Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Söittekö raskausaikana ns. kiellettyjä ruokia?

Vierailija
12.02.2015 |

Eli niitä neuvolan kieltolistalla olevia.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:13"]

Söin. Graavia lohta ja katkarapuja (en edes älynnyt niiden olevan kieltolistalla!) pakastemaissia (tosin vahingossa yhdessä ruotsalaisessa kuppilassa) ja jonkun kerran yhden lasillisen valkoviiniä tai oluen. Minulla oli lisäksi mielialalääkitys päällä ja luultavasti toteamaton kilpirauhasen vajaatoiminta.

Lapsi on perusterve, tosin hänellä on puheen viivästymää ja neurologiseati muutenkin hiukan poikkeava jos tarkasti tarkastellaan (karkeamotoriikka hankalaa, oppi hitaasti kuivaksi ja hyvin lieviä (ei-diagnosoitavissa olevia) autistisia piirteitä) mutta toisaalta itsekin olen epäillyt joskus olevani aspereger vaikka en varmasti siitä diagnoosia saisikaan ja poika on tullut paljon minuun ihan geeneiltään selvästi.

Joten enpä usko minkään noiden vaikuttaneen siihen, millainen lapsi tuli. Ihan sopii sukumme muiden jäsenten joukkoon, me ollaan kaikki vissiin vähän puoliasseja ;)

[/quote]

Onko teidän suku myös sitä porukkaa, jonka mielestä on hienoa omata joku syndrooma ja vaikka kivoja eksoottisia sairauksia? "Me ollaan vähän asseja kaikki"

Vierailija
42/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:16"]Itse olen neuvolassa töissä ja vetelin hyvällä omallatunnolla mm. maksamakkaraa, salmiakkia ja lakua. Pastoröimattomia juustoja tai graavia en syönyt. Siskoni joka oli samaan aikaan raskaana söi jatkuvasti huoletta lähes kaikkia kieltolistalla olevia ruokia ja totesi aina että "säännöt ovat yliholhousta, maalaisjärkeä saa käyttää, kunhan ei tule tavaksi syödä homejuustoja joka päivä!" Faktahan on kuitenkin se että juustoissa määrällä ei ole mitään merkitystä, vaan tuurilla. Vaikka haukkaisi vain yhden palasen homejuustosta, voi juuri siinä juustossa olla listeria. Esimerkiksi lakussa, kahvissa, maksassa ja salmiakissa taas määrällä on nimenomaan merkitystä. Näihin tuotteisiin taasen pätee mielestäni "maalaisjärjellä"- suhtautuminen. Tuntuu että ihmiset eivät usein oikein ymmärrä näitä asioita kunnolla. [/quote] Mutta salmiakissa ja lakussa tulee se määrä aika nopeasti vastaan. Toisaalta listeriassa on tuurilla merkitystä, ei se aina sikiöön mene. Toksoplasmoosi on niin veemäinen, etten halunnut ottaa riskiä. Mut en myöskään halunnut tuota salmiakin syönnistä seuraavaa lapsen ÄO:n laskua...

[/quote]

On itseasiassa erikoista miksi toksoplasmoosista puhutaan niin vähän. Itse tiedän tuttavapiiristäni kaksi tapausta, jotka saivat Suomessa toksoplasmoosin raskausaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut 13 v sitten paljoa kieltoja, rikoin niitäkin. Söin kaikkia juustoja.

Nyt en käsitä miksi medium pihvit olisi kielletty. Kauhee ylilyönti, jota en missääntapauksessa nodattaisi. En usko perusteluja

Vierailija
44/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina silloin kun ketään ei ollut näkemässä.

Vierailija
45/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:33"]

En todellakaan.

En myöskään roskaruokaa tai herkkuja. Sen vuoksi en paisunut kuin pullataikina, kuten useimmat.

[/quote]

Tai sitten sulle kävi kuten mun siskolle, joka painoi raskauden alkaessa 50 kg ja sen päätteeksi 50 kg ja vauvan ollessa 3 kk ikäinen painoa oli 58 kg, koska valvominen, epäsäännöllinen syöminen ja hormonit nosti painoa.

[/quote]

No ei ole käynyt noin, tosin kokemusta valvomisesta, koliikista ja epäsäännällisestä syömisestä on, viides lapsi nimittäin tulossa.

[/quote] Lucky you!

t: ohis

Vierailija
46/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:01"]

Aina silloin kun ketään ei ollut näkemässä.

[/quote]

Oletko miettinyt miksi, ja kenen takia, nuo kiellot ovat olemassa?

Vierailija
47/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:46"]

Olen raskaana ja olen syönyt ihan normaalisti. Alkoholin ja tupakan jätin pois. Graavilohtakin mussutin, se on ns kielletty koska ei ole kuumennettu jolloin sisältää listerianriskin. Toisaalta olletteko kuulleet nykypäivänä jpnkun suomessa saaneen ruuastaan listerian? Sama pastoroimattomissa, uskallan syödä kotimaisia ihan pelotta. Ja maksamakkaraa syön leivän päällä, laatikkoa en ole syönyt kun sisältää niin kauheesti a vitamiinia joka voi suurena määränä aiheuttaa keskenmenon. Laskeskelin niin laatikollinen maksalaatikkoa sisältää jo pelottavan määrän. Ei ole tehnyt sitä niin paljon mieli ettäkö olisin laatikollisen syönyt. Kahvia ei tarvii pois jättää kuhan muistaa ettei korvaa juomalla pelkkää kahvia tärkeitä välipaloja eli muistaa syyä kahvin kanssa sen voileivän.

[/quote]

Olen kuullut, että listeriaa on ollut Suomessa, juuri joulun aikaanhan useasta graavi/kylmäsavukalapaketista löytyi tutkimuksissa listeriaa. Oli isot otsikot ja uutisissa kerrottiin. En käsitä miten uskallatte ottaa tietoisen riskin, että tapatte vauvanne syömällä ruokaa, joka saattaa sisältää listeriaa.

Vierailija
48/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:35"]

No just söin currymättöä jossa inkivääriä. Myös merilevää olen hiukan syönyt (vege-makeja). Niin ja teetä aika paljon, josta varmaan on tullut ainakin se maksimi-suositus 300mg/pvä, tosin nyt just lopetin teen juonninkin. ...Merilevän ja inkiväärin suhteen olen funtsinut, että kunhan ei vedä niitä sisältäviä luontaistuotteita ym. tai pelkiltään, niin kaiken pitäs olla hyvin. Kohtuus kaikessa ja maalaisjärkeä käyttäen.

[/quote]

Mikä ongelma inkiväärissä on?

[/quote]

voi kuulemma aiheuttaa soluvaurioita. Vauvalle siis.

Vierailija
49/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikkoa söin vähän jouluna. Salmiakkia päivittäin, se kun oli ainoa, joka piti pahaa oloa pois.

Vierailija
50/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:07"]

Olen raskaana ja olen syönyt ihan normaalisti. Alkoholin ja tupakan jätin pois. Graavilohtakin mussutin, se on ns kielletty koska ei ole kuumennettu jolloin sisältää listerianriskin. Toisaalta olletteko kuulleet nykypäivänä jpnkun suomessa saaneen ruuastaan listerian? Sama pastoroimattomissa, uskallan syödä kotimaisia ihan pelotta. Ja maksamakkaraa syön leivän päällä, laatikkoa en ole syönyt kun sisältää niin kauheesti a vitamiinia joka voi suurena määränä aiheuttaa keskenmenon. Laskeskelin niin laatikollinen maksalaatikkoa sisältää jo pelottavan määrän. Ei ole tehnyt sitä niin paljon mieli ettäkö olisin laatikollisen syönyt. Kahvia ei tarvii pois jättää kuhan muistaa ettei korvaa juomalla pelkkää kahvia tärkeitä välipaloja eli muistaa syyä kahvin kanssa sen voileivän.

[/quote]

Olen kuullut, että listeriaa on ollut Suomessa, juuri joulun aikaanhan useasta graavi/kylmäsavukalapaketista löytyi tutkimuksissa listeriaa. Oli isot otsikot ja uutisissa kerrottiin. En käsitä miten uskallatte ottaa tietoisen riskin, että tapatte vauvanne syömällä ruokaa, joka saattaa sisältää listeriaa.

[/quote]

huokaus... Tämä ei koske itse pyydettyjä lohikaloja, jotka suolataan heti perkaamisen jälkeen. Kaupan kala ei ole sama kuin tuore.

Vierailija
51/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin itsetehtyä graavilohta, briejuustoa ja aurajuustoa. Ja tuorejuustoja, raejuustoa, fetaa jne. Maistoin viiniä ja olutta.

Vierailija
52/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin erittäin terveellisesti ja liikuin säännöllisesti. Ikääkin oli reippaat 40 vuotta. 

Vierailija
53/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen neuvolassa töissä ja vetelin hyvällä omallatunnolla mm. maksamakkaraa, salmiakkia ja lakua. Pastoröimattomia juustoja tai graavia en syönyt. Siskoni joka oli samaan aikaan raskaana söi jatkuvasti huoletta lähes kaikkia kieltolistalla olevia ruokia ja totesi aina että "säännöt ovat yliholhousta, maalaisjärkeä saa käyttää, kunhan ei tule tavaksi syödä homejuustoja joka päivä!"

Faktahan on kuitenkin se että juustoissa määrällä ei ole mitään merkitystä, vaan tuurilla. Vaikka haukkaisi vain yhden palasen homejuustosta, voi juuri siinä juustossa olla listeria. Esimerkiksi lakussa, kahvissa, maksassa ja salmiakissa taas määrällä on nimenomaan merkitystä. Näihin tuotteisiin taasen pätee mielestäni "maalaisjärjellä"- suhtautuminen. Tuntuu että ihmiset eivät usein oikein ymmärrä näitä asioita kunnolla.

Vierailija
54/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia jouluruokia söin juon 2-3 kuppia kahvia päivässä eikä ne kupit oo kovin pieniä paitsi se mahdollinen kolmas jonka juon jos jossain tarjotaan. Oon syöny\syön Lohta, maksamakkaraa, lanttulaatikkoa ja mitävaan juustoa. kyllä mä syön kohtuudella jos tekee mieli vaikka kyseinen ruoka olisikin "kieltolistalla" eikö se oo kuitenkin tärkeintä ettei käytä alkoholia, tupakkaa, lääkkeitä tai huumeita.

Vierailija
55/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:20"]Kaikkia jouluruokia söin juon 2-3 kuppia kahvia päivässä eikä ne kupit oo kovin pieniä paitsi se mahdollinen kolmas jonka juon jos jossain tarjotaan. Oon syöny\syön Lohta, maksamakkaraa, lanttulaatikkoa ja mitävaan juustoa. kyllä mä syön kohtuudella jos tekee mieli vaikka kyseinen ruoka olisikin "kieltolistalla" eikö se oo kuitenkin tärkeintä ettei käytä alkoholia, tupakkaa, lääkkeitä tai huumeita.
[/quote]

niin ja lakua ja salmiakkia oon vetänyt alle sen sallitun rajan.

Vierailija
56/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Maksan sisältämä A-vitamiini lisää keskenmenoriskin lisäksi myös epämuodostumariskiä, ja kyllä, olen kuullut listeriatartunnoista Suomessa useinkin. Tässä pari linkkiä aiheeseen liittyen:

http://yle.fi/uutiset/valmisruokien_kaytto_lisannyt_listeriatartuntoja/5422721

https://blogi.thl.fi/web/infektiouutiset/etusivu/-/blogs/listeriatartunnat-lisaantyneet-viime-vuosina

Niin ja listerianhan voi saada kasviksistakin, joten jo senkin takia kannattaa pestä tai huuhdella ne ennen käyttöä.

Vierailija
57/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävän moni täällä kertoo nauttineensa alkoholia raskausaikana (en nyt tarkoits kielenkärjen kastamista punaviiniin tai kaljatölkillistä ennen plussaamista..)

Vierailija
58/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT. Jos kerma ei saostu kun sen laittaa kuumaan kahviin tms. niin se on silloin OK, eli ei pilaantunut?

Vierailija
59/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:13"]

Söin. Graavia lohta ja katkarapuja (en edes älynnyt niiden olevan kieltolistalla!) pakastemaissia (tosin vahingossa yhdessä ruotsalaisessa kuppilassa) ja jonkun kerran yhden lasillisen valkoviiniä tai oluen. Minulla oli lisäksi mielialalääkitys päällä ja luultavasti toteamaton kilpirauhasen vajaatoiminta.

Lapsi on perusterve, tosin hänellä on puheen viivästymää ja neurologiseati muutenkin hiukan poikkeava jos tarkasti tarkastellaan (karkeamotoriikka hankalaa, oppi hitaasti kuivaksi ja hyvin lieviä (ei-diagnosoitavissa olevia) autistisia piirteitä) mutta toisaalta itsekin olen epäillyt joskus olevani aspereger vaikka en varmasti siitä diagnoosia saisikaan ja poika on tullut paljon minuun ihan geeneiltään selvästi.

Joten enpä usko minkään noiden vaikuttaneen siihen, millainen lapsi tuli. Ihan sopii sukumme muiden jäsenten joukkoon, me ollaan kaikki vissiin vähän puoliasseja ;)

[/quote]

Onko teidän suku myös sitä porukkaa, jonka mielestä on hienoa omata joku syndrooma ja vaikka kivoja eksoottisia sairauksia? "Me ollaan vähän asseja kaikki"

[/quote]

No ei todellakaan? Luuletko, että olen sanonut sukulaisilleni, että vaikutat vähän assilta? Se oli vain heitto täällä palstalla. Mutta ehkä sä olet kun tuli tuollaista mieleen.

Vierailija
60/73 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt, koska silloin kiellettyä oli vain maksa. graavikalaa yms. söin, kun niillä ei ollut silloin vielä kieltoa.