Palkitsetko hyvistä koenumeroista?
Poikamme sanoi että "kaikki muut" saavat hyvistä koulunumeroista (9-10) rahaa ihan huomattavia summia. Esim. 50 e kympistä.
Emme ole antaneet pojalle rahaa koenumeroista. En haluaisi korostaa saatujen numeroiden merkitystä. En halua että lapsi stressaa koulussa että on "pakko" saada kymppi tai ysi. Itselläni ja miehelläni on molemmilla ollut tuollaista taipumusta lapsena/nuorena, enkä sellaista haluaisi lapsellemme. Yleensä korostan työn teon merkitystä, eli sanon että kannatti lukea kokeeseen/tehdä läksyt kun asia on jäänyt noin hyvin päähän. Kehun toki hyvistä numeroistakin. Pojan koearvosanat ovat yleensä ysejä tai kymppejä, jonkun kasin on joskus saanut.
Antavatko vanhemmat yleensä rahapalkintoja koenumeroista. Kuinka isoja, mistä numeroista?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:44"]En. Kyllä se hyvä numero palkitsee. Rahaa jos tarvitaan, annan sitä muuten.
[/quote]
Tämä, ja näin toimittiin omassakin lapsuudessanikin. Jos vaikeasta kokeesta saa kovan työn jälkeen hyvän numeron niin ollaan joskus menty elokuviin tai pizzalle "palkinnoksi", toki käydään elokuvissa muutenkin. Fiksua lasta palkistee onnistuminen ja hyvät numerot, ja lapselle kannattaa kertoa että koulussa hyvin pärjääminen johtaa siihen että saa itse valita mitä tekee elämällään. Huonosti koulussa pärjäävillä ei ole niin paljoa vaihtoehtoja
En anna rahaa koulussa pärjäämisestä. Niinkuin en anna oman huoneen siivoamisesta ja kohteliaasta käytöksestäkään. Kesällä käydään Puuhamaassa, jouluna ja synttäreinä saavat lahjoja, lisäksi rahaa saa jos tarvitsee. Se riittää ja on mielestäni paljon enemmän kuin tarpeeksi
Meillä 70 ja 80 luvulla maksettiin kouluarvosta.Minulla oli veli, joka pärjäsi huonommin koulussa ja kärsi käyttäytymisen häiriöistä. Saattaa olla, että meillä oli samat rajat ja minä sain aina enemmän raha kouluarvosanoista.. Jokatapauksessa veljeni sai aina kaiken huomion, Minun osani oli olla kiltti tyttö.En jaksa edes kertoa mitä kaikkea veljeni (ja samalla koko perheeni) on minulle tehnyt
Olen harkinnut arvosanoista palkitsemista lasteni kanssa. Mutta sen aika taitaa olla jo ohi. Toivon, etteivät lapsesni olisi suorituskeskeisiä tai perfektionistejä (kuten minä). Suorittamisesta ei kannata palkita. Haluaisn että lapseni popisivat olemman riitävän hyviä. Peruskoulussa riittää perusasioiden oppiminen ja sopivaan jatkokoulutuspaikkaan pääseminen
Jos te muut ette välitä millaisia numeroita lapsi saa koulusta niin minä ainakin välitän. Hyvistä arvosanoista (8-9) saa 20 e, kympistä 50 e. Kyllä se raha kannustaa lasta eniten lukemaan ja numerot ovat tärkeitä tulevaisuuden kannalta.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:28"]
Jos te muut ette välitä millaisia numeroita lapsi saa koulusta niin minä ainakin välitän. Hyvistä arvosanoista (8-9) saa 20 e, kympistä 50 e. Kyllä se raha kannustaa lasta eniten lukemaan ja numerot ovat tärkeitä tulevaisuuden kannalta.
[/quote]
Hupsista keikkaa mitä idiootteja maa päällään kantaa. 50€? Kokeesta? Laitatko pitkät välillä päälle!
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:28"]Jos te muut ette välitä millaisia numeroita lapsi saa koulusta niin minä ainakin välitän. Hyvistä arvosanoista (8-9) saa 20 e, kympistä 50 e. Kyllä se raha kannustaa lasta eniten lukemaan ja numerot ovat tärkeitä tulevaisuuden kannalta.
[/quote]
Meillä muilla on katsos sellaiset lapset, jotka saa 8-10 arvosanoja ihan ilman lahjomistakin ja ovat itse innoissaan koulusta. Toki jos meilläkin keskiarvo olisi 6 luokkaa niin sitten kokeilisin sinun tapaasi
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:28"]Jos te muut ette välitä millaisia numeroita lapsi saa koulusta niin minä ainakin välitän. Hyvistä arvosanoista (8-9) saa 20 e, kympistä 50 e. Kyllä se raha kannustaa lasta eniten lukemaan ja numerot ovat tärkeitä tulevaisuuden kannalta.
[/quote]
Hupsista keikkaa mitä idiootteja maa päällään kantaa. 50€? Kokeesta? Laitatko pitkät välillä päälle![/quote]
Se lapsihan tienaa tonneja oppivelvollisuudesta! :D
Kympeistä tai esi 10- olen antanut esi 10e, etenkin aineista jotka "vaikeita". Esim englannin kielestä ei ole viimeaikoina tullut annettua ku aina siitä tulee kymppi vaikka poika ei edes lukisi kokeeseen. eli TÄYTYY MYÖS LUKEA. Saahan työssäkäyväkin palkkaa ja koulunkäynti on nuoren työ. Ei kissakaan kiitoksella elä!
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:35"]Kympeistä tai esi 10- olen antanut esi 10e, etenkin aineista jotka "vaikeita". Esim englannin kielestä ei ole viimeaikoina tullut annettua ku aina siitä tulee kymppi vaikka poika ei edes lukisi kokeeseen. eli TÄYTYY MYÖS LUKEA. Saahan työssäkäyväkin palkkaa ja koulunkäynti on nuoren työ. Ei kissakaan kiitoksella elä!
[/quote]
Niitä kokeita on varmaan 40 vuodessa
Jahas, mikähän mun näppäimistöä riivaa kun jää kirjaimia pois, ARGHHHHHH (44)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:28"]
[/quote]
ei minlla ole varaa tuollaiseen, ja vain kaksi lasta. Joka kuukausi menis 40-200 e...
En ole maksanut. Lapsihan opiskelee omaksi ilokseen ja hyödykseen eikä suinkaan minulle. Lapsillani on ollut kuukausirahat aina siitä asti kun ovat ostamisen keksineet ja tarpeen mukaan ovat saaneet pyytäessään lisää. Rahaa ei pitäisi sotkea joka asiaan - elämä on muutakin kuin kaupankäyntiä.
Ihan uusi juttu minulle. Olen jotenkin aina kuvitellut, että rahalla lahjotaan vain niitä, jotka nippanappa oppivat lukemaan ysiluokkaan mennessä ja sitten raahautuvat kymppiluokalle. Tyyliin saat 100 euroa kun keskiarvo nousee vitosesta kutoseen. En ole koskaan aiemmin kuullut ketään "normaalia" olisi lahjottu rahalla, ja tuskin te kaikki mitään heikkolahjaisten vanhempia olette? Onko tämä uusi kasvatusilmiö sarjassamme "lasta pitää kohdella joka asiassa kuin aikuista"
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:04"]no nyt minä sanon teille: lässyn lässyn :). Eipä ole huono juttu, jos oppii opiskelemaan. On syytä huolehtia, että numerot pysyvät hyvällä tolalla, ei nykymaailmassa muuten minnekään pääse. Ei tarvitse saada kymppejä, ysi riittää ja kasi käy. Seiska alkaa olla jo alalaidassa. Meillä on toiminut on. Lapsi ei saa viikkorahaa, vaan hän saa käyttää kokeilla ansaitsemansa rahat miten itse haluaa. Lapsi on kiinnostunut asioista, pohdimme yhdessä maailmanmenoa ja häntä innostaa koulunkäynti. Kokeista näkee, että asiat on sisäistetty, kiteyttää hyvin oppimansa asiat. t. numero 9
[/quote]No minun lapseni eivät saa seiskoja koskaan. Enkä anna rahaa vaan kehun. Miten voit väittää että eivät ole oppineet opiskelemaan? Perheessä jo kaksi ylioppilasta ja kaksi tulevaa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:35"]Kympeistä tai esi 10- olen antanut esi 10e, etenkin aineista jotka "vaikeita". Esim englannin kielestä ei ole viimeaikoina tullut annettua ku aina siitä tulee kymppi vaikka poika ei edes lukisi kokeeseen. eli TÄYTYY MYÖS LUKEA. Saahan työssäkäyväkin palkkaa ja koulunkäynti on nuoren työ. Ei kissakaan kiitoksella elä! [/quote] Niitä kokeita on varmaan 40 vuodessa
[/quote] Vuodessa tosiaan n40 koetta, päälle tietysti sitten pistarit yms (mut niitä en ole laskenut). Vai mitäköhän tarkoitit?
[/quote]Totakai välitän. Keskiarvot ovat olleet ysin pintaan koska kannustan oppimiseen ja kerron ylimääräisiä tarinoita kun lapsi tekee läksyjä. Olin itsekin kympin oppilas ilman palkkioita.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:39"]
Meillä saa 8-10 numeroista 10 €. Mielestäni lasta kannattaa opettaa tekemään töitä koulun eteen, ja kyllähän aikuinenkin saa työstään palkan.
[/quote]
Rahako se on ainoa motiivi työnteolle? No ei ihme, että niin moni ei oikein tahdo jaksaa työssää ja tulee masennusta yms. jos raha on se ainoa motivoiva tekijä.
Minähän olisin konkurssissa, jos kaikista kympeistä antaisin rahaa... Kyllä se hyvä arvosana on lapselle itselleen palkinto hyvin tehdystä työstä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:39"]
Meillä saa 8-10 numeroista 10 €. Mielestäni lasta kannattaa opettaa tekemään töitä koulun eteen, ja kyllähän aikuinenkin saa työstään palkan.
[/quote]
Rahako se on ainoa motiivi työnteolle? No ei ihme, että niin moni ei oikein tahdo jaksaa työssää ja tulee masennusta yms. jos raha on se ainoa motivoiva tekijä.
[/quote]
Minulla raha on ainut motiivi. Pystyn täyttämään päiväni ilman työtä kevyesti. Jos työstä ei saisi rahaa, en sitä tekisi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:36"]
Poikamme sanoi että "kaikki muut" saavat hyvistä koulunumeroista (9-10) rahaa ihan huomattavia summia. Esim. 50 e kympistä.
Emme ole antaneet pojalle rahaa koenumeroista. En haluaisi korostaa saatujen numeroiden merkitystä. En halua että lapsi stressaa koulussa että on "pakko" saada kymppi tai ysi. Itselläni ja miehelläni on molemmilla ollut tuollaista taipumusta lapsena/nuorena, enkä sellaista haluaisi lapsellemme. Yleensä korostan työn teon merkitystä, eli sanon että kannatti lukea kokeeseen/tehdä läksyt kun asia on jäänyt noin hyvin päähän. Kehun toki hyvistä numeroistakin. Pojan koearvosanat ovat yleensä ysejä tai kymppejä, jonkun kasin on joskus saanut.
Antavatko vanhemmat yleensä rahapalkintoja koenumeroista. Kuinka isoja, mistä numeroista?
[/quote]
Kympistä saa kympin, ysillä alkavasta vitosen. Sama todistuksen numeroista.
Kyllä niillä numeroilla on sen verran merkitystä, että kiitettävä kertoo lapsen tehneen töitä sen eteen. Kasikin edellyttää opiskelua, mutta lapsi tiedostaa, että on mahdollista parantaa ja tehdä enemmän töitä seuraavaan kokeeseen mennessä.
Luetaan yhdessä kokeisiin, jos lapset tulevat pyytämään apua ja yleensä tulevat, kun haluavat varmistaa, että osaavat tai vaikeammissa kohdissa haluavat oppia asian.