Kuulin eilen totuuden päiväkotiruoasta. Hyi.
Kamalaa mitä moskaa lapsille syötetään. Makkara esim pelkkää teurasjätettä. Oma lapsi koulussa ja aion todellakin ottaa selvää mitä se ruoka sisältää ihan oikeesti. Rupes puistattaa se mitä kuulin eilen.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 08:01"]
Entisaikaan kotiteurastuksissa ruhon kaikki osat otettiin tarkasti talteen ja käytettiin. Nykyään puhutaan "teurasjätteistä".
[/quote]
Tai "einespaskasta".
Ja sitten ostetaan mukamas luomuna kaikkein parasta ruhonosaa ja ollaan polleata että käytetään kestokauppakassia ja ollaan mukamas niin ekoa, niin ekoa.
Itse opiskelijana olen enemmän kuin mielissäni ilmaisesta kouluateriasta ja arvostukseni keittiöhenkilökuntaa kohtaan vain nousee, kun miettii summia millä pitää loihtia sadoille ihmisille ruokaa.
Kun tyttäreni aloittaa päiväkodin, en aio sanallakaan nurista ruuista vaan olen iloinen, että ruokaa on tarjolla. Epäterveellisyyden tai vastaavan voin tasapainottaa kotona tarjoamalla erilaista ruokaa.
"]Huvittavinta tässä on se että kyseisestä pk:ssa vanhemmat kieltäneet pullat ja kiisselit koska niissä on sokeria. Pullaa tarjottu max kerran per kuusi viikkoa. Kiisseliä samoin. Nyt ne on kielletty kokonaan, mutta teurasjätteitä saa kyllä syöttää lapsille. Samoin lähiruokana on Kanadasta tuotuja raaka-aineita. [/quote] Tämä siis ap. Itse en voi kutsua tätä laadukkaaksi ruoaksi. Ap"
Ihan samanlaista makkaraa siellä päiväkodissa ja kouluissakin syödään, kuin kotona. Sillä vain harvat perheet valmistavat itse makkaransa, jolloin tietää mistä raaka-aineista se on tehty. Ja ihan sitä samaa makkaraa tarjotaan ravintolassa, työmaaruokailoissa, sairaaloissa jne. Vai kuvitteletko tehtaan tekevän ihan tilaustyönä päiväkodin makkarat. Ei, sillä niiden kustannukset nousivat pilviin, eikä siihen olisi varaa.
Ja mitä ihmeen teurasjätteitä? Sillä eläin on lähes kokonaan syötäväksi kelpaavaa. On ruuan haaskaamista on sisäelimiä ei käytettäisi, koska lihan kasvattaminen saastutttaa ilmakehää ja ympäristö ja ruuan tarkka hyödyntäminen on välttämätöntä, jotta lapsesi nauttia puhtaasta luonnosta ja ilmastosta, kun hän on aikuinen. Sinuna olisin ympäristöstä ja sen saastumisesta enemmän huolissani, kuin tehdäänkö makkaraa täyslihasta, joka on täyttä utopiaa, jo kustannus syistä.
Ainahan sille omalle kullannupulle voi pakata mukaan lähiluomuvegaanisapuskat niin ei tartte kitistä siitä mitä on tarjolla.
Onko sulle joku uutinen, että makkarassa käytetään halvempia lihanosia? Teurasjätettä se ei ole, vaan ihan perinteistä makkara-ainesta! Taidat olla aika tynnyrissä kasvanut.
Samaa ruokaa syö päiväkotilapset, koululaiset, vanhukset ja sairaalanpotilaat (ja henkilökunta). Samasta keittiöstä tulee ruuat.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:01"]
Ainahan sille omalle kullannupulle voi pakata mukaan lähiluomuvegaanisapuskat niin ei tartte kitistä siitä mitä on tarjolla.
[/quote]
Niin, eikös tämäkin ongelma muuten ratkeaisi sillä, että lapsi alkaisi kasvissyöjäksi? 8)
No niin. Tuskin kukaan voi väittää, että makkarat, nugetit, kalapuikot ja tassut olisivat terveysruoan huippuja, eikä päiväkodeilla ja kouluilla huimia summia ole valmistaakaan mitään gurmeeta. Ja... no, niin. Lihasta nyt vain hyödynnetään kaikki, mitä hyödynnettävissä on, ja se on hyvä juttu. Kai muuten tiesit, että se kaikki liha ympätään suoleen makkaranvalmistuksessa? Ja oletko tarkastanut koskaan, mistä liivate tulee? Tosiaan, tieto lisää tuskaa, ja liha ei vain ilmesty pakastealtaaseen taikaiskusta.
Tosin olen kyllä itsekin sitä mieltä, että kiisselien kieltäminen kokonaan on aika raivopäistä, saati sitten, että vanhempien pitäisi saada tuoda lapsilleen omat voirasiat kouluun. Laatua saa ja pitää vaatia, mutta pitää myös huomioida resurssit ja se pienen pieni raja, missä mennään jo terveyshysterian puolelle. Lapsi ei liho muodottomaksi palloksi tai saa ADHD-diagnoosia siitä, että hän saa päiväkodissa harvakseltaan jonkin jälkkärin. Se on jo toinen juttu, mitä hän saa kaiken tämän lisäksi sitten kotona.
[/quote]
Voi pakata, mutta eipä se ipana saa niitä syödä päiväkodissa tai koulussakaan... Eli haaskuuseen menee sun idea.
Köksät sanoo ettei ne anna omat penskat syödä koulussa
Että oikein totuuden kuulit. Just.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:21"]
[/quote]
Voi pakata, mutta eipä se ipana saa niitä syödä päiväkodissa tai koulussakaan... Eli haaskuuseen menee sun idea.
[/quote]
Tuokin on varmaan vähän paikkakunnasta tai päiväkodista kiinni. Mun lasten päiväkodin vanhempainillassa joku äiti valitti siitä että aina on vaan aamupalalla puuroa tarjolla, miksei joskus sämpylöitä ja leikkeleitä. Päiväkodin johtaja totesi että ikävä kyllä budjetti/ lapsi on tämä ja me panostetaan mieluummin siihen lounaaseen mutta jos lapsella on ongelmia puuron kanssa kannattaa syöttää se kotona tai pakata sämpylät mukaan. Tosin tämä lapsi söi aina puuronsa hyvällä ruokahalulla muiden kanssa eli siinäkin tapauksessa ongelma oli äidillä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:23"]
[/quote]
On muuten ihan tosi juttu. Myöskään päivähoitajien omat lapset eivät syö hoidon ruokaa eivätkä hoitajat itse. En yhtään ihmettele, kun olen nähnyt tarjolla olevan ruuan laadun (liikaa suolaa, liikaa huonoa rasvaa, mekein kaikki einestä, salaatit olemattomia, käytetty pelkkää valkoista viljaa..). Tuokin kun joku sanoi että pullaa/kiisseliä olisi vain harvoin, on täyttä puppua. Joka ikinen päivä on ainakin täällä suunnalla lettuja sokerilla, sokerimuroja sokerilla, sokerijugurttia, jäätelöä, ällömakeaa marjapiirakkaa jne.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:21"]
[/quote]
[/quote]
Tuokin on varmaan vähän paikkakunnasta tai päiväkodista kiinni. Mun lasten päiväkodin vanhempainillassa joku äiti valitti siitä että aina on vaan aamupalalla puuroa tarjolla, miksei joskus sämpylöitä ja leikkeleitä. Päiväkodin johtaja totesi että ikävä kyllä budjetti/ lapsi on tämä ja me panostetaan mieluummin siihen lounaaseen mutta jos lapsella on ongelmia puuron kanssa kannattaa syöttää se kotona tai pakata sämpylät mukaan. Tosin tämä lapsi söi aina puuronsa hyvällä ruokahalulla muiden kanssa eli siinäkin tapauksessa ongelma oli äidillä.
[/quote]
Puuro onkin ihan hyvää. Puuroa kannattaiskin ainoastaan tarjota, jäis pois kaikki paskaa ja myrkky.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:23"]
[/quote]
Mitä, ne keittäjät jotka menevät amiksen keittiöpuolelle siksi etteivät muualle pääse? Ihan tasan tarkkaan vetävät halvinta lauantaimakkaraa ja einesnuggetteja kotona.
Siis mistä sä kuulit tämän "totuuden", ap? Joltain kaltaiseltasi vähän liian innokkaalta mammalta vai? Ja nyt olet sitten muka kovinkin valaistunut. Muista nyt hyvänen aika jonkinlainen lähdekritiikki.
Luulitko tosiaan, että päiväkotien ja koulujen kastikkeissa ja keitoissa käytetään jotain kokolihamakkaroita? :D Ei kai tuo nyt oikeasti voinut tulla yllätyksenä, että määrärahat on niin pienet, että kyllä sillä halvimmalla vaihtoehdolla mennään. Sama juttu se on kaikissa muissakin laitosruoissa. Ei ole varaa luomuun, lähiruokaan, Reilun kaupan tuotteisiin, sisäfileeseen.
"Köksät sanoo ettei ne anna omat penskat syödä koulussa
[/quote]
On muuten ihan tosi juttu. Myöskään päivähoitajien omat lapset eivät syö hoidon ruokaa eivätkä hoitajat itse. En yhtään ihmettele, kun olen nähnyt tarjolla olevan ruuan laadun (liikaa suolaa, liikaa huonoa rasvaa, mekein kaikki einestä, salaatit olemattomia, käytetty pelkkää valkoista viljaa..). Tuokin kun joku sanoi että pullaa/kiisseliä olisi vain harvoin, on täyttä puppua. Joka ikinen päivä on ainakin täällä suunnalla lettuja sokerilla, sokerimuroja sokerilla, sokerijugurttia, jäätelöä, ällömakeaa marjapiirakkaa jne."
Tuo ei pidä paikkaansa, jos ruoka olisi noin ala-arvoista, miksi opettajat, hoitohenk.kunta jne. haluaisivat ostaa kotiinsa kaiken ylimäärän ruuan ja ovat siitä valmiit maksamaan vielä koht.hinnan. Nykyään ylimääräruuat, eivät suinkaan mene jätteisiin, vaan ne myydään, jos jonakin päivänä niitä jää yli. Ja kokemuksesta tiedät, ruuat olevan hyvin haluttuja. Ja monet kertovat vielä syövänsä niitä päivällisenä tai viikonloppuna.
Tutkimusten mukaan päiväkodeissa lapset saavat keskimäärin parempilaatuista ja terveellisempää ruokaa kuin kotona. Toki monissa kodeissa ruoka on laitosruokaa laadukkaampaa, monissa samantasoista, mutta suurimmassa osassa huonompaa.
Päiväkotiruoan puutteita tutkimusten mukaan ovat: liika suuri osuus hiilihydraatteja ja sokeria, proteiineja liian vähän. Muita tutkimustuloksia en muistakaan, nuo taisivat olla ne tärkeimmät.
Päiväkodissa jossa olen töissä, lähes kaikki työntekijät syövät Amican tekemää ruokaa. Ne jotka eivät, usein siksi, että ruoka-annos on hinnoiteltu lähes viiden euron arvoiseksi, joten säästää, kun tuo omat eväät.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:01"]
"Köksät sanoo ettei ne anna omat penskat syödä koulussa
[/quote]
On muuten ihan tosi juttu. Myöskään päivähoitajien omat lapset eivät syö hoidon ruokaa eivätkä hoitajat itse. En yhtään ihmettele, kun olen nähnyt tarjolla olevan ruuan laadun (liikaa suolaa, liikaa huonoa rasvaa, mekein kaikki einestä, salaatit olemattomia, käytetty pelkkää valkoista viljaa..). Tuokin kun joku sanoi että pullaa/kiisseliä olisi vain harvoin, on täyttä puppua. Joka ikinen päivä on ainakin täällä suunnalla lettuja sokerilla, sokerimuroja sokerilla, sokerijugurttia, jäätelöä, ällömakeaa marjapiirakkaa jne."
Tuo ei pidä paikkaansa, jos ruoka olisi noin ala-arvoista, miksi opettajat, hoitohenk.kunta jne. haluaisivat ostaa kotiinsa kaiken ylimäärän ruuan ja ovat siitä valmiit maksamaan vielä koht.hinnan. Nykyään ylimääräruuat, eivät suinkaan mene jätteisiin, vaan ne myydään, jos jonakin päivänä niitä jää yli. Ja kokemuksesta tiedät, ruuat olevan hyvin haluttuja. Ja monet kertovat vielä syövänsä niitä päivällisenä tai viikonloppuna.
[/quote]
Täällä päin ruoka on todellakin huonoa. Tässä on varmaan paikkakuntakohtaisia eroja, ei ole sivistys vielä ehtinyt tänne saakka...
Eipä siinä pullassa tai kiisselissä ihan hirveesti sitä sokeria oo per nenä!! Jos ajattelet että pk:saa keitetään kiisseliä kerralla esim. 30 litraa niin sokeria siihen tulee max. 2 litraa (riipuen tekijästä/kiisselin marjoista/hedelmästä) kun jaat sen sen desin kuppeihin niin ei se sokerimäärä niin hurja ole!! Jos ei laiteta ollenkaan sokeria niin se jää kyllä lapselta syömättä ja sillon valitat kun ei se taas syöny välipalaa ja oli kiukunen nälän takia. Relaa vähän