Söittekö raskausaikana ns. kiellettyjä ruokia?
Kommentit (73)
Söin, hyvin monia (ainakin pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot, graavikala, yrttiteet), . En ole syntynyt Suomessa ja kuulosti ihan uskomattomalta hömpötykseltä että sellaisia kieltoja on. Kun kiellot vaikuttivat älyttömiltä, en noudattanut.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:18"]
Maksamakkaraleivän söin puolivälissä raskautta. Aurajuustoa söin, tosin eihän se ole kieltolistalla koska on pastöroitu. Kahvia join, ja joulupöydässä kostutin kielen kärkeä punaviiniin että sain sen maun.
[/quote]
Niin ei kai se kahvikaan ole kieltolistalla, jos sitä ei pannutolkulla juo?
Söin kaikenlaisia juustoja ihan pastöroimattomuuteen katsomatta.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:22"]
Maksamakkaraleivän söin puolivälissä raskautta. Aurajuustoa söin, tosin eihän se ole kieltolistalla koska on pastöroitu. Kahvia join, ja joulupöydässä kostutin kielen kärkeä punaviiniin että sain sen maun.
[/quote]
[/quote]
Pari pientä kuppia sais päivässä juoda. Se oli tällaiselle kahvirotalle tosi vaikeeta mutta siihenkin tottui!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:22"]
[/quote]
[/quote]
Pari pientä kuppia sais päivässä juoda. Se oli tällaiselle kahvirotalle tosi vaikeeta mutta siihenkin tottui!
[/quote]
Mulla oli niin matalat verenpaineet, että neuvolassa sanottiin, ettei kahvinjuontia tarvitse pariin pieneen kuppiin rajoittaa. Eli jos verenpaine ei nouse, niin ei siitä kahvista ole mitään haittaa.
Söin ja syön tässäkin raskaudessa. Graavilohta (itse tehtynä tosin, pitäisi olla ihan ok muutenkin), inkivääriteetä join pahoinvointiin ekat 10 viikkoa, kahvia ihan normaalisti. Lakuja tai salmiakkia joka päivä kahvin kanssa. Sisäfileepihvi aina medium-, sitä kengänpohjaa kypsänä ei taatusti syö kukaan.
Normaaleja, terveitä lapsia on tällä reseptillä syntynyt, joten ei kai tuo nyt niin pahasta voi olla.
No mun raskausaikoina ei ollut mitään kieltolistoja, joten varmaan söin kaikenlaista mikä nykyään on kiellettyä.
kyllä. jopa alkoholia join silloin tällöin.
elin suht normaalisti raskausajat.
Kahvia join paljon, sillä muuten en olisi jaksanut väsymykseltäni käydä töissä. Harmitti, mutta muuten olisi pitänyt jäädä saikulle. Olin ihan rajoilla jo kahvinkin kanssa. Illat töiden jälkeen meni sängyssä maaten. Ei taitais väsymys olla edes kunnon saikkusyy. Hb oli alhainen, mutta eivät ne neuvolassakaan siihen reagoineet.
Maksamakkaraa olen leivän päällä syönyt. Eniten huvittaa, että olin sairaalassa sen takia, että en saanut liikkua kuin vessaan ja suihkuun, kun vauva meinasi tulla ennen aikojaan. Siellä minulle oli aamupalalla se maksamakkaraleipä, eli ei se taidakaan niin vaarallista olla jos synnyttämättömien osastolla sitä tarjoillaan raskaana oleville :D
Söin. Graavia lohta ja katkarapuja (en edes älynnyt niiden olevan kieltolistalla!) pakastemaissia (tosin vahingossa yhdessä ruotsalaisessa kuppilassa) ja jonkun kerran yhden lasillisen valkoviiniä tai oluen. Minulla oli lisäksi mielialalääkitys päällä ja luultavasti toteamaton kilpirauhasen vajaatoiminta.
Lapsi on perusterve, tosin hänellä on puheen viivästymää ja neurologiseati muutenkin hiukan poikkeava jos tarkasti tarkastellaan (karkeamotoriikka hankalaa, oppi hitaasti kuivaksi ja hyvin lieviä (ei-diagnosoitavissa olevia) autistisia piirteitä) mutta toisaalta itsekin olen epäillyt joskus olevani aspereger vaikka en varmasti siitä diagnoosia saisikaan ja poika on tullut paljon minuun ihan geeneiltään selvästi.
Joten enpä usko minkään noiden vaikuttaneen siihen, millainen lapsi tuli. Ihan sopii sukumme muiden jäsenten joukkoon, me ollaan kaikki vissiin vähän puoliasseja ;)
Miksi täällä aina väitetään, että graavikala ja jopa katkaravut olisi kieltolistalla? Lukutaitoko teiltä puuttuu, kun niitä neuvolan listoja luette?
Lakritsia, saattoi mennä Pandan pussillinen päivässä, eli yli sallitun rajan. Mutta ei tietenkään joka päivä.
Söin kaikkea koska onneksi 13 vuotta sitten ei vielä kielletty muuta kuin maksalaatikko.
Ja - hui kauhistus - join jopa alkoholia. Esikoista odottaessa mulla oli ihan lääkärin määräyksestä konjakkia aina mukana koska se oli turvallisempi lääke supistuksiin kuin "oikeat lääkkeet". Mitä enemmän supisteli sitä enemmän kului konjakkia. Terve ja älykäs lapsi tuo näytti olevan, nyt jo 30+
Mulla ei ollut mitään kiellettyä ruokaa. Lista oli toki jo silloin olemassa, mutta neuvolasta ei sitä mulle annettu kun neuvolan tädinkin mielestä mä olin riittävän tervejärkinen ihan itse katsomaan mitä syön ja mitä en.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:17"]
Miksi täällä aina väitetään, että graavikala ja jopa katkaravut olisi kieltolistalla? Lukutaitoko teiltä puuttuu, kun niitä neuvolan listoja luette?
[/quote]
No graavi lohi on, koska siinä voi olla listeriaa johan sen nyt vauvakin tietää. Itse ostin graavia lohta kalatiskiltä koska luulin, ettei sitä ole koskaan vakuumipakattu mutta sitten kuulin, että se otetaan siihen tiskiin vakuumista. Mutta koska olin edelleen hengissä niin taisinpa ostaa vielä jonkin kerran sitä sitten silti. Tai sitten kysyin, onko kala ollut vakuumissa ja jos oli niin en ostanut.
Eli ihan varmaan siksi on se kielto, kun tuoreelta näyttävä kala voi olla mitä vaan.
Täällä on monilla lukutaito ongelmia: maksamakkaraa kun saa syödä. Niin ja kahvia juoda!
Söin ihan kaikkea sitä, mitä halusin. Nuo neuvolan listat on tehty jonkun 1/10 000 000 suhdeluvun mukaisten selvitysten mukaan. Harva jaksaa maksamakkaraa kilotolkulla syödä. Terveitä lapsi on silti syntynyt.
Kaikkia neuvolan ohjeita pilkuntarkasti noudattanut tuttu synnytti lastaan 24 tuntia ja sai vakavasti CP-vammaisen pojan. Eli ei se raskausaika merkitse mitään, jos ei kätilöt osaa työtään.