45 min.terapiaa 80 euroa
Huh huh. Ja mitä tuossa ajassa ehtii?
Jos alan purkamaan omia juttujani, en ehdi mitään.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:30"]Kunpa vaan lukemalla paranisi kaikesta kidutuksien aiheuttamista kivuista ja ahdistuksista!
[/quote]
Halaaminen ja turvallisen ihmisen syliin nukahtaminen auttaa fyysisten kipumuistojen lievittämisessä. Pahat muistot pitää korvata hyvillä uusilla muistoilla.[/quote]
Ei mulla ole ketään jota halata tai muuta vastaavaa.
[/quote]
Sitten kannattaa aloittaa sosiaalisten taitojen kehittämisestä. Se on suht yksinkertaista ja tuloksena onnistut saamaan ystäviä ja ehkä jonkun halittavankin. Usein jo se, että edistyy jollakin elämänalueella, tukee kehitystä muillakin sektoreilla.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:30"]Kunpa vaan lukemalla paranisi kaikesta kidutuksien aiheuttamista kivuista ja ahdistuksista!
[/quote]
Halaaminen ja turvallisen ihmisen syliin nukahtaminen auttaa fyysisten kipumuistojen lievittämisessä. Pahat muistot pitää korvata hyvillä uusilla muistoilla.[/quote]
[/quote]
Sitten kannattaa aloittaa sosiaalisten taitojen kehittämisestä. Se on suht yksinkertaista ja tuloksena onnistut saamaan ystäviä ja ehkä jonkun halittavankin. Usein jo se, että edistyy jollakin elämänalueella, tukee kehitystä muillakin sektoreilla.[/quote]
On mulla niitä taitoja mutta oon jääny ns. " sivuraiteelle" toistaiseksi ja silloin sosiaalinen elämä on köyhempää.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:49"]
Kukin noista on oma ongelmansa. Turha on lähteä alkuun sillä mielellä, että kaikki ongelmat ratkeaisivat saman tien. Sulla on todennäköisesti vaikean lapsuuden takia minäkuvan vääristymiä, jotka pitäisi saada ensin haltuun. Kuvittelet olevasi jotenkin huono tai ansaitsevasi kurjia asioita, vaikka todellisuudessa sinussa ei ole mitään vikaa, ainoastaan niissä asioissa, joita olet joutunut kokemaan. Sinä olet hyvä, olosuhteet huonot. Todennäköisesti tämän väärän minäkuvan takia olet ajautunut aikuisena ihmissuhteeseen, jossa sinua ei myöskään kunnioitettu. Et ole oppinut kunnioittamaan itseäsi (lapsuuden takia), joten mieheltäsikään et tätä vaatinut. Se, että sinua petettiin, on ikävä asia, mutta sitä tapahtuu ihmisille jatkuvasti, paljon useammin kuin lapsuudessa tapahtuu raiskauksia. Samoin pikavipit ovat vain oire yleisestä arvottomuuden tai toivottomuuden tunteestasi. Varmasti tiedät, että niitä ei kannattaisi ottaa, mutta et anna itsellesi tarpeeksi arvoa välttääksesi haitallisen valinnan. Ehkä myös se pettävä mies oli sinulle helppo valinta, etkä pysähtynyt miettimään sitä, että helpolta vaikuttava valinta voi osoittautua pitkällä aikavälillä todella vaikeaksi. Nämä sinun ongelmasi ovat omia ongelmiasi, joita terapeutti ei voi ratkaista. Ainoastaan sinä voit. Ja ainoastaan sinä pystyt. Sinun kannattaisi nyt todellakin tuntea syvää myötätuntoa itseäsi kohtaan: on täysin ymmärrettävää, että sinulla on ollut paha olla, olet ottanut itsekkään miehen, olet tehnyt typerästi velkaa. Olisit voinut omalla taustallasi tehdä paljon suurempiakin virheitä! Nyt juuri ei mene hyvin, mutta nuo ongelmat ovat kuitenkin aika vähäisiä. Olet vasta 24-vuotias! Ehdit hyvin opiskella ammatin ennen 30-vuotispäiviäsi. Jos todistuksesi on niin huono ettei sillä pääse edes lukioon, käy kymppiluokka ja nosta arvosanat kohtuulliselle tasolle. Et ole menetetty tapaus missään tapauksessa! [/quote]
Vähän liikaakin toitotetaan individualismia ja itse-selviämistä tässä ketjussa, vaikka tietyssä mielessä siinä on totuuden siemen. 79:n suurin ongelma tällä hetkellä on velka. Ihminen pystyy yleensä kohtaamaan menneet traumansa kun elämäntilanne on tasainen ja turvallinen - eli sellainen, mitä se ei ole ollut lapsuudessa. Tuo velka häiritsee pahasti tätä prosessia, koska se takerruttaa menneisyyden nykyhetkeen eikä tarjoa tarpeeksi etäisyyttä, jotta asioita voisi käsitellä. En myöskään vahvista "typerästi velkaa" osiota. Rehellisesti sanottuna mikään, mitä hänelle on tapahtunut, ei ole hänen vikansa. Se on niiden aikuisten vika, joiden olisi pitänyt olla lapsena hänen tykönsä. Ja siihen kannattaa kiinnittää paljon huomiota. Ymmärtää että ympärillä olevilla ihmisillä on oikeasti ollut vastuu, jota he eivät ole ottaneet, vaikka olisi pitänyt. Normaalissa perheessä kasvaneet eivät ehkä tiedäkään miten suuri työ on ensin prosessoida omat traumat ja sen jälkeen kasvattaa itse itsensä aikuiseksi, kun muiden ei tarvitse itse tehdä kumpaakaan. Siinä on sitten helppo syytellä velkoihin joutumisesta tai yleisestä "ongelmaisuudesta".
"Se, että sinua petettiin, on ikävä asia, mutta sitä tapahtuu ihmisille jatkuvasti, paljon useammin kuin lapsuudessa tapahtuu raiskauksia." - nyt jotain rajaa tai minusta tuntuu että tämä "neuvojakin" on päästään vialla. Pettäminen ei ole mikään normaali asia, eikä sitä voi selitellä "sitä tapahtuu jatkuvasti". Ihmisiä jää autonkin alle "jatkuvasti", mutta ei sen vähättely muuta sitä jotenkin arkiseksi tapahtumaksi. Hän todennäköisesti päätyi väärään seuraan, koska kaikki muutkin ihmiset hänen elämässään olivat sellaisia.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:34"]
[/quote]
[/quote]
Sitten kannattaa aloittaa sosiaalisten taitojen kehittämisestä. Se on suht yksinkertaista ja tuloksena onnistut saamaan ystäviä ja ehkä jonkun halittavankin. Usein jo se, että edistyy jollakin elämänalueella, tukee kehitystä muillakin sektoreilla.[/quote]
On mulla niitä taitoja mutta oon jääny ns. " sivuraiteelle" toistaiseksi ja silloin sosiaalinen elämä on köyhempää.
[/quote]
Hakeudu takaisin pääraiteelle :) Kyllä se kannattaa, älä jää syrjään omasta elämästäsi.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hakeudu takaisin pääraiteelle :) Kyllä se kannattaa, älä jää syrjään omasta elämästäsi.[/quote]
Kiitos. Hienosti sanottu.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:58"]Menkää ryhmäterapiaan, halvempaa.
[/quote]
Ja on kyllä sitten aivan toisenlaista kuin yksilöterapia. Minua on auttanut nimenomaan yksilöterapia.