Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkitsetko hyvistä koenumeroista?

Vierailija
13.02.2015 |

Poikamme sanoi että "kaikki muut" saavat hyvistä koulunumeroista (9-10) rahaa ihan huomattavia summia. Esim. 50 e kympistä. 

Emme ole antaneet pojalle rahaa koenumeroista. En haluaisi korostaa saatujen numeroiden merkitystä. En halua että lapsi stressaa koulussa että on "pakko" saada kymppi tai ysi. Itselläni ja miehelläni on molemmilla ollut tuollaista taipumusta lapsena/nuorena, enkä sellaista haluaisi lapsellemme. Yleensä korostan työn teon merkitystä, eli sanon että kannatti lukea kokeeseen/tehdä läksyt kun asia on jäänyt noin hyvin päähän. Kehun toki hyvistä numeroistakin. Pojan koearvosanat ovat yleensä ysejä tai kymppejä, jonkun kasin on joskus saanut. 

Antavatko vanhemmat yleensä rahapalkintoja koenumeroista. Kuinka isoja, mistä numeroista? 

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:40"]

Ei kai kukaan vastuuntuntoinen vanhempi anna rahaa koulumenestyksestä. 

[/quote]

Näin minäkin ajattelen, varsinkin juteltuani opettaja-tuttavieni kanssa samasta aiheesta. Hei olivat kaikki sitä mieltä, ettei missään nimessä rahaa kokeista!

Vierailija
2/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että lapseni opiskelevat, koska oppiminen on kivaa, ei siksi että siitä saa rahaa. Hyvä numero sinänsä on jo palkitsevaa. On mukavaa nähdä että todella osaa opetetun asian.

Eli en palkitse rahalla. Lukukausien lopussa saa kuitenkin jonkinlaisen palkinnon (esim. ravintolakäynti lapsen toivoaan ravintolaan), mutta se ei liity mihinkään tiettyyn keskiarvoon tai numeroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä palkitaan lukuvuoden päättyessä keväällä, jouluna ei palkita kun kuitenkin saa lahjoja. Annetaan yleensä 50 € jonka saa sitten käyttää mihin haluaa, yleensä on mennyt jäätelöön jne. Joskus jos lapsi on oikein kovasti nähnyt vaivaa esim. esitelmän eteen, tai kun on joutunut tekemään lyhyessä ajassa monta koetta, palkitaan käymällä yhdessä pitsalla, elokuvissa tms.

Vierailija
4/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen perheen, jossa lapset "tienaavat" koenumeroilla. Kaikki oma raha on tienattu kokeista, muuten ei saa. Pidän kyseenalaisena.

Vierailija
5/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna rahaa. Meillä on kolme alakoululaista ja yhdellä on lukihäiriö. Lukihäiriön takia lukuaineet ovat vaikeita ja kun kaksi nuorempaa lasta ovat aika hyviä koulussa, olisi heidän palkitseminen hyvistä koenumeroista todella väärin yhden jäädessä aina ilman keskinkertaisilla arvosanoilla. Yrittämisestäkään en palkitse, koska sehän on itsestään selvää. Palkitsen muita asioita, en kouluarvosanoja.

Vierailija
6/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nyt minä sanon teille: lässyn lässyn :). Eipä ole huono juttu, jos oppii opiskelemaan. On syytä huolehtia, että numerot pysyvät hyvällä tolalla, ei nykymaailmassa muuten minnekään pääse. Ei tarvitse saada kymppejä, ysi riittää ja kasi käy. Seiska alkaa olla jo alalaidassa. Meillä on toiminut on. Lapsi ei saa viikkorahaa, vaan hän saa käyttää kokeilla ansaitsemansa rahat miten itse haluaa. Lapsi on kiinnostunut asioista, pohdimme yhdessä maailmanmenoa ja häntä innostaa koulunkäynti. Kokeista näkee, että asiat on sisäistetty, kiteyttää hyvin oppimansa asiat. t. numero 9

Vierailija
7/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:47"]

No, palkitaan. Kympistä saa melko paljon, ysistä puolet siitä, kasista ei mitään ja seiskasta tulee sanktio (liittyy tietokoneen käyttöön).  Hyvin on toiminut. Kyllä työelämässäkin palkitaan hyvistä suorituksista.

Lapsi on oppinut opiskelemaan, kantaa vastuuta koulutyöstä, homma toimii.

[/quote]

Hyvistä arvosanoista palkitseminen on niin väärin. Oppilas X voi saada helposti hyviä numeroita ilman vaivannäköä ja saa paljon rahaa tekemättä mitään asian hyväksi, mutta oppilas Y ei kovasta rehkimisestään huolimatta vain onnistu saamaan hyviä arvosanoja ja menetykset harmittavat enemmän. Kuulostaako reilulta?

Vierailija
8/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua eikä muita hyviä oppilaita ikinä palkittu. Huonot oppilaat sai 8-10 rahaa, koska ne oli niin harvinaisia. Ite olin semmonen kympin tyttö, ettei rahapalkinnossa ois 1. ollut mitään motivaatiota mulle 2. ollut taloudellisesti enää järkeä vanhemmilleni.
.
Nyt yliopistossa saatan kyllä palkita itseäni onnistumisten jälkeen, mutta kyllä onnistuminen itsessään on suurin palkinto. Jos palkinto tulee, se ei saa olla sopimus, vaan pyyteetön lahja.
.
Tätä ei kyllä kysytty, mutta annoinpa 20-vuotiaan näkökulman silti :D mun ei myöskään peruskoulussa tarvinnut lukea useimpiin kokeisiin sen kummemmin, joten palkitseminen olisi sinälläänkin ollut outoa.

Vierailija
9/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en anna rahaa, mutta silti lapsi on oppinut opiskelemaan, asettamaan tavoitteita ja nauttii oppimisesta. Opiskelutaidotkin on kehittyneet, ja itse on kehitellyt metodejaan ja aikataulujaan. Ei mun lapsi ole tarvinnut rahaa siihen. Hän on ihan itse saanut päähänsä avoitteen, pämäärän, jota hän tavoittelee,

Vierailija
10/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:39"]

Meillä saa 8-10 numeroista 10 €. Mielestäni lasta kannattaa opettaa tekemään töitä koulun eteen, ja kyllähän aikuinenkin saa työstään palkan. 

[/quote]

Mutta onko se työnteon motiivi sitten se raha vai oppiminen. Opetellaanko vain ulkoa kokeisiin vai opitaanko asiat oikeasti.

[/quote]

Mun ainut työnteon motiivi on raha. Jos työstäni ei saisi kuin kiitoksen, en tekisi.

Vierailija
11/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut 5 euroa 5.lk:lle, jos saa 9 ta yli. Viikkorahaa ei saa, mutta annan kyllä rahaa, jos tarvitsee johonkin järkevään

Vierailija
12/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kenelle se on väärin, jos oppilas x saa ja y ei? Meillä on vain yksi lapsi, jota palkitsemme ja se ei ole keneltäkään pois. Jos lapsi olisi ns heikkolahjainen, emme tietenkään "vaatisi" häneltä.

Vierailija
13/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en palkitse ,mutta muistan antaa fyysistä kurinpalautusta.

Lasten saadessa huonoja numeroita kuten 4-8.

Vierailija
14/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:17"]

Meillä saa 8-10 numeroista 10 €. Mielestäni lasta kannattaa opettaa tekemään töitä koulun eteen, ja kyllähän aikuinenkin saa työstään palkan. 

[/quote]

Mutta onko se työnteon motiivi sitten se raha vai oppiminen. Opetellaanko vain ulkoa kokeisiin vai opitaanko asiat oikeasti.

[/quote]

Mun ainut työnteon motiivi on raha. Jos työstäni ei saisi kuin kiitoksen, en tekisi.

[/quote]

Mutta usein työstä saakuukausipalkan ja erilaisiin tulospalkkioihin ei omalla työpanoksella voi juurikaan vaikuttaa. Eli tälläperusteella jo siitä, että käy koulussa (=ei lintsaa) ja osallistuu kokeisiin, saisi palkkion (=kuukausipalkan).

Vierailija
15/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä palkita rahalla. Tänä viikonloppuna muksu saa jonkun mukavan yllätyksen, koska sai ensimmäisen kerran kasin matikan kokeesta. Muksu on tehnyt töitä sen eteen, itkenyt ja yrittänyt. Se pitää palkita.

Vierailija
16/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytön opettaja sanonut ettei saisi antaa rahaa koenumeroista. Selitti asian niin, että sitten itse koetilanne on näille rahapalkinnon saaville lapsille todella stressaava. Itsekkään en ymmärrä näitä jotka palkitsevat siitä, että lapsi lukee kokeisiin? Koska sitähän se on. Lahjotaan lapsi lukemaan ja opiskelemaan. Minun mielestäni se nyt on aivan itsestäänselvyys että kokeisiin luetaan ilman mitään palkintoja. Kehuja saa jos hyvän numeron saa ja jos huonon niin keskustellaan ja ollaan iloisia että edes yritti parhaansa.

Vierailija
17/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:17"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta usein työstä saakuukausipalkan ja erilaisiin tulospalkkioihin ei omalla työpanoksella voi juurikaan vaikuttaa. Eli tälläperusteella jo siitä, että käy koulussa (=ei lintsaa) ja osallistuu kokeisiin, saisi palkkion (=kuukausipalkan).

[/quote]

Vaan jätäs työs tekemättä, mitä siitä seuraa? Minä palkitsen kokeista, en joka kerta vaan vähän tapaus- ja lapsikohtaisesti. Mun lapsilla on toiminut.

t. se joka tekee töitä rahan takia

Vierailija
18/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en maksa kokeista, mutta toki annan lapselle viikkorahaa. Kyllä lapsen on hyvä olla vastuussa rahasta jo aiemmin,siinä oppii. Ainakin mun lapsen kohdalla se on toiminut hienosti...

Vierailija
19/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa koetuloksista. Lapsella on lukuaineiden keskiarvo ollut joka vuosi 10 ja kokeista harvoin tulee 9.5 huonompaa. Annan keväisin "stipendin", kun koulun stipendit annetaan niille jotka on parantanut eniten tms. Näitä ei mun lapsi voi saada, koska ei voi parantaa.

Vierailija
20/75 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi lasta, joiden keskiarvot ovat yli 9.5. Kaseja saavat kokeista kerran kaksi vuodessa. Yleensä koenumerot ovat 9-10. Eli en maksa, palkkani menisi lapsille... Saavat yleensä 50 € keväisin ja jouluna hyvistä todistuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan