Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

25-45 vuotiaan erakkonaiset kaupungeissa

Vierailija
12.02.2015 |

Tuosta yksinasumisketjusta tuli mieleen, että oletteko koskaan huomannut ja miettineet, että meillä on ainakin suurissa kaupungeissa Suomessa tosi paljon erakkonaisia (ennen kai vanhoiksi piioiksi kutsuttiin)?!

Itse olen nelkyt vee erakkonainen ja olen vuosien aikana törmännyt ja tutustunut  eri syistä (työpaikoissa, naapureissa) itseni kaltaisiin juuri samanhenkisiin erakkonaisiin.

Kaikilla näillä naisilla on samat piirteet:

-keskivertoa kauniimpia

-älykkäitä, monia erilaisia käytännön taitoja ja lahjakkuuksia

-lapsettomia

-parisuhteettomia

-ei juurikaan sosiaalista elämää

-Todella osaavia ja itsenäisiä, tekevät itsenäisesti esim remonttihommansa yms

-useimmilla kissoja, yleensä 1-4 kpl

Kiinnitin jo kolmekymppisenä tähän ilmiöön kun tein erilaisia pätkätöitä ja tutustuin työelämässä itseni kaltaisiin erakkonaisiin. Olen myös vaihdellut asuntoa ja joka kerrostalossa jossa olen asunut, olen tutustunut ainakin yhteen toiseen samanlaiseen. Jännä juttu siinä on, että vaikka olen näiden "sielunsiskojeni' kanssa niin samanlaisia, niin mitään varsinaisia ystävyyssuhteita ei synny, törmällään ja vaihdetaan kuulumiset ja sitten jatketaan epäsosiaalista erakkoelämää.

Oletteko muut huomanneet tätä ilmiötä ja oltko mahdollisesti itse myös tällainen erakkonainen?

terveisin erakkonainen ;)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:31"]

Miten "erakkonaiset" ryhmänä eroavat muista yksinasujista..? 

[/quote]

Ryhmä eroaa muista yksinasujista sillä, että omaavat erityisen korkean ns markkina-arvon sinkkumarkkinoilla erilaisten ominaisuuksiensa vuoksi (saisivat helposti tasokkaan miehen, perheen kaiken jos haluaisivat), eivätkä muutenkaan vastaa stereotyyppistä kuvaa erakosta (lukuunottamatta kissoja).

Erakot kuvataan yleesä miehiksi ja syykin yksinäiselle ololle on yleensä se, että mies on sosiaalisesti kömpelö kuin myös se, ettei oikein naismarkkinoilla onnistu. Tällainen erakoituminen on usein vastentahtoista. Myös vanhat piiat ovat perinteisesti kuvattu ekstrentikoiksi, vähän omalaatuisiksi ja sosiaalisesti kömpelöiksi ja epäroottisiksi naisiksi.
[/quote]

Tässä ei nyt ymmärretty pointtiani. Ap:n kuvaamia naisia varmasti löytyy, mutta vaikea kuvitella kyseessä olevan mikään ilmiö. Jotta olisi ryhmä, pitäisi ryhmällä olla jokin agenda, jota ryhmään kuuluviksi itsensä mieltävät pyrkivät tavoittelemaan. "Kauniit, epäsosiaaliset, kaupungissa asuvat 40-vuotiaat naiset" eivät muodosta tässä mielessä ryhmää sen enempää kuin sinisilmäiset, maalla asuvat koiraharrastajatkaan. En siis kyseenalaista ap:n kuvaamanlaisten ihmisten olemassaoloa vaan heidän määrittelemisensä ryhmäksi.

Vierailija
2/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:31"] Miten "erakkonaiset" ryhmänä eroavat muista yksinasujista..?  [/quote] Ryhmä eroaa muista yksinasujista sillä, että omaavat erityisen korkean ns markkina-arvon sinkkumarkkinoilla erilaisten ominaisuuksiensa vuoksi (saisivat helposti tasokkaan miehen, perheen kaiken jos haluaisivat), eivätkä muutenkaan vastaa stereotyyppistä kuvaa erakosta (lukuunottamatta kissoja). Erakot kuvataan yleesä miehiksi ja syykin yksinäiselle ololle on yleensä se, että mies on sosiaalisesti kömpelö kuin myös se, ettei oikein naismarkkinoilla onnistu. Tällainen erakoituminen on usein vastentahtoista. Myös vanhat piiat ovat perinteisesti kuvattu ekstrentikoiksi, vähän omalaatuisiksi ja sosiaalisesti kömpelöiksi ja epäroottisiksi naisiksi. [/quote] Tässä ei nyt ymmärretty pointtiani. Ap:n kuvaamia naisia varmasti löytyy, mutta vaikea kuvitella kyseessä olevan mikään ilmiö. Jotta olisi ryhmä, pitäisi ryhmällä olla jokin agenda, jota ryhmään kuuluviksi itsensä mieltävät pyrkivät tavoittelemaan. "Kauniit, epäsosiaaliset, kaupungissa asuvat 40-vuotiaat naiset" eivät muodosta tässä mielessä ryhmää sen enempää kuin sinisilmäiset, maalla asuvat koiraharrastajatkaan. En siis kyseenalaista ap:n kuvaamanlaisten ihmisten olemassaoloa vaan heidän määrittelemisensä ryhmäksi.

[/quote]

Itse et tajunut pointtia. En määritellyt meitä yhtenäiseksi sosiaaliseksi ryhmäksi, vaan _ihmistyypiksi_, joillaisia löytyy yhä enemmän nykyaikana ja nimenomaan meidän kulttuurissamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:55"]Mä en kyllä allekirjoita, että erakkonaiset olisivat tavallista kauniimpia, paremminkin aika vaatimattoman näköisiä ja ehkä vähän reppanan näköisiä vanhanaikaisine vaatteineen.
[/quote]

Tämä juuri. Oman kokemukseni mukaan erakkonaiset ovat keskimääräisesti rumempia, koska eivät kenellekään kelpaa. M24

Vierailija
4/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:31"] Miten "erakkonaiset" ryhmänä eroavat muista yksinasujista..?  [/quote] Ryhmä eroaa muista yksinasujista sillä, että omaavat erityisen korkean ns markkina-arvon sinkkumarkkinoilla erilaisten ominaisuuksiensa vuoksi (saisivat helposti tasokkaan miehen, perheen kaiken jos haluaisivat), eivätkä muutenkaan vastaa stereotyyppistä kuvaa erakosta (lukuunottamatta kissoja). Erakot kuvataan yleesä miehiksi ja syykin yksinäiselle ololle on yleensä se, että mies on sosiaalisesti kömpelö kuin myös se, ettei oikein naismarkkinoilla onnistu. Tällainen erakoituminen on usein vastentahtoista. Myös vanhat piiat ovat perinteisesti kuvattu ekstrentikoiksi, vähän omalaatuisiksi ja sosiaalisesti kömpelöiksi ja epäroottisiksi naisiksi. [/quote] Tässä ei nyt ymmärretty pointtiani. Ap:n kuvaamia naisia varmasti löytyy, mutta vaikea kuvitella kyseessä olevan mikään ilmiö. Jotta olisi ryhmä, pitäisi ryhmällä olla jokin agenda, jota ryhmään kuuluviksi itsensä mieltävät pyrkivät tavoittelemaan. "Kauniit, epäsosiaaliset, kaupungissa asuvat 40-vuotiaat naiset" eivät muodosta tässä mielessä ryhmää sen enempää kuin sinisilmäiset, maalla asuvat koiraharrastajatkaan. En siis kyseenalaista ap:n kuvaamanlaisten ihmisten olemassaoloa vaan heidän määrittelemisensä ryhmäksi.

[/quote]

Itse et tajunut pointtia. En määritellyt meitä yhtenäiseksi sosiaaliseksi ryhmäksi, vaan _ihmistyypiksi_, joillaisia löytyy yhä enemmän nykyaikana ja nimenomaan meidän kulttuurissamme.
[/quote]

Lähinnä minua ihmetytti kauneuden mainitseminen ryhmää yhdistävien piirteiden joukossa. Ulkonäkö kuulostaa epäolennaiselta määriteltäessä ihmistyyppiä. Miten kauneus liittyy epäsosiaaliseen luonteeseen? Ovatko rumat erakkonaiset sitten toinen ihmistyyppi? Rumia yksineläjiä kun on siinä missä kauniitakin.

Vierailija
5/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

,,

Vierailija
6/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erakkonaisilta puuttuu huumorintaju. Ainakin kaikilta mun tuntemilta.

Vierailija
7/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap:lle hyvästä aiheesta.

Kaikilla näillä naisilla on samat piirteet:

Vastaan:

-keskivertoa kauniimpia (olen kauniiksi "haukuttu")

-älykkäitä, monia erilaisia käytännön taitoja ja lahjakkuuksia (olen monitaitoinen, ei-akateeminen)

-lapsettomia (kyllä)

-parisuhteettomia (kyllä)

-ei juurikaan sosiaalista elämää (pitää paikkansa)

-Todella osaavia ja itsenäisiä, tekevät itsenäisesti esim remonttihommansa yms (hoituu nekin, ainakin perusjutut)

-useimmilla kissoja, yleensä 1-4 kpl (ei ole itselläni, koiraihmisiä olen enmmänkin)

Vierailija
8/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimattomia, lapsettomia ja suht menestyneitä naisia katsotaan ylöspäin. Kukaan ei myönnä asiaa ääneen, lasten teko se vaan on niin pakollista edelleen ja joillekin jopa se elämän prioriteetti. 

Vierailija
9/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten mätsää, mutta mulla on kyllä kaksi lasta, enkä voi sietää kissoja.

Vierailija
10/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen jonkun verran ikähaarukkaan osuvia korkeastikoulutettuja sinkkunaisia, mutta en heitä tunnista kyllä tuosta kuvauksestasi. Yhden tukholmalaisen tiedän, johon sopii ihan kaikki kohdat, paitsi tuo sosiaalisen elämän puute. Eli ei hänkään mikään erakko ole, vaikka kohtuullisen hyvin kai viihtyy yksin.

Vierailija
11/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaappilepakkoja?

Vierailija
12/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja ominaisuuksia. Mutta lisäisin vielä, että osalla näistä naisista on sen verran sosiaalinen elämä, että eivät kaipaa saman katon alle 24/7 keskustelukumppania. Eli kaikki eivät suinkaan ole erakoita vaan hyvinkin sosiaalisia. Ja kyllähän naisten kohonnut koulutustaso ja työssäkäynti on aivan selvä syy siihen, ettei ole pakko ottaa puolisoa turvaamaan elatustaan. Omalla palkallakin pärjää vallan mainiosti.

Vierailija
13/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, ensi vuonna mäkin kuulun tuohon joukkoon! Kissaa en tosin aio hankkia.

Vierailija
14/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En... minä olen nelikymppinen erakkonainen, mutta mikään listassasi ei täsmää minuun paitsi

-parisuhteettomia

-ei sosiaalista elämää

t. yksinasumisketjun aloittanut

Vierailija
15/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä allekirjoita, että erakkonaiset olisivat tavallista kauniimpia, paremminkin aika vaatimattoman näköisiä ja ehkä vähän reppanan näköisiä vanhanaikaisine vaatteineen.

Vierailija
16/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Tosin en ole keskivertoa kauniimpi, enkä omista kissaa.

Vierailija
17/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aika epäsosiaalinen, mutta olen kyllä etäsuhteessa. Saman katona alle en ottaisi ketään asumaan. En siis pidä itseäni erakkona, vaikka sosiaaliset kontaktit rajoittuvat pari kertaa kuussa tapaamaani mieheen ja työkavereihin.

Vauvapalstalla kun ollaan, erakkoketjuihin säntää usein pikkulasten äitejä kertomaan erakkoudestaan. Eikö lasten hankkiminen olisi erakolle mahdoton ajatus? Tietysti jos lapset asuvat muualla, äiti voi ollakin erakko.

Vierailija
18/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkunaisen ja erokkanaisen ero on aika selvä, jälkimmäinen on epätrendikäs "kirjastontäti". Minulls on näitä erakkonaisia ystäväpiirissäni ja säälin heitä kovin kun eivät löydä miestä tai elämänkumppania (kissoja ei lasketa).

Vierailija
19/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:01"]

Sinkkunaisen ja erokkanaisen ero on aika selvä, jälkimmäinen on epätrendikäs "kirjastontäti". Minulls on näitä erakkonaisia ystäväpiirissäni ja säälin heitä kovin kun eivät löydä miestä tai elämänkumppania (kissoja ei lasketa).

[/quote]

Minä olen sitten se epätrendikäs kirjastontäti (ammattikin osui oikeaan!). Mikä minusta tekee trendikästä sinkkunaista reppanamman? Erakkomaisten piirteiden vuoksi en piittaa, olenko trendikäs. Miestä en halua.

Vierailija
20/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa alle 30-vuotiaista varmaan kuitenkin ovat kavereiden kanssa, bilettävät ja ovat sosiaalisia.