Äiti suutelee lasta suulle?
Tuli tässä jostain mieleen tuollainen näky. Olin kerran joulukirkossa ja edessäni istui nainen varmaankin noin 1-vuotiaan lapsen kanssa. Tämä nainen suuteli lastaan suulle jatkuvasti, melkein kuin olisi jonkun miehen kanssa suudellut. Minusta se oli outoa ja kuvottavaa. Oliko reaktioni vain median asennekasvatuksen syytä? Ehkä tuollainen lasten suuteleminen on homo sapiensille tyypillistä käytöstä, onko ketään tutkijoita paikalla?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:37"]Siis millasia räkähuulia joillain on jos ne kerran pystyy levittämään karieksen huulillaan? Mulla on ainakin aina ihan kuivat huulet, ei niissä ole mitään limaa/ räkää. Mulle muuten hammaslääkäri sanoi että MONILLE TULEE VANHEMMITEN KARIESTA KUN SYLJEN RAKENNE MUUTTUU. Eli vaikka nuorempana sitä ei olisi ollut niin 50v ja sen jälkeen voi silti alkaa tulla. Meinaatteko nyt että lääkäri olikin väärässä? [/quote] Niin se on se bakteeri siinä syljessä, joka tarttuu ilman varsinaista räkähuuliakin. Vai meinaatko tosiaan, että pöpöt aina siirtyvät näkyvästä "tavarasta"?! Nyt meet vaan sitten "kuivilla pusuhuulillasi" varmistamaan lapsellesi MÄDÄN tulevaisuutta varten ja pussailet suulle oikeen kovasti. Jooko. Mä meen syömään ja tenttaamaan 5-luokkalaista kokeeseen, tietäen hänen säästyneet hammasmädältä ja aina elämänsä loppuun asti rei'iltä. --äiti, joka on pusutellut kyllästymiseen asti (lapsen mielestä) POSKILLE, PÄÄHÄN... ja pitänyt hurjasti sylissä--
[/quote] Kyllä se sun lapsi voi sen karieksen myöhemmin saada vaikket sinä syyllinen olisikaan. Sehän riippuu paljon siitä millainen on syljen eritys jne. Niin ja jos se karies kerran tarttuu mistä vaan johon sitä on osunut niin sittenhän se helposti tarttuu esi käsistä, lapsen leluista jne jne eli jos vaikka aivastat tai kosket käsillä juuri kun oot "pyyhkäissyt" ajatuksissasi huuliasi tms. Eli ei nyt ihan mee läpi noi sun jutut, sorry!
[/quote]
NO EI SE VOI SITÄ SAADA MYÖHEMMIN JOS SE EI OLE TARTUNTAA SAANUT. KOSKA OMA PAKTEERIKANTA ON JO MUODISTUNUT 3V:lle, joka estää myöhemmin karieksen tarttumisen.
Lukekaa ja selvittäkään hyvät ihmiset!!
[/quote]
Pakteerikanta :D
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:32"]
Tuli tässä jostain mieleen tuollainen näky. Olin kerran joulukirkossa ja edessäni istui nainen varmaankin noin 1-vuotiaan lapsen kanssa. Tämä nainen suuteli lastaan suulle jatkuvasti, melkein kuin olisi jonkun miehen kanssa suudellut. Minusta se oli outoa ja kuvottavaa. Oliko reaktioni vain median asennekasvatuksen syytä? Ehkä tuollainen lasten suuteleminen on homo sapiensille tyypillistä käytöstä, onko ketään tutkijoita paikalla?
[/quote]
Exä vaimoke on filippiineiltä ja se on antanut suukkoja pojalle suulle pienestä pitäen. Poika nyt 6v ja edelleen meinaa antaa minullekin vielä suukkoja suulle ja ohjaan kyllä poskelle.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:47"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:37"]Siis millasia räkähuulia joillain on jos ne kerran pystyy levittämään karieksen huulillaan? Mulla on ainakin aina ihan kuivat huulet, ei niissä ole mitään limaa/ räkää. Mulle muuten hammaslääkäri sanoi että MONILLE TULEE VANHEMMITEN KARIESTA KUN SYLJEN RAKENNE MUUTTUU. Eli vaikka nuorempana sitä ei olisi ollut niin 50v ja sen jälkeen voi silti alkaa tulla. Meinaatteko nyt että lääkäri olikin väärässä? [/quote] Niin se on se bakteeri siinä syljessä, joka tarttuu ilman varsinaista räkähuuliakin. Vai meinaatko tosiaan, että pöpöt aina siirtyvät näkyvästä "tavarasta"?! Nyt meet vaan sitten "kuivilla pusuhuulillasi" varmistamaan lapsellesi MÄDÄN tulevaisuutta varten ja pussailet suulle oikeen kovasti. Jooko. Mä meen syömään ja tenttaamaan 5-luokkalaista kokeeseen, tietäen hänen säästyneet hammasmädältä ja aina elämänsä loppuun asti rei'iltä. --äiti, joka on pusutellut kyllästymiseen asti (lapsen mielestä) POSKILLE, PÄÄHÄN... ja pitänyt hurjasti sylissä-- [/quote] Kyllä se sun lapsi voi sen karieksen myöhemmin saada vaikket sinä syyllinen olisikaan. Sehän riippuu paljon siitä millainen on syljen eritys jne. Niin ja jos se karies kerran tarttuu mistä vaan johon sitä on osunut niin sittenhän se helposti tarttuu esi käsistä, lapsen leluista jne jne eli jos vaikka aivastat tai kosket käsillä juuri kun oot "pyyhkäissyt" ajatuksissasi huuliasi tms. Eli ei nyt ihan mee läpi noi sun jutut, sorry! [/quote] NO EI SE VOI SITÄ SAADA MYÖHEMMIN JOS SE EI OLE TARTUNTAA SAANUT. KOSKA OMA PAKTEERIKANTA ON JO MUODISTUNUT 3V:lle, joka estää myöhemmin karieksen tarttumisen. Lukekaa ja selvittäkään hyvät ihmiset!!
[/quote] Hammaslääkäri sanoi että tarttuu helpoimmin alle 5v ikäiselle mutta sen voi kuitenkin saada missä iässä vain. Että tuo mitä neuvolassa usein sanotaan (alle 2 t alle 3) on täyttä puppua!
Mua ainakin pienenä pussattiin suulle. Äiti ja isi anto kummatkin hyvänyön suukon.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:49"]Mua ainakin pienenä pussattiin suulle. Äiti ja isi anto kummatkin hyvänyön suukon.
[/quote]
Niin ja ei oo kyllä mulle karies tarttunut, tai eipä oo koskaan ollut reikiä t. 20v
Iiiiiks, MÄTÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!
Pidättekö lapsianne valvovan silmän alla taukoamatta?
Ei käy ikinä vahinko niin että ruokapöydässä joudut nousemaan hakemaan jotain, ja sillä aikaa lapsi onkin jo ottanut sinun lusikkasi/haarukkasi ja laittanut sen suuhunsa?
Vai... ehkä ne bakteerit tarttuu vain jos tartuttaa tahallaan, ei jos lapsi vahingossa laittaa suuhunsa toisen lusikan?
Päiväkodeissa muuten lelut aka ahkerasti kertää lapsilla suusta suuhun. Mutta onhan se mahdotona että siinä päiväkotiryhmässä olisi joku jonka mumma epähuomiossa on antanut kermaa kakun päältä omalla lusikalla lapselle, ja täm lapsi on pitänyt lelua suussaan, ja oma lapsesi sitten ottaa tämän saman lelun suuhunsa....
Mutta tottakai, eihän se karies taru jos oma äiti/isä ei sitä tartuta tahallaan pussaamalla suulle!
Niin ja koirien omistajat, katsokaa nyt sitten ettei koirat nuole lapsia tai heidän leluja, Parodontiitti kun on todella ikävä sairaus. Mieluummin ottaisin karieksen kuin sen.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:43"]Pusut ei mitään sylkeä eritä! [/quote] Juu. Tavallinen tappio. Ei ne sylkeä eritä mutta siirtävät sitä mätäpöpöä!
[/quote] OK, tervetuloa katsomaan lasten mätähampaita, ovat nyt 21, 15, 12 ja 4v. Koska se siis näkyy?
Tais loppua karieskiihkoilijoilta argumentit ;)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:03"]
En pitäisi mitenkään seksuaalisesti arveluttavana pusutella, MUTTA pidän vastuuttomana, että vanhemmat tuolla tavoin levittävät hammaspöpönsä lapseen. HYI.
Itse en taatusti pusuttelisi suulle tai käyttäisi lapsen kanssa yhteisiä ruokailuvälineitä.
[/quote]
Oletko koskaan suudellut puolisoasi tai ottanut hänen tarjoamastaan haarukasta ruokamaistiaisen tai vaikkapa hörpännyt hänen pullostaan siemaisun? Oletko miettinyt, kuinka paljon bakteereita lapsesi sai sinusta tunkeutuessaan hotterostasi ulos?
Meillä pussataan suulle. 3-vuotias on alkanut suukottelemaan vähän turhan pitkiä pusuja :D ekaluokkalainen moiskauttaa iltaisin. Eikö mulla sitte oo kariesta, mutta ei oo tuohon ekaluokkalaiseen kyllä tarttunut, koskaan ollu reikiä..
Hirveän näköstä kun ruma ja epäsiisti pussaa lasta suulle niin kuin se jenni kokander ja sen yhtä karmasevan näkönen ukko.
tartuttakaahan paskaturvat tosiaan karies puolustuskyvyttöämälle lapselle, varmaan syötättekin lasta samalla lusikalla millä itse syötte je hampaatkin pesette ehkä max kerta viikko.
En pitäisi mitenkään seksuaalisesti arveluttavana pusutella, MUTTA pidän vastuuttomana, että vanhemmat tuolla tavoin levittävät hammaspöpönsä lapseen. HYI.
Itse en taatusti pusuttelisi suulle tai käyttäisi lapsen kanssa yhteisiä ruokailuvälineitä.
[/quote]
No eipä ne pöpöt kovin helposti leviä, normaalissa pusuttelussa. Terveisin 5 täysi-ikäistä lasta, ei yhtään reikää ikinä kellään.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:32"]Tuli tässä jostain mieleen tuollainen näky. Olin kerran joulukirkossa ja edessäni istui nainen varmaankin noin 1-vuotiaan lapsen kanssa. Tämä nainen suuteli lastaan suulle jatkuvasti, melkein kuin olisi jonkun miehen kanssa suudellut. Minusta se oli outoa ja kuvottavaa. Oliko reaktioni vain median asennekasvatuksen syytä? Ehkä tuollainen lasten suuteleminen on homo sapiensille tyypillistä käytöstä, onko ketään tutkijoita paikalla?
[/quote]
Tuohan ollut jo 15v tiedossa, että siten saadaan lapselle hamnaskariesbakteeri suuhun, jos alle 2-3v suuhun joutuu toisen sylkeä. Ilman tätä lapselle ei kehity hammaspeikkoa suuhun eikä näin ollen tule reikiä vaikkei ikinä pesisikään hampaita (hammaslääkärin suusta).
Älä anna pienelle omaa sylkeäsi lusikan, suutelemalla suulle tms. kautta!
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00265
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Karies
http://www.terve.fi/karies/karies-potilasohje
Hullu joka tahallaan siirtää "mädän" lapsen suuhun!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:51"]Minä pussaan suulla ja paljon, mutta en sentään suutele.
[/quote]
Hullu
No itse olen pussannut suulle ja kummallakaan lapsella ei ole ainuttakaan reikää hampaissa. (Toinen 26, toinen18). Huomautampa vielä että poika pussas mua suulle vielä vuosi takaperin ihan kavereittensa aikana (lähtö pusu). Itse olisin kyllä lopettanut pussaamisen kun lapset oli pieniä mutta annoin jatkaa tasan siihen asti kun se heistä oli ok...eli ei mitään väkisin pussaamista. Toi on nykyään ihan normaalia (monessa maassa ollut jo kauan tapana). Suutelu on ihan eri juttu!!! Asiat on likaisia kun niistä sellaisia tekee...joillain näköjään vaan on niin sairas mielikuvitus.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:13"]No itse olen pussannut suulle ja kummallakaan lapsella ei ole ainuttakaan reikää hampaissa. (Toinen 26, toinen18). Huomautampa vielä että poika pussas mua suulle vielä vuosi takaperin ihan kavereittensa aikana (lähtö pusu). Itse olisin kyllä lopettanut pussaamisen kun lapset oli pieniä mutta annoin jatkaa tasan siihen asti kun se heistä oli ok...eli ei mitään väkisin pussaamista. Toi on nykyään ihan normaalia (monessa maassa ollut jo kauan tapana). Suutelu on ihan eri juttu!!! Asiat on likaisia kun niistä sellaisia tekee...joillain näköjään vaan on niin sairas mielikuvitus.
[/quote]
Ehkä ei ole tullut mutta bakteeri siellä on jos sinullakin!
Idiootti. Luitko noita linkkejä. Vanha juttu joten ihmettelen ettei äidit ym tätä vieläkään tiedä. Niin paljon kuin tätä on jauhettu neuvoloissa jo 15v sitten!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:54"]
[/quote]
Oletko koskaan suudellut puolisoasi tai ottanut hänen tarjoamastaan haarukasta ruokamaistiaisen tai vaikkapa hörpännyt hänen pullostaan siemaisun? Oletko miettinyt, kuinka paljon bakteereita lapsesi sai sinusta tunkeutuessaan hotterostasi ulos?
[/quote] Että voi wt-mamma olla tyhmä! Sillä LAPSELLA ei ole sitä kariesbakteeria ellei tyhmä aikuinen just pussaamalla sitä hänelle siirrä. Aikuisen hammaskuntoon ei pussailut vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:13"]No itse olen pussannut suulle ja kummallakaan lapsella ei ole ainuttakaan reikää hampaissa. (Toinen 26, toinen18). Huomautampa vielä että poika pussas mua suulle vielä vuosi takaperin ihan kavereittensa aikana (lähtö pusu). Itse olisin kyllä lopettanut pussaamisen kun lapset oli pieniä mutta annoin jatkaa tasan siihen asti kun se heistä oli ok...eli ei mitään väkisin pussaamista. Toi on nykyään ihan normaalia (monessa maassa ollut jo kauan tapana). Suutelu on ihan eri juttu!!! Asiat on likaisia kun niistä sellaisia tekee...joillain näköjään vaan on niin sairas mielikuvitus. [/quote] Ehkä ei ole tullut mutta bakteeri siellä on jos sinullakin! Idiootti. Luitko noita linkkejä. Vanha juttu joten ihmettelen ettei äidit ym tätä vieläkään tiedä. Niin paljon kuin tätä on jauhettu neuvoloissa jo 15v sitten!
[/quote] Eiköhän nuo liene tuohon ikäänmennessä ole pussailleet jo muitakin. Minulta vain "kuivia kevyitä pusuja" mutta tuskin poika/ tyttökavereiltaa. Eli 26 ja 18v ikäiset lienee saaneet "tartuntoja" jo useampaankin kertaan. Vai oisko pitänyt vaatia kaikilta heidän kavereilta hammaslääkärin todistus siitä ettei ole mitään bakteereja???
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:37"]Siis millasia räkähuulia joillain on jos ne kerran pystyy levittämään karieksen huulillaan? Mulla on ainakin aina ihan kuivat huulet, ei niissä ole mitään limaa/ räkää. Mulle muuten hammaslääkäri sanoi että MONILLE TULEE VANHEMMITEN KARIESTA KUN SYLJEN RAKENNE MUUTTUU. Eli vaikka nuorempana sitä ei olisi ollut niin 50v ja sen jälkeen voi silti alkaa tulla. Meinaatteko nyt että lääkäri olikin väärässä?
[/quote]
Se on se pöpö siellä suussa ollut... Ei ole vain puhjennut/aktuvoitunut. Vasta sitten myöhemmin... Luuletko et se lääkäri sulle on sitä pidemmälle selittänyt...
Vähän sama kuin suurin osa ihmisestä kantaa herpesvirusta elimistössään (äidiltä jo äidin maidosta saatuna) mutta kaikilla se huuliherpes ei puhkea!
Eli hammasmätä on ollut suussa ja vasta myöhemmin aktivoitunut syljen muuttuessa. Ilman pöpöä mätä/karies ei olisi voinut aktivoitua vaikka sylki olisi muuttunut miten 50v!
Olet sä aika hölmö :D
[/quote]
Juu ja se pöpö on saatu esim. äidiltä pusuista. Ja se on aktuvoitunut 50v!
Ymmärretty?