Ehdotus: työttömät vanhustenhoitoon ilman palkkaa. Helsingissä
Jälleen kerran hyvä kirjoitus Sakulta:
http://sakutimonen.com/2015/02/demarit-ja-puhdetyot/
- Esimerkkinä todettakoon, että Helsingissä vanhusten yleinen ongelma on yksinäisyys. Kun samanaikaisesti työttömiä on runsaasti, olisiko mahdollista luoda sellaisia avustavia tehtäviä kunnan ohjauksessa, jotka eivät syrjäytä työehtosopimuksen mukaista työtä mutta tuovat apua yksinäisille ja samalla aktiviteettia työttömille.
Lähtökohtamme on ”työllisyys on parasta sosiaaliturvaa” ja ”työ ei tekemällä lopu”.
Näin esittää Helsingin SDP:n valtuustoryhmä työllisyyttä koskevassa ryhmäaloitteessaan.Asiasta kirjoitti myös Helsingin Sanomat.
Wikipedian mukaan puhdetyö tarkoittaa perinteisesti sisätyötä, sellaista työtä, jota voitiin tehdä hämärän aikaan tai silloin kun ulkotöihin ei päästy. Jatkosodan aikana puhdetöiksi nimitettiin miesten vapaa-aikanaan tai rintaman tilanteen muutoin salliessa tekemiä käsitöitä.
Nyt Helsingin SDP:n valtuutetut siis aikovat käydä työttömyyden kimppuun käymällä työttömien kimppuun ja patistamalla heidät tekemään ilmiselviä töitä puhdetöinään, siis siinä työttömyyden ohella mm. vanhainkodeissa, päiväkodeissa, kirjastoissa, kaupungin remonteissa ja puutarhatöissä. Perusteluna on tietenkin raha eli halu vähentää kaupungin maksuosuutta työmarkkinatuesta.
Helsingin demarivaltuutetuille sellaiset terveiset, että tämä aloite haisee. Työväenpuolueen tekemäksi tämä aloite haisee kaksin verroin. Nollatyösopimuksista huolissaan oleva puolue esittää ihan pokkana täysin työsopimuksettomia ja palkattomia töitä työttömille, koska ”työllisyys on parasta sosiaaliturvaa”. Aloitteen mukaisista puhdetöistä ei ole aikomustakaan maksaa palkkaa nyt eikä tulkevaisuudessa. Ne tehtäisiin tietenkin kuntouttavana työtoimintana tai työkokeiluna, koska vain niiden avulla kunta voi vapautua osuudestaan työmarkkinatukeen. Puhtaasti vapaaehtoinen avustaminen ei maksusta vapauta.
Olen ennenkin sanonut, että minua hävettää oman puolueeni suhtautuminen työttömyyteen. SDP on erkaantunut kovin kauas alkuperäisestä ideologiastaan eli kaikkein huonoimmassa asemassa olevien aseman parantamisesta. Nyt on erkaannuttu niin kauas, että työväenpuolue haluaa laittaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevat tekemään töitä palkatta, ihan vain puhdetöinä. Tämä tapahtuu tietenkin hyvässä hengessä vedoten vanhusten yksinäisyyteen ja työttömien aktivointiin.
Pahiten tässä aloitteessa kirvelee silmiä se, että siinä puhutaan ylistävästi työstä parhaana sosiaaliturvana, mutta siitä työstä ei ole aikomuskaan maksaa palkkaa. Sen sijaan puhutaan sitä tavallista liibalaabaa saumattomista poluista avoimille työmarkkinoille yhteistyössä yritysten ja järjestöjen kanssa. Tervejärkisen pitäisi vähitellen ymmärtää, että niille avoimille ja palkallisille työmarkkintoille ei työttömillä ole mitään asiaa niin kauan kuin kaupunki ensimmäisenä ja ainoana keinonaan käyttää palkatonta työvoimaa.
Ei näin, SDP, ei todellakaan näin. Uskokaa nyt, että palkatonta työtä tekemällä ei työpaikkoja synny.
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:11"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:06"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:03"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:33"] Jälleen kerran hyvä kirjoitus Sakulta: http://sakutimonen.com/2015/02/demarit-ja-puhdetyot/ blaablaablaablaablaablaablaa Pahiten tässä aloitteessa kirvelee silmiä se, että siinä puhutaan ylistävästi työstä parhaana sosiaaliturvana, mutta siitä työstä ei ole aikomuskaan maksaa palkkaa. Sen sijaan puhutaan sitä tavallista liibalaabaa saumattomista poluista avoimille työmarkkinoille yhteistyössä yritysten ja järjestöjen kanssa. Tervejärkisen pitäisi vähitellen ymmärtää, että niille avoimille ja palkallisille työmarkkintoille ei työttömillä ole mitään asiaa niin kauan kuin kaupunki ensimmäisenä ja ainoana keinonaan käyttää palkatonta työvoimaa. Ei näin, SDP, ei todellakaan näin. Uskokaa nyt, että palkatonta työtä tekemällä ei työpaikkoja synny. [/quote] Aina sama itkuvirsi ja valitus, kun pitäisi oikeasti tehdäkin jotain. Milloin nämä paukapäät tajuavat, että saamansa tuet ovat aivan sama asia kuin palkka. Ei teille tyhjäntoimittamisesta makseta. [/quote]
Millä tavalla työttömyystuki on sama asia kuin palkka? [/quote] Esitän vastakysymyksen: miksi sinulle ja hengenheimolaisillesi on maailmanloppuakin kamalampi kohtalo, jos joutuu tukiensa eteen jotain jopa tekemäänkin? [/quote] Koska mä teen jo nyt. Joka päivä tarkastan kaikki uudet työapikkailmoitukset ja laittelen menmään uusia hakemuksia ja käyn haastatteluissa. En ymmärrä missä välissä enää ehtisin muuta tekemään normaalin elämän velvoitteiden lisäksi. Ei mulle töissäkään työaikaa ole kuin se 8 tuntia päivässä. Nyt teen sen verran töitä työpaikan löytymisen eteen. [/quote] Jos työnhakuun menee useamman kuukauden ajan kahdeksan tuntia päivässä, kannattaisi ehkä miettiä miksi se on niin tehotonta. Pitäisikö jotakin työnhaun suhteen muuttaa. [/quote]
Et sitten ole huomannut, että tällä hetkellä niille vähäisillekin työpaikoille on hervottomasti hakijoita? Että siinä yksi hyvin todennäköinen syy. [/quote] Ehkä sitte kannattaa tehdä ainakin välillä jotakin muuta kuin hakea niihin paikkoihin kokopäiväisesti. [/quote]
Ehkäpä moni työtön tekeekin. :) Ainoa vaan, että tällä hetkellä ratkaisuksi on kehitelty juuri näitä ilmaistöitä, jotka eivät edesauta juuri yhtään työttömän työllistymistä kuin harvoissa tapauksissa, ja jotka tähän tuottamattomuuteensa nähden syövät paljon rahaa. Kun työtön voisi vallan hyvin itsenäisesti virkistää itseään, keksiä päivän mittaan puuhaa ja vaikkapa täydentää koulutustaan erilaisilla kursseilla, JOS ne eivät olisi vahva riski saada karenssia. Ja siinä olisi minun mielestäni yksi korjattava asia muun muassa. [/quote] Vapaaehtoistyö josta ei saa ylimääräistä korvausta voisi olla ihan hyvin myös vaihtoehto sille koulutukselle. Kaikki ei tietenkään hyödy siitä että sitä täytyisi tehdä vain jollakin tietyllä alalla. Vanhustyössä löytyy kuitenkin paljon myös sitä vapaaehtoistyötä joka ei vaaranna olemassa olevia työpaikkoja, vaikka lisäävät esim. erilaisten ammattilaisten ammattitaitoa. Lisäksi vanhustyö on moniammatillista jossa luonnostaan on yhteyksissä monenlaisten ihmisten kanssa. Heissä on myös paljon sellaisia joilla saattaa olla tarjota palkkatyötä ihmiselle jonka huomaavat olevan sopiva ko. tehtäviin... siis myös ilman että ko. työtä olisi koskaan ollut aikomuskaan laittaa yleisesti haettavaksi työkkärissä, ledessä tai jollakin muulla ilmoituksella.
[/quote]
Vapaaehtoistyö on kyllä hyvä vaihtoehto, ja olen itsekin edesauttanut omaa työllistymistäni vapaaehtoistyöksi luettavalla toiminnalla. Tässä pitää kuitenkin huomioida, että kyse on vapaaehtoistyöstä, jonka yksi pääperiaatteista on ja pitääkin olla nimenomaan vapaaehtoisuus - ja se on täysin eri asia kuin työttömyystukea vastaan tehtävä vastikkeellinen työ. Taloudelliselta kannalta vapaaehtoistyö voi jopa olla jopa miinusta lompakolle, joten senkään takia sitä ei mielestäni saisi tehdä ehdoksi työttömyystuen nostamiselle.
Tämänhetkinen tilanne työttömän kannalta on melko avuton, koska joissakin kunnissa ja kaupungeissa tämä vapaaehtoistyö (tai omaehtoinen opiskelu) saatetaan tulkita esteeksi työnhaulle. Joten työttömän vaihtoehdot työnhaun lisäksi ovat aika olemattomat oman työllistymisensä edistämiseen. Olisiko tässä muutoksen paikka?
[/quote]
Lainaus alkaa olla jo vähän pitkä, mutta menkööt nyt vielä.
Miksi työttömyyskorvaus ei voisi olla vastikkeellista... siis myös siinä tilanteessa jossa 8 tunnin päivittäinen työnhaku vaikkapa kolmessa kuukaudessa ei ole tuottanut tulosta. Olen toki samaa mieltä siitä että kaikille ei sovi esim. juuri vanhustyö vaan vaihtoehto voisi olla myös joku muu esim. työ joka on sillä tavalla vapaaehtoista että sen voi lopettaa kun työpaikka löytyy, vaihtoehto voi olla myös opiskelu.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:52"]
--
Lainaus alkaa olla jo vähän pitkä, mutta menkööt nyt vielä. Miksi työttömyyskorvaus ei voisi olla vastikkeellista... siis myös siinä tilanteessa jossa 8 tunnin päivittäinen työnhaku vaikkapa kolmessa kuukaudessa ei ole tuottanut tulosta. Olen toki samaa mieltä siitä että kaikille ei sovi esim. juuri vanhustyö vaan vaihtoehto voisi olla myös joku muu esim. työ joka on sillä tavalla vapaaehtoista että sen voi lopettaa kun työpaikka löytyy, vaihtoehto voi olla myös opiskelu.
[/quote]
Minusta työttömyystuen ei saisi olla vastikkeellista, koska edelleen: lähes kaikelle työlle on jo tekijänsä, joko palkolliset tai vapaaehtoistyöntekijät. Ei ole oikeudenmukaista, että samaa työtä tekee työtön työkokeiluna ja palkollinen parin, jopa kolmen tonnin kuukausipalkalla. Mitä taas tulee vapaaehtoistyöhön, sen vankka perusperiaate on vapaaehtoisuus (ja on epäreilua velvoittaa työtöntä tekemään työttömyystukea vastaan työtä, joka käy kukkaron päälle: vapaaehtoistyön mahdolliset korvaukset ovat lähinnä nimellisiä, ja tämä saattaa sisältää kustannuksia omasta pussista esim. matkustamisen suhteen).
Ehdottomasti suoraviivaisin, halvin ja kaikkia hyödyttävin ratkaisu on saada työtön perinteisiin palkkatöihin ilman työkokeilujen kaltaisia vippaskonsteja, jotka todellisuudessa syövät palkatun työvoiman käyttöä. Miksi kukaan palkkaisikaan työvoimaa edes tarpeeseen, kun voi saada siihen ilmaisen työntekijän?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:21"]
Näin palkallista vanhustyötä tekevänä voin sanoa, ettei se ole herkkua. Saati että siitä ei edes maksettaisi!! Sallikaa mun nauraa. Koko ajan mietin, että mihin muualle lähtisi siitä paskahommasta. Enkä ole ainoa.
[/quote]
Huomenta vaan, osa täällä kirjoittavista on pihalla kuin lumiukot mitä on hoitaa sairasta vanhusta 24/7, kuka muu ryhmä tekee yhtä sitovaa ja raskasta työtä kuin omaishoitajat 300€ kuukausipalkalla palkalla.
Terveisin omaishoitaja
[/quote]
Äitini on muistisairaan isäni omaishoitaja. Eli tiedän kyllä senkin puolen. Raskasta on, mutta koko päivä on aikaa tuhertaa yhden hoidettavan kanssa. Ehtii ajaa parran, leikata kynnet, vaihtaa vaatteet vaikka moneen kertaan, ruoan saa syöttää rauhassa, ehtivät ulkoilla ja seurustella. Ihan on äidin oma valinta, ja niin on sinunkin.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 21:57"]Kun pointti koko työn tekemisessä on se, että saa elätettyä itsensä. Edelleen: miksi työttömän tulee tehdä palkattomana näitä töitä, joita joku muu tekee/voisi tehdä palkkaa vastaan?
[/quote]
Esimerkiksi minä aikoinani valitsin määraikaisen tukityön kun vaihtoehtona olisi ollut hiukan pidempikin toki myös määräaikainen "oikea" työ, koska arvioin että tuosta työstä olisi enemmän hyötyä omalla työurallani. Jälkeenpäin arvioiden niin varmasti olikin.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 21:57"]
Vanhusten hoito-ongelmat eivät ratkea sillä, että työttömyystuesta tehdään vastikkeellista ja paikat täytetään työkokeilijoilla. Se vaatii isompaa ja kattavampaa rakennemuutosta.
[/quote]
Tuosta olen ihan samaa mieltä... tosin niitä avoimia paikkoja ei nytkään täytetä työkokelijoilla, vaan pikemmin he ovat ylimääräisiä työntekijöitä jotka haluavat itse kokeilla alaa tai päästä ko. yksikköön mahdollisesti töihin tai joiden kohdalla työkkäri syystä tai toisesta arvioi että heille olisi hyväksi työkokeilu ko. alalla tai tehtävissä.
Mä toivon, että kaikki, jotka joutuvat ilmaiseksi vanhusten seuraneidiksi, niin kohtelevat niitä vanhuksia kuin ilmaa. Siinä on teille idiooteille, jotka kuvittelette, että muiden tulisi ilmaiseksi ja suu hymyssä viihdyttää teidän ällöttäviä omaisianne. Ja kun ei tule palkkaa niin luontaisetuinahan voi viedä kaikenlaista...
Olen lähihoitja, määräaikainen työsopimukseni loppuu pian eikä jatkoa ole luvattu sieltä missä nyt olen. Perheellisenä en myöskään suostu enää ottamaan parin päivän pätkää vastaan. Jos minulle tuputettaisiin työttömänä ilmaiseksi jotain vanhusten hoitoa niin tekisin homman tahallani ihan helvetin huonosti, koska se on ihan paskahommaa ja raha on ainoa syy, minkä takia kukaan sitä tekee.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:27"]Olen lähihoitja, määräaikainen työsopimukseni loppuu pian eikä jatkoa ole luvattu sieltä missä nyt olen. Perheellisenä en myöskään suostu enää ottamaan parin päivän pätkää vastaan. Jos minulle tuputettaisiin työttömänä ilmaiseksi jotain vanhusten hoitoa niin tekisin homman tahallani ihan helvetin huonosti, koska se on ihan paskahommaa ja raha on ainoa syy, minkä takia kukaan sitä tekee.
[/quote]
Ei kannata tosin enää sen jälkeen hakeakaan alalle jos sen työn tekee helvetin huonosti, eikä odottaa että joku maksaisi siitä palkkaa jatkossakaan.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:11"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:06"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:03"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:33"] Jälleen kerran hyvä kirjoitus Sakulta: http://sakutimonen.com/2015/02/demarit-ja-puhdetyot/ blaablaablaablaablaablaablaa Pahiten tässä aloitteessa kirvelee silmiä se, että siinä puhutaan ylistävästi työstä parhaana sosiaaliturvana, mutta siitä työstä ei ole aikomuskaan maksaa palkkaa. Sen sijaan puhutaan sitä tavallista liibalaabaa saumattomista poluista avoimille työmarkkinoille yhteistyössä yritysten ja järjestöjen kanssa. Tervejärkisen pitäisi vähitellen ymmärtää, että niille avoimille ja palkallisille työmarkkintoille ei työttömillä ole mitään asiaa niin kauan kuin kaupunki ensimmäisenä ja ainoana keinonaan käyttää palkatonta työvoimaa. Ei näin, SDP, ei todellakaan näin. Uskokaa nyt, että palkatonta työtä tekemällä ei työpaikkoja synny. [/quote] Aina sama itkuvirsi ja valitus, kun pitäisi oikeasti tehdäkin jotain. Milloin nämä paukapäät tajuavat, että saamansa tuet ovat aivan sama asia kuin palkka. Ei teille tyhjäntoimittamisesta makseta. [/quote]
Millä tavalla työttömyystuki on sama asia kuin palkka? [/quote] Esitän vastakysymyksen: miksi sinulle ja hengenheimolaisillesi on maailmanloppuakin kamalampi kohtalo, jos joutuu tukiensa eteen jotain jopa tekemäänkin? [/quote] Koska mä teen jo nyt. Joka päivä tarkastan kaikki uudet työapikkailmoitukset ja laittelen menmään uusia hakemuksia ja käyn haastatteluissa. En ymmärrä missä välissä enää ehtisin muuta tekemään normaalin elämän velvoitteiden lisäksi. Ei mulle töissäkään työaikaa ole kuin se 8 tuntia päivässä. Nyt teen sen verran töitä työpaikan löytymisen eteen. [/quote] Jos työnhakuun menee useamman kuukauden ajan kahdeksan tuntia päivässä, kannattaisi ehkä miettiä miksi se on niin tehotonta. Pitäisikö jotakin työnhaun suhteen muuttaa. [/quote]
Et sitten ole huomannut, että tällä hetkellä niille vähäisillekin työpaikoille on hervottomasti hakijoita? Että siinä yksi hyvin todennäköinen syy. [/quote] Ehkä sitte kannattaa tehdä ainakin välillä jotakin muuta kuin hakea niihin paikkoihin kokopäiväisesti. [/quote]
Ehkäpä moni työtön tekeekin. :) Ainoa vaan, että tällä hetkellä ratkaisuksi on kehitelty juuri näitä ilmaistöitä, jotka eivät edesauta juuri yhtään työttömän työllistymistä kuin harvoissa tapauksissa, ja jotka tähän tuottamattomuuteensa nähden syövät paljon rahaa. Kun työtön voisi vallan hyvin itsenäisesti virkistää itseään, keksiä päivän mittaan puuhaa ja vaikkapa täydentää koulutustaan erilaisilla kursseilla, JOS ne eivät olisi vahva riski saada karenssia. Ja siinä olisi minun mielestäni yksi korjattava asia muun muassa. [/quote] Vapaaehtoistyö josta ei saa ylimääräistä korvausta voisi olla ihan hyvin myös vaihtoehto sille koulutukselle. Kaikki ei tietenkään hyödy siitä että sitä täytyisi tehdä vain jollakin tietyllä alalla. Vanhustyössä löytyy kuitenkin paljon myös sitä vapaaehtoistyötä joka ei vaaranna olemassa olevia työpaikkoja, vaikka lisäävät esim. erilaisten ammattilaisten ammattitaitoa. Lisäksi vanhustyö on moniammatillista jossa luonnostaan on yhteyksissä monenlaisten ihmisten kanssa. Heissä on myös paljon sellaisia joilla saattaa olla tarjota palkkatyötä ihmiselle jonka huomaavat olevan sopiva ko. tehtäviin... siis myös ilman että ko. työtä olisi koskaan ollut aikomuskaan laittaa yleisesti haettavaksi työkkärissä, ledessä tai jollakin muulla ilmoituksella.
[/quote]
Mä en tee yhtään mitään vapaaehtoisesti kenenkään hyväksi ennen kuin saan vakityöpaikan. Minusta minulla on oikeus saada oma elanto ensin kuntoon ennen kuin alan muita hyysäämään ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:27"]Olen lähihoitja, määräaikainen työsopimukseni loppuu pian eikä jatkoa ole luvattu sieltä missä nyt olen. Perheellisenä en myöskään suostu enää ottamaan parin päivän pätkää vastaan. Jos minulle tuputettaisiin työttömänä ilmaiseksi jotain vanhusten hoitoa niin tekisin homman tahallani ihan helvetin huonosti, koska se on ihan paskahommaa ja raha on ainoa syy, minkä takia kukaan sitä tekee. [/quote] Ei kannata tosin enää sen jälkeen hakeakaan alalle jos sen työn tekee helvetin huonosti, eikä odottaa että joku maksaisi siitä palkkaa jatkossakaan.
[/quote]
No onhan tämä toisaalta totta... mutta minua kiinnostaa, miksi alun alkaenkaan tässä tilanteessa on päätynyt tekemään alan työtä ilman palkkaa, jos siihen kerran on mahdollisuus palkata? Onko työkokeilun tarkoitus olla jokin radikaali "koeaika", jonka aikana työnantajan ei tarvitse lainkaan maksaa palkkaa?
Paitsi että onhan tämänkin tulokset jo nähty: monessa yrityksessä ei ole aikomustakaan palkata harjoittelijaa harjoittelujakson jälkeen, vaan tilalle otetaan uusi harjoittelija. Niinhän siis ei saisi tehdä, mutta kukapa näitä valvoo?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:03"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:33"] Jälleen kerran hyvä kirjoitus Sakulta: http://sakutimonen.com/2015/02/demarit-ja-puhdetyot/ blaablaablaablaablaablaablaa Pahiten tässä aloitteessa kirvelee silmiä se, että siinä puhutaan ylistävästi työstä parhaana sosiaaliturvana, mutta siitä työstä ei ole aikomuskaan maksaa palkkaa. Sen sijaan puhutaan sitä tavallista liibalaabaa saumattomista poluista avoimille työmarkkinoille yhteistyössä yritysten ja järjestöjen kanssa. Tervejärkisen pitäisi vähitellen ymmärtää, että niille avoimille ja palkallisille työmarkkintoille ei työttömillä ole mitään asiaa niin kauan kuin kaupunki ensimmäisenä ja ainoana keinonaan käyttää palkatonta työvoimaa. Ei näin, SDP, ei todellakaan näin. Uskokaa nyt, että palkatonta työtä tekemällä ei työpaikkoja synny. [/quote] Aina sama itkuvirsi ja valitus, kun pitäisi oikeasti tehdäkin jotain. Milloin nämä paukapäät tajuavat, että saamansa tuet ovat aivan sama asia kuin palkka. Ei teille tyhjäntoimittamisesta makseta. [/quote]
Millä tavalla työttömyystuki on sama asia kuin palkka? [/quote] Esitän vastakysymyksen: miksi sinulle ja hengenheimolaisillesi on maailmanloppuakin kamalampi kohtalo, jos joutuu tukiensa eteen jotain jopa tekemäänkin? [/quote] Koska mä teen jo nyt. Joka päivä tarkastan kaikki uudet työapikkailmoitukset ja laittelen menmään uusia hakemuksia ja käyn haastatteluissa. En ymmärrä missä välissä enää ehtisin muuta tekemään normaalin elämän velvoitteiden lisäksi. Ei mulle töissäkään työaikaa ole kuin se 8 tuntia päivässä. Nyt teen sen verran töitä työpaikan löytymisen eteen. [/quote] Jos työnhakuun menee useamman kuukauden ajan kahdeksan tuntia päivässä, kannattaisi ehkä miettiä miksi se on niin tehotonta. Pitäisikö jotakin työnhaun suhteen muuttaa.
[/quote]
Työttömien ja avointen työpaikkojen erotuksen suhteen kylläkin pitäisi jonkin muuttua (=lisää palkkatyöpaikkoja markkinoille).
Jos on 500 000 työtöntä ja 10 000 avointa työpaikkaa, sanoo sen jo maalaisjärkikin, että kaikkia työttömiä ei kertakaikkiaan pysty survomaan kymmeneen tuhanteen työpaikkaan, vaikka kuinka muutttaisivat työnhaun suhteen jotain.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:27"]Olen lähihoitja, määräaikainen työsopimukseni loppuu pian eikä jatkoa ole luvattu sieltä missä nyt olen. Perheellisenä en myöskään suostu enää ottamaan parin päivän pätkää vastaan. Jos minulle tuputettaisiin työttömänä ilmaiseksi jotain vanhusten hoitoa niin tekisin homman tahallani ihan helvetin huonosti, koska se on ihan paskahommaa ja raha on ainoa syy, minkä takia kukaan sitä tekee. [/quote] Ei kannata tosin enää sen jälkeen hakeakaan alalle jos sen työn tekee helvetin huonosti, eikä odottaa että joku maksaisi siitä palkkaa jatkossakaan.
[/quote]
No onhan tämä toisaalta totta... mutta minua kiinnostaa, miksi alun alkaenkaan tässä tilanteessa on päätynyt tekemään alan työtä ilman palkkaa, jos siihen kerran on mahdollisuus palkata? Onko työkokeilun tarkoitus olla jokin radikaali "koeaika", jonka aikana työnantajan ei tarvitse lainkaan maksaa palkkaa?
Paitsi että onhan tämänkin tulokset jo nähty: monessa yrityksessä ei ole aikomustakaan palkata harjoittelijaa harjoittelujakson jälkeen, vaan tilalle otetaan uusi harjoittelija. Niinhän siis ei saisi tehdä, mutta kukapa näitä valvoo?
[/quote]
Ainakin omassa työpaikassa ns. työkokeilut 'määrätään' työkkäristä ja varsinaisiin palkkatöihin palkkaa työpaikan sisällä joku. Esimies tai vastaava voi ehkä vähän sanoa mihin tetäviin hän työkokeiluun tulevan määrää. Jos hän onnistuu kokeilussa ja osoittaa soveltuvansa alalle hän varmasti on varteenotettava vaihtoehto kun työpaikalle palkataan joku, on se kokonaan uusi tehtävä tai vapautuu tehtävä esim. eläköitymisen myötä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:33"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:27"]Olen lähihoitja, määräaikainen työsopimukseni loppuu pian eikä jatkoa ole luvattu sieltä missä nyt olen. Perheellisenä en myöskään suostu enää ottamaan parin päivän pätkää vastaan. Jos minulle tuputettaisiin työttömänä ilmaiseksi jotain vanhusten hoitoa niin tekisin homman tahallani ihan helvetin huonosti, koska se on ihan paskahommaa ja raha on ainoa syy, minkä takia kukaan sitä tekee. [/quote] Ei kannata tosin enää sen jälkeen hakeakaan alalle jos sen työn tekee helvetin huonosti, eikä odottaa että joku maksaisi siitä palkkaa jatkossakaan. [/quote]
Paitsi että onhan tämänkin tulokset jo nähty: monessa yrityksessä ei ole aikomustakaan palkata harjoittelijaa harjoittelujakson jälkeen, vaan tilalle otetaan uusi harjoittelija. Niinhän siis ei saisi tehdä, mutta kukapa näitä valvoo? [/quote] Ainakin omassa työpaikassa ns. työkokeilut 'määrätään' työkkäristä ja varsinaisiin palkkatöihin palkkaa työpaikan sisällä joku. Esimies tai vastaava voi ehkä vähän sanoa mihin tetäviin hän työkokeiluun tulevan määrää. Jos hän onnistuu kokeilussa ja osoittaa soveltuvansa alalle hän varmasti on varteenotettava vaihtoehto kun työpaikalle palkataan joku, on se kokonaan uusi tehtävä tai vapautuu tehtävä esim. eläköitymisen myötä.
[/quote]
Minusta tuo lähtöasetelma on joka tapauksessa jo epäoikeudenmukainen: edelleen, miksi työtön menisi tähän työpaikkaan antamaan ilmaiseksi työpanostaan, kun joku muu ja ihannetapauksessa hän itse voisi tehdä samaa palkkaa vastaan? Joku tästä hyötyy, ja tällä hetkellä väitän, että ainakin työnantajat. He saavat ilmaisen työntekijän ja kivan kokeilukohteen, josko tähän työhön olisi tarpeen palkata. Ja vaikka olisikin tarpeen, miksi he palkkaisivat, kun tarjolla kerran on ilmaista väkeä? Työtön ei käytännössä saa mitään kouraantuntuvaa, hän saa vain lupauksia siitä, että hänet ehkä voidaan palkata joskus virallisesti. Ja se on aika laihaa, kun ei ole saanut siitä aikaisemmastakaan työpanoksestaan palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:33"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:27"]Olen lähihoitja, määräaikainen työsopimukseni loppuu pian eikä jatkoa ole luvattu sieltä missä nyt olen. Perheellisenä en myöskään suostu enää ottamaan parin päivän pätkää vastaan. Jos minulle tuputettaisiin työttömänä ilmaiseksi jotain vanhusten hoitoa niin tekisin homman tahallani ihan helvetin huonosti, koska se on ihan paskahommaa ja raha on ainoa syy, minkä takia kukaan sitä tekee. [/quote] Ei kannata tosin enää sen jälkeen hakeakaan alalle jos sen työn tekee helvetin huonosti, eikä odottaa että joku maksaisi siitä palkkaa jatkossakaan. [/quote]
Paitsi että onhan tämänkin tulokset jo nähty: monessa yrityksessä ei ole aikomustakaan palkata harjoittelijaa harjoittelujakson jälkeen, vaan tilalle otetaan uusi harjoittelija. Niinhän siis ei saisi tehdä, mutta kukapa näitä valvoo? [/quote] Ainakin omassa työpaikassa ns. työkokeilut 'määrätään' työkkäristä ja varsinaisiin palkkatöihin palkkaa työpaikan sisällä joku. Esimies tai vastaava voi ehkä vähän sanoa mihin tetäviin hän työkokeiluun tulevan määrää. Jos hän onnistuu kokeilussa ja osoittaa soveltuvansa alalle hän varmasti on varteenotettava vaihtoehto kun työpaikalle palkataan joku, on se kokonaan uusi tehtävä tai vapautuu tehtävä esim. eläköitymisen myötä.
[/quote]
Minusta tuo lähtöasetelma on joka tapauksessa jo epäoikeudenmukainen: edelleen, miksi työtön menisi tähän työpaikkaan antamaan ilmaiseksi työpanostaan, kun joku muu ja ihannetapauksessa hän itse voisi tehdä samaa palkkaa vastaan? Joku tästä hyötyy, ja tällä hetkellä väitän, että ainakin työnantajat. He saavat ilmaisen työntekijän ja kivan kokeilukohteen, josko tähän työhön olisi tarpeen palkata. Ja vaikka olisikin tarpeen, miksi he palkkaisivat, kun tarjolla kerran on ilmaista väkeä? Työtön ei käytännössä saa mitään kouraantuntuvaa, hän saa vain lupauksia siitä, että hänet ehkä voidaan palkata joskus virallisesti. Ja se on aika laihaa, kun ei ole saanut siitä aikaisemmastakaan työpanoksestaan palkkaa.
[/quote]
Hmm... työkokeilut tällä hetkellä on varmasti pitkälti sitä että siivotaan työttömyys tilastoja. Ainakaan meillä (julkisella puolella) nämä työkokeilut ei ole mikää jipii juttu vaan pikemmin mieluummin ei mutta jos pakko niin ei meillä tietysti ole ketään hetkeen ollutkaa. Enemmän ne lähes poikeuksetta kuluttavat resursseja kun antavat työlle lisäarvoa tai helpottavat sitä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:39"]
Työttömyysturvan lopettamista kannattavat muistakaa, että tämän tulonsiirron keskeisin tehtävä on ylläpitää yhteiskuntajärjestystä ja yleistä turvallisuutta.
[/quote]
Harvassa maassa on näin hurjat tulonsiirrot kuin Suomessa. Yhteiskuntarauha ei järkyty, kun jokainen tiedostaa sen, että tekemättömyydestä ei makseta.
[/quote]
Suomessa panostetaan sosiaali- ja terveysmenoihin VÄHEMMÄN kuin muissa kehittyneissä maissa. Teoriasi yhteiskuntarauhan säilymisestä on liikuttavan lapsellinen ja moralistinen. Mukava varmaan hyvänä ihmisenä katsella ja halveksua ylhäältäpäin ja pian jo nouset mielessäsi vieläkin hyveellisemmäksi pelkän paheksunnan voimalla. :-)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:15"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:33"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:27"]Olen lähihoitja, määräaikainen työsopimukseni loppuu pian eikä jatkoa ole luvattu sieltä missä nyt olen. Perheellisenä en myöskään suostu enää ottamaan parin päivän pätkää vastaan. Jos minulle tuputettaisiin työttömänä ilmaiseksi jotain vanhusten hoitoa niin tekisin homman tahallani ihan helvetin huonosti, koska se on ihan paskahommaa ja raha on ainoa syy, minkä takia kukaan sitä tekee. [/quote] Ei kannata tosin enää sen jälkeen hakeakaan alalle jos sen työn tekee helvetin huonosti, eikä odottaa että joku maksaisi siitä palkkaa jatkossakaan. [/quote]
Paitsi että onhan tämänkin tulokset jo nähty: monessa yrityksessä ei ole aikomustakaan palkata harjoittelijaa harjoittelujakson jälkeen, vaan tilalle otetaan uusi harjoittelija. Niinhän siis ei saisi tehdä, mutta kukapa näitä valvoo? [/quote] Ainakin omassa työpaikassa ns. työkokeilut 'määrätään' työkkäristä ja varsinaisiin palkkatöihin palkkaa työpaikan sisällä joku. Esimies tai vastaava voi ehkä vähän sanoa mihin tetäviin hän työkokeiluun tulevan määrää. Jos hän onnistuu kokeilussa ja osoittaa soveltuvansa alalle hän varmasti on varteenotettava vaihtoehto kun työpaikalle palkataan joku, on se kokonaan uusi tehtävä tai vapautuu tehtävä esim. eläköitymisen myötä. [/quote]
Minusta tuo lähtöasetelma on joka tapauksessa jo epäoikeudenmukainen: edelleen, miksi työtön menisi tähän työpaikkaan antamaan ilmaiseksi työpanostaan, kun joku muu ja ihannetapauksessa hän itse voisi tehdä samaa palkkaa vastaan? Joku tästä hyötyy, ja tällä hetkellä väitän, että ainakin työnantajat. He saavat ilmaisen työntekijän ja kivan kokeilukohteen, josko tähän työhön olisi tarpeen palkata. Ja vaikka olisikin tarpeen, miksi he palkkaisivat, kun tarjolla kerran on ilmaista väkeä? Työtön ei käytännössä saa mitään kouraantuntuvaa, hän saa vain lupauksia siitä, että hänet ehkä voidaan palkata joskus virallisesti. Ja se on aika laihaa, kun ei ole saanut siitä aikaisemmastakaan työpanoksestaan palkkaa. [/quote] Hmm... työkokeilut tällä hetkellä on varmasti pitkälti sitä että siivotaan työttömyys tilastoja. Ainakaan meillä (julkisella puolella) nämä työkokeilut ei ole mikää jipii juttu vaan pikemmin mieluummin ei mutta jos pakko niin ei meillä tietysti ole ketään hetkeen ollutkaa. Enemmän ne lähes poikeuksetta kuluttavat resursseja kun antavat työlle lisäarvoa tai helpottavat sitä.
[/quote]
... Tätä ketjua lukiessa alkaa tulla entistä vahvempia perusteita, miksi tästä työkokeilusta ei ole hyötyä oikeastaan kenellekään. :)
Herrajumala, mitä pihalla tämä ihminen on: "Milloin nämä paukapäät tajuavat, että saamansa tuet ovat aivan sama asia kuin palkka. Ei teille tyhjäntoimittamisesta makseta." Taisikin livahtaa takaisin kiven alle, kun ei pystynyt selittämään aivopieruaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:33"]
Nyt on erkaannuttu niin kauas, että työväenpuolue haluaa laittaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevat tekemään töitä palkatta, ihan vain puhdetöinä. Tämä tapahtuu tietenkin hyvässä hengessä vedoten vanhusten yksinäisyyteen ja työttömien aktivointiin.
Pahiten tässä aloitteessa kirvelee silmiä se, että siinä puhutaan ylistävästi työstä parhaana sosiaaliturvana, mutta siitä työstä ei ole aikomuskaan maksaa palkkaa.
Uskokaa nyt, että palkatonta työtä tekemällä ei työpaikkoja synny.
[/quote]
Juuri näiin
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:28"]
[/quote]
Vapaaehtoistyö on kyllä hyvä vaihtoehto, ja olen itsekin edesauttanut omaa työllistymistäni vapaaehtoistyöksi luettavalla toiminnalla. Tässä pitää kuitenkin huomioida, että kyse on vapaaehtoistyöstä, jonka yksi pääperiaatteista on ja pitääkin olla nimenomaan vapaaehtoisuus - ja se on täysin eri asia kuin työttömyystukea vastaan tehtävä vastikkeellinen työ. Taloudelliselta kannalta vapaaehtoistyö voi jopa olla jopa miinusta lompakolle, joten senkään takia sitä ei mielestäni saisi tehdä ehdoksi työttömyystuen nostamiselle.
Tämänhetkinen tilanne työttömän kannalta on melko avuton, koska joissakin kunnissa ja kaupungeissa tämä vapaaehtoistyö (tai omaehtoinen opiskelu) saatetaan tulkita esteeksi työnhaulle. Joten työttömän vaihtoehdot työnhaun lisäksi ovat aika olemattomat oman työllistymisensä edistämiseen. Olisiko tässä muutoksen paikka?