Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

25-45 vuotiaan erakkonaiset kaupungeissa

Vierailija
12.02.2015 |

Tuosta yksinasumisketjusta tuli mieleen, että oletteko koskaan huomannut ja miettineet, että meillä on ainakin suurissa kaupungeissa Suomessa tosi paljon erakkonaisia (ennen kai vanhoiksi piioiksi kutsuttiin)?!

Itse olen nelkyt vee erakkonainen ja olen vuosien aikana törmännyt ja tutustunut  eri syistä (työpaikoissa, naapureissa) itseni kaltaisiin juuri samanhenkisiin erakkonaisiin.

Kaikilla näillä naisilla on samat piirteet:

-keskivertoa kauniimpia

-älykkäitä, monia erilaisia käytännön taitoja ja lahjakkuuksia

-lapsettomia

-parisuhteettomia

-ei juurikaan sosiaalista elämää

-Todella osaavia ja itsenäisiä, tekevät itsenäisesti esim remonttihommansa yms

-useimmilla kissoja, yleensä 1-4 kpl

Kiinnitin jo kolmekymppisenä tähän ilmiöön kun tein erilaisia pätkätöitä ja tutustuin työelämässä itseni kaltaisiin erakkonaisiin. Olen myös vaihdellut asuntoa ja joka kerrostalossa jossa olen asunut, olen tutustunut ainakin yhteen toiseen samanlaiseen. Jännä juttu siinä on, että vaikka olen näiden "sielunsiskojeni' kanssa niin samanlaisia, niin mitään varsinaisia ystävyyssuhteita ei synny, törmällään ja vaihdetaan kuulumiset ja sitten jatketaan epäsosiaalista erakkoelämää.

Oletteko muut huomanneet tätä ilmiötä ja oltko mahdollisesti itse myös tällainen erakkonainen?

terveisin erakkonainen ;)

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:01"]

Sinkkunaisen ja erokkanaisen ero on aika selvä, jälkimmäinen on epätrendikäs "kirjastontäti". Minulls on näitä erakkonaisia ystäväpiirissäni ja säälin heitä kovin kun eivät löydä miestä tai elämänkumppania (kissoja ei lasketa).

[/quote]

Juu kannattaakin sääliä. Joka naisen elämän tarkoitushan on se miehen löytäminen, ilman miestä ei ole minkäänlaista syytä elää.

Vierailija
22/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erakkonainen, mutta naimisissa. Käytännössä olen vain mieheni kanssa iltaisin, kavereita näen ehkä kerran kuussa ja heidän ehdotuksestaan. Nämä kaverit ovat itse tutustuneet minuun töissä, en ole tehnyt aloitetta tai jaksa ylläpitää ystävyyttä. Kukaan ei järjestänyt minulle esim. polttareita. Ei sillä että olisin niitä halunnutkaan, mutta kun mieheni kävi omissaan, kyllä se vähän kaihersi, ettei kukaan ole minulle läheinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasken itseni erakkonaisiin. En tiedä olenko säälittävä, ehkä mutta tästä haaveilin jo pienenä. Se tavallinen parisuhde-lapsia-omakotitalo-kuvio ei vaan yhtään kiinnosta.

Vierailija
24/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aika epäsosiaalinen, mutta olen kyllä etäsuhteessa. Saman katona alle en ottaisi ketään asumaan. En siis pidä itseäni erakkona, vaikka sosiaaliset kontaktit rajoittuvat pari kertaa kuussa tapaamaani mieheen ja työkavereihin.

Vauvapalstalla kun ollaan, erakkoketjuihin säntää usein pikkulasten äitejä kertomaan erakkoudestaan. Eikö lasten hankkiminen olisi erakolle mahdoton ajatus? Tietysti jos lapset asuvat muualla, äiti voi ollakin erakko.

[/quote]

Hmm... no oikeastaan en tiedä onko lasten hankkiminen erakolle mahdotonta. Tai siis enkö minä sitten ole aito erakko, kun itselläni on ollut pyrkimys ihan tavalliseen perhe-elämään, mutta lopputulos on se että olen erakko ollut nuorena, ja olen sitä myös keski-iässä, en siis tavallaan omasta tahdostani. Ja lapsia on, eivätkä asu kanssani.

Yritin miettiä että nimittäisinkö itseäni erakoituneeksi jos asuisin lasteni kanssa, ja eipä kai se minun elämää siitä sosiaalisemmaksi muuttaisi muutoin kuin että en olisi niin hirvittävän paljon täysin yksin. Monella muulla erakolla on kuitenkin ne työpaikan ihmissuhteet tai muita ystäviä ja kavereita, minulta taas puuttuvat kaikki sosiaaliset ympyrät vauvapalstaa lukuun ottamatta tyystin.

Vierailija
25/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:14"]

Sinkkunaisen ja erokkanaisen ero on aika selvä, jälkimmäinen on epätrendikäs "kirjastontäti". Minulls on näitä erakkonaisia ystäväpiirissäni ja säälin heitä kovin kun eivät löydä miestä tai elämänkumppania (kissoja ei lasketa).

[/quote]

Juu kannattaakin sääliä. Joka naisen elämän tarkoitushan on se miehen löytäminen, ilman miestä ei ole minkäänlaista syytä elää.

[/quote]

Sanos muuta. Kun the mies on löytynyt, niin voi siirtyä keskustelemaan parisuhteen toimimattomuudesta.

Itse olen aika tyypillinen erakkonainen, sanoisinko sosiaalinen erakko. Olen ystävällinen ja auttavainen, perinyt tavat kotoperheestäni. Pari yliopistotutkintoa löytyy, olen ainakin ollut kaunis ja etenkin mallinvartaloinen. Tykkään lukemisesta ja opiskelusta. Aina meneillään vähintään viisi kirjaa ja saman verran jotain nettikursseja, joilla voi keskustella ihmisten kanssa ympäri maailmaa. Jos ei tarvitse nousta aikaisin, voin vielä aamuyöstä keskustella eri aikavyöhykkeillä olevien kanssa. En kaipaa miestä. Oikeastaan voisi olla kiva asua samanmielisen naisen kanssa, vaikka hetero olenkin. 

Vierailija
26/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten "erakkonaiset" ryhmänä eroavat muista yksinasujista..? Monilla alueilla Suomessa yksineläjien määrä kotitalouksista on kuitenkin jopa kolmasosa. Kyllähän nyt löytyy, jos kehitellä haluaa, vaikka mitä muutaman piirteen yhdistämiä yksineläjien ryhmiä tietokonepeleistä kiinnostuneista 20-25-vuotiaista miehistä 60-80-vuotiaisiin, julkisen sektorin työpaikasta eläköityneisiin kiharahiuksisiin naisleskiin.

Vierailija
27/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki täsmää paitsi kissakohta. Hoidan toisaalta muiden kissoja silloin tällöin.

N35

Vierailija
28/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:31"]

Miten "erakkonaiset" ryhmänä eroavat muista yksinasujista..? 

[/quote]

Ryhmä eroaa muista yksinasujista sillä, että omaavat erityisen korkean ns markkina-arvon sinkkumarkkinoilla erilaisten ominaisuuksiensa vuoksi (saisivat helposti tasokkaan miehen, perheen kaiken jos haluaisivat), eivätkä muutenkaan vastaa stereotyyppistä kuvaa erakosta (lukuunottamatta kissoja).

Erakot kuvataan yleesä miehiksi ja syykin yksinäiselle ololle on yleensä se, että mies on sosiaalisesti kömpelö kuin myös se, ettei oikein naismarkkinoilla onnistu. Tällainen erakoituminen on usein vastentahtoista. Myös vanhat piiat ovat perinteisesti kuvattu ekstrentikoiksi, vähän omalaatuisiksi ja sosiaalisesti kömpelöiksi ja epäroottisiksi naisiksi.

Vierailija
29/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:52"]

... ettei ole pakko ottaa puolisoa turvaamaan elatustaan.  [/quote]

Tässäkö on naisen ja miehen yhteiselämän perustavinta laatua oleva taustatekijä? Niin kauan kun naisajattelu on tällä tasolla,  mistään sukupuolten tasa-arvosta ei voida puhua saati sellaista saavuttaa.

Vierailija
30/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tunnen ja olen törmännyt useisiin erakkonaisiin, olen sellainen itsekin. Luulen, että meidän "ongelmamme" on introverttiys. Ihmisten kanssa on silloin tällöin ihan kiva jutella ja parisuhdekin voisi toisaalta olla kiva, mutta sitten kuitenkin liian läheiset ja tiiviit ihmissuhteet vaativat sellaista jatkuvaa panostamista ja kompromisseja, mikä on introvertille henkisesti aika raskasta. Siis se, että pitäisi olla toisille ihmisille tavallaan jatkuvasti käytettävissä on jotenkin kuormittavaa, joten yksinoleminen on vain helpompaa.

Vierailija
31/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kyllä huomannut tuollaista erakkoajattelua. Mun tuntemani nelikymppiset yksinasuvat naiset ovat tyypillisesti korkeasti koulutettuja ja harrastavat paljon, reissaavat ympäri maailmaa.
Laaja ystäväpiiri ja paljon sosiaalisia kontakteja.

Vierailija
32/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:31"]

Miten "erakkonaiset" ryhmänä eroavat muista yksinasujista..? Monilla alueilla Suomessa yksineläjien määrä kotitalouksista on kuitenkin jopa kolmasosa. Kyllähän nyt löytyy, jos kehitellä haluaa, vaikka mitä muutaman piirteen yhdistämiä yksineläjien ryhmiä tietokonepeleistä kiinnostuneista 20-25-vuotiaista miehistä 60-80-vuotiaisiin, julkisen sektorin työpaikasta eläköityneisiin kiharahiuksisiin naisleskiin.

[/quote]

Kauneus ja koulutus erottaa ilmeisesti nämä, siis miten voi ollakaan että erakoita ovat, vaikkakin ihan omasta halustaan

t. se nähtävästi ainoa luuseri

Vierailija
33/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli sinkkunainen on trendikäs ja menevä yksinelävä vs. erakko? Mitä jos erakolla on seksisuhde? Vai onko se jo poissulkeva ominaisuus mielestäsi? :)

Vierailija
34/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhun täsmää noi kaikki paitsi, että seurustelen tällä hetkellä. En kyllä koskaan enää halua muuttaa miehen kanssa yhteen enkä lapsiakaan aio hankkia. Kisuja löytyy myös kaksi kipaletta ja oon äärimmäisen kissarakas. Lähes täydellinen vanhapiika siis, varsinkin jos toi mies joskus lähtee kälppimään ;)

Vierailija
35/35 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille erakkous sopii paremmin. Erakkonainen on mielestäni jotenkin epäilyttävä siinä missä erakkomies on vain yksi perusmiestyypeistä.