Äiti suutelee lasta suulle?
Tuli tässä jostain mieleen tuollainen näky. Olin kerran joulukirkossa ja edessäni istui nainen varmaankin noin 1-vuotiaan lapsen kanssa. Tämä nainen suuteli lastaan suulle jatkuvasti, melkein kuin olisi jonkun miehen kanssa suudellut. Minusta se oli outoa ja kuvottavaa. Oliko reaktioni vain median asennekasvatuksen syytä? Ehkä tuollainen lasten suuteleminen on homo sapiensille tyypillistä käytöstä, onko ketään tutkijoita paikalla?
Kommentit (71)
Ekana tuli mieleen näin hammashoitajana että kiva nyt on sitten lapsella äidin suun bakteerit ja hampaat ovat vaarassa reikiintyä helpommin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:13"]No itse olen pussannut suulle ja kummallakaan lapsella ei ole ainuttakaan reikää hampaissa. (Toinen 26, toinen18). Huomautampa vielä että poika pussas mua suulle vielä vuosi takaperin ihan kavereittensa aikana (lähtö pusu). Itse olisin kyllä lopettanut pussaamisen kun lapset oli pieniä mutta annoin jatkaa tasan siihen asti kun se heistä oli ok...eli ei mitään väkisin pussaamista. Toi on nykyään ihan normaalia (monessa maassa ollut jo kauan tapana). Suutelu on ihan eri juttu!!! Asiat on likaisia kun niistä sellaisia tekee...joillain näköjään vaan on niin sairas mielikuvitus. [/quote] Ehkä ei ole tullut mutta bakteeri siellä on jos sinullakin! Idiootti. Luitko noita linkkejä. Vanha juttu joten ihmettelen ettei äidit ym tätä vieläkään tiedä. Niin paljon kuin tätä on jauhettu neuvoloissa jo 15v sitten!
[/quote] Eiköhän nuo liene tuohon ikäänmennessä ole pussailleet jo muitakin. Minulta vain "kuivia kevyitä pusuja" mutta tuskin poika/ tyttökavereiltaa. Eli 26 ja 18v ikäiset lienee saaneet "tartuntoja" jo useampaankin kertaan. Vai oisko pitänyt vaatia kaikilta heidän kavereilta hammaslääkärin todistus siitä ettei ole mitään bakteereja???
[/quote]
Kevyitä. Toi joo...
Siis pusettelemattomuutta tms riittää tuonne lapsen ollessa 2-3 vuotias. Eli todella helppo välttää bakteeri. Pussaa poskelle, käytä omaa lusikkaa, pese tutti kaavan alla (älä "pese" suussasi jos tippunut lattialle) jne jne jne.
Pyhä yksinkertaisuus
Kyllä pussaan 2-vuotiasta suulle, samoin isänsäkin, ei ole mitään ihmeellistä siinä. Lapsi pusuttettelee omasta aloitteestaankin. Jotkut näkevät huulipusut pelkästään romanttisessa mielessä ja siksi oudoksuvat, mutta pusuttelu on pelkkä hellyydenosoitus. Jotkut pussaavat lemmikkejäänkin. Eikä tuollaisessa alle puolen sekunnin pikaisessa kuivin huulin pusussa sylki vaihdu suuntaan eikä toiseen, aika hysteeristä alkaa kokonaan välttelemään pöpöjen pelossa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:27"]Ekana tuli mieleen näin hammashoitajana että kiva nyt on sitten lapsella äidin suun bakteerit ja hampaat ovat vaarassa reikiintyä helpommin.
[/quote]
Niinpä. Hölmöjä äitejä!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:28"]Kyllä pussaan 2-vuotiasta suulle, samoin isänsäkin, ei ole mitään ihmeellistä siinä. Lapsi pusuttettelee omasta aloitteestaankin. Jotkut näkevät huulipusut pelkästään romanttisessa mielessä ja siksi oudoksuvat, mutta pusuttelu on pelkkä hellyydenosoitus. Jotkut pussaavat lemmikkejäänkin. Eikä tuollaisessa alle puolen sekunnin pikaisessa kuivin huulin pusussa sylki vaihdu suuntaan eikä toiseen, aika hysteeristä alkaa kokonaan välttelemään pöpöjen pelossa.
[/quote]
Niin, mutta mites typerys kuule se mädän siirtäminen lapseen omasta suustasi. Anna mä arvaan, ettet tiedä mitään!
(Ps. lue edellä olevat linkit)
(Ps. ja mätä=karies)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:03"]
En pitäisi mitenkään seksuaalisesti arveluttavana pusutella, MUTTA pidän vastuuttomana, että vanhemmat tuolla tavoin levittävät hammaspöpönsä lapseen. HYI.
Itse en taatusti pusuttelisi suulle tai käyttäisi lapsen kanssa yhteisiä ruokailuvälineitä.
[/quote]
Oletko koskaan suudellut puolisoasi tai ottanut hänen tarjoamastaan haarukasta ruokamaistiaisen tai vaikkapa hörpännyt hänen pullostaan siemaisun? Oletko miettinyt, kuinka paljon bakteereita lapsesi sai sinusta tunkeutuessaan hotterostasi ulos?
[/quote]
Ei saatana. Ei kai tämä aikuisia koske. Ja synnytyksessä tukevat bakteerit suojaa eivätkä tuhoa niin kuin hammaskaries eli mätä!
Onko näin tyhmiä ihmisiä tosiaan olemassa?? :-o
Siis millasia räkähuulia joillain on jos ne kerran pystyy levittämään karieksen huulillaan? Mulla on ainakin aina ihan kuivat huulet, ei niissä ole mitään limaa/ räkää. Mulle muuten hammaslääkäri sanoi että MONILLE TULEE VANHEMMITEN KARIESTA KUN SYLJEN RAKENNE MUUTTUU. Eli vaikka nuorempana sitä ei olisi ollut niin 50v ja sen jälkeen voi silti alkaa tulla. Meinaatteko nyt että lääkäri olikin väärässä?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:28"]Kyllä pussaan 2-vuotiasta suulle, samoin isänsäkin, ei ole mitään ihmeellistä siinä. Lapsi pusuttettelee omasta aloitteestaankin. Jotkut näkevät huulipusut pelkästään romanttisessa mielessä ja siksi oudoksuvat, mutta pusuttelu on pelkkä hellyydenosoitus. Jotkut pussaavat lemmikkejäänkin. Eikä tuollaisessa alle puolen sekunnin pikaisessa kuivin huulin pusussa sylki vaihdu suuntaan eikä toiseen, aika hysteeristä alkaa kokonaan välttelemään pöpöjen pelossa. [/quote] Niin, mutta mites typerys kuule se mädän siirtäminen lapseen omasta suustasi. Anna mä arvaan, ettet tiedä mitään! (Ps. lue edellä olevat linkit) (Ps. ja mätä=karies)
[/quote]
Mitä pitäisi tietää? Kuten sanottua, ei siinä pusussa kyllä syljet vaihdu mitenkään ja tuskin se karies kuivissa huulissa elää. Eikä meillä samoista lusikoista syödä, se nyt on itsestäänselvää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:43"]
Siis onko sinulla mitään hajua, mitä seksuaalinen hyväksikäyttö on? Saunassa käynti on varmaan sitten törkeä muoto?
[/quote]
No, sehän on.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:37"]Siis millasia räkähuulia joillain on jos ne kerran pystyy levittämään karieksen huulillaan? Mulla on ainakin aina ihan kuivat huulet, ei niissä ole mitään limaa/ räkää. Mulle muuten hammaslääkäri sanoi että MONILLE TULEE VANHEMMITEN KARIESTA KUN SYLJEN RAKENNE MUUTTUU. Eli vaikka nuorempana sitä ei olisi ollut niin 50v ja sen jälkeen voi silti alkaa tulla. Meinaatteko nyt että lääkäri olikin väärässä?
[/quote]
Niin se on se bakteeri siinä syljessä, joka tarttuu ilman varsinaista räkähuuliakin. Vai meinaatko tosiaan, että pöpöt aina siirtyvät näkyvästä "tavarasta"?!
Nyt meet vaan sitten "kuivilla pusuhuulillasi" varmistamaan lapsellesi MÄDÄN tulevaisuutta varten ja pussailet suulle oikeen kovasti. Jooko.
Mä meen syömään ja tenttaamaan 5-luokkalaista kokeeseen, tietäen hänen säästyneet hammasmädältä ja aina elämänsä loppuun asti rei'iltä.
--äiti, joka on pusutellut kyllästymiseen asti (lapsen mielestä) POSKILLE, PÄÄHÄN... ja pitänyt hurjasti sylissä--
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:43"]Pusut ei mitään sylkeä eritä!
[/quote]
Ammattilaiset kuitenkin kertoo toista. Jos yhtään noita linkkejä vilkaisisit
Häh!? Voiko täällä oikeasti olla noin moni sitä mieltä että lapsen suulle pusuttelu on ok? Todella kipeetä! PUSUT/PUSSAILU kuuluvat parisuhteeseen! Lapsia halaillaan ja pussaillaan POSKILLE! Ihme wt meininki....
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:43"]Pusut ei mitään sylkeä eritä!
[/quote]
Juu. Tavallinen tappio. Ei ne sylkeä eritä mutta siirtävät sitä mätäpöpöä!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:37"]Siis millasia räkähuulia joillain on jos ne kerran pystyy levittämään karieksen huulillaan? Mulla on ainakin aina ihan kuivat huulet, ei niissä ole mitään limaa/ räkää. Mulle muuten hammaslääkäri sanoi että MONILLE TULEE VANHEMMITEN KARIESTA KUN SYLJEN RAKENNE MUUTTUU. Eli vaikka nuorempana sitä ei olisi ollut niin 50v ja sen jälkeen voi silti alkaa tulla. Meinaatteko nyt että lääkäri olikin väärässä? [/quote] Niin se on se bakteeri siinä syljessä, joka tarttuu ilman varsinaista räkähuuliakin. Vai meinaatko tosiaan, että pöpöt aina siirtyvät näkyvästä "tavarasta"?! Nyt meet vaan sitten "kuivilla pusuhuulillasi" varmistamaan lapsellesi MÄDÄN tulevaisuutta varten ja pussailet suulle oikeen kovasti. Jooko. Mä meen syömään ja tenttaamaan 5-luokkalaista kokeeseen, tietäen hänen säästyneet hammasmädältä ja aina elämänsä loppuun asti rei'iltä. --äiti, joka on pusutellut kyllästymiseen asti (lapsen mielestä) POSKILLE, PÄÄHÄN... ja pitänyt hurjasti sylissä--
[/quote] Kyllä se sun lapsi voi sen karieksen myöhemmin saada vaikket sinä syyllinen olisikaan. Sehän riippuu paljon siitä millainen on syljen eritys jne. Niin ja jos se karies kerran tarttuu mistä vaan johon sitä on osunut niin sittenhän se helposti tarttuu esi käsistä, lapsen leluista jne jne eli jos vaikka aivastat tai kosket käsillä juuri kun oot "pyyhkäissyt" ajatuksissasi huuliasi tms. Eli ei nyt ihan mee läpi noi sun jutut, sorry!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:37"]Siis millasia räkähuulia joillain on jos ne kerran pystyy levittämään karieksen huulillaan? Mulla on ainakin aina ihan kuivat huulet, ei niissä ole mitään limaa/ räkää. Mulle muuten hammaslääkäri sanoi että MONILLE TULEE VANHEMMITEN KARIESTA KUN SYLJEN RAKENNE MUUTTUU. Eli vaikka nuorempana sitä ei olisi ollut niin 50v ja sen jälkeen voi silti alkaa tulla. Meinaatteko nyt että lääkäri olikin väärässä?
[/quote]
Se on se pöpö siellä suussa ollut... Ei ole vain puhjennut/aktuvoitunut. Vasta sitten myöhemmin... Luuletko et se lääkäri sulle on sitä pidemmälle selittänyt...
Vähän sama kuin suurin osa ihmisestä kantaa herpesvirusta elimistössään (äidiltä jo äidin maidosta saatuna) mutta kaikilla se huuliherpes ei puhkea!
Eli hammasmätä on ollut suussa ja vasta myöhemmin aktivoitunut syljen muuttuessa. Ilman pöpöä mätä/karies ei olisi voinut aktivoitua vaikka sylki olisi muuttunut miten 50v!
Olet sä aika hölmö :D
Pussailen molempia lapsiani huulille, iät 3 ja 7. Pussailen, en suutele. Olin teininä vaihto-oppilaana latinalaisessa Amerikassa. Siellä kaikki lapset pussailivat vanhempiaan huulille, vielä teini-ikäisinäkin. Ei olisi kenellekään tullut mieleen pitää sitä jotenkin outona. :D Sieltä se tapa varmaan itsellenkin tarttui.
Pöpökammoisille tiedoksi: minulla ei 33v ikään mennessä ole ollut ainoatakaan reikää hampaissa. En tiedä onko minulla kariesbakteeria, mutta pidän sitä epätodennäköisenä koska reikiä ei tosiaan ole ikinä ollut. Vaikea sitä on lapsilleen tartuttaa bakteeria, jota todennäköisesti ei kanna. Sensijaan olen kyllä lukenut tutkimuksista, joiden mukaan syljen saaminen vanhemmilta saattaa parantaa lapsen vastustuskykyä, sillä äidiltä lapselle siirtyy tällöin myös vastustuskykyä kehittäviä bakteereita ja muita hyödyllisiä bakteereita.
Tietysti jos nyt hampaat suuhun mätänee karieksen johdosta, niin en ehkä pussailisi...
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:37"]Siis millasia räkähuulia joillain on jos ne kerran pystyy levittämään karieksen huulillaan? Mulla on ainakin aina ihan kuivat huulet, ei niissä ole mitään limaa/ räkää. Mulle muuten hammaslääkäri sanoi että MONILLE TULEE VANHEMMITEN KARIESTA KUN SYLJEN RAKENNE MUUTTUU. Eli vaikka nuorempana sitä ei olisi ollut niin 50v ja sen jälkeen voi silti alkaa tulla. Meinaatteko nyt että lääkäri olikin väärässä? [/quote] Niin se on se bakteeri siinä syljessä, joka tarttuu ilman varsinaista räkähuuliakin. Vai meinaatko tosiaan, että pöpöt aina siirtyvät näkyvästä "tavarasta"?! Nyt meet vaan sitten "kuivilla pusuhuulillasi" varmistamaan lapsellesi MÄDÄN tulevaisuutta varten ja pussailet suulle oikeen kovasti. Jooko. Mä meen syömään ja tenttaamaan 5-luokkalaista kokeeseen, tietäen hänen säästyneet hammasmädältä ja aina elämänsä loppuun asti rei'iltä. --äiti, joka on pusutellut kyllästymiseen asti (lapsen mielestä) POSKILLE, PÄÄHÄN... ja pitänyt hurjasti sylissä--
[/quote] Kyllä se sun lapsi voi sen karieksen myöhemmin saada vaikket sinä syyllinen olisikaan. Sehän riippuu paljon siitä millainen on syljen eritys jne. Niin ja jos se karies kerran tarttuu mistä vaan johon sitä on osunut niin sittenhän se helposti tarttuu esi käsistä, lapsen leluista jne jne eli jos vaikka aivastat tai kosket käsillä juuri kun oot "pyyhkäissyt" ajatuksissasi huuliasi tms. Eli ei nyt ihan mee läpi noi sun jutut, sorry!
[/quote]
NO EI SE VOI SITÄ SAADA MYÖHEMMIN JOS SE EI OLE TARTUNTAA SAANUT. KOSKA OMA PAKTEERIKANTA ON JO MUODISTUNUT 3V:lle, joka estää myöhemmin karieksen tarttumisen.
Lukekaa ja selvittäkään hyvät ihmiset!!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:41"]
Siis en kyllä trollaa yhtään. Tuossa vaikkapa esimerkkikuvia: http://goo.gl/2ElujB Eikö tuo mene melkein seksuaalisen hyväksikäytön puolelle?
T: ap
[/quote]
Mustakin tuo on kyllä outoa ja ehkä etenkin Suomessa näyttää todella häiritsevältä. Itse kuitenkin ajattelen, että kunhan ei tunkeudu lapsen ruumiinaukkoihin (ellei ole joku hätätilanne. Kielellä ei koskaan), se kai menee. Kuivassa pusussa huulille ei kai ole mitään pahaa.
[/quote]
Meillä taapero on se kuka kyllä syö koko naamani, jos pussaan sitä. Jos taaperoni kieli löytyy suustani, en pidä sitä millään tavalla se on ällöttävää. Monesti taaperon pusut vain ovat vähän limaisen puoleisia.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:32"]
Tuli tässä jostain mieleen tuollainen näky. Olin kerran joulukirkossa ja edessäni istui nainen varmaankin noin 1-vuotiaan lapsen kanssa. Tämä nainen suuteli lastaan suulle jatkuvasti, melkein kuin olisi jonkun miehen kanssa suudellut. Minusta se oli outoa ja kuvottavaa. Oliko reaktioni vain median asennekasvatuksen syytä? Ehkä tuollainen lasten suuteleminen on homo sapiensille tyypillistä käytöstä, onko ketään tutkijoita paikalla?
[/quote]
Mitä tämä tarkoittaa:"Tämä nainen suuteli lastaan suulle jatkuvasti, melkein kuin olisi jonkun miehen kanssa suudellut." ? Jos suukotti huulia,niin ihan OK,voi olla jollain tapana,vaikka ei yleistä olekaan.Tuo miehen kanssa suuteluun vertaaminen kuulostaa joltain kielisuudelmilta,se olisi pervoa.