Vai ei Suomessa ole töitä
Meidän nuori valmistuu keväällä amiksesta kokiksi. On ollut viime keväästä asti töissä koulun ohessa niin paljon kuin on halunnut ja nyt häntä on kysytty jo kolmeen paikkaan valmistumisen jälkeen töihin. Tosin mitään pitkäaikasta vakituista työtä tietenkään ole tarjottu, mutta onhan tuo aika hyvin opiskelijalle.
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:17"]Tyhmyyteni suorastaan vituttaa ja eteenkin kokkeja. Eivät taida itsekään ymmärtää palkkapäivänä mikä meni vikaan. Olis ehkä kannattanut kouluttautua ammattiin missä olis tienannut tuplasti enempi.
[/quote]
Moni kokki ymmärtää oikein hyvin, ja tekee mieluummin työtä pienemmällä palkalla kuin kouluttautuu parempipalkkaiseen ammattiin ja jääkin työttömäksi.
[/quote] Voi kouluttautua vaikkapa putkiasentajaksi mielummin. 2 vuotta opiskelua. Kokkeja on eurooppa täynnä, ravintola-ala ei vedä missään mutta vanhoja taloja on eurooppa pullollaan ja asukkaat on niissä ne maksajat. Yrittäjänäkin aivan toinen mahdollisuus menestyä kun ravintola-alalla. Muistaa vaan lahjoa isännöitsijät ja talomiehet hyvin niin keikkoja riittää. Taloyhtiö on hyvä maksaja.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:21"]Meidän nuori valmistuu keväällä amiksesta kokiksi. On ollut viime keväästä asti töissä koulun ohessa niin paljon kuin on halunnut ja nyt häntä on kysytty jo kolmeen paikkaan valmistumisen jälkeen töihin. Tosin mitään pitkäaikasta vakituista työtä tietenkään ole tarjottu, mutta onhan tuo aika hyvin opiskelijalle.
[/quote]
Paikkakunta vaikuttaa.. Misyäs tämä nuoresi saanut töitä? Varmaan pk-seutu?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:25"]Miten teistä 1800 e on huono palkka? Mun ystävä meni töihin talouhallinnon firmaan, on liiketalouden tradenomi ja saa palkkaa 1700 e.
[/quote]
Vetottomana vai verojen jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 06:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:25"]Miten teistä 1800 e on huono palkka? Mun ystävä meni töihin talouhallinnon firmaan, on liiketalouden tradenomi ja saa palkkaa 1700 e. [/quote] Vetottomana vai verojen jälkeen?
[/quote] Brutosta puhutaan ainoastaan
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:18"]sori nyt vaan töihin lähtisin mielelläni vaikka tältä istumalta jos tarjottaisiin, mutta kuten ylempänä kirjoitin niin kaikilla aloilla se ei ole niin helppoa, ICT hommat on sähköalaa, eli yllätys yllätys ajattelin kyllä työllistyväni mutta todellisuus ei vastannut sitä mitä kuulin alaa valitessani/opiskellessani, voi kun ois ollu mamma joka ois kustantanu kortin ku tuli 18v täyteen, tosin kaikki nyt ei synnykkää asiat naaman eteen tarjoiltuna... ps; mistä päättelit että en halua tehdä töitä? sanoinki näin aiemmassa viestissäni.. [/quote] Rupea ajamaan taksia tai mene jolleki varastolle lemppariksi. Kyllä niitä töitä on ku vaan haluaa tehä. Itse olen tehny juuri noita hommia kohta 10vuotta, koulutukselta di. En ole vaan vielä löytäny kiinnostavaa oman alan hommaa. [/quote] Varstolle olen muuten hakenut iltatöihin Soitin, että onko jotain avustavaa ja pientä ja kysyttiin, että onko alan ammatitutkintoa. Sanoin että ei, olen teoreettisen fysiikan ylioppilas. Ei herunut. Sama kun hain lähikauppaan vaikka jo hakemuksessa luki että tulisi olla merkonomi tai vähintään viiden vuoden kokemus alalta. Ei irronut paikkaa eikä edes vastattu. Että joo.. 18
[/quote]
Hä, pitääkö varastollekkin olla ammattitutkinto?
[/quote]
Kyllä näin on. Frendi just amikses varastopuolel. en muita mikä sen tutkinnon hienompi nimi oli mut kuitenkin..
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:51"]
Jäin työttömäksi marraskuussa. Tein hakemuksia jne. kuten pitääkin, mutta työpaikan sain soittamalla työpaikoille suoraa ja kysymällä töitä. Tammikuun alussa aloitin uudessa työssä. Paikka ei ollut auki, koska rekrytointiprosessit on hankalia.
[/quote]
Noin minäkin olen saanut töitä. Soittanut suoraan ja tehnyt tarvittaessa aluksi ihan minipalkallakin. Saanut jalan oven väliin ja kun olen osoittautunut yritykselle tarpeelliseksi, olen saanut vakipaikan hyvällä palkalla. Sinnikkäästi nöyränä kun yrittää, niin aika varmasti jotain löytää. Monessa yrityksessä olisi tarvetta osa-aikaiselle tekijälle, mutta ei täyspäiväiselle. Siksi eivät hae työntekijää, kun sen muutaman tunnin tekijän hakeminen on työlästä. Mutta työnä se on ihan ok itse tekijälle. niitäkin hommia kun ottaa muutaman, niin pärjää.
Ja mikä tärkeintä; keräät kokemusta ja opit asioita. Kotona et opi mitään. Vaikka palkka olisi pieni, niin kokemuksen myötä saatua hiljaista tietoa ei voi edes rahassa mitata.
[/quote]
Vuonna -80, -90? Kokeilepa samaa nyt! Vähän eri speksit nuorena kuin perheellisenä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:51"] Jäin työttömäksi marraskuussa. Tein hakemuksia jne. kuten pitääkin, mutta työpaikan sain soittamalla työpaikoille suoraa ja kysymällä töitä. Tammikuun alussa aloitin uudessa työssä. Paikka ei ollut auki, koska rekrytointiprosessit on hankalia. [/quote] Noin minäkin olen saanut töitä. Soittanut suoraan ja tehnyt tarvittaessa aluksi ihan minipalkallakin. Saanut jalan oven väliin ja kun olen osoittautunut yritykselle tarpeelliseksi, olen saanut vakipaikan hyvällä palkalla. Sinnikkäästi nöyränä kun yrittää, niin aika varmasti jotain löytää. Monessa yrityksessä olisi tarvetta osa-aikaiselle tekijälle, mutta ei täyspäiväiselle. Siksi eivät hae työntekijää, kun sen muutaman tunnin tekijän hakeminen on työlästä. Mutta työnä se on ihan ok itse tekijälle. niitäkin hommia kun ottaa muutaman, niin pärjää. Ja mikä tärkeintä; keräät kokemusta ja opit asioita. Kotona et opi mitään. Vaikka palkka olisi pieni, niin kokemuksen myötä saatua hiljaista tietoa ei voi edes rahassa mitata. [/quote] Vuonna -80, -90? Kokeilepa samaa nyt! Vähän eri speksit nuorena kuin perheellisenä.
[/quote]
Harva tietää asian oikean puolen. Ei edes Evan työryhmä.
Kyllähän Suomessa töitä on. Mutta palkallista työtä ei vain riitä kaikille. Eikä avoin työpaikka tarkoita työpaikkapulaa. Normaaleihin paikkoihin on aina paljon hakijoita ja ne täyttyvät aikanaan. Joku sen paikan saa. Vastavalmistunut on aina paremmassa asemassa kuin työtön. Jos tuota kokin paikkaa olin hakemassa sata ihmistä, niin ovatko ne loput ilman jääneet 99 työhaluttomia?
Munkin eka palkka valmistumisen jälkeen oli 1800. Alan suositusalkupalkka silloin oli nykyinen palkkani, 2600. Nyt minun pitäisi taulukon mukaan saada yli 3000. Mutta en saanut tuota paikkaa siksi, että olisi ollut hakijoista pulaa. Mulla vaan sattui tuuria ja oli sopiva osaaminen hommaan. Hakijoita oli paljon. Enkä ollut edes alkuperäinen valittu, vaan se, joka valittiin, oli päässyt takaisin paikkaan, josta oli lomautettuna. Tuuria siinä siis oli.
Nykyiseen paikkaan oli myös jättituuri, kun määräaikainen työ loppui juuri, kun tähän tarvittiin tekijä. Tähänkin vaaditaan erikoisosaamista, joka mulla sattui olemaan, kiitos tuon ensimmäisen työpaikan ja koulussa sattumalta oikein valittujen kurssien. Tähän ei ollut hakijoita, vaan minut on bongattu oman nettiCV:n kautta. Ehdolla on ollut muitakin, mutta lopulta olin ainoa, joka haastateltiin.
Työtä saa jos on sopivasti tuuria tai suhteita. Kun on molempia, pärjää parhaiten. Joka viikkohan joku saa töitä, mutta yhtä työtä saanutta kohti on kymmeniä pettyneitä joka viikko. En tiedä joka viikko, mutta joka kuukausi ainakin joku saa lähteä. Eikä se ole aina osaamisesta kiinni. Miehen työpaikalla saivat lähteä kaikki tietylle firmalle vuosia tehneet, kun tämä lopetti alihankinnan. Heille ei siis ollut tarjota korvaavia töitä muista projekteista. Joissakin firmoissa päätetään ulkoistaa tietyt hommat, riippumatta siitä, millainen tekijä on ollut. Harjoittelupaikastakin työn saaminen on tuurista kiinni. Ei ketään palkata harjoittelun jälkeen, jos tekijälle ei ole tarvetta, vaikka olisi kuinka hyvä. Eräällä entisen elämäni työpaikalla tietyt hommat oli jopa korvamerkitty oppilaitosten harjoittelijoille. Aina oli ollut harjoittelijoita tulossa, mutta sitten sattuikin, ettei kukaan sinne hakenut, koska niin moni sai palkallisen paikan. Siinä sitten oltiin sormi suussa ja yritettiin työkkärin kautta saada tekijä. Ei saaneet, joten hommat delegoitiin vihaisille vakinaisille.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:59"]
njoo jos kerran niin helppoa on niin kaivappas mulle muutamat paikat 'ICT-asentaja', ei ole autoa (koska ei töitä ja sosku rahoilla paljoa autokouluja yms maksella) eli työn pitää olla vantaalla, kokemusta ei ole! sillä juurikin valmistunut!.. katoppa huvin vuoksi paljon niitä löytyy
eli ICTasentaja - ei omaa ajoneuvoa - vantaa alue - juurikin valmistunut - ei kokemusta alan töistä (muuten kuin mitä harjoittelu jaksoilla oli)
[/quote]
Itsellänikin on työttömyyttä takana. Laboranttina aloitin, työt meni. Hain uutta työtä KAIKILTA aloilta, en laboratoriosta. Päädyin hyllyttäjäksi, mutta sain ruokaa pöytään. Nyt taas laboratoriossa, mutta sen takia piti vaihtaa asuinlääniä.
Eli:
a) et voi hakea vain oman koulutuksen työtä
b) työn perässä VOI muuttaa
131 lisää väärinkäsityksien varalta, että tuohon paikkaan ei siis saatu työkkäristä tuella tekijää, kun työkkäri ei antanut rahaa siihen. Ihmisiä siihen olisi kyllä ollut saatavissa.
Minä olen muuttanut työn perässä, mutta onhan tämä helvetin raskasta asua satojen kilometrien päässä miehestä ja meillä on kahden sinkun menot sekä opiskelevia lapsia, joita myös pitäisi vähän tukea; toisella on rankka sairaus ja opiskelun ohessa työssä käynti ei onnistu, toinen hakee koko ajan. Ei se verovähennys niin ihmeellinen ole, kuin moni luulee. Moni jaksaa sitä kadehtia, vaikka sen arvo on vain jotain viidesosa kustannuksista. Sen lisäksi kun pitäisi jaksaa vielä toisella paikkakunnalla käydä melko usein, että palvelutalossa viihtymätön isäni saisi olla viikonloppuisin kotona. Yksinään ei voi enää olla. Mulla jää kotimatkojen ja vuokran jälkeen n.tonni, sen jälkeen kun olen laskenut verovähennykset. Voisihan sitä halvemmallakin asua, mutta sen verran tämä reissaaminen väsyttää, että haluan rauhallisen asunnon.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:30"]
vau.. kokki.. mahtaa olla fiksu tapaus.. ja että vielä amiksesta.. kyllä nyt kelpaa leveillä kun saa sen 1800 bruttona kouraan :D
[/quote]
Mikä vika on kokissa? Hieno taito osata tehdä ruokaa. Aliarvostatko myös siivoojaa, myyjää, lähäriä? Pitäisikö kaikkien olla jotain dippainssejä ja makoilla työttömänä kotona kun mikään homma ei ole tarpeeksi laadukasta?
[/quote]
Arvostus tulee palkan myötä. Kokki ei 1800 euron palkalla pysty elättämään itteään saatikka lapsia ja kuka nainen haluaa lapsilleen huonon alun? Harrastuksena kokkaaminen on huippujuttu. Mutta palkka hirvittää. Jo opintolainojen takia joutuu pahaan pulaan. Miksi siis kouluttautua ammattiin jos tiedossa on huono elämä, nälkää ja kurjuuttaa. Miks ei tähtää korkeammalle?
[/quote]
Sori, mutta tyhmyytesi naurattaa.
[/quote]
Tyhmyyteni suorastaan vituttaa ja eteenkin kokkeja. Eivät taida itsekään ymmärtää palkkapäivänä mikä meni vikaan. Olis ehkä kannattanut kouluttautua ammattiin missä olis tienannut tuplasti enempi.
[/quote]
mä olen ainakin iloinen joka ikinen palkkapäivä. Tuli sen verran kauan oltua työttömänä kotona,ennen kuin tajusin mennä työkkärin kautta opiskelemaan ja valmistuin+että sain vakkari työpaikan. nyt kun se reilu 1800 kilahtaa tilille joka kk,niin ei voi olla kuin onnellinen. Enkä tee edes täyttä viikkoa.
Terv kokki.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:06"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:53"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:30"] vau.. kokki.. mahtaa olla fiksu tapaus.. ja että vielä amiksesta.. kyllä nyt kelpaa leveillä kun saa sen 1800 bruttona kouraan :D [/quote] Mikä vika on kokissa? Hieno taito osata tehdä ruokaa. Aliarvostatko myös siivoojaa, myyjää, lähäriä? Pitäisikö kaikkien olla jotain dippainssejä ja makoilla työttömänä kotona kun mikään homma ei ole tarpeeksi laadukasta? [/quote] Arvostus tulee palkan myötä. Kokki ei 1800 euron palkalla pysty elättämään itteään saatikka lapsia ja kuka nainen haluaa lapsilleen huonon alun? Harrastuksena kokkaaminen on huippujuttu. Mutta palkka hirvittää. Jo opintolainojen takia joutuu pahaan pulaan. Miksi siis kouluttautua ammattiin jos tiedossa on huono elämä, nälkää ja kurjuuttaa. Miks ei tähtää korkeammalle? [/quote] Sori, mutta tyhmyytesi naurattaa. [/quote] Tyhmyyteni suorastaan vituttaa ja eteenkin kokkeja. Eivät taida itsekään ymmärtää palkkapäivänä mikä meni vikaan. Olis ehkä kannattanut kouluttautua ammattiin missä olis tienannut tuplasti enempi. [/quote] mä olen ainakin iloinen joka ikinen palkkapäivä. Tuli sen verran kauan oltua työttömänä kotona,ennen kuin tajusin mennä työkkärin kautta opiskelemaan ja valmistuin+että sain vakkari työpaikan. nyt kun se reilu 1800 kilahtaa tilille joka kk,niin ei voi olla kuin onnellinen. Enkä tee edes täyttä viikkoa. Terv kokki.
[/quote]
Tuosta palkasta voikin jo olla iloinen. Tilaston mukaan, kokkien yleinen palkkataso on 1800 brutto, tilille tulee silloin 1250-1350 riippuen veroprosentista
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 06:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:17"]Tyhmyyteni suorastaan vituttaa ja eteenkin kokkeja. Eivät taida itsekään ymmärtää palkkapäivänä mikä meni vikaan. Olis ehkä kannattanut kouluttautua ammattiin missä olis tienannut tuplasti enempi.
[/quote]
Moni kokki ymmärtää oikein hyvin, ja tekee mieluummin työtä pienemmällä palkalla kuin kouluttautuu parempipalkkaiseen ammattiin ja jääkin työttömäksi.
[/quote] Voi kouluttautua vaikkapa putkiasentajaksi mielummin. 2 vuotta opiskelua. Kokkeja on eurooppa täynnä, ravintola-ala ei vedä missään mutta vanhoja taloja on eurooppa pullollaan ja asukkaat on niissä ne maksajat. Yrittäjänäkin aivan toinen mahdollisuus menestyä kun ravintola-alalla. Muistaa vaan lahjoa isännöitsijät ja talomiehet hyvin niin keikkoja riittää. Taloyhtiö on hyvä maksaja.
[/quote]
Jaahas, sinne siis:)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:26"]1800 euron palkasta jää käteen 1250. Kuka sillä elää? [/quote] Jos ei asu pk-seudulla, pärjää oikein mainiosti.
[/quote]
Ei lapsia elätä tuolla palkalla. Eivät voi harrastaa mitään, eivät saa uusia vaatteita, eivät pääse ulkomaan matkoille kuten luokkakaverit. Köyhä lapsuus voi olla rankkaa. Siihen voi joutua mutta siihen ei pidä pyrkiä.
[/quote]puhut asiaa! korjaan yhden jutun, köyhä lapsuus ON rankkaa! "voi olla" xD
[/quote]
Materialisteille ehkä. :) Jos on rahaa harrastuksiin, ruokaan, hygieniaan ja vaatteisiin niin on varmaan onnetonta kun ei saa sitä guccia.
[/quote]
Ei tarvitse guccia. Tarvitaan kuitenkin tasapainosta elämää, eikä sellaista että vanhemmat on aivan masentuneita tai hysteerisia siitä mistä löytää rahat normilaskuihin. Jos rahat riittää juuri ja juuri vuokraan ja erittäin edulliseen ruokavalioon kaikki muut kulut tulevat aina yllätyksenä. Ei kuulosta kovinkaan hauskalta ja sellaiseen ei todellakaan pidä pyrkiä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:44"]Mun yks tuttu on puhelinmyyjä ja valehtelematta saa 3000-4000€/kk. Ei mitenkään huono palkka.
Tai no sai, kymmenisen vuotta sitä työtä teki mut hiljattain sai kaikki kenkää sieltä firmasta.
[/quote]
Tosi hyvin! Jotkut vaan sopivat tuohon hommaan! Itse sain 200e/kk kun siellä olin ja ihan täyttä päivää tein..
[/quote] Joo sama, mitään omaakaan ei kerennyt tekemään, koko päivä meni, hirveetä ilkeilyä ja palkka 300 euroa kuussa.