Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vai ei Suomessa ole töitä

Vierailija
10.02.2015 |

Meidän nuori valmistuu keväällä amiksesta kokiksi. On ollut viime keväästä asti töissä koulun ohessa niin paljon kuin on halunnut ja nyt häntä on kysytty jo kolmeen paikkaan valmistumisen jälkeen töihin. Tosin mitään pitkäaikasta vakituista työtä tietenkään ole tarjottu, mutta onhan tuo aika hyvin opiskelijalle.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:18"]sori nyt vaan töihin lähtisin mielelläni vaikka tältä istumalta jos tarjottaisiin, mutta kuten ylempänä kirjoitin niin kaikilla aloilla se ei ole niin helppoa, ICT hommat on sähköalaa, eli yllätys yllätys ajattelin kyllä työllistyväni mutta todellisuus ei vastannut sitä mitä kuulin alaa valitessani/opiskellessani, voi kun ois ollu mamma joka ois kustantanu kortin ku tuli 18v täyteen, tosin kaikki nyt ei synnykkää asiat naaman eteen tarjoiltuna...   ps; mistä päättelit että en halua tehdä töitä? sanoinki näin aiemmassa viestissäni.. [/quote] Rupea ajamaan taksia tai mene jolleki varastolle lemppariksi. Kyllä niitä töitä on ku vaan haluaa tehä. Itse olen tehny juuri noita hommia kohta 10vuotta, koulutukselta di. En ole vaan vielä löytäny kiinnostavaa oman alan hommaa. [/quote] Varstolle olen muuten hakenut iltatöihin Soitin, että onko jotain avustavaa ja pientä ja kysyttiin, että onko alan ammatitutkintoa. Sanoin että ei, olen teoreettisen fysiikan ylioppilas. Ei herunut. Sama kun hain lähikauppaan vaikka jo hakemuksessa luki että tulisi olla merkonomi tai vähintään viiden vuoden kokemus alalta. Ei irronut paikkaa eikä edes vastattu. Että joo.. 18

[/quote]

Hä, pitääkö varastollekkin olla ammattitutkinto?
[/quote] Joo, ainakin näin minulle, saattoi olla joku rekrytointikieltokin. Samoin oli tarjoilijaksi semi-räkälään ei riittänyt hygieniapassi vaan piti olla ammattitutkinto.
18&20

Vierailija
42/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:18"]sori nyt vaan töihin lähtisin mielelläni vaikka tältä istumalta jos tarjottaisiin, mutta kuten ylempänä kirjoitin niin kaikilla aloilla se ei ole niin helppoa, ICT hommat on sähköalaa, eli yllätys yllätys ajattelin kyllä työllistyväni mutta todellisuus ei vastannut sitä mitä kuulin alaa valitessani/opiskellessani, voi kun ois ollu mamma joka ois kustantanu kortin ku tuli 18v täyteen, tosin kaikki nyt ei synnykkää asiat naaman eteen tarjoiltuna...   ps; mistä päättelit että en halua tehdä töitä? sanoinki näin aiemmassa viestissäni.. [/quote] Rupea ajamaan taksia tai mene jolleki varastolle lemppariksi. Kyllä niitä töitä on ku vaan haluaa tehä. Itse olen tehny juuri noita hommia kohta 10vuotta, koulutukselta di. En ole vaan vielä löytäny kiinnostavaa oman alan hommaa. [/quote] Varstolle olen muuten hakenut iltatöihin Soitin, että onko jotain avustavaa ja pientä ja kysyttiin, että onko alan ammatitutkintoa. Sanoin että ei, olen teoreettisen fysiikan ylioppilas. Ei herunut. Sama kun hain lähikauppaan vaikka jo hakemuksessa luki että tulisi olla merkonomi tai vähintään viiden vuoden kokemus alalta. Ei irronut paikkaa eikä edes vastattu. Että joo.. 18

[/quote]

Hä, pitääkö varastollekkin olla ammattitutkinto?

[/quote]

Totta kai! Logistiikan alan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokithan eivät edes aina saa opiskeluaikana palkkaa, mikä kertoo minun mielestäni siitä, että ei nyt niin kovin suuri pula ole...

Vierailija
44/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:30"]

vau.. kokki.. mahtaa olla fiksu tapaus.. ja että vielä amiksesta.. kyllä nyt kelpaa leveillä kun saa sen 1800 bruttona kouraan :D

[/quote]

Mikä vika on kokissa? Hieno taito osata tehdä ruokaa. Aliarvostatko myös siivoojaa, myyjää, lähäriä? Pitäisikö kaikkien olla jotain dippainssejä ja makoilla työttömänä kotona kun mikään homma ei ole tarpeeksi laadukasta? 

[/quote]

Arvostus tulee palkan myötä. Kokki ei 1800 euron palkalla pysty elättämään itteään saatikka lapsia ja kuka nainen haluaa lapsilleen huonon alun? Harrastuksena kokkaaminen on huippujuttu. Mutta palkka hirvittää. Jo opintolainojen takia joutuu pahaan pulaan. Miksi siis kouluttautua ammattiin jos tiedossa on huono elämä, nälkää ja kurjuuttaa. Miks ei tähtää korkeammalle?

Vierailija
45/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä siinä on nii vaikeeta. Ite jotain viis kertaa tarvinnu töitä hakea ja jokaisella kerralla tärpänny ekalla työhaastattelulla. Oma valinta jos kouluttautuu semmoselle alalle missä ei oo töitä ja varmasti sen on tienny aloittaessa opiskelut. Oman alan töitä hakiessa voi tehdä töitä mitä on tarjolla siihen asti että tärppää. Kyllä suomessa töitä tekevälle riittää.

Vierailija
46/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:18"]sori nyt vaan töihin lähtisin mielelläni vaikka tältä istumalta jos tarjottaisiin, mutta kuten ylempänä kirjoitin niin kaikilla aloilla se ei ole niin helppoa, ICT hommat on sähköalaa, eli yllätys yllätys ajattelin kyllä työllistyväni mutta todellisuus ei vastannut sitä mitä kuulin alaa valitessani/opiskellessani, voi kun ois ollu mamma joka ois kustantanu kortin ku tuli 18v täyteen, tosin kaikki nyt ei synnykkää asiat naaman eteen tarjoiltuna...   ps; mistä päättelit että en halua tehdä töitä? sanoinki näin aiemmassa viestissäni.. [/quote] Rupea ajamaan taksia tai mene jolleki varastolle lemppariksi. Kyllä niitä töitä on ku vaan haluaa tehä. Itse olen tehny juuri noita hommia kohta 10vuotta, koulutukselta di. En ole vaan vielä löytäny kiinnostavaa oman alan hommaa.

[/quote]

Taksikuskien ajot ovat vähentyneet laman myötä niin paljon, että vakinaiset eivät saa kasaan palkaansa, vaikka ajavat 12 h/vrk.

Varastot on pitkälle automatisoitu roboteilla, joten sielläkin on ollut irtisanomisia. Kapan alalla menee heikosti, joten varsinkin sen alan varastoissa ei ole töitä.

Ei näissä asioissa tarvitse kuin lukea uutisia ja laskea 1+1=2.

Missä ihmeen utopiassa te elätte?

Vierailija
47/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:06"]

vau.. kokki.. mahtaa olla fiksu tapaus.. ja että vielä amiksesta.. kyllä nyt kelpaa leveillä kun saa sen 1800 bruttona kouraan :D

[/quote]

Mikä vika on kokissa? Hieno taito osata tehdä ruokaa. Aliarvostatko myös siivoojaa, myyjää, lähäriä? Pitäisikö kaikkien olla jotain dippainssejä ja makoilla työttömänä kotona kun mikään homma ei ole tarpeeksi laadukasta? 

[/quote]

Arvostus tulee palkan myötä. Kokki ei 1800 euron palkalla pysty elättämään itteään saatikka lapsia ja kuka nainen haluaa lapsilleen huonon alun? Harrastuksena kokkaaminen on huippujuttu. Mutta palkka hirvittää. Jo opintolainojen takia joutuu pahaan pulaan. Miksi siis kouluttautua ammattiin jos tiedossa on huono elämä, nälkää ja kurjuuttaa. Miks ei tähtää korkeammalle?

[/quote]

Sori, mutta tyhmyytesi naurattaa.

Vierailija
48/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna keskikuukausiansioni olivat noin 2350 euroa. Olen osa-aikainen kokki ketjuravintolassa.

Vierailija
49/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:08"]En ymmärrä mikä siinä on nii vaikeeta. Ite jotain viis kertaa tarvinnu töitä hakea ja jokaisella kerralla tärpänny ekalla työhaastattelulla. Oma valinta jos kouluttautuu semmoselle alalle missä ei oo töitä ja varmasti sen on tienny aloittaessa opiskelut. Oman alan töitä hakiessa voi tehdä töitä mitä on tarjolla siihen asti että tärppää. Kyllä suomessa töitä tekevälle riittää.
[/quote]

Niin, koska työllisyystilanne alalla kuin alalla pysyy ja on aina pysynyt muuttumattomana. Vaikka kaikki suomen työttömät haluaisivat tehdä niitä töitä, paikkoja ei ole tarpeeksi. Edes hanttihommia ei riitä kaikille. Millähän alalla mahdat itse olla kun laskutaitosi ei riitä näin helppoon laskutoimitukseen?

Vierailija
50/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sori, mutta tyhmyytesi naurattaa.

[/quote]

Tyhmyyteni suorastaan vituttaa ja eteenkin kokkeja. Eivät taida itsekään ymmärtää palkkapäivänä mikä meni vikaan.  Olis ehkä kannattanut kouluttautua ammattiin missä olis tienannut tuplasti enempi.

Vierailija
51/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:28"]Meneppä sivulle mol.fi ja katso montako työpaikkaa on avoinna suomessa ? No niitä on reilu 13 000 tuhatta ja työttömiä on 300 000 tuhatta, joista on tuki/koulutus ja muissa piiloissa 200 000 tuhatta. [/quote] Juu mutta todellisia työttömiä joille kelpaa mikä vain työ ei nähtävästi ole edes 12000

[/quote]

Veikkauksesi on väärä. Työttömistä 75 % haluaa töihin. Loppuihin jää jäljelle ne, jotka odottavat eläkepäätöstä tai ovat muista syistä jäämässä työmarkkinoiden ulkopuolelle, esim. lähdössä opiskelemaan tai jäämässä äitiyslomalle. Tietoisesti tukien varassa eläviä terveitä lienee alle 10 %. Tiedän tällä hetkellä muutaman työttömän. Heidän joukossaan ei ole yhtään sellaista, joka ei halua töihin. Vielä viime vuoden poulella oli yksi, mutta hän sai lopultakin sairaseläkepäätöksen. 

Vierailija
52/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona myöskin itse rueta yrittäjäksi vaikkakin se ei suomessa ihan helppoa ole. Palkihtee kyllä jos homma toimii ja parhaimmillaan saat tarjottua muillekkin työpaikkoja.

Vierailija
53/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 euron palkasta jää käteen 1250. Kuka sillä elää?

Vierailija
54/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että lapsesi tekee jotain työtä, mutta lapsesi oma etu olisi saada puolet enemmän palkkaa! Kokkina ei tule saamaan! Harmi sinänsä, mutta rautaa on taottava silloin kun se on kuumaa, joten olisiko lapsessasi ainesta esim julkkiskokiksi, joka kirjoittaisi kirjankin? Ei muuta kuin toimivia reseptejä ja röyhkeästi tyrkylle! Jos ei, niin uusi ura parin vuoden työkokemuksen jälkeen ihan viimeistään? Opiskelemaan esim ekonomiksi?

Vierailija
55/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:18"]sori nyt vaan töihin lähtisin mielelläni vaikka tältä istumalta jos tarjottaisiin, mutta kuten ylempänä kirjoitin niin kaikilla aloilla se ei ole niin helppoa, ICT hommat on sähköalaa, eli yllätys yllätys ajattelin kyllä työllistyväni mutta todellisuus ei vastannut sitä mitä kuulin alaa valitessani/opiskellessani, voi kun ois ollu mamma joka ois kustantanu kortin ku tuli 18v täyteen, tosin kaikki nyt ei synnykkää asiat naaman eteen tarjoiltuna...

ps; mistä päättelit että en halua tehdä töitä? sanoinki näin aiemmassa viestissäni..
[/quote]
Rupea ajamaan taksia tai mene jolleki varastolle lemppariksi. Kyllä niitä töitä on ku vaan haluaa tehä. Itse olen tehny juuri noita hommia kohta 10vuotta, koulutukselta di. En ole vaan vielä löytäny kiinnostavaa oman alan hommaa.
[/quote]
Oikeasti ajokortittomalle ehdotat taksikuskin hommia?

Vierailija
56/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:51"]

Jäin työttömäksi marraskuussa. Tein hakemuksia jne. kuten pitääkin, mutta työpaikan sain soittamalla työpaikoille suoraa ja kysymällä töitä. Tammikuun alussa aloitin uudessa työssä. Paikka ei ollut auki, koska rekrytointiprosessit on hankalia.

[/quote]

Just näin. Yrityksissä on kyllä työpaikkoja avoimina, mutta ei niistä tällaisena aikana monestakaan syystä huudella. Sanoin tämän saman täällä joskus syksyllä, mutta sain vastaukseksi sata alapeukkua. No, olkaa työttöminä sitten.

Vierailija
57/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:44"]

Mun yks tuttu on puhelinmyyjä ja valehtelematta saa 3000-4000€/kk. Ei mitenkään huono palkka.

Tai no sai, kymmenisen vuotta sitä työtä teki mut hiljattain sai kaikki kenkää sieltä firmasta.

[/quote]

Ei puhelinmyyjä voi tienata noin hyvin muuta kuin valehtelemalla. Puhelinmyynnissä on eniten huijauksia, yrityksille tulee laskuja tuotteista tai palvelusita, joita ei ole tilattu ja sokeille mummoille myydään kotiliettä. Yhteen aikaan yksi yritys yritti huijata kysymällä yhteisteitoja ja sitten numeropalvelusta lasku perään, vaikka mitään ei kerrottu olevan myytävänä. Vielä kun tehtiin reklamaatio, tuli tilauksen peruutuksesta vahvistus, vaikka yhtikäs mitään ei oltu tilattu. Olen täysin varma, että hyvin tienaava puhelinmyyjä on huijaava puhelinmyyjä. Nykyään puhelinmyynnin merkitys on mitätön, sillä netistä saa kaiken halvimmalla, kun ei tartte sitä myyjän palkkaa ja kuluja laittaa kustannuksiin. Yksi mainos netissä tuottaa paljon enemmän kuin tuhat soittoa kuluttajille. 

Vierailija
58/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalous ja koneiden parissa.. Nykyään oma firma. Lähinnä sitä tarkoitinkii että suurin osa on niin nirsoja tai kriteerit liian kovat. Paljo on niitä jotka vaa oottaa onneasa eikä tee asialle mitään.

Vierailija
59/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus siis 32

Vierailija
60/136 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:43"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:18"]sori nyt vaan töihin lähtisin mielelläni vaikka tältä istumalta jos tarjottaisiin, mutta kuten ylempänä kirjoitin niin kaikilla aloilla se ei ole niin helppoa, ICT hommat on sähköalaa, eli yllätys yllätys ajattelin kyllä työllistyväni mutta todellisuus ei vastannut sitä mitä kuulin alaa valitessani/opiskellessani, voi kun ois ollu mamma joka ois kustantanu kortin ku tuli 18v täyteen, tosin kaikki nyt ei synnykkää asiat naaman eteen tarjoiltuna...   ps; mistä päättelit että en halua tehdä töitä? sanoinki näin aiemmassa viestissäni.. [/quote] Rupea ajamaan taksia tai mene jolleki varastolle lemppariksi. Kyllä niitä töitä on ku vaan haluaa tehä. Itse olen tehny juuri noita hommia kohta 10vuotta, koulutukselta di. En ole vaan vielä löytäny kiinnostavaa oman alan hommaa. [/quote] Varstolle olen muuten hakenut iltatöihin Soitin, että onko jotain avustavaa ja pientä ja kysyttiin, että onko alan ammatitutkintoa. Sanoin että ei, olen teoreettisen fysiikan ylioppilas. Ei herunut. Sama kun hain lähikauppaan vaikka jo hakemuksessa luki että tulisi olla merkonomi tai vähintään viiden vuoden kokemus alalta. Ei irronut paikkaa eikä edes vastattu. Että joo.. 18 [/quote] Hä, pitääkö varastollekkin olla ammattitutkinto? [/quote] Joo, ainakin näin minulle, saattoi olla joku rekrytointikieltokin. Samoin oli tarjoilijaksi semi-räkälään ei riittänyt hygieniapassi vaan piti olla ammattitutkinto. 18&20

[/quote]

Pikemminkin keksivät tuollaisen syyn ettei tarvitse sanoa sinulle suoraan, etteivät kaltaistasi luuseria palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan