Hitto! Ekaluokkalaisen opettaja on raskaana ja jää kohta äitiyslomalle :(
Mälsää. Miksi ylipäätänsä otti syksyllä luokan kun tuli heti raskaaksi :( Kuulemma ihan suunnitellusti,eka lapsi on kaksivuotias. Niin harmittaa kun juuri kouluun tottuneelle ekaluokkalaiselle tulee uusi opettaja :(
Harmittaisiko teitä?
Kommentit (102)
Vanhemmat opet eivät kumminkaan jää yhtä todennäköisesti pois kuin nuoret. Nuori ope on lähes 100 % tod.näk. pois kohta vuosia lastensa takia.
Olispa vielä niin, että opettajina on vaan miehiä ja vanhojapiikoja.
Luuleeko aloittaja että
A) opettajat saavat ihan itse valita luokkansa ja
B) lapset tehdään aina suunnitelman mukaan?
Pitäisi hommata lapsia että ymmärtää lapsia, ei saisi hommata lapsia ettei Uolevihillevin opettaja vaihdu ennen kuin koulusta pääsee. Nii kumpi noista sit pitäisi tehdä?:D sama kun valitetaan palkoista ja lomista mutta kun yrittää tehdä työtään ja wilmassa informoida vanhempia lapsen koulumenestyksestä niin ei saisi puuttua tai kirjoituksen sävy on aivan väärä. Kannattaa opejen lukea hyvin av-palstaa nii saa täydellisen listan siitä mitä ei saa tehdä....ja mitä kuitenkin pitäis tehdä...hmm
Miksi ei voi reksille vihjata että on raskaana/suunnittelee raskautta kun luokkia jaetaan, tekee sitten reksi omat päätöksensä, voi silti nakittaa ekaluokan mutta tuskin jos on vaihtoehtoja. Kun tdn ap:n lapsen ope tiesi olevansa tavanomaisesti sikiävää sorttiakin ts. puolen vuoden sisään onnistuu. Reksi nyt tuskin jää kyttämään milloin se nyt tapahtuu, unohtaa koko homman ennekuin ope ilmoittaa että nyt sitten oon jäämässä pois.
Opettajat ei EHKÄ voi siirtää lomia, mutta lomapalkan saavat kuitenkin. Ts. jos jää äitiyslomalle vaikka keväällä ja palaa töihin seuraavana talvena, niin saa rahana edellisen kesän loma-ajan palkan. Eli siinä mielessä on hiukan vääristelyä selittää, että lomat jää pitämättä. Joo, pitämättä ehkä, muttei ilman korvausta.
Mua kyllä risoo tää pätkätyöläisyys sijaisena. Nytkin työsoppari alkoi 7.1. eli samana päivänä, kun lapset tuli joulun jälkeen kouluun. Periaatteessa työnantajan näkemys kai on, että mä ex tempore pökäisen homman siinä yhtenä päivänä ruotuun. Olisihan se mukava ollut palkallisena vähän orientoitua työhön pari päivää, eikä tehdä sitäkin ilmaiseksi. Luonnollisesti työt loppuu taas 30.5. ja tähtien asettuessa hyvin, jatkan sitten taas elokuussa. Väliajat palkan nostaa viranhaltija, kuten nosti vielä 6.1. asti. Edellinen sijainen lopetti joulujuhlaan ja vakiope sai joulunajan palkan ja tammikuun alun. Ja sitten taas seuraavan kesän jne.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:29"]Miksi ei voi reksille vihjata että on raskaana/suunnittelee raskautta kun luokkia jaetaan, tekee sitten reksi omat päätöksensä, voi silti nakittaa ekaluokan mutta tuskin jos on vaihtoehtoja. Kun tdn ap:n lapsen ope tiesi olevansa tavanomaisesti sikiävää sorttiakin ts. puolen vuoden sisään onnistuu. Reksi nyt tuskin jää kyttämään milloin se nyt tapahtuu, unohtaa koko homman ennekuin ope ilmoittaa että nyt sitten oon jäämässä pois.
[/quote]
Jos on pieni koulu ni reksi ei ihan helpolla saa revittyä ykkösluokalle luokanopettajia jos yhtä ei saa ottaa kun o raskaana. Yhtä paljon ne toisten muksujen vanhemmat hikeentyy jos rakas mirkku-ope revitään kolmosluokkalaisilta pois ja ovat sit sijaisen kanssa ku uus ope lähtee äitiyslomalle. Ei 1-6 kutosluokilla ole mitää opettajia "jemmassa" ilman luokkaa vain noita tilanteita varten...
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:23"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:05"]
Mun mielestä tuo kesälomaksi töihin palaaminen äitiysloman ja hoitovapaan välillä on kyllä törkeää.. Tuttu teki niin ja kun kysyin miten kehtaa niin sanoi että joku muukin teki heidän koulussaan niin ja ei hävetä, raha tulee tarpeeseen.
[/quote] Kyllä kaikki virassa olevat opettajat toimivat näin. Lomia ei ole mahdollisuutta siirtää pidettäviksi hoitovapaan päätteeksi, kuten muut tekevät. Jos ope jättäisi menemättä kesäksi töihin, ei se auta sitä sijaista yhtään. Silloin sitä kesäajan palkkaa ei anneta kellekkään. Ja nyt, käsi sydämellä, etkö itsekin toimisi juuri näin? [/quote]
Siis yllä sanottiin että opettaja saa lomat rahana jos niin onnettomasti käy että äitiysloma alkaa kesänkynnyksellä. Vieläkö on itsellä käsi pumpulla, huoh?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:29"]Miksi ei voi reksille vihjata että on raskaana/suunnittelee raskautta kun luokkia jaetaan, tekee sitten reksi omat päätöksensä, voi silti nakittaa ekaluokan mutta tuskin jos on vaihtoehtoja. Kun tdn ap:n lapsen ope tiesi olevansa tavanomaisesti sikiävää sorttiakin ts. puolen vuoden sisään onnistuu. Reksi nyt tuskin jää kyttämään milloin se nyt tapahtuu, unohtaa koko homman ennekuin ope ilmoittaa että nyt sitten oon jäämässä pois. [/quote] Jos on pieni koulu ni reksi ei ihan helpolla saa revittyä ykkösluokalle luokanopettajia jos yhtä ei saa ottaa kun o raskaana. Yhtä paljon ne toisten muksujen vanhemmat hikeentyy jos rakas mirkku-ope revitään kolmosluokkalaisilta pois ja ovat sit sijaisen kanssa ku uus ope lähtee äitiyslomalle. Ei 1-6 kutosluokilla ole mitää opettajia "jemmassa" ilman luokkaa vain noita tilanteita varten...
[/quote]
Lue tarkkaan: JOS on vaihtoehtoja
Voi voi. Ihanko opettajan pitäisi laittaa oma elämä töiden vuoksi tauolle. Ja siks ettei sun pikku kullanmuru joutuisi kokemaan mitään tuollaisia kauheuksia, kuin open vaihtuminen.
Pitäkää pentunne kotikoulussa niin ei tarvitse vinkua opettajien yksityiselämään liittyvistä asioista.
ykkösluokan vetäminen ei ole kovin haluttu juttu, koska se on varsin rankka pesti. Vapaaehtoisia ei aina ole. Eli ykkösluokan saa se, jolle se määrätään. Toki joissain kouluissa on erikseen alkuopettajat, jotka opettavat vain ykkösiä ja kakkosia.
Opettajat eivät todellaan itse saa päättää, minkä luokan ottavat, toiveita saa kyllä esittää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:26"]Eikös naisilla ole tapana tehdä noin, kun saa vakipaikan?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:29"]Mitä järkeä ottaa ekaluokka jos on. jo raskaana!!! Tai yrittää raskautua. Ei minun moraalilla otettaisi! Kyllä sitä pitää sitoutua siihen luokkaan. lapsiparat!!!! nyt voi tulla tiykst paikat joillekin lapsille kun uusi opettaa eri tavoin
[/quote]
Täh, saako ne lapset pysyviä traumoja vai mitä :D onhan lapsilla alusta asti useampia opettajia monissa kouluissa, esim minun alakouluopeni oli murtanut nilkkansa eikä voinut opettaa liikuntaa (tai olisi varmaan voinut mutta kaikkien kannalta parempi oli että vaihtoi toisen opettajan kanssa päikseen muut tunnit). Mitäs jos ope sairastaa, pitäisikö tulla mahataudissa töihin, ettei pikku Viljamisi pelästy vierasta ihmistä? Opettaja ei ole olemassa sinun lastasi varten, ja lapsen pitää myös sopeutua muutokseen. Ihme pullamössökakaroita kasvatat, jos tuo on muka ongelma.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:29"]Mitä järkeä ottaa ekaluokka jos on. jo raskaana!!! Tai yrittää raskautua. Ei minun moraalilla otettaisi! Kyllä sitä pitää sitoutua siihen luokkaan. lapsiparat!!!! nyt voi tulla tiykst paikat joillekin lapsille kun uusi opettaa eri tavoin
[/quote]
Olisiko olen pitänyt sanoa työnantajalleen, että soti, me yritetään nyt lasta, otan palkatonta virkavapaata ettei ne ekaluokkalaiset vaan joudu vaihtamaan opettajaa. Keväällä (huhut in toukokuussa) jo päätetään, minkä luokan kunakin ottaa. Tuskin oli raskaana edes vielä silloin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:29"]Miksi ei voi reksille vihjata että on raskaana/suunnittelee raskautta kun luokkia jaetaan, tekee sitten reksi omat päätöksensä, voi silti nakittaa ekaluokan mutta tuskin jos on vaihtoehtoja. Kun tdn ap:n lapsen ope tiesi olevansa tavanomaisesti sikiävää sorttiakin ts. puolen vuoden sisään onnistuu. Reksi nyt tuskin jää kyttämään milloin se nyt tapahtuu, unohtaa koko homman ennekuin ope ilmoittaa että nyt sitten oon jäämässä pois. [/quote] Jos on pieni koulu ni reksi ei ihan helpolla saa revittyä ykkösluokalle luokanopettajia jos yhtä ei saa ottaa kun o raskaana. Yhtä paljon ne toisten muksujen vanhemmat hikeentyy jos rakas mirkku-ope revitään kolmosluokkalaisilta pois ja ovat sit sijaisen kanssa ku uus ope lähtee äitiyslomalle. Ei 1-6 kutosluokilla ole mitää opettajia "jemmassa" ilman luokkaa vain noita tilanteita varten...
[/quote]
Lue tarkkaan: JOS on vaihtoehtoja
[/quote]
Aivan. Lisäsin vain että niitä vaihtoehtoja hyvin harvoin on. Anteeksi jos tuli liian kärkkäästi tai töykeästi, mutta tarkoitus oli puhtaasti lisätä mielipide keskusteluun, ei vaikuttaa hyökkäävän yhtä kommenttia vastaan jos sen näin koit. Pahoitteluni.
Tietääkseni kouluissa pyritään sellaisiin järjestelyihin, ettei ekaluokan open tarvitsisi vaihtua. Aina se ei kuitenkaan onnistu, eikä sille voi mitään. Jos tämä on suurin ongelmasi, niin sinulla ja lapsellasi menee aika hyvin.
Reksi vakuutti, ettei tiennyt raskaudesta. :D Mitä sen reksin olisi pitänyt sitten tehdä, jos olisi tiennyt? Siirtää jonkun toisen luokan opettaja pois tutusta luokasta ekaluokan opettajaksi? Voi herranjestas.
No on isommissa kouluissa opeja vuoronperään ilman luokkaa. Meidän lähikoulun ala-asteella 350 oppilasta, 24 opea ja rexi. Luokissa noin 20 oppilasta.
Kyllä normaali lapsi pärjää, vaikka opettaja vaihtuukin. Itse opetusalalla toimivana olen huomannut, että eniten opettajamuutoksista vouhkaavat ne vanhemmat, jotka itse ovat vaihtaneet kumppaniaan jopa useita kertoja.
Opettajan vaihtumisen kanssa kyllä pärjää, kunhan kotiolot pysyvät stabiilina!
Opettajan miehen vika.