Söittekö raskausaikana ns. kiellettyjä ruokia?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:13"]
Söin. Graavia lohta ja katkarapuja (en edes älynnyt niiden olevan kieltolistalla!) pakastemaissia (tosin vahingossa yhdessä ruotsalaisessa kuppilassa) ja jonkun kerran yhden lasillisen valkoviiniä tai oluen. Minulla oli lisäksi mielialalääkitys päällä ja luultavasti toteamaton kilpirauhasen vajaatoiminta.
Lapsi on perusterve, tosin hänellä on puheen viivästymää ja neurologiseati muutenkin hiukan poikkeava jos tarkasti tarkastellaan (karkeamotoriikka hankalaa, oppi hitaasti kuivaksi ja hyvin lieviä (ei-diagnosoitavissa olevia) autistisia piirteitä) mutta toisaalta itsekin olen epäillyt joskus olevani aspereger vaikka en varmasti siitä diagnoosia saisikaan ja poika on tullut paljon minuun ihan geeneiltään selvästi.
Joten enpä usko minkään noiden vaikuttaneen siihen, millainen lapsi tuli. Ihan sopii sukumme muiden jäsenten joukkoon, me ollaan kaikki vissiin vähän puoliasseja ;)
[/quote]
Miksi miinuspeukku? Luuöetko, että kaikki suomen vastaavat lapset on myrkytetty mieleialalääkkeillä ja lasillisella alkoholia? Eli välttämällä niitä ei tule vastaavia oireita? Tiedoksesi että nuo oireet voivat liittyä myös tunnistamattoman kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttamaan palettiin (joka mullakin ollut ilmeisesti jo eriasteisena lapsesta saakka) tai olla ihan vain ominaisuuksia :)
En ole saanut mitään kieltolistoja varmaan ikinä. Tuorejuustoista sanoivat, että suomalaiset on ok ja graavikala, muttei muuta.
Olen aina ollut sitä mieltä, että oma kroppa sen parhaiten kertoo, joten meni maksat yms.
13 v. sitten ei noita kieltoja niin kauheasti ollut. Maksa ja alkoholi sekä vacuumipakattu kala ja pastöroimattomasta maidosta valmistettu homejuusto. Niin ja raaka liha. Näihinkin neuvolalääkäri otti kantaa, että "no, ehkä en söis matkalaukussa Ranskasta tuotua, taskulämpimäksi mennyttä valuvaa homejuustoa, mutta ei niitä muuten tartte vältellä".
Söin noita kaikkia välillä. Maksamakkaraa leivän päällä - sitä oli muuten todellakin sairaalassa aamupalalla (odottajien osastolla), homejuustoa, jouluna söin graavikalaa, en tosin muista olisko se ollu vacuumpakkauksessa. Pihvit aina mediumina. Alkoholia en juonut plussatestin jälkeen kyllä kuin ehkä yhden ykkösoluen.
Esim. tuorejuusto ja pateet ovat sen jälkeen näköjään joutuneet pannaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:17"]
Miksi täällä aina väitetään, että graavikala ja jopa katkaravut olisi kieltolistalla? Lukutaitoko teiltä puuttuu, kun niitä neuvolan listoja luette?
[/quote]
Tämä oli mun neuvolassa ihan kestovalituksen aihe. Graavasin itse lohta, ja sitä ei olisi saanut syödä. Söin ja terkka valitti. Espoossa armon vuonna 2011. :D
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:25"]
Söin kaikkea koska onneksi 13 vuotta sitten ei vielä kielletty muuta kuin maksalaatikko.
Ja - hui kauhistus - join jopa alkoholia. Esikoista odottaessa mulla oli ihan lääkärin määräyksestä konjakkia aina mukana koska se oli turvallisempi lääke supistuksiin kuin "oikeat lääkkeet". Mitä enemmän supisteli sitä enemmän kului konjakkia. Terve ja älykäs lapsi tuo näytti olevan, nyt jo 30+
[/quote]
Hetkinen. "Söin kaikkea koska onneksi 13 vuotta sitten ei vielä kielletty muuta kuin maksalaatikko." "Terve ja älykäs lapsi tuo näytti olevan, nyt jo 30+"
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:32"]
Täällä on monilla lukutaito ongelmia: maksamakkaraa kun saa syödä. Niin ja kahvia juoda!
[/quote]
Niin, 100g maksamakkaraa on ehkä 15g maksaa. Siitä ei ole haittaa vaikka söisi paketin kerrallaan!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:25"]
Söin kaikkea koska onneksi 13 vuotta sitten ei vielä kielletty muuta kuin maksalaatikko.
Ja - hui kauhistus - join jopa alkoholia. Esikoista odottaessa mulla oli ihan lääkärin määräyksestä konjakkia aina mukana koska se oli turvallisempi lääke supistuksiin kuin "oikeat lääkkeet". Mitä enemmän supisteli sitä enemmän kului konjakkia. Terve ja älykäs lapsi tuo näytti olevan, nyt jo 30+
[/quote]
Hetkinen. "Söin kaikkea koska onneksi 13 vuotta sitten ei vielä kielletty muuta kuin maksalaatikko." "Terve ja älykäs lapsi tuo näytti olevan, nyt jo 30+"
[/quote]'
Jep. Esikoinen 30+ ja kuopus 13v:) Kokonainen kappale tekstiä välissä
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:18"]
Maksamakkaraleivän söin puolivälissä raskautta. Aurajuustoa söin, tosin eihän se ole kieltolistalla koska on pastöroitu. Kahvia join, ja joulupöydässä kostutin kielen kärkeä punaviiniin että sain sen maun.
[/quote]
Niin ei kai se kahvikaan ole kieltolistalla, jos sitä ei pannutolkulla juo?
[/quote]
Kahvi on kieltolistalla, samoin kuin salmiakki, jos verenpaineet on koholla. Niissä ei ole muuten mitään ongelmaa. Itse sain esikoisen aikaan, jolloin kieltolistalla oli käytännössä kaikki: mm pullovesi. Joten joo, olen syönyt ko. ruokia. Kolme ihan tervettä lasta on.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:18"]
Maksamakkaraleivän söin puolivälissä raskautta. Aurajuustoa söin, tosin eihän se ole kieltolistalla koska on pastöroitu. Kahvia join, ja joulupöydässä kostutin kielen kärkeä punaviiniin että sain sen maun.
[/quote]
Niin ei kai se kahvikaan ole kieltolistalla, jos sitä ei pannutolkulla juo?
[/quote]
Kahvi on kieltolistalla, samoin kuin salmiakki, jos verenpaineet on koholla. Niissä ei ole muuten mitään ongelmaa. Itse sain esikoisen aikaan, jolloin kieltolistalla oli käytännössä kaikki: mm pullovesi. Joten joo, olen syönyt ko. ruokia. Kolme ihan tervettä lasta on.
[/quote]
Kofeiinin vaikutuksista syntymäpainoon ja keskenmenon / ennenaikaisen synnytyksen riskiin on hyvin ristiriitaisia tutkimustuloksia. Kofeiini läpäisee istukan, ja sillä voi siis runsaasti nautittuna olla muitakin vaikutuksia, kuin äidin verenpaineen kohoaminen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:17"]
Miksi täällä aina väitetään, että graavikala ja jopa katkaravut olisi kieltolistalla? Lukutaitoko teiltä puuttuu, kun niitä neuvolan listoja luette?
[/quote]
Tämä oli mun neuvolassa ihan kestovalituksen aihe. Graavasin itse lohta, ja sitä ei olisi saanut syödä. Söin ja terkka valitti. Espoossa armon vuonna 2011. :D
[/quote]Sama meillä. Terkka oli sitä lieltä ettei olisi saanut syödä, vaikka ihan oikeasti se listeriavaara on vain vakuumipakatussa kalassa, tai sitten seisoneessa kalassa. Samana päivänä kalastettu ja suolattu ei takuuvarmasti ole tartuntariski ;)
Oon syönyt tuorejuustoja ja homejuustoja, sekä juonut kahvia. Lisäksi alkuraskaudesta join yhden lasin valkoviiniä, josta tuli kyllä vähän huono omatunto.
Taisin kerran juoda loppuraskaudessa kaljan, kun oli kova helle ja saunottiin. Himoitsin homejuustoa, varsinkin raskauden alussa hampurilaisia, joissa oli välissä ananasta ja homejuustoa, ja söin aina silloin tällöin maksamakkaraa ja maksalaatikkoa....kalaa en syö milloinkaan, en voi sietää ruotoja ja hajua. En tiedä johtuiko se siitä että kaksi ekaa oli poikia, mutta himoitsin myös grillattuja puoliraakoja pihvejä.
Sen sijaa nuorinta, tyttöä, odottaessa himoitsin hedelmiä eikä tehnyt mieli mitään noista edellä mainituista.
No just söin currymättöä jossa inkivääriä. Myös merilevää olen hiukan syönyt (vege-makeja). Niin ja teetä aika paljon, josta varmaan on tullut ainakin se maksimi-suositus 300mg/pvä, tosin nyt just lopetin teen juonninkin. ...Merilevän ja inkiväärin suhteen olen funtsinut, että kunhan ei vedä niitä sisältäviä luontaistuotteita ym. tai pelkiltään, niin kaiken pitäs olla hyvin. Kohtuus kaikessa ja maalaisjärkeä käyttäen.
19 vuotta sitten ei luojan kiitos ollut vielä mitään kieltolistoja. Maksasta sanottiin vain ettei liikaa saa syödä, ei kielletty. Terve lapsi on tänä päivänä.
Olen raskaana ja olen syönyt ihan normaalisti. Alkoholin ja tupakan jätin pois. Graavilohtakin mussutin, se on ns kielletty koska ei ole kuumennettu jolloin sisältää listerianriskin. Toisaalta olletteko kuulleet nykypäivänä jpnkun suomessa saaneen ruuastaan listerian? Sama pastoroimattomissa, uskallan syödä kotimaisia ihan pelotta. Ja maksamakkaraa syön leivän päällä, laatikkoa en ole syönyt kun sisältää niin kauheesti a vitamiinia joka voi suurena määränä aiheuttaa keskenmenon. Laskeskelin niin laatikollinen maksalaatikkoa sisältää jo pelottavan määrän. Ei ole tehnyt sitä niin paljon mieli ettäkö olisin laatikollisen syönyt. Kahvia ei tarvii pois jättää kuhan muistaa ettei korvaa juomalla pelkkää kahvia tärkeitä välipaloja eli muistaa syyä kahvin kanssa sen voileivän.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:33"]
En todellakaan.
En myöskään roskaruokaa tai herkkuja. Sen vuoksi en paisunut kuin pullataikina, kuten useimmat.
[/quote]
Tai sitten sulle kävi kuten mun siskolle, joka painoi raskauden alkaessa 50 kg ja sen päätteeksi 50 kg ja vauvan ollessa 3 kk ikäinen painoa oli 58 kg, koska valvominen, epäsäännöllinen syöminen ja hormonit nosti painoa.
Söin kylmäsavulohta ja sushia (jossa kiellettyä se kala sekä inkivääri), kuivattua inkivääriä. Maksamakkaraa söin useinkin, koska se ei ollut kielletty, koska siinä on niin vähän maksaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:35"]
No just söin currymättöä jossa inkivääriä. Myös merilevää olen hiukan syönyt (vege-makeja). Niin ja teetä aika paljon, josta varmaan on tullut ainakin se maksimi-suositus 300mg/pvä, tosin nyt just lopetin teen juonninkin. ...Merilevän ja inkiväärin suhteen olen funtsinut, että kunhan ei vedä niitä sisältäviä luontaistuotteita ym. tai pelkiltään, niin kaiken pitäs olla hyvin. Kohtuus kaikessa ja maalaisjärkeä käyttäen.
[/quote]
Mikä ongelma inkiväärissä on?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:33"]
En todellakaan.
En myöskään roskaruokaa tai herkkuja. Sen vuoksi en paisunut kuin pullataikina, kuten useimmat.
[/quote]
Tai sitten sulle kävi kuten mun siskolle, joka painoi raskauden alkaessa 50 kg ja sen päätteeksi 50 kg ja vauvan ollessa 3 kk ikäinen painoa oli 58 kg, koska valvominen, epäsäännöllinen syöminen ja hormonit nosti painoa.
[/quote]
No ei ole käynyt noin, tosin kokemusta valvomisesta, koliikista ja epäsäännällisestä syömisestä on, viides lapsi nimittäin tulossa.
En todellakaan.