Palkitsetko hyvistä koenumeroista?
Poikamme sanoi että "kaikki muut" saavat hyvistä koulunumeroista (9-10) rahaa ihan huomattavia summia. Esim. 50 e kympistä.
Emme ole antaneet pojalle rahaa koenumeroista. En haluaisi korostaa saatujen numeroiden merkitystä. En halua että lapsi stressaa koulussa että on "pakko" saada kymppi tai ysi. Itselläni ja miehelläni on molemmilla ollut tuollaista taipumusta lapsena/nuorena, enkä sellaista haluaisi lapsellemme. Yleensä korostan työn teon merkitystä, eli sanon että kannatti lukea kokeeseen/tehdä läksyt kun asia on jäänyt noin hyvin päähän. Kehun toki hyvistä numeroistakin. Pojan koearvosanat ovat yleensä ysejä tai kymppejä, jonkun kasin on joskus saanut.
Antavatko vanhemmat yleensä rahapalkintoja koenumeroista. Kuinka isoja, mistä numeroista?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:39"]
Meillä saa 8-10 numeroista 10 €. Mielestäni lasta kannattaa opettaa tekemään töitä koulun eteen, ja kyllähän aikuinenkin saa työstään palkan.
[/quote]
Rahako se on ainoa motiivi työnteolle? No ei ihme, että niin moni ei oikein tahdo jaksaa työssää ja tulee masennusta yms. jos raha on se ainoa motivoiva tekijä.
[/quote]
Minulla raha on ainut motiivi. Pystyn täyttämään päiväni ilman työtä kevyesti. Jos työstä ei saisi rahaa, en sitä tekisi.
[/quote]
Ja siirrät tuota asennettasi sitten kätevästi lapsiisikin. Onnee vaan...
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:03"]En anna rahaa. Meillä on kolme alakoululaista ja yhdellä on lukihäiriö. Lukihäiriön takia lukuaineet ovat vaikeita ja kun kaksi nuorempaa lasta ovat aika hyviä koulussa, olisi heidän palkitseminen hyvistä koenumeroista todella väärin yhden jäädessä aina ilman keskinkertaisilla arvosanoilla. Yrittämisestäkään en palkitse, koska sehän on itsestään selvää. Palkitsen muita asioita, en kouluarvosanoja.
[/quote]
Käytän juuri tälläistä ko tilannetta esimerkkinä. Lukihäiriöinen lapsi on voinut opiskella kokeeseen tuntikausia ja saa 6. Sisarus ei ole lukenut juuri lainkaan ja saa 10. Onko reilua että vähän opiskellut saa rahaa?
Palkita kannattaa työnteosta, esimerkiksi siitä että on laskenut kaikki matikan lisärit tai lukenut joka päivä 15minuuttia ääneen kuukauden ajan. Työnteosta palkitseminen vahvistaa ahkeruutta ja sinnikkyyttä. Lisäksi voi yllättää lapsen joskus jostain hänelle hyvästä suoritteesta vaikka mieluisalla lehdelle tai herkulla.
Terv. Erityisope ja äiti
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:33"]
Meillä muilla on katsos sellaiset lapset, jotka saa 8-10 arvosanoja ihan ilman lahjomistakin ja ovat itse innoissaan koulusta.
[/quote]
Meilläkin lapset saa hyviä palkkiolla tai mahdollisesti ilman. Minä olen töistänikin innoissani, mutta otan tietenkin siitä rahaa. Kun saan työt organisoitua oikein hyvin, saattaa olla varaa maksaa osinkojakin.
Meillä saa 8-10 numeroista 10 €. Mielestäni lasta kannattaa opettaa tekemään töitä koulun eteen, ja kyllähän aikuinenkin saa työstään palkan.
[/quote]
Rahako se on ainoa motiivi työnteolle? No ei ihme, että niin moni ei oikein tahdo jaksaa työssää ja tulee masennusta yms. jos raha on se ainoa motivoiva tekijä.
[/quote]
Eivätkö he sitten saa rahaa töistään?
Ei rahan tarvitse olla se ainoa motivoiva tekijä, mutta kyllä se raha kummasti näyttää pyörittävän tätä yhteiskuntaa. Ilman rahaa on vähän vaikeampaa...
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:50"]
Minähän olisin konkurssissa, jos kaikista kympeistä antaisin rahaa... Kyllä se hyvä arvosana on lapselle itselleen palkinto hyvin tehdystä työstä.
[/quote]
Ainahan ne palkkiot pitää suhteuttaa omiin tuloihinsa. Kenelläkään ei ole niin paljoa kokeita, etteikö pystyisi jonkun euron maksamaan kympeistä, mutta ei tietenkään eurot ole ainoa tapa kannustaa. Se on yksi tapa siinä missä moni muu kannustin. Minä opetan säästämistä ja talletuksia lapsille. Pari on jo ostanut paikallisosuuspankin rahasto-osuuksia ja käynyt sen tiimoilta kokouksessakin.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:52"]
[/quote]
[/quote]
Minulla raha on ainut motiivi. Pystyn täyttämään päiväni ilman työtä kevyesti. Jos työstä ei saisi rahaa, en sitä tekisi.
[/quote]
Ja siirrät tuota asennettasi sitten kätevästi lapsiisikin. Onnee vaan...
[/quote]
Miksi itse käyt töissä? Hyvän mielen takia? Kehittyäksesi? Vai tienataksesi rahaa? Minä saan kaiken muun muualta ilman työtäkin, töistä saan rahaa.
En anna rahaa koenumeroista. Poika saa muutenkin hyviä arvosanoja ja niistä kehutaan häntä. Eikä hänelle raha merkitse hänelle mitään. Huoneen siivoamiseen koitimme houkutella rahan voimalla, niin poika ilmoitti ettei hän tarvitse sitä mihinkään. Joululomalla ei suostunut esittelemään isovanhemmilleen todistustaan, koska koki rahan tuputtamisen ahdistavana.
Meillä koululainen saa kiitettävästä kokeesta 5 € ja täydestä 10 10 €. Tietyssä vaiheessa tämä rahatsempin sopiminen lisäsi minusta huolellisuutta. On nopea oppimaan ja luova, mutta huolellisuutta toivottavasti kasvattaa iän myötä. Lapsi ei saa muuten viikkorahaa. Mutta raha ei ole se juttu, esim. opettajan wilmamerkinnät paljon tärkeämpiä. Nytkin muutama koepalkka maksamatta. Ja aina puhutaan, että tärkeintä on, että tekee parhaansa.
Jos perheessä olisi useampia lapsia ja esim. oppimisvaikeuksia, ei tämmöinen koenumeroista palkitseminen olisi reilua.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:58"]
Käytän juuri tälläistä ko tilannetta esimerkkinä. Lukihäiriöinen lapsi on voinut opiskella kokeeseen tuntikausia ja saa 6. Sisarus ei ole lukenut juuri lainkaan ja saa 10. Onko reilua että vähän opiskellut saa rahaa? Palkita kannattaa työnteosta, esimerkiksi siitä että on laskenut kaikki matikan lisärit tai lukenut joka päivä 15minuuttia ääneen kuukauden ajan. Työnteosta palkitseminen vahvistaa ahkeruutta ja sinnikkyyttä. Lisäksi voi yllättää lapsen joskus jostain hänelle hyvästä suoritteesta vaikka mieluisalla lehdelle tai herkulla. Terv. Erityisope ja äiti
[/quote]
Sille kymppejä saavalle palkinnot koetuloksista voi olla hyvä kannustin. Heikommin oppivalle joku muu. Meillä on monenlaisia tapoja saada rahaa ja on yksi jonka ei tarvitse tehdä juuri mitään, niin saa kymppejä toisten puurtaessa hikihatussa ysien ja joskus kasienkin eteen. Minä pitäisin kuitenkin yhtenäisenä säännön, oli tai ei ollut lukihäiriötä. Eli samat eurot kumpikin voi saada suorituksellaan.
Minusta on hyvä oppia sekin, että rakkaudesta raha ei kerro mitään, raha on vain euroja. Kaikkia rakastetaan ja kaikista pidetään hyvä huoli. Jokaisen kanssa tehdään töitä kokeiden eteen, jotta parhaiten oppivakin oppisi opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:55"]En palkitse. Lapi on muutenkin jo liian ankara itselleen, jos ei saa mielestään riittävän hyvää numeroa (eli jos saa alle 9). Yritän opettaa ajattelumallia, että kokeisiin ei opiskella hyvien numeroiden vaan oppimisen takia. Tarkennettakoon, että en vastusta palkitsemista, vaan tiedän että se kääntyisi omaa lastani vastaan, ei toimisi omalla lapsellani. [/quote] Meillä ihan sama tilanne. Tulee pelkkiä kymppejä pääasiassa ja lapsi ihan maassa kasista enkä halua lietsoa tätä yhtään enempää. Jos koulu ei sujuisi tai olisi laiska, sitten eri tilanne.
[/quote] No teille molemmille tiedoksi ettei se palkitsemattomuuskaan onnea suo jos koululainen/ opiskelija itse on perfektionisti. Tiedän tapauksia (tyttöjä) jotka saivat aina kymppejä, mikään muu ei kelvannut, jos vähänkin meni alle niin masennus iski. Yksi näistä kirjoitti joka aineesta 6 t 7 L:lää (en nyt muista kumpi oli, mutta Suomen parhain sinä vuonna)...mut sekään ei riittänyt hänelle. Myöhemmin yritti useita kertoja itsemurhaa jne kun tunsi ettei ole tarpeeksi hyvä. Eli kun ne lapset saa niitä hyviä numeroita ja vaikka olette tottuneet että aina tulee 10, niin KIITTÄKÄÄ ja palkitkaa välillä jotenkin jottei toinen tunne itseään arvottomaksi!
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:15"]
Minähän olisin konkurssissa, jos kaikista kympeistä antaisin rahaa... Kyllä se hyvä arvosana on lapselle itselleen palkinto hyvin tehdystä työstä.
[/quote]
Ainahan ne palkkiot pitää suhteuttaa omiin tuloihinsa. Kenelläkään ei ole niin paljoa kokeita, etteikö pystyisi jonkun euron maksamaan kympeistä, mutta ei tietenkään eurot ole ainoa tapa kannustaa. Se on yksi tapa siinä missä moni muu kannustin. Minä opetan säästämistä ja talletuksia lapsille. Pari on jo ostanut paikallisosuuspankin rahasto-osuuksia ja käynyt sen tiimoilta kokouksessakin.
[/quote]
Mutta kun kymppi tulee joka kokeesta ilman palkitsemistakin, niin miksi ihmeessä alkaisin palkita niistä? Ei minulla ihan oikeasti ole varaa maksaa niistä.
[/quote]
[/quote]
Ihan kiva, jos sulla on tuloja. Minulla ei ole.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:40"]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun kymppi tulee joka kokeesta ilman palkitsemistakin, niin miksi ihmeessä alkaisin palkita niistä? Ei minulla ihan oikeasti ole varaa maksaa niistä.
[/quote]
Jos joku osaa asian hyvin, kyllähän sitä on hyvä kannustaa ja kehua silti. Ei sen tarvitse olla euroja, jos rahaa ei ole.
Minä inhosin tosi lapsena ja etenkin teininä sitä, kun mummo tai isä antoi joskus hyvistä koulutodistuksista tai numeroista rahaa. Monesti oli tuurista kiinni, että sattuiko jossakin kokeessa menestymään, eli oliko ehtinyt lukemaan kympin arvoisesti juuri sen asian jota kysyttiin kokeessa. Lukion koealueet ainakin olivat jo niin isoja, ettei voinut koealueita opetella aina ulkoa. Minusta tuntui, että minut hyväksyttiin vasta kun kokeista tuli hyviä numeroita. Minä kuitenkin tunsin olevani aina se sama ihminen ja yrittäväni kokeissa aina parhaani. Omalle lapselleni en todellakaan maksa koenumeroista, vaan olen yrittänyt opettaa häntä iloitsemaan siitä, että kun hän on opetellut jonkun asian hyvin, siitä asiasta voi olla hyötyä ja iloa elämässä. Ei se numerokaan ole pääasia, vaan oppimisen ilo ja hyöty.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos joku osaa asian hyvin, kyllähän sitä on hyvä kannustaa ja kehua silti. Ei sen tarvitse olla euroja, jos rahaa ei ole.
[/quote]
Se on selvä juttu.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:54"]
Sille on psykologiset perusteet, että rahaa EI kannata antaa. Lyhyesti sanottuna raha on ulkoinen motivaatiotekijä ja oppiminen ja onnistuminen ovat sisäisiä motivaatiotekijöitä. Lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu, että ulkoiset palkinnot voivat syrjäyttää sisäisen motivaation. Eli hyvinkin innokas koululainen voi menettää oppimisen ilon, jos hän alkaa tavoitella arvosanoja ulkoisen palkinnon toivossa. Google scholarista löytynee lähdeaineistoa. :)
[/quote]
Pitäisikö epäinnokkaan oppilaan jäädä vellomaan huonoihin arvosanoihin ilman mitään kannustista?
Minä sain kokeista rahaa. Kympistä 10 € ja ysistä 5 €, mutta palkkio vaihteli vähän aineen ja kokeen laajuuden mukaan (eli pistarista ei voinut saada 10 €).
Olin ala-asteella todella epämotivoitunut. Kävin koulussa, tein läksyt, muttei jaksanut kiinnostaa niin paljoa, että olisi halunnut tehdä asioita hyvin. Kunnes eräänä päivänä minulle valkeni sisarukseni kerätessä koerahojaan, että niistä todella saa ihan hyvän tilin (varsinkin, kun viikkoraha oli ikäisiini verrattuna todella pieni).
Aloin keskittyä paremmin koulussa, aloin lukea enemmän. Aluksi en saanut hyviä numeroita, mutta koulun aiheet alkoivat kiinnostaa enemmän, kun vähän paneutui. Siitä syntyi positiivinen noidankehä: tuli rahaa -> läksyt kiinnostivat -> koulu kiinnosti -> hyvät arvosanat -> tuli rahaa. Vaikka opiskelemaan lähtiessä rahahanat sulkeutuivat, en koe innostuksen laskeneen.
Lapset ovat tietenkin erilaisia, mutta oman tapaukseni takia en luottaisi vain lapsen oppimisen iloon.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:41"]
[/quote]
Mutta onko se työnteon motiivi sitten se raha vai oppiminen. Opetellaanko vain ulkoa kokeisiin vai opitaanko asiat oikeasti.
[/quote]
Mun ainut työnteon motiivi on raha. Jos työstäni ei saisi kuin kiitoksen, en tekisi.
[/quote]Hmm... Tekisin työtäni hymy huulilla vaikka siitä ei tulisi rahaa kuin puolet nykyisestä. Tykkään tehdä työtäni ja raha siinä on vain mukava lisä. Miksi teet työtäsi jos et siitä välitä? Eikö elämästäsi mene hukkaan monta hyvää tuntia päivässä?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:41"]
[/quote]
Mutta onko se työnteon motiivi sitten se raha vai oppiminen. Opetellaanko vain ulkoa kokeisiin vai opitaanko asiat oikeasti.
[/quote]
Mun ainut työnteon motiivi on raha. Jos työstäni ei saisi kuin kiitoksen, en tekisi.
[/quote]Hmm... Tekisin työtäni hymy huulilla vaikka siitä ei tulisi rahaa kuin puolet nykyisestä. Tykkään tehdä työtäni ja raha siinä on vain mukava lisä. Miksi teet työtäsi jos et siitä välitä? Eikö elämästäsi mene hukkaan monta hyvää tuntia päivässä?
[/quote]
Työni on ok, mutta näköjään en ymmärrä ihmistä joka ei ymmärrä että töitä voidaan tehdä vain rahan takia. Rahaa on pakko saada jotta perhe elää. Joskus koen että elämä menee hukkaan, mutta valitettavasti mulla ei ole osinko yms. tuloja jotka mahdollistaisivat elämän ilman työtä. Kuten sanottu, mun elämässä on niin paljon hyvää, etä en tarvitse työstä tulevaa mielihyvää. On harrastuksia jne. Tekisitkö omaasi jos siitä ei saiis rahaa yhtään? Minä en.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:36"]
Poikamme sanoi että "kaikki muut" saavat hyvistä koulunumeroista (9-10) rahaa ihan huomattavia summia. Esim. 50 e kympistä.
Emme ole antaneet pojalle rahaa koenumeroista. En haluaisi korostaa saatujen numeroiden merkitystä. En halua että lapsi stressaa koulussa että on "pakko" saada kymppi tai ysi. Itselläni ja miehelläni on molemmilla ollut tuollaista taipumusta lapsena/nuorena, enkä sellaista haluaisi lapsellemme. Yleensä korostan työn teon merkitystä, eli sanon että kannatti lukea kokeeseen/tehdä läksyt kun asia on jäänyt noin hyvin päähän. Kehun toki hyvistä numeroistakin. Pojan koearvosanat ovat yleensä ysejä tai kymppejä, jonkun kasin on joskus saanut.
Antavatko vanhemmat yleensä rahapalkintoja koenumeroista. Kuinka isoja, mistä numeroista?
[/quote]juu annan jokaisesta 10:stä yhden euron! vielä toistaseks ei ole lompakko keventynyt ;P
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:55"]En palkitse. Lapi on muutenkin jo liian ankara itselleen, jos ei saa mielestään riittävän hyvää numeroa (eli jos saa alle 9). Yritän opettaa ajattelumallia, että kokeisiin ei opiskella hyvien numeroiden vaan oppimisen takia.
Tarkennettakoon, että en vastusta palkitsemista, vaan tiedän että se kääntyisi omaa lastani vastaan, ei toimisi omalla lapsellani.
[/quote]
Meillä ihan sama tilanne. Tulee pelkkiä kymppejä pääasiassa ja lapsi ihan maassa kasista enkä halua lietsoa tätä yhtään enempää. Jos koulu ei sujuisi tai olisi laiska, sitten eri tilanne.