Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitto! Ekaluokkalaisen opettaja on raskaana ja jää kohta äitiyslomalle :(

Vierailija
11.02.2015 |

Mälsää. Miksi ylipäätänsä otti syksyllä luokan kun tuli heti raskaaksi :( Kuulemma ihan suunnitellusti,eka lapsi on kaksivuotias. Niin harmittaa kun juuri kouluun tottuneelle ekaluokkalaiselle tulee uusi opettaja :(
Harmittaisiko teitä?

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tämmöisen äitiyslomailijan sijainen. Aloitin joulukuussa ja tietääkseni vakiope ei ollut pahemmin saikulla. Okei, hänellä on kokemusta jo kuusi vuotta ja minä olen vastavalmistunut, mutta pätevä kuitenkin ja en usko, että lapset on mun käsissä menossa tuhoon. Hyvin tuntuu menevän ja tietysti mulle oli helppo alku, kun vakiope oli tehnyt ekat syksyn väännöt ja mulle tuli sillä tavoin valmis luokka, että koulunkäynnin perusruutinit oli jo aika hyvät.

Luulisin, että loppujen lopuksi oli lasten etu, että saivat alun kokeneen kanssa ja minä tulin kuvioon vasta myöhemmin.

Vierailija
62/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaako sama opettaja 1-6 luokat? Kun minä olin ala-asteella niin meillä oli er ope luokille 1-2, 3-4, ja 5-6. Oma lapseni on vielä niin pieni etten tiedä miten opetus nykyään hoidetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:05"]

Mun mielestä tuo kesälomaksi töihin palaaminen äitiysloman ja hoitovapaan välillä on kyllä törkeää.. Tuttu teki niin ja kun kysyin miten kehtaa niin sanoi että joku muukin teki heidän koulussaan niin ja ei hävetä, raha tulee tarpeeseen.

[/quote]

Kyllä kaikki virassa olevat opettajat toimivat näin. Lomia ei ole mahdollisuutta siirtää pidettäviksi hoitovapaan päätteeksi, kuten muut tekevät. Jos ope jättäisi menemättä kesäksi töihin, ei se auta sitä sijaista yhtään. Silloin sitä kesäajan palkkaa ei anneta kellekkään. Ja nyt, käsi sydämellä, etkö itsekin toimisi juuri näin?

Vierailija
64/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:05"]

Mun mielestä tuo kesälomaksi töihin palaaminen äitiysloman ja hoitovapaan välillä on kyllä törkeää.. Tuttu teki niin ja kun kysyin miten kehtaa niin sanoi että joku muukin teki heidän koulussaan niin ja ei hävetä, raha tulee tarpeeseen.

[/quote] Tiedoksi kaikille: sijainen ei saa kesäloman ajan palkkaa missään tapauksessa. Jos vakituinen viranhaltija ei sitä "ota", se jää kunnalle. Asia on valitettavasti näin (työnantajan päätös), eikä se ole yksittäisen opettajan päätettävissä!

Vierailija
65/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:16"]

Opettaako sama opettaja 1-6 luokat? Kun minä olin ala-asteella niin meillä oli er ope luokille 1-2, 3-4, ja 5-6. Oma lapseni on vielä niin pieni etten tiedä miten opetus nykyään hoidetaan.

[/quote] ei opeta, rehtori opetti eka ja tokaluokan, kolmannen mies joka lähti pois ja 4-6 miesope. Poika shoppaili sitten yläasteen, ei kelvannut lähikoulu vaan toki samalla alueella oleva teknologia yläaste. 

Vierailija
66/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla ekaluokkalaisella sijaisopettaja aloitti heti syksyllä ja oma opettaja palasi luokan opettajaksi joululta. Aluksi loppu kesästä ajatus opettajan vaihtumisesta ekaluokan aika hiukan mietitytti sosiaalisissa tilanteissa aran tulevan koululaisen vanhempia. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Oikeastaan oppimisen kannalta oli etu että opettajien tavat oli hieman erilaiset syksyllä päästiin hyvään vauhtiin ja keväällä oppimiseen tuli uusia puolia.

Vierailija
67/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:16"]

[/quote]

Mun nuoremmalla pojalla on ollut sama ope 1-6. Tykkäsi niin kovasti luokasta, ettei halunnut siitä luopua. En tiedä muualla, mutta sekä lasteni että omassa koulussa on ollut, että osa opeista erikoistuu alaluokkiin ja osa ylempiin luokkiin alakoulussa. Itselläni oli 1-3 ja 4-6 kaksi eri opettajaa, ja yleensä kun tuo kolmen vuoden jakso tuli täyteen, mentiin taas ekalle kiertäen. Luokkaa ei saanut valita, vaan se meni kiertämällä. Toisella pojalla oli sama ope 2-6 luokat, ja tuo joka tuli kakkoselle, ei ollut koskaan ennen opettanut niin pieniä. En muista enää tarkkaa syytä siihen, mutta siinä koulussa vaihtui pari opettajaa samaan aikaan ja se johtui osin ainakin siitä. 

Vierailija
68/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:00"]Jos olisin rehtori suuressa kaupungissa (olisi varaa valita), palkkaisin vakisuhteisiin vain opettajia, joilla alkaa lisääntymisikä olla loppu tai miehiä. Vois nuo nuoret tehdä sijaisuuksia. Ei täällä kaikille muillekaan vakitöitä ole.
[/quote]

Siksi et olekaan rehtori :)

Vierailija
69/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:23"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:05"]

[/quote] Kyllä kaikki virassa olevat opettajat toimivat näin. Lomia ei ole mahdollisuutta siirtää pidettäviksi hoitovapaan päätteeksi, kuten muut tekevät. Jos ope jättäisi menemättä kesäksi töihin, ei se auta sitä sijaista yhtään. Silloin sitä kesäajan palkkaa ei anneta kellekkään. Ja nyt, käsi sydämellä, etkö itsekin toimisi juuri näin? [/quote]

Entä kun tämä  kesäksi töihin tehdään kolme kertaa yhden äitiysloman/hoitovapaan aikana, onko ok?  Sehän on yksi opettajien pitkän lomaedun ehto, lomaa ei voi siirtää muualle, jos jää äitiyslomalle juuri ennen kesälomaa tai kesällä niin  se kuuluu  pitkien kiinteiden lomien haittapuoleen. Miksi pitää näitä muita  kesiä lomaa mitä ei ole ansainnut? Itse käytin lomani isäkuukauden aikana, en hoitovapaan päälle.  Sijainen pystyi jatkamaan hommaansa katkeamatta. En ole ope enkä rahapulassa, en pysty kuvittelemaan  että tekisin noin. 

Vierailija
70/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa ihan ku opet ite päättää luokkansa, kyllä se on nii että yleensä heitetään ykkösluokka aina sille, jolla ei ole omaa luokkaa valmiiksi (esim jatka kolmannen luokan opettamista kun siirtyvät neljännelle jne.)

Itselläni vaihtui opettaja tiuhaan, 1.opettaja opetti ykkösluokan, 2.kakkos-kolmasluokan, 1. tuli takaisin 4.,luokan vetäjäksi kun 2.oli äitiyslomalla, ja sitten 3.ja 4 opettajat vetivät viidennen ja kuudennen luokan. Koskaan me oppilaat emme valittaneet, itseasiassa oli hauskaa että vanhat opet pitivät valinnaiskursseja/musiikkia/liikuntaa mitä ny silloinen luokanopettaja ei itse sattunut pitämään. Kävivät välillä kyselemässä kuulumisia jne ja näin suurin osa koulun opettajista oli oikeasti tuttuja, jos piti kysyä jtn vaikka välitunnilla. Kaikki pääsimme onnistuneesti kuudennen luokan läpi ilman traumoja:D

Vierailija
71/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeasti tyytyväinen että palstalla on näin paljon ala-asteen opettajia (alapeukkujen määrästä päättelin). Luulin, etteivät niin sivistyneet jaksa palstailla. Täältä nimittäin oppii paljon mikä nykypäivänä ahdistaa oppilaiden vanhempia ja mitä koululaiset puuhaavat ja mihin kouluun/kaverussuhteisiin liittyviin ongelmiin kysellään ratkaisua. 

Vierailija
72/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää ihmisten itsekkyys ja idiotismi pääsi taas yllättämään oikein kunnolla. Ihanko tosissaan ap on sitä mieltä, että opettaja ei olisi saanut tulla raskaaksi, koska hänen pikku kultansa joutuu sitten tottumaan uuteen opettajaan? Tai että jos kerran raskautta yritti, niin olisi pitänyt syksyllä jäädä työttömäksi? Tai joku toinen paheksui sitä, että opettaja oli raskausaikana ollut saikulla, niin sekin oli ihan varmasti vain ja ainoastaan teidän pienten kullannuppujen kiusaksi! Ihan käsittämätöntä väkeä tälläkin palstalla seikkailee!

Vierailija
73/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:16"]

[/quote]

Mun nuoremmalla pojalla on ollut sama ope 1-6. Tykkäsi niin kovasti luokasta, ettei halunnut siitä luopua. En tiedä muualla, mutta sekä lasteni että omassa koulussa on ollut, että osa opeista erikoistuu alaluokkiin ja osa ylempiin luokkiin alakoulussa. Itselläni oli 1-3 ja 4-6 kaksi eri opettajaa, ja yleensä kun tuo kolmen vuoden jakso tuli täyteen, mentiin taas ekalle kiertäen. Luokkaa ei saanut valita, vaan se meni kiertämällä. Toisella pojalla oli sama ope 2-6 luokat, ja tuo joka tuli kakkoselle, ei ollut koskaan ennen opettanut niin pieniä. En muista enää tarkkaa syytä siihen, mutta siinä koulussa vaihtui pari opettajaa samaan aikaan ja se johtui osin ainakin siitä. 
[/quote]

Useimmissa kouluissa on kiertosysteemi, koska helpoin tapa toimia, toisinaan juurikin nämä äitiyslomat ym, katkaisevat kierron. Itse opetan koulussa missä samoissa rakennuksissa ylä-aste ja lukio. Jokainen on aloittaa vuorollaan 7.luokan luokanvalvojana ja vie luokan 9.nen loppuun, sitten vuosi pari taukoa ja uudelleen sama tai 3vuotta lukion luokanvalvojana.

Vierailija
74/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:00"]

Jos olisin rehtori suuressa kaupungissa (olisi varaa valita), palkkaisin vakisuhteisiin vain opettajia, joilla alkaa lisääntymisikä olla loppu tai miehiä. Vois nuo nuoret tehdä sijaisuuksia. Ei täällä kaikille muillekaan vakitöitä ole.

[/quote]

Jaa, entäs jos se mies jää hoitovapaalle ja vaimo pyöräyttää uuden mukulan parin vuoden välein? Eipä näy miestä töissä. Ehkä olisi varminta ottaa töihin vain sellaisia opettajia, jotka ovat mahoja ja joilla on perussairaus (etteivät pääse adoptiojonoon) tai jotka ovat vähintään 45-vuotiaita ja jos on kyseessä mies, hänellä pitää olla puuma puolisona.

Vierailija
75/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:00"]Jos olisin rehtori suuressa kaupungissa (olisi varaa valita), palkkaisin vakisuhteisiin vain opettajia, joilla alkaa lisääntymisikä olla loppu tai miehiä. Vois nuo nuoret tehdä sijaisuuksia. Ei täällä kaikille muillekaan vakitöitä ole.
[/quote]
Yllättävää kyllä myös ne vanhemmat opettajat ja myös miehet voi olla pois töistä, sairastua, jäädä perhevapalle, palkattomalle, vuorotteluvapaalle.... myös kesken lukuvuoden tai esim. vuoden alussa kun muu aikataulu ei elä koulumaailman lukuvuosissa.

Vierailija
76/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:29"]

Sairasta. Tulee kesälomalla töihin ja vie vielä sijaisen kesälomapalkankin, jonka sijainen on siis tehnyt sisään. On ne mukavaa sakkia nuo opettajat.

[/quote]

Silloin kun sinä änkesit rakkaudenhedelmäsi maailmaan, sait siirrettyä kesälomasi joko äitiyslomaa ennen tai sen perään. Opettajilla ei ole lomansiirto-oikeutta äitiysloman tai sairauden tai minkään muunkaan syyn vuoksi kuten muissa ammateissa on, joten opettajille on annettu oikeus tulla kesäksi palkoille. Tämä on tasa-arvoa.

Se, että sijaisille ei makseta palkkaa, johtuu kuntatyönantajasta, ei opettajasta. OAJ on yrittänyt saada tähän muutosta mutta turhaan. Kesäajan palkkahan on tienattu lukuvuoden aikana, joten OAJ on pyrkinyt saamaan sijaisille korkeamman lukuvuosipalkan, jos heille ei makseta kesästä muuta kuin normaali lomakorvaus, mutta kunta ei halua maksaa. Tämä ei johdu opettajasta tai rehtorista vaan kunnan/kaupunginvaltuustosta.

Jokainen valitsee ammattinsa. Opettajan työ on perseestä ja huonosti palkattua, mutta tuo pitkä kesä (jonka palkka on tienattu etukäteen) on lähestulkoon työn ainoa bonus. Sinäkin voit ruveta opettajaksi, mikäli kateus sinua noin riivaa.

Vierailija
77/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat Brittikoulussa. Opettaja vaihtuu joka vuosi. Ihan hyvin menee :)

Vierailija
78/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:29"]Sairasta. Tulee kesälomalla töihin ja vie vielä sijaisen kesälomapalkankin, jonka sijainen on siis tehnyt sisään. On ne mukavaa sakkia nuo opettajat.
[/quote]

No jos vanhempainvapaa loppuu toukokuussa tai kesäkuussa, niin työttömättömäksikö pitäisi ilmoittautua?? Silloin kuule palataan töihin ja sillä selvä.

Vierailija
79/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:29"]Sairasta. Tulee kesälomalla töihin ja vie vielä sijaisen kesälomapalkankin, jonka sijainen on siis tehnyt sisään. On ne mukavaa sakkia nuo opettajat. [/quote] No jos vanhempainvapaa loppuu toukokuussa tai kesäkuussa, niin työttömättömäksikö pitäisi ilmoittautua?? Silloin kuule palataan töihin ja sillä selvä.

[/quote]

On ok kunhan jatkat vielä syksyllä töitä etkä lähde vasta sitten hv:lle.

Vierailija
80/102 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ensimmäinen vastavalmistunut sijainen LUULI kaiken sujuvan ok. Hän niin kehui, ettei luokalla ole ketään erityistukea tarvitsevaa yms. Oikeasti kokemattomuuttaan ei osannut asioita hoitaa ja monta asiaa meni solmuun. Ja kyllä niitä erityistarpeisia alkoi sitten viidennellä olmaanrua vähän liian myöhään huomattuina.
Kyllä me äidit todellakin paheksuimme sitä heti äitiyslomalle jäänyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi