Söittekö raskausaikana ns. kiellettyjä ruokia?
Kommentit (73)
Tuorejuustokakkua söin, söin myös ruokaa missä oli inkivääriä. Myös homejuustoa mutta ok syödä uunissa käytettynä esim pizzan päällä ja kai tuo tuorejuustokin varmaan ihan ok suomessa
Aikanaan olin yliopistolla listeriaryhmässä töissä ja silloin luin julkaisun (ihan oikea tutkimus ei mikään "Iltalehden tutkimus"), jossa epäiltiin listerian olevan syy suurimpaan osaan vähän myöhemmän vaiheen keskenmenoista länsimaissa (en muista enää millä viikoilla, kun tuosta on jo vuosia aikaa). Itse olin raskaana todella tarkkana juuri listerian kanssa, muuten käytin maalaisjärkeä. Alkoholia en juonut tippaakaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:07"]Tuorejuustokakkua söin, söin myös ruokaa missä oli inkivääriä. Myös homejuustoa mutta ok syödä uunissa käytettynä esim pizzan päällä ja kai tuo tuorejuustokin varmaan ihan ok suomessa
[/quote]
Niin ja lakritsia ja salmiakkia söin, mulla oli verenpaineet tosi matalat koko raskauden joten söin hyvällä omalla tunnolla
Tää inkiväärihomma! Siis olen ostanut Earth Mama Angel baby -raskauspahoinvointiteetä suomalaisesta äitiysjuttuihin keskittyneestä liikkeestä. Siinä on inkivääriä, eikä minkäänlaista kieltoa/suositusta kyljessä. Aloin katsoa nyt netistä, ja joo, Evira suosittelee, ettei inkivääriä sisältävää teetä käytettäisi ja että siitä pitää olla Suomessa merkintä pakkauksissa. Mitä hemmettiä nyt tehdään?
Ja joo, olen hysteerinen: takana kaksi keskenmenoa ja yksi elävänä syntynyt lapsi.
"kaikkea söin ja ihan terve vauva tuli" no tuli juu koska kävi tsäkä etkä saanut listeriaa. Otit kuitenkin tietoisen riskin, että saatat sen saada ja lapsi kuolee kohtuun. Mulle ei graavit ja juustot mene lapsen edelle. Miksi ottaa riski vauvan kuolemasta jos voi olla ottamatta? Ihme venäläisen ruletin pelaajia olette.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:46"]
"kaikkea söin ja ihan terve vauva tuli" no tuli juu koska kävi tsäkä etkä saanut listeriaa. Otit kuitenkin tietoisen riskin, että saatat sen saada ja lapsi kuolee kohtuun. Mulle ei graavit ja juustot mene lapsen edelle. Miksi ottaa riski vauvan kuolemasta jos voi olla ottamatta? Ihme venäläisen ruletin pelaajia olette.
[/quote]
Ymmärrätkö, että meistä iso osa on odottanut silloin, kun näitä kieltoja ei ollut. Ei ainakaan tässä mittakaavassa. Graavi kala ei kai vieläkään ole kiellettyä, jos se on tuoreesta itse tehtyä. Ainakin silloin kun itse odotin n. 14 v sitten, nimenomaan vacuumpakkaus oli se, joka siitä teki kiellettyä.
Myöskään mikään muu juusto kuin pastöroimattomasta maidosta tehty homejuusto ei ollut millään listalla. Eikä pastöroimattamasta maidosta tehtyjä juustoja kai suunnilleen edes myydä Suomessa.
Silloin listalla oli maksa ja erityisesti mainittiin, että "myös maksamakkara". Muistan tämän hyvin, koska se on suurta herkkuani.
Ei sitä inkivääriä pelätä tarvitse, joissain maissa sitä suositellaan aktiivisesti. Tutkimustuloksia on todella vähän ja ne ovat ristiriitaisia. Eviran suositus on sellainen "kun ei tiedetä niin varmuuden vuoksi kielletään". Miettikääpä Aasiaa jossa inkivääriä nautitaan kaikissa muodoissa, suuria määriä, ja ihan säännöllisesti (kuuluu perusraaka-aineisiin / -mausteisiin), eli tästä voi päätellä ettei kovin suurta varaa ole. Itse pidän sitä että inkivääri on ollut yleisessä käytössä niin kauan, tarpeeksi vahvana perusteena luottaa sen turvallisuuteen, varsinkin kun mitään riskejä ei olla aukottomasti pystytty osoittamaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:46"]
[/quote]
No sitten sulle vähän lisätietoa: Ranskassa raskaana oleville ei suositella tuoresalaatteja, siis mitään raakaa. Ravintolassa näkyvästi raskaana olevan on ihan turha kuvitella saavansa sitä ollenkaan. Italiassa saa syödä salaattia, jos ne ainekset on desinfioitu erikoisnesteessä (vastaa käsidesiä) ennen salaatiksi tekemistä.
Jos nuo ovat tuolla käytössä ihan normisti, kannattaisko sun laajentaa niihinkin, ihan vaan varmuuden vuoksi, koska lapsen etu menee kaiken edelle? Jos siis syöt salaattia ilman että desinfioit aineksia, pelaat venäläistä rulettia.
t. nimim. maalaisjärkeä peräänkuuluttamassa ;-)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:18"]
Maksamakkaraleivän söin puolivälissä raskautta. Aurajuustoa söin, tosin eihän se ole kieltolistalla koska on pastöroitu. Kahvia join, ja joulupöydässä kostutin kielen kärkeä punaviiniin että sain sen maun.
[/quote]
Niin ei kai se kahvikaan ole kieltolistalla, jos sitä ei pannutolkulla juo?
[/quote]
Kahvi on kieltolistalla, samoin kuin salmiakki, jos verenpaineet on koholla. Niissä ei ole muuten mitään ongelmaa. Itse sain esikoisen aikaan, jolloin kieltolistalla oli käytännössä kaikki: mm pullovesi. Joten joo, olen syönyt ko. ruokia. Kolme ihan tervettä lasta on.
[/quote]
Salmiakissa ja lakritsissa on se ongelma, että sisältävät glykyrritsiiniä, joka on lasta tyhmentävä myrkky. Siksi ei suositella yli 50 g:n annoksia päivässä tai säännöllistä käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:58"]
Ei sitä inkivääriä pelätä tarvitse, joissain maissa sitä suositellaan aktiivisesti. Tutkimustuloksia on todella vähän ja ne ovat ristiriitaisia. Eviran suositus on sellainen "kun ei tiedetä niin varmuuden vuoksi kielletään". Miettikääpä Aasiaa jossa inkivääriä nautitaan kaikissa muodoissa, suuria määriä, ja ihan säännöllisesti (kuuluu perusraaka-aineisiin / -mausteisiin), eli tästä voi päätellä ettei kovin suurta varaa ole. Itse pidän sitä että inkivääri on ollut yleisessä käytössä niin kauan, tarpeeksi vahvana perusteena luottaa sen turvallisuuteen, varsinkin kun mitään riskejä ei olla aukottomasti pystytty osoittamaan.
[/quote]
NO niinpä! Tuon kun neuvolanterkatkin ymmärtäisivät, joten on parempi olla hiljaa ja nyökytellä kun kysytään syötkö oikein... Mulle inkivääri oli ainoa pahoinvointia poissa pitävä, ja se pahoinvointi oli 9 viikkoa 24/7. Siis jatkuvaa oksentamista. Inkivääriteen kanssa sai aina parin tunnin tauon tuosta ja jotain pysymään sisälläkin.
Söin graavikalaa muutaman kerran, vähän punaista lihaa ja jouluna varmaan 6cl punaviiniä (lasillinen on 12cl). Noin muuten yritin elellä kapeaa polkua pitkin.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:16"]Itse olen neuvolassa töissä ja vetelin hyvällä omallatunnolla mm. maksamakkaraa, salmiakkia ja lakua. Pastoröimattomia juustoja tai graavia en syönyt. Siskoni joka oli samaan aikaan raskaana söi jatkuvasti huoletta lähes kaikkia kieltolistalla olevia ruokia ja totesi aina että "säännöt ovat yliholhousta, maalaisjärkeä saa käyttää, kunhan ei tule tavaksi syödä homejuustoja joka päivä!"
Faktahan on kuitenkin se että juustoissa määrällä ei ole mitään merkitystä, vaan tuurilla. Vaikka haukkaisi vain yhden palasen homejuustosta, voi juuri siinä juustossa olla listeria. Esimerkiksi lakussa, kahvissa, maksassa ja salmiakissa taas määrällä on nimenomaan merkitystä. Näihin tuotteisiin taasen pätee mielestäni "maalaisjärjellä"- suhtautuminen. Tuntuu että ihmiset eivät usein oikein ymmärrä näitä asioita kunnolla.
[/quote]
Mutta salmiakissa ja lakussa tulee se määrä aika nopeasti vastaan. Toisaalta listeriassa on tuurilla merkitystä, ei se aina sikiöön mene. Toksoplasmoosi on niin veemäinen, etten halunnut ottaa riskiä. Mut en myöskään halunnut tuota salmiakin syönnistä seuraavaa lapsen ÄO:n laskua...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:16"]
Itse olen neuvolassa töissä ja vetelin hyvällä omallatunnolla mm. maksamakkaraa, salmiakkia ja lakua. Pastoröimattomia juustoja tai graavia en syönyt. Siskoni joka oli samaan aikaan raskaana söi jatkuvasti huoletta lähes kaikkia kieltolistalla olevia ruokia ja totesi aina että "säännöt ovat yliholhousta, maalaisjärkeä saa käyttää, kunhan ei tule tavaksi syödä homejuustoja joka päivä!"
Faktahan on kuitenkin se että juustoissa määrällä ei ole mitään merkitystä, vaan tuurilla. Vaikka haukkaisi vain yhden palasen homejuustosta, voi juuri siinä juustossa olla listeria. Esimerkiksi lakussa, kahvissa, maksassa ja salmiakissa taas määrällä on nimenomaan merkitystä. Näihin tuotteisiin taasen pätee mielestäni "maalaisjärjellä"- suhtautuminen. Tuntuu että ihmiset eivät usein oikein ymmärrä näitä asioita kunnolla.
[/quote]
Just näin!