Vai ei Suomessa ole töitä
Meidän nuori valmistuu keväällä amiksesta kokiksi. On ollut viime keväästä asti töissä koulun ohessa niin paljon kuin on halunnut ja nyt häntä on kysytty jo kolmeen paikkaan valmistumisen jälkeen töihin. Tosin mitään pitkäaikasta vakituista työtä tietenkään ole tarjottu, mutta onhan tuo aika hyvin opiskelijalle.
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:26"]1800 euron palkasta jää käteen 1250. Kuka sillä elää? [/quote] Tienaan tällä hetkellä koulun ohella 1800e, josta jää käteen yli 1500e. Paljon sä maksat oikein veroja?? Ka vuokrani on 780e, joten kyllä elän.
[/quote]
Maksatkohan tarpeeksi veroja?
Elät mutta et lapsia sillä elätä tuolla rahalla
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:26"]1800 euron palkasta jää käteen 1250. Kuka sillä elää? [/quote] Tienaan tällä hetkellä koulun ohella 1800e, josta jää käteen yli 1500e. Paljon sä maksat oikein veroja?? Ka vuokrani on 780e, joten kyllä elän.
[/quote]
Maksatkohan tarpeeksi veroja?
Elät mutta et lapsia sillä elätä tuolla rahalla
[/quote]
Älä jaksa samaa mantraa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:28"]Meneppä sivulle mol.fi ja katso montako työpaikkaa on avoinna suomessa ? No niitä on reilu 13 000 tuhatta ja työttömiä on 300 000 tuhatta, joista on tuki/koulutus ja muissa piiloissa 200 000 tuhatta. [/quote] Juu mutta todellisia työttömiä joille kelpaa mikä vain työ ei nähtävästi ole edes 12000
[/quote]
Mulla on työpaikkavahti mollin ja oikotien sivuilla. Tänäänkin katsoin tulleet ilmoitukset, 90% niistä oli b to b -paikkoja, varainhankintaa (provisiopalkka) ja "ajanvaraajia" eli puhelinmyyntiä sellaisilta aloilta, että mitään palkkaa ei kerry provisioina. Jotain huuhaan myyntiä yrityksille, jotka ei taatusti tässä taloustilanteessa laita varojansa johonkin epämääräisiin juttuihin.
Kunnon työpaikkoja eli palkkaakin maksetaan oli tasan kaksi. Useimpina päivinä ei yleensä kahtakaan.
Ei mulle ole tullut ikinä yhtäkään työtarjousta vaikka olen työttömänä työnhakijana ja ilmoittanut ottavani minkä työn tahansa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 15:29"]Ei mulle ole tullut ikinä yhtäkään työtarjousta vaikka olen työttömänä työnhakijana ja ilmoittanut ottavani minkä työn tahansa.
[/quote]
oon 21v
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:35"]
Juu mutta todellisia työttömiä joille kelpaa mikä vain työ ei nähtävästi ole edes 12000
[/quote]
On meitä. Tarkistin oman alueeni työpaikkoja ja heti ensimmäiseen minulla olisi periaatteessa kelpoisuus: kapunginjohtaja. Rohkenen epäillä, että eivät valitse siihen minua, kun eivät edes haastattele pienempiinkään virkoihin. Sitten on esimerkiksi Supply Chain Manager, johon ehkä pystyisin, mutta en varmaan olisi uskottava hakija, kun en ymmärrän edes tuota tehtävän nimeä. En minä voi hakea sähkösuunnittelijaksi enkä lääkäriksi, en edes kielenopettajaksi, kun ei ole mitään kelpoisuutta, vaikka paikkoja auki onkin.
Kun oikein tarkkaan luen, löydän 500 avoimesta paikasta 4 minulle jokseenkin sopivaa, se kaupunginjohtajan paikka mukaanluettuna. Mutta suuresti epäilen, että niihin on jo valittu joku, ja virka on vain muodon vuoksi auki. Lisäksi muutama muu, joihin voisin hakea epäpätevänä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:42"]
Paljonko saa palkkaa tonnin vai 1800?
[/quote]
http://www.palkkavertailu.com/palkka/kokki
ohoy ohoy, alan vaihtoa näkyvissä jollei seuraava Gordon Ramsay ole.
[/quote]jostain luin että keskimäärin kokeista 25-30% vaihtaa alaa, kun kokin työ on todella rankkaa ja noilla palkoilla ei elä ainakaan pääkaupunkiseudulla... enempi kutsumusammattihan tuo on.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:51"]
Yleensä nuo töiden väheksyjät ovat niitä joilla ei ole töitä.
[/quote]
Pikemminkin omaan napaan tuijottajia, jotka eivät näe suurta kuvaa. Olen itsekin työtön, mutta olen opiskellut rahoitusta ja ymmärrän hieman taloutta. Minun silmissäni yksityisellä sektorilla työskentelevä kokki on arvokkaampi kuin julkisella sektorilla työskentelevä turhantoimittaja, joka saa suurta palkkaa. Kokki tekee tuottavaa työtä ja saa palkkansa yksityiseltä sektorilta, maksaa veroja joilla pyöritetään yhteiskuntaa ja maksetaan niiden turhien tyyppien palkat. Turha tyyppi ei tuota mitään rahanarvoista, mutta saa elantonsa veronmaksajien selkänahasta. Minäkään en työttömänä tuota yhteiskunnalle mitään rahanarvoista, mutta tulen veronmaksajille huomattavasti halvemmaksi kuin tuo byrokraatti :-D Minä saan päälle 800€/kk kun byrokraatin palkka alkaa luultavasti kolmosella.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 15:29"]
Ei mulle ole tullut ikinä yhtäkään työtarjousta vaikka olen työttömänä työnhakijana ja ilmoittanut ottavani minkä työn tahansa.
[/quote]
Ei niitä työtarjouksia tule nykyään kenellekään. Korkeintaan ilmoitus MOL:n sivulla avoimena olevasta paikasta. Saat odottaa tuomiopäivään, jos luulet jonkun tulevan tarjoamaan sinulle töitä.
Näin se yleensä menee, mutta muitakin tapauksia tunnetaan, jopa yhden te-toimiston ilmoittaman harjoittelupaikan kautta työllistyneen tiedän. Lieneekö sattumaa, mutta minunkin lapseni oli eräänä kauniina aamuna saanut kaksi työtarjousta, kokkina tai ainakin keittiötöissä.
Parhaiten työtä saakin sellaisilla aloilla, joilla on pieni palkka, paljon työtä ja siksi paljon yllättäviäkin poissaoloja, ja jotka on pakko tehdä. Silloin joku joutuu hankkimaan sijaisin alle tunnin varoitusajalla.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:26"]1800 euron palkasta jää käteen 1250. Kuka sillä elää? [/quote] Jos ei asu pk-seudulla, pärjää oikein mainiosti.
[/quote]
Ei lapsia elätä tuolla palkalla. Eivät voi harrastaa mitään, eivät saa uusia vaatteita, eivät pääse ulkomaan matkoille kuten luokkakaverit. Köyhä lapsuus voi olla rankkaa. Siihen voi joutua mutta siihen ei pidä pyrkiä.
[/quote]puhut asiaa! korjaan yhden jutun, köyhä lapsuus ON rankkaa! "voi olla" xD
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:26"]1800 euron palkasta jää käteen 1250. Kuka sillä elää? [/quote] Jos ei asu pk-seudulla, pärjää oikein mainiosti.
[/quote]
Ei lapsia elätä tuolla palkalla. Eivät voi harrastaa mitään, eivät saa uusia vaatteita, eivät pääse ulkomaan matkoille kuten luokkakaverit. Köyhä lapsuus voi olla rankkaa. Siihen voi joutua mutta siihen ei pidä pyrkiä.
[/quote]puhut asiaa! korjaan yhden jutun, köyhä lapsuus ON rankkaa! "voi olla" xD
[/quote]
Materialisteille ehkä. :) Jos on rahaa harrastuksiin, ruokaan, hygieniaan ja vaatteisiin niin on varmaan onnetonta kun ei saa sitä guccia.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:04"]
Vai kuinka moni teistä haluaa minimipalkalla työhön, jota olette tehneet 10 vuotta sitten?
[/quote]
Tuokin voi olla pienempi paha kuin kotona työmarkkinatuella jumittaminen.
Minä olin ennen vuosituhannen vaihdetta kouluttamattomana, suorittavassa työssä elektroniikkateollisuudessa ja ansaitsin nykyrahassa 2200€/kk. Nyt olen suorittanut AMK-tutkinnon ja olisin iloinen, jos pääsisin tuolla palkalla tekemään mitä tahansa koulutustani vähänkään liippaavaa työtä.
Mutta joo, ymmärrän että jos olisin valmistunut AMK-opinnoista jo 10 vuotta sitten ja edennyt urallani asiantuntijatehtävissä ja saanut 5000€/kk ennen työttömäksi jäämistä, niin silloin nuo uran alkupään tehtävät parilla tonnilla eivät ehkä ihan heti houkuttelisi. Mutta olen huomannut ainakin omalla kohdallani, että työttömyyden edetessä houkuttelevien työtehtävien valikoima laajenee ajan funktiona.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:30"]
Ja kestää opinnot sen saman 3 vuotta kun muillakin. En ihan ymmärrä miten tuolta alalta saa opintoja aikaiseksi kolmeksi vuodeksi. Vai onko siitä 2 vuotta puhdasta työharjoittelua?
[/quote]
Suurin osa ammattikoluopinnoista voitaisiin opetuksen kärsimättä palauttaa kaksivuotisiksi.
[/quote]
Ammattikouluissa säästetään niin tuskallisesti, että ei siellä enää ole 40 tunnin opintoviikkoja niin kuin silloin, kun koulut olivat 2-vuotisia. Nuorten säilytyspaikkoja ne ovat, ja opiskelija itsekin jo kyllästyy siihen, että pitää oleskella koulupaikkakunnalla, vaikka opetusta on jokseenkin satunnaisesti 3 päivänä viikossa. Työssä oppivat sen minkä oppivat. Ylioppilaspohjaiset linjat muuten ovatkin 2-vuotisia.
Meilläkin on nähty päiviä, että kaikki ammattikoulun käyneet ( 4 kpl, joista yksi kokki ja 3 asentajaa) lähti töihin, ja maisteri jäi työttömänä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 15:57"]
Ei niitä työtarjouksia tule nykyään kenellekään. Korkeintaan ilmoitus MOL:n sivulla avoimena olevasta paikasta. Saat odottaa tuomiopäivään, jos luulet jonkun tulevan tarjoamaan sinulle töitä.
[/quote]
Minä olin työkkärissä työhaastattelussa. Hakivat palveluneuvojaa johonkin tiimiin, jossa oli 9 jäsentä. Tällä tiimillä oli 8000 asiakasta. Siis 9 työntekijää, jotka yrittävät auttaa 8000 työtöntä löytämään töitä. En saanut työtä, mutta haastattelua seuraavalla viikolla sain sentään työtarjouksen :-) Ja siitä pari viikkoa eteenpäin minulle tuli joku massasähköposti jossa todettiin työttömyyteni jatkuvan jo pitkään ja jos en etsi enää työtä, kannattaisi ilmoittaa työttömyyden päättyneen :-)
Olen vähän sitä mieltä, että nykyisen työttömyyden vallitessa TE-toimistot tarvitsisivat vähän järeämmät CRM-järjestelmät.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:17"]Tyhmyyteni suorastaan vituttaa ja eteenkin kokkeja. Eivät taida itsekään ymmärtää palkkapäivänä mikä meni vikaan. Olis ehkä kannattanut kouluttautua ammattiin missä olis tienannut tuplasti enempi.
[/quote]
Moni kokki ymmärtää oikein hyvin, ja tekee mieluummin työtä pienemmällä palkalla kuin kouluttautuu parempipalkkaiseen ammattiin ja jääkin työttömäksi.
Eli kaikki puolimiljoonaa työtöntä pätkätöihin kokiksi? Eiku...
Nuorena kannattaisi rikastua työllä! Ei kannata siis jäädä kokin pienelle palkalle. Työnantajat vain käyttävät hyväkseen nuoren voimat ja innon ja lemppaa pihalle kun on + 40 v! Nuorille tuplapalkka!!!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:44"]Mun yks tuttu on puhelinmyyjä ja valehtelematta saa 3000-4000€/kk. Ei mitenkään huono palkka. Tai no sai, kymmenisen vuotta sitä työtä teki mut hiljattain sai kaikki kenkää sieltä firmasta. [/quote] Tosi hyvin! Jotkut vaan sopivat tuohon hommaan! Itse sain 200e/kk kun siellä olin ja ihan täyttä päivää tein..
[/quote]
Nykyajan puhelinmyynti poltta ihmisen kun ihmisen loppuun kuudessa kuukaudessa. Sen kaikki myös tietävät