Mulla ei ole varaa muuttaa opiskelemaan unelma-alaani :(
.... Ja mihin tukiin 19-vuotias opiskelija on oikeutettu?
Vaikuttako vanhempien tulot? Molemmat nimittäin tienaa hyvin, mutta eivät tue mua taloudellisesti lainkaan. Unelma-alaani (fysiikka) opiskellakseni joutuisin muuttamaan yliopistokaupunkiin, Helsinki on lähin ja sinne ensisijaisesti haluaisin muuttaa hyvän joukkoliikenteen ja kauniin kaupungin vuoksi.
Minulla ei ole lainkaan säästöjä eikä hirveästi omaisuutta, ei autoa eikö mopoa yms. eikä juuri mitään ansaintakeinoa. Kesäksi menen apulaiseksi kauppaan, mutta en tienaa siitä varmaan kun noin 1000 euroa. Ja voiko opiskelun ohessa tehdä töitä?
Kommentit (20)
Joo, ei kannata edes yrittää. Parempi kun unohdat koko jutun.
Opintotuet riittävät ihan hyvin soluasuntoon, ja siihen päälle opintolainat. Sitten vaan kesäisin parempiin kesätöihin. Siinä on resepti pärjäämiselle. Jos soluasuminen ei kelpaa, niin se tarkoittaa että et ole valmis tekemään unelmiesi eteen tarpeellisia uhrauksia.
Mä pystyin opiskelemaan mun unelma-alan yliopistossa, ihan opintorahan, asumistuen ja opintolainan turvin. En saanut avustusta vanhemmilta. Kesätöistä sain hiukan ekstraa.
Myös Jyväskylässä voit opiskella fysiikkaa, siellä on kiva matemaattisluonnontieteellinen tiedekunta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:42"]
Opintotuet riittävät ihan hyvin soluasuntoon, ja siihen päälle opintolainat. Sitten vaan kesäisin parempiin kesätöihin. Siinä on resepti pärjäämiselle. Jos soluasuminen ei kelpaa, niin se tarkoittaa että et ole valmis tekemään unelmiesi eteen tarpeellisia uhrauksia.
[/quote]
Kelpaa toki mutta en omista mitään huonekaluja, tarvikkeita yms.
Mars Ikeaan? :D
Jos et osaa edes Kelan sivuilta ihan itse etsiä mihin tukiin olet oikeutettu, niin ehkä ei vielä kannata lähteä kotoa.
Mikset me kesätöihin?! Syksyllä se vasta alkaa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:45"]
Mikset me kesätöihin?! Syksyllä se vasta alkaa.
[/quote]
Eikös AP maininnut eka viestissä että hänellä on kesätyö...
Ja itse asiaan, ihan suotta huolehdit, tuet kyllä riittää elämiseen :)
Vaikea uskoa etteivät hyvin tienaavat vanhempasi sinua ollenkaan avustaisi. Todennäköisesti taustalla on jotain muuta, helsinkiin muuton perimmäinen motiivi on jokin biletys? Tai sitten olet heikkolahjainen, jos haaveilee niinkin haastavan alan kun fysiikan opiskelusta vaikea uskos että homma kaatuu siihen että ei pysty ratkaisemaan jotain yksinkertaisia käytännön ongelmia muuttoon liittyen.
Ei ollu mullakaan juuri säästöjä, kun kolmisen vuotta sitten muutin opiskelemaan :) Kesätyörahoilla maksoin takuuvuokran ja huonekalut soluhuoneeseeni otin kotikodin omasta huoneesta. Opintolainaa oon tähän mennessä joutunu ottamaan tonnin, mm. uuteen koneeseen ja lääkkeisiin. Maksan kesällä pois :)
Et sä huonekaluja tarvitse, patja lattialle. Sillä pärjäät. Ja huonekaluja ostellaan IKEAsta sitten kun käydään töissä, ennen sitä ne ostetaan kirpputoreilta.
Kyllä sä pärjäät, jos osaat sopeuttaa menosi tippuviin tuloihisi. Onnea pääsykokeisiin.
Onko opiskelemaan lähteminen muuttunut jotenkin ihan hirveästi 15 vuoden aikana...? Kun mä lähdin toiselta puolelta Suomea opiskelemaan Helsinkiin niin en todellakaan edes olettanut, että vanhemmilta pitäisi tulla jotain rahaa tai että etukäteen pitäisi olla rahaa säästössä.
Opintotuki ja opintolaina. Niillä pärjäsi mainiosti. Olin kesäisin töissä, mutta en muuten.
Opiskelija-asunnoissa on yleensä kalusteet valmiina, joten niitäkään ei tarvi hankkia. Ja jos tarvii niin Ikean lisäksi halpaa löytyy esim. Kierrätyskeskuksesta.
Ymmärtäisin ap:n "ongelmaa" paremmin, jos olisi vaikkapa vuosi 1956...
Sama tilanne suurimmalla osalla aloittavista opiskelijoista. Ei muuta kuin rohkeasti unelmaa kohti ja onnea opintoihin!
Miten sä ajattelet, että muilla on vara opiskella, mutta sulla ei?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:52"]
Onko opiskelemaan lähteminen muuttunut jotenkin ihan hirveästi 15 vuoden aikana...? Kun mä lähdin toiselta puolelta Suomea opiskelemaan Helsinkiin niin en todellakaan edes olettanut, että vanhemmilta pitäisi tulla jotain rahaa tai että etukäteen pitäisi olla rahaa säästössä.
Opintotuki ja opintolaina. Niillä pärjäsi mainiosti. Olin kesäisin töissä, mutta en muuten.
Opiskelija-asunnoissa on yleensä kalusteet valmiina, joten niitäkään ei tarvi hankkia. Ja jos tarvii niin Ikean lisäksi halpaa löytyy esim. Kierrätyskeskuksesta.
[/quote]
Missä opiskelija-asunnoissa on kalusteet? Ainakin psoasilla ja hoasilla kämpät vuokrataan tyhjinä.
Jos olet kesällä edes pari kuukautta töissä, niin kyllä siitäkin tienaa enemmän kuin 1000 euroa. Tietysti on eri asia, jos työtä on vain pari tuntia päivässä, mutta silloin ainakin yrittäisin vielä hakea muutakin työtä. Tuilla ja mahdollisella lainalla pärjää ihan hyvin, jos elää säästäväisesti.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:38"]
.... Ja mihin tukiin 19-vuotias opiskelija on oikeutettu?
Vaikuttako vanhempien tulot? Molemmat nimittäin tienaa hyvin, mutta eivät tue mua taloudellisesti lainkaan. Unelma-alaani (fysiikka) opiskellakseni joutuisin muuttamaan yliopistokaupunkiin, Helsinki on lähin ja sinne ensisijaisesti haluaisin muuttaa hyvän joukkoliikenteen ja kauniin kaupungin vuoksi.
Minulla ei ole lainkaan säästöjä eikä hirveästi omaisuutta, ei autoa eikö mopoa yms. eikä juuri mitään ansaintakeinoa. Kesäksi menen apulaiseksi kauppaan, mutta en tienaa siitä varmaan kun noin 1000 euroa. Ja voiko opiskelun ohessa tehdä töitä?
[/quote]
Oletko ihan tosissasi noin avuton ja tietämätön? Pakko kysyä, kun tämä aloitus tuntui niin uskomattoman typerältä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:52"]
[/quote]
Missä opiskelija-asunnoissa on kalusteet? Ainakin psoasilla ja hoasilla kämpät vuokrataan tyhjinä.
[/quote]
Hoasilla on myös asuntoja, jotka ovat valmiiksi kalustettuja. Ainakin uudemmissa kerrostaloissa näitä on.
En minäkään saanut vanhemmiltani avustusta. Ja niin vain lähdin unelma alaani ammattikorkeaan Savosta Helsinkiin opiskelemaan. Nyt kolme vuotta takana. Ei ollut säästöjä, mutta kelan tuet, sosiaalitoimisto ja opintolaina, sekä satunnaiset työt ovat auttaneet asiaa. Kyllä pärjää jos vaan haluaa ja jaksaa yrittää. Opiskelija-asunto esim solu Hoasilta, on kohtuuvuokrainen ja kuluinen. Itsellä kuuluu vesi, sähkö ja netti vuokraan ihan Helsingin keskustan tuntumassa.
Jos muutat ensimmäiseen kotiisi, niin sosiaalitoimistosta on mahdollista saada tukea huonekalujen ostoon muutama sata euroa. Muistat mainita tästä opiskelupaikasta ja siitä etteivät vanhempasi tue sinua rahallisesti.
Onko ainesta fysiikan opintoihin, jos ei osaa tuollaisia yksinkertaisia asioita selvittää?
Mutta kiinnostaisi tietää vanhempien tausta, ovatko he korkeakoulutettuja vai pitävätkö korkeakoulutusta hömppänä? Miksei heillä ole kiinnostusta tukea opintoja?
Itsellä neljä lasta lähtenyt opiskelemaan. Kaksi Helsinkiin ja kaksi muualle. Kaikki ovat eläneet pelkällä opintotuella ja muilla opiskelu-etuuksilla opiskelija-asunnoissa (solukämpissä). Me emme ole pystyneet tukemaan rahallisesti. Huonekalut on yhdessä haettu kirppiksiltä tai muista kierrätyskeskuksista. Ei ole Ikeaan tuhlattu rahoja.
Oma tahto ja asenne ratkaisee. Jos menee OPISKELEMAAN niin pärjää, mutta jos jotain muuta tekemään, niin tuskin.