Eikö ketään kyllästytä kuntosalit, kyykyt, rahkat?
En ostanut enää salille jäsenyyttä koska en jaksa enää tätä fitness buumia. Olen kurkkuani myöten täynnä näitä salilla kyykkääviä rahkan syöjiä. Tämä fitness hypetys on kääntynyt nyt itseään vastaan. Liika on liikaa. Minun valintani on lenkit metsässä ja uimahallissa käynti :)
Kommentit (87)
Kuntoilubuumi on silmänlumetta http://yle.fi/uutiset/kuntoilubuumilla_retostellaan_mutta_suomalaiset_ovat_yha_loysaa_ja_lihavaa_kansaa/7768218
Haluaisin liikkua niinkuin alkuasukkaat. Kävellä paljon, kiivetä kallioiden päälle, olla hoikka ja sitkeä ja hyväkuntoinen, muttei mikään boostattu lihaskimppu. Mun mielikuva on, että ensimmäinen liikuntatapa on terveellisempi.
Minä kyllästyin 15 vuoden tiukan treenaamisen ja natsiproteiiniruokavalion jälkeen ja aloin salikörmystä sekaliikkujaksi enkä kyllä kadu pätkääkään. Paino on toki pudonnut jonkun 15kg josta varmaan valtaosa lihasta, mutta hyvinvointi lisääntynyt huomattavasti. Kroppa oli aikaisemmin kuin veistos, mutta tavallaan se myös tuntui siltä - kömpelöltä, massiiviselta ja epäkäytännölliseltä.
Nykyään harrastan kyllä edelleen liikuntaa 6-7 päivänä viikossa, mutta spartalaisen punttaamisen sijaan monipuolisesti ja fiilispohjalta. Tämän talven aikana mm. capoeiraa, tanssia, juoksua, uintia, hiihtoa, seinäkiipeilyä, lumikenkäilyä, sählyä, tennistä, sulkista, laskettelua, luistelua ym. Ja tulee siellä punttiksellakin edelleen sillon tällöin käytyä, jos ei muuta keksi, kun työpaikalla sellainen on :) Kehonhallinta, koordinaatio ja notkeus on lisääntyneet aivan älyttömästi ja siinä missä ennen keho oli se veistos niin nykyään se on monipuolinen työkalu joka pystyy melkein mihin vaan.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:12"]Hienoa että ihmiset on ymmärtäneet kuntosaliharjoittelun tärkeyden, mä olen harrastanut kuntosalilla harjoittelua jo pitkään ennen kuin fitnessbuumista oli haisuakaan. [/quote] No ei kyllä ole mitenkään tärkeää. Kyllä sen kunnon ja kropan saa kuntoon ilman kuntosaliakin, joiden laitteet on alun perin suunniteltu kuntoutuville ja vanhuksille. Ihan hyvän perustreenin saa kantamalla kauppakassit kotiin ja kävelemällä. Portaissa kun ravaa saaa kivan piukeet pakarat. Ainakin mä.
[/quote]
Just päinvastoin. Suomalasiet treenaa ihan liian vähän lihaskuntoa.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1421071058926
https://lihastohtori.wordpress.com/2012/08/07/lihasvoimaharjoittelu-sundell/
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:33"]Haluaisin liikkua niinkuin alkuasukkaat. Kävellä paljon, kiivetä kallioiden päälle, olla hoikka ja sitkeä ja hyväkuntoinen, muttei mikään boostattu lihaskimppu. Mun mielikuva on, että ensimmäinen liikuntatapa on terveellisempi.
[/quote]
Mikä estää?
Aerobinen salilla tökkii ja pahasti. Ulkona niin liukasta ja suksijat vallanneet purupolut, niin ei huvita lenkkeilläkään talvella. Salitreeni on joo välillä alkanut kyrsimään, mutta silloin oon pitänyt taukoa ja palannut treenin pariin kun into palaa. Ruokavalio ei oo mulla ikinä ollut kunnossa, joten se ei ala tökkimään. Jos vetäisin Jutta-dieettityyliin ruokaa, niin tottakai oksu kurkussa ilman nautintoa joutuisi syömään. Tavoitteet ei tosiaan oo siellä kilpalavoilla vaan kilpailen itteäni vastaan.
Salitreeniä 10 vuotta enemmän tai vähemmän :)
Sali ei kyllästytä, kun se on niukkuushyödyke = en pysty käymään edes murto-osaa siitä, mitä haluaisin. On-off harrastuksena ollut vuodesta -90. Sen sijaan rahkaan ja palautusjuomiin en enää koske.
Kyllästyttää se vähän. Harmittaa kun ei selkäongelmien vuoksi voi kyykätä tai ylipäänaä nostaa painoja ja joka tuutista painostetaan siihen.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:12"]Hienoa että ihmiset on ymmärtäneet kuntosaliharjoittelun tärkeyden, mä olen harrastanut kuntosalilla harjoittelua jo pitkään ennen kuin fitnessbuumista oli haisuakaan. [/quote] No ei kyllä ole mitenkään tärkeää. Kyllä sen kunnon ja kropan saa kuntoon ilman kuntosaliakin, joiden laitteet on alun perin suunniteltu kuntoutuville ja vanhuksille. Ihan hyvän perustreenin saa kantamalla kauppakassit kotiin ja kävelemällä. Portaissa kun ravaa saaa kivan piukeet pakarat. Ainakin mä.
[/quote]
Just päinvastoin. Suomalasiet treenaa ihan liian vähän lihaskuntoa.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1421071058926
https://lihastohtori.wordpress.com/2012/08/07/lihasvoimaharjoittelu-sundell/
[/quote]
No sen lihaskunnon saa kantamalla niitä kauppakasseja! Mut ei. Pitäö mennä autolla markettiin ja sitten siitä kipittää punttia heiluttamaan salille.
Elävän elämän esimerkki:
Mun mieheni, jäyhä suomijuntti on koko aikuisikänsä kantanut ruokaostoksemme välimatkat 0,5-4 km. Kävellyt työmatkat 4 km ja nyt ylipäätänsä hyötyliikkunut aktiivisesti. Aloitti vastikään taas raksahommelit ja on kyy otsassa, kun nämä nuoret lihaskimput ei jaksa yhtä kokonaista työpäivää tehdä töitä. Jos pitää kantaa tavaraa muutama kerros ollaan astmakohtauksen partaalla ja maasta saadaan kyllä nostettua isokin parru, muttei sitä jakseta muutamaa sekuntia pitää käsissä.
Mutta salilla käydään ja pullistellaan. Ollaan niin maan perhanan hyväkuntosia ja sit kuitenkaan ei olla.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:33"]
Minä kyllästyin 15 vuoden tiukan treenaamisen ja natsiproteiiniruokavalion jälkeen ja aloin salikörmystä sekaliikkujaksi enkä kyllä kadu pätkääkään. Paino on toki pudonnut jonkun 15kg josta varmaan valtaosa lihasta, mutta hyvinvointi lisääntynyt huomattavasti. Kroppa oli aikaisemmin kuin veistos, mutta tavallaan se myös tuntui siltä - kömpelöltä, massiiviselta ja epäkäytännölliseltä.
Nykyään harrastan kyllä edelleen liikuntaa 6-7 päivänä viikossa, mutta spartalaisen punttaamisen sijaan monipuolisesti ja fiilispohjalta. Tämän talven aikana mm. capoeiraa, tanssia, juoksua, uintia, hiihtoa, seinäkiipeilyä, lumikenkäilyä, sählyä, tennistä, sulkista, laskettelua, luistelua ym. Ja tulee siellä punttiksellakin edelleen sillon tällöin käytyä, jos ei muuta keksi, kun työpaikalla sellainen on :) Kehonhallinta, koordinaatio ja notkeus on lisääntyneet aivan älyttömästi ja siinä missä ennen keho oli se veistos niin nykyään se on monipuolinen työkalu joka pystyy melkein mihin vaan.
[/quote]
Juu, salilla jos käy niin mitään muuta liikuntaahan ei voi harrastaa. On vain joko tai.
Tämä on joka vuotinen hypetys, joka alkaa joulusta ja useimmilla päättyy viimeistään pääsiäisenä. Ei ole koskaan kiinnostanut, vaan liikunnan hoidan lumitöinä omalla pihalla, rahkat syön litran kotitekoisena marjarahkana ja kyykyt hoidan lasten kanssa leikkimällä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:38"]
Kyllästyttää se vähän. Harmittaa kun ei selkäongelmien vuoksi voi kyykätä tai ylipäänaä nostaa painoja ja joka tuutista painostetaan siihen.
[/quote]
Mulla taas mave ja kahvakuula on ainoat jotka pitää selän joten kuten siedettävässä kunnossa. Tuntuu että monien lääkäreiden kanta selkävaivoihin ja niiden hoitoon vaihtelee todella paljon.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:43"]
[/quote]
Juu, salilla jos käy niin mitään muuta liikuntaahan ei voi harrastaa. On vain joko tai.
[/quote]
Niinhän tuossa ei tosin sanottu.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
"mutta spartalaisen punttaamisen sijaan monipuolisesti ja fiilispohjalta" Aiemmin et siis harrastanut kuin punttaamista ja nyt liikut monipuolisesti. MIten tuo pitäisi muuten tulkita?
[/quote]
Enhän minä niin sanonut. Kuvailin vain omaa kehityskaartani liikunnan suhteen ja vastasin ap'n kysymykseen että kyllä, minua kyllästytti kuntosalit ja kyykyt tuon 15v jälkeen. Ja rohkenen kyllä väittää, että kun tosissaan aletaan kerätä lihaa ruhoon, niin siinä aika helposti jää lattarit tanssimatta ja tennikset pelaamatta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:01"]En ostanut enää salille jäsenyyttä koska en jaksa enää tätä fitness buumia. Olen kurkkuani myöten täynnä näitä salilla kyykkääviä rahkan syöjiä. Tämä fitness hypetys on kääntynyt nyt itseään vastaan. Liika on liikaa. Minun valintani on lenkit metsässä ja uimahallissa käynti :) [/quote] Ihan hyvä kun te muodin mukana salilla käyvät vähän harvenette. [/quote] Juuri näin. Olen aloittanut salilla käynnin v.83 ja ei ole tarkoitusta lopettaa jonku buumin takia. Rahkasta olen tykännyt jo ennen kuin sitä alettiin yleisesti syömään. Joskus sitä oli jopa vaikeaa löytää lähikaupasta ja kun löysin sitä jostain, ostin aina monta purkkia, kun se on ollut minusta aina hyvää. Enemmänhän sitä alkoi löytymään silloin, kun tuli muotiin rahka-kermavaahto-jälkiruoka. Mutta itse en tykännyt siitä, kun laitettiin kermavaahtoa ja kaikki tutut ihmetteli, että miten saatan syödä sitä "raakana" Joten miksi alkaisi kyllästyttää yli 30vuotta vanha harrastus [/quote] Rahkaa on saanut aina kaupan hyllyltä. Tahka-kermavaahto-hedelmät oli suuri jälkiruokahetkku jo 60-luvulla. Meillä syötiin rahkaa 80-luvulla. Silloin kun happaman ystävälle oli vaihtoehtoina vaan rahka tai bulgarian jogurtti. Rahkaan laitettiin puolukoita tai mustikoita ja ihan päivittäin tätä vedettiin.
[/quote]
asuin pikkupaikkakunnalla ja silloin ei kyläkaupoista rahkaa saanut. Nykyäänhän sitä kai saa jo kioskeista
Palstamamman mieshän harrastaa liikuntaa sohvalta jääkaapille ja raksahommissa voittaa kaikki lihaskimput voimillaan
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
"mutta spartalaisen punttaamisen sijaan monipuolisesti ja fiilispohjalta" Aiemmin et siis harrastanut kuin punttaamista ja nyt liikut monipuolisesti. MIten tuo pitäisi muuten tulkita?
[/quote]
Juuri niinkuin siinä lukee. Että yksi anonyymi palstailija on aiemmin keskittynyt pelkästään punttaamiseen ja huomannut, että olo on parempi nykyään kun harrastaa liikuntaa monipuolisemmin. Eikä suinkaan niin, että "toi väittää että jos käy salilla niin ei voi harrastaa mitään muuta liikuntaa".
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:01"]En ostanut enää salille jäsenyyttä koska en jaksa enää tätä fitness buumia. Olen kurkkuani myöten täynnä näitä salilla kyykkääviä rahkan syöjiä. Tämä fitness hypetys on kääntynyt nyt itseään vastaan. Liika on liikaa. Minun valintani on lenkit metsässä ja uimahallissa käynti :) [/quote] Ihan hyvä kun te muodin mukana salilla käyvät vähän harvenette.
[/quote]
Juuri näin. Olen aloittanut salilla käynnin v.83 ja ei ole tarkoitusta lopettaa jonku buumin takia. Rahkasta olen tykännyt jo ennen kuin sitä alettiin yleisesti syömään. Joskus sitä oli jopa vaikeaa löytää lähikaupasta ja kun löysin sitä jostain, ostin aina monta purkkia, kun se on ollut minusta aina hyvää. Enemmänhän sitä alkoi löytymään silloin, kun tuli muotiin rahka-kermavaahto-jälkiruoka. Mutta itse en tykännyt siitä, kun laitettiin kermavaahtoa ja kaikki tutut ihmetteli, että miten saatan syödä sitä "raakana"
Joten miksi alkaisi kyllästyttää yli 30vuotta vanha harrastus
[/quote]
Rahkaa on saanut aina kaupan hyllyltä. Tahka-kermavaahto-hedelmät oli suuri jälkiruokahetkku jo 60-luvulla. Meillä syötiin rahkaa 80-luvulla. Silloin kun happaman ystävälle oli vaihtoehtoina vaan rahka tai bulgarian jogurtti. Rahkaan laitettiin puolukoita tai mustikoita ja ihan päivittäin tätä vedettiin.