuodessa, mutta en milloinkaan niin, että tulisin juovuksiin asti. Esim. puoli pulloa siideriä kesähelteellä riittää ja silloinkin vain, jos myös toinen huoltaja on kotona ja selvin päin. Ihmiset tulevat kovin eri määristä juovuksiin ja käyttäytyvät myös hyvin eri tavoin juovuksissa ollessaan. Jostain tulee iloinen, joku toinen vetäisee nyrkillä naamaan. Mistä minä sen tietäisin, juodaanko ap:n ruokapöydässä 12-volttista viiniä vai kossua, koska perhe olisi minulle tuntematon. Ties vaikka olisi aloitettu kahdelta päivällä ja tissuteltu pikkuhiljaa ja nyt ruokapöydässä jo neljäs vinkkupullo menossa. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että jos kylään on kutsuttu muiden perheiden lapsia, silloin ei oteta viinaa missään muodossa. [/quote] Koska sulla oli traumaattinen lapsuus alkoholin tähden, ni kukaan, koskaan, missään olosuhteissa ei osaa ottaa sivistyneesti lasia (tai jopa paria!) ruuan kanssa. Niinkö? Ihan todella? Nyt sitä kuuluisaa nutturaa vähän löysemmälle, nainen! Mee terapiaan puimaan näitä juttuja äläkä turhaan kuumotu jengin ruokaviineistä.
[/quote]
Jos tuntisin ap:n ja tietäisin, että hän tosiaan ottaa vain lasin tai kaksi ruuan kanssa mietoa viiniä perjantain kunniaksi, se olisi ihan ok. Mutta tässä aloituksessahan oli kyse tuntemattomasta perheestä, jonka luokse lapseni olisi kutsuttu kylään. Koska en tuntisi ap:ta, hätkähtäisin kovasti, jos menisin hakemaan pilttiäni hänen hoivistaan ja hän olisi juonut alkoholia. Itse tiedän lapsuudenperheeni takia, kuinka sivistynyttä voidaan esittää ulospäin, vaikka oven takana ollaan rapajuoppoja.
Minusta on hälyttävää, että asia on näin molelle palstalaiselle ok vain siksi, että te itse osaisitte ottaa alkoholia ihan fiksusti. Välillä on ketjuja siitä, että voiko lasta päästää kaverille yökylään, jos vaikka ne kaverin vanhemmat ovatkin jotain pedofiilejä. Miksi ihmeessä ei olla huolissaan siitä, että ne kaverin vanhemmat voivat olla alkoholisoituneita, kun kerran juoppoja on tässä maassa kymmeniä tuhansia enemmän kuin pedofiilejä (oletan)?
En varmasti kiinnittäis muuten huomiota koko viiniin, mut viinilasi kädessä tervehtimään kuulostaa kyl vähän hassulta :D
Joo, varmaan pitävät sinua hirveänä juoppona! Hupsu :)
Toivottaisin hyviä illanjatkoja ja samalla miettisin, että ihanaa päästä kotiin viinilasin ääreen myös.
Mahtavaa perjantaita teille!
Kyllähän ne varmasti huomas että et humalassa ollu.
Paheksuisin!! Lasten läsnäollessa ei alkoholi kuulu kuvioon!
En yhdestä viinilasista miettisi mitään. Jos viini olisi tavallisessa lasissa, niin voisin vähnä miettiäkin. Jos olisi viini ja jotain muuta epäilyttävää, niin silloin huolestuisin.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:45"]
Asutteko Porvoossa?
[/quote]
Espoossa. Tää olisi provoksi liian tylsä.
ap
Eiköhän ne tenttaa lapseltaan kaikki likaiset yksityiskohdat.
Kyllä kännit viinistä saa viinilasillakin
Vähän ihmettelisin, etteikö tosiaan pysty odottamaan edes sen vertaa, että saisi vieraan lapsen pois jaloista.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:21"]
[/quote]
Alkoholi ei ole ongelma vain yhdelle kansanryhmälle, nimittäin alkoholistille.
[/quote]
Tarkoitan kansanryhmänä kyllä ihan vain niinkin kirjavaa porukkaa kuin alkoholi-ongelmaiset: sinne sitten kuuluu noita alkoholisteja ja muuten vain niitä, jotka eivät hallitse alkoholin fiksua käyttöä - esim. tuo nro 30 esimerkki että "ties vaikka on lapsillekin annettu." Niillä, jotka handlaavat alkoholin käytön, ei käy tuollainen edes mielessä.