Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nettopalkka pettymys - tätäkö on työelämä?

Vierailija
10.02.2015 |

Valmistuin muutama kuukausi sitten yliopistosta ja parin kuukauden intensiivisen työnhaun jälkeen löysin oman alan työpaikan helsingistä jonne muutin. Aloitin tammikuussa ja tänään tuli ekan kuukauden palkka, ja vajaan 3 tonnin bruttopalkasta jää käteen nippa nappa yli 2000 euroa, josta vuokraan ja pakollisiin laskuihin menee käytännössä puolet. Ihan järkyttävän vähän jää rahaa käytettäväksi kuukausi palkasta, miten tästä ikinä pystyy säästämään mitään? Nyt teen hikihatussa kuukauden päivät tämän rahan eteen, ja ennen valmistumista tein gradua noin vuoden ajan toimeksiantoja ja apurahaa jäi käteen käytännössä sama 2k, ja se touhu oli ihan hengailua verrattuna näihin töihin. Jotenkin tämä pettymys ja silmien aukeaminen todellisuuteen vei ilon töistä. Tällöistenkö summien eteen täällä raadetaan ja kaikki hyväksyvät sen miten paljosta palkasta joutuu luopumaan? :(

Kommentit (214)

Vierailija
121/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:18"]

Suomessa ei työnteko kannata. Tämä yhteiskunta on rakennettu sossupummeille.

[/quote]

Ja näille, jotka huutaa, että pitää saada lisäsiipi, kun lapsia on 13 ja yhdellä suolistosairaus. Pitääkö mun ihan tosi muka itse ottaa lainaa ja osallistua oman lapsen kuluihin.

Suomen talous ei kestä sitä, että pieni porukka tekee töitä ja maksaa puolet veroja, kun suurin osa odottaa käsi pitkällä avustuksia ja ilmaista rahaa

[/quote]

No mikä sun ratkaisu olisi neropatti? Täällä on yli 320 000 työtöntä ja 32 000 työpaikkaa? Miten ratkaiset yhtälön ja kokoajan tulee lisää työttömiä ja työpaikat vähenee. Oiskohan parempi pistää koko Suomi konkurssiin ja lakkauttaa koko valtio?

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194949528169/artikkeli/tyottomia+yli+320+000+avoimia+tyopaikkoja+32+200.html

http://national.deseretnews.com/article/2814/Robots-will-replace-50-of-todays-occupations-by-2025.html

[/quote]

...avoimia työpaikkoja on kuitenkin koko ajan. Jos päästäisiin tilanteeseen, jossa ei olisi yhtään avointa työpaikkaa, niin ymmärrystä olisi enemmän ilman työtä olevia kohtaan. Nyt tilanne on kuitenkin se, ette esim. osa-aikainen työ kannata eikä pienipalkkainen, kun saman rahan saa tekemättä mitään. Sen vuoksi on vaikea löytää esim. siivoojia. Työnteon kannattavuutta pitäisi lisätä, jolloin työttömän kannattaisi ottaa vastaa käytännössä mikä tahansa työ.

[/quote]

Varmaan sen takia noita työpaikkoja avoinna "noinkin paljon", koska monet hakevat lyhytaikaista tuettua hyväksikäytettävää ilman palkkaa, jos haluisivat oikeasti työntekijän ja maksaisivat normaalia palkkaa, niin taatusti tulisi täytetyksi ihan kaikki paikat.

Vierailija
122/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on kaikki mahdolliset henki- ja sairaskuluvakuutukset koko perheelle jottei tarvitse jonotella arvauskeskuksissa. Maksamme siis turhaan veroja terveydenhuollosta. Ja sitten on tämä käsittämätön YLE-vero - koskaan ei katsota eikä kuunnella mitään YLEn ohjelmia, miksi helkutissa meidän pitää siitäkin maksaa?! Ilmaisesta koulutuksesta maksan mielelläni vaikka olisikin ehkä ihan hyvä jos koulutus olisi maksullista. Kirkosta erottiin aikapäiviä sitten, valtava säästö!"

Ihan vain tiedoksi, Kela (veronmaksajat) maksavat suurimman osan yksityisistä terveydenhoidonpalveluista, samoin yksityinen hammashuolto ja työterveydenhoito. Ja se on lakiin kirjoitettu. Jos yksityishenkilö ei hae korvausta, niin sen hakevat vakuutusyhtiöt ja työnantajat eli todellisuudessa Sinunkin terveydenhoidon maksaa veronmaksajat, vaikka et käyttäisikään julkisia palveluita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE-veron kyllä vois poistaa kokonaan, lisäksi kannattaisi pistää ylimääräisiä työttömiä pienemmälle eläkkeelle kuin mitä työttömyystuki on, pois turhaan tuottamasta jonoa työmarkkinoille, saisi ne niitä töitä ketkä oikeasti haluavatkin.

Vierailija
124/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:35"]

Täh? Siis anteeksi mutta miten niin sulle jää vähän rahaa jos vuokran ja laskujen jälkeen on tonni käyttörahaa?? Itselleni jää n.400 e ja pärjään silläkin erittäin hyvin :D

[/quote]

Mun mielestä tää "erittäin hyvin pärjääminen" on paskapuhetta. Jokaista asiaa joutuu miettimään, kun se 400e jää näppiin. 100e/viikko budjetti on todella pieni. Tonnilla jo jotenkin pärjää ja pystyy edes vähän nauttimaan elämästä, käymään ulkona syömässä, viihteellä, ostamaan vähän parempaa seppälää etc.
[/quote]

No öh. Kyllä 400 eurolla pärjää ihan mukavasti jos sillä tarvii vain yksi ihminen elättää. Ja ap on kuitenkin vastavalmistunut, vois luulla että on muistissa vielä ajan kun rahaa oli "ylimääräistä" 100e/kk?

Vierailija
125/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voisin maksaa iloisemmalla mielellä veroja, jos saisin päättää mitä niillä rahoitetaan, ei niin että ei minulla ole mitään käsitystä tai valtaa mihin rahojani käytetään. (Mm. sellaisiin asioihin, jotka eivät tule koskaan liittymään suoraan minun elämääni.)

[/quote]

No hakeudu poliitikoksi sitten."

Jossittelut veronmaksusta alkavat usein vasta kun henkilö siirtyy veronmaksajaksi ja kun pitäisi ottaa yhteiskunnallista vastuuta.

Sitä ennen on eletty yhteiskunnan piikkii vuosikymmeniä ja unohdetaan esim. koulutus, jonka Suomessa yhteiskunta maksaa esim. insinöörintutkinto maksaa yhteiskunnalle n. 100-200 euroa ja lääkärin ja maisterien tutkinnon ovat vielä kalliimpia ja siihen kun lasketaan peruskoulun ja lukion tutkinnot, niin puoli milliä ei riitä. Sen lisäksi yhteiskunta tukee opiskelijoita opintorahoin, asuntotuotannon ja muut tuet esim. ruokailuun. Mutta nämä kaikki unohtuvat helposti, kun pitäisi kantaa yhteiskunnallinen vastuu.

Vierailija
126/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:57"]Toivottavasti ap ei ole niitä, jotka ovat suureen ääneen toitottaneet, miten työmarkkinatuella elää leveästi ja opiskelijat kituuttavat. Hyvä palkkahan ap:lla on.

Itse opiskelin 80-luvulla. Opintolainaa piti silloinkin ottaa, kesäisin en saanut kuin osa-aikaisia siivoustöitä, joten penniä piti välillä venyttää. Hyvin sitä kuitenkin pärjäsi, kun ei tarvinnut huolehtia kuin itsestä. Jo silloin opiskelukaverini kertoi kaveristaan, joka oli valmistunut ja mennyt töihin. Hän oli kertonut, että opiskellessa rahaa jäi omaan käyttöön enemmän kuin töissä ollessa. Sitä me porukalla ihmeteltiin, mutta niinhän siinä kävi itsellekin. Alkupalkka oli pieni, vuokra-asunto yksityisellä oli kallis verrattuna opiskelijasoluun, töihin piti hankkia siistejä vaatteita, bussimaksut meni täysimääräisinä ja työpaikan ruokalan hintataso oli jotain muuta kuin opiskellessa.

[/quote]

Ja miten tää eroaa tänä päivänä opiskelusta? Osa-aikatyöt, soluasuminen? Ihan samanlaista se on edelleen, sillä erotuksella että työpaikkoja valmistumisen jälkeen on vielä vähemmän tarjolla kuin 80-luvulla.

Vierailija
127/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:07"]

Katselin itse viime kuun palkkanauhaa. Tilinauha 4500e, kaikkien vähennysten jälkeen käteen jäi 2500e. Reilua? Ei mielestäni. Olen kuitenkin tehnyt hirveästi duunia niiden rahojen eteen ja tuosta noin, pari tonnia pois.

[/quote]Toi bruttopalkka ei ole reuilua. Et ole tuon arvoinen, ei kukaan ole

Vierailija
128/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän sulla jää käteen. Itse olen ollut töissä 20 vuotta, eikä palkka ole noussut moniin vuosiin, eikä varmasti nousekaan koskaan.Työ on kiireistä ja usein raskasta. Käteen jää 1800 ja siitä maksan asuntolainan ja muut asumiskulut, niin sitten jää enään n. 800 euroa. Ei sillä paljon juhlita, ruokaan riittää ja pakollisiin vaateostoksiin. Säästöön yritän saada 100 eur/kk, mutta ei aina onnistu. Pelkään kodinkoneiden hajoamisia ym. koska ei ole rahaa ostaa uusia kunnollisia

Vierailija
129/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:53"]

Kiitos 105. Taidanpa minäkin tehdä sen valinnan, että jättäydyn työelämästä ja vuorostani malsatan muilla nämä ilmaiset palvelut.

[/quote]

Siitä vaan, kyllä työttömistä löytyy enemmän kuin paljon innokkaita ihmisiä tekemään sinunkin työsi, jos ei nappaa työnteko niin tervetuloa työttömän osaan, ei se niin herkkua ole täälläkään kuin saatat kuvitella.

[/quote]

No ei näytä löytyvän. Olin leikkauksessa ja 6 viikkoa saikulla ja sijaista sairauslomalleni ei löytynyt mistään, vaikka on suustyöttömyys. Joten se siitä työttömien työhalukkuudesta

Vierailija
130/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista lukea ehdotuksia, mistä voisimme repiä rahaa valtiolle. Itse ehdottaisin ansiosidonnaisen päivärahajakson lyhentämistä 500 arkipäivästä(2 vuotta!!) 250 arkipäivään. Yllätyin itse kun jäin aikanaan työttömäksi ensimmäisestä työpaikastani, kuinka pitkän aikaa olisin saanut nauttia isosta ansiosidonnaisesta päivärahasta. Ei mene oikeustajuuni, että henkilöllä käy ensin hyvä tuuri työpaikan suhteen, ja työsuhteen päätyttyäkin vielä onni potkii kahden vuoden ajan päivärajan ansiosidonnaisen muodossa. Esim. jos tienaa 2500e brutto/kk työssä 10kk ja saa fudut, tulee saamaan työttömänä työnhakijana ansiosidonnaista päivärahaa n. 1840e brutto 2vuotta, joka on sama, kuin monella peruspalkka täydestä työmäärästä!

Vierailija
131/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katselin itse viime kuun palkkanauhaa. Tilinauha 4500e, kaikkien vähennysten jälkeen käteen jäi 2500e. Reilua? Ei mielestäni. Olen kuitenkin tehnyt hirveästi duunia niiden rahojen eteen ja tuosta noin, pari tonnia pois.

Toi bruttopalkka ei ole reuilua. Et ole tuon arvoinen, ei kukaan ole"

Tilinauha ei vielä kerro totuutta, sillä verotus tasataan lopullisessa verotuksen vuoden loputtua eli todellisuudessa, jos olisit tarkistanut/muuttanut verokorttisi/tietosi, sinulle olisi jäänyt enemmän käteen. Nyt verotuksesi on ollut pelkkä ARVIO.

Vierailija
132/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:53"]

Kiitos 105. Taidanpa minäkin tehdä sen valinnan, että jättäydyn työelämästä ja vuorostani malsatan muilla nämä ilmaiset palvelut.

[/quote]

Siitä vaan, kyllä työttömistä löytyy enemmän kuin paljon innokkaita ihmisiä tekemään sinunkin työsi, jos ei nappaa työnteko niin tervetuloa työttömän osaan, ei se niin herkkua ole täälläkään kuin saatat kuvitella.

[/quote]

No ei näytä löytyvän. Olin leikkauksessa ja 6 viikkoa saikulla ja sijaista sairauslomalleni ei löytynyt mistään, vaikka on suustyöttömyys. Joten se siitä työttömien työhalukkuudesta

[/quote]

Niin kun kukaan ei halunnut yhdeksi viikoksi hypätä töihin ja katkaista kaikkia tukia sen takia? Ylläri? Jää kokonaan pois töistä niin äkkiä sinut korvataan.

Vierailija
133/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:05"]

Olisi mielenkiintoista lukea ehdotuksia, mistä voisimme repiä rahaa valtiolle. Itse ehdottaisin ansiosidonnaisen päivärahajakson lyhentämistä 500 arkipäivästä(2 vuotta!!) 250 arkipäivään. Yllätyin itse kun jäin aikanaan työttömäksi ensimmäisestä työpaikastani, kuinka pitkän aikaa olisin saanut nauttia isosta ansiosidonnaisesta päivärahasta. Ei mene oikeustajuuni, että henkilöllä käy ensin hyvä tuuri työpaikan suhteen, ja työsuhteen päätyttyäkin vielä onni potkii kahden vuoden ajan päivärajan ansiosidonnaisen muodossa. Esim. jos tienaa 2500e brutto/kk työssä 10kk ja saa fudut, tulee saamaan työttömänä työnhakijana ansiosidonnaista päivärahaa n. 1840e brutto 2vuotta, joka on sama, kuin monella peruspalkka täydestä työmäärästä!

[/quote]

Itse ehdottaisin että annettais välittömästi kenkää kaikille poliitikoille ja homma korvattaisiin vapaaehtoistyönä jota vanhukset/eläkeläiset voisivat tehdä aikansa kuluksi ilmaiseksi.

Vierailija
134/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, kannattaa nyt nauttia sossupummailusta kun se on mahdollista. Kymmenen vuoden päästä Suomi on samassa tilassa kuin Kreikka nyt. Toisin sanoen uponnut velkataakkansa alle. 

Ap:lle: Saan tuon 2000e netto/kk tekemättä MITÄÄN! Ansiosidonnaisella ollaan eikä ole aikomuskaan mennä töihin vielä pitkään aikaan. Tähän kun lisää vielä pimeän työn, pääsee lähes 3000e nettotuloihin. Elän oikein mukavaa elämää eikä mistään tarvitse tinkiä. Kiitos sosiaalidemokraatit ja ay-liike!

Vierailija
135/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esim. jos tienaa 2500e brutto/kk työssä 10kk ja saa fudut, tulee saamaan työttömänä työnhakijana ansiosidonnaista päivärahaa n. 1840e brutto 2vuotta, joka on sama, kuin monella peruspalkka täydestä työmäärästä!"

Mistä ihmeestä te revitte näitä isoja ansiosidonnaisia, vaikka ne pitäisi olla kaikille samat.

Kävin yhden liiton sivuilla ja laskurin mukaan 2500 euron bruttopalkasta ansiosidonnainen on kuitenkin 1468.79 euroa - miinus verot ja muut maksut eli käteenn jäisi n. 1000 euroa.

Vierailija
136/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:26"]

Jaksat vielä vain 35-40 vuotta. Kyllä se siitä...Tämä yhteiskunta on rakennettu kiihtyvälle oravanpyörälle. 

[/quote]

Riittääkö? Luulenpa että alle 50 vuotiaat saa tehdä yli 40 vuoden työuria. Nykyiset eläkepäätökset yltää vain 1962 syntyneisiin ja sitä vanhempiin. Meillä nuoremmilla ei ole vielä mitään takuita siitä että mikä on eläkeikä kun itse alkaa olla vanha. Luultavasti eläkeikä on kuitenkin sitten enemmän kuin 65 vuotta. Itse olen aloittanut työurani nykyisessä ammatissa 26 vuotiaana ja toki olin töissä jo enne tuotakin, mutta nykyistäkin työtä olen tehnyt 18 vuotta, enkä tosiaan ole vielä edes urani puolessa välissä, jos pääsen 65 vuotiaana eläkkeelle, niin siihen on vielä 21 vuotta.

Meillä nuorilla ei tule olemaan eläkettä ollenkaan, mutta onneksi omia lapsia joista joku auttaa ehkä..[/quote]

Vierailija
137/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:18"]

Haha, kannattaa nyt nauttia sossupummailusta kun se on mahdollista. Kymmenen vuoden päästä Suomi on samassa tilassa kuin Kreikka nyt. Toisin sanoen uponnut velkataakkansa alle. 

Ap:lle: Saan tuon 2000e netto/kk tekemättä MITÄÄN! Ansiosidonnaisella ollaan eikä ole aikomuskaan mennä töihin vielä pitkään aikaan. Tähän kun lisää vielä pimeän työn, pääsee lähes 3000e nettotuloihin. Elän oikein mukavaa elämää eikä mistään tarvitse tinkiä. Kiitos sosiaalidemokraatit ja ay-liike!

[/quote]

Joo, mutta ei ne taida maksaa sitä "isoa taksaa" kuin puoli vuotta, sitten joudut menemään takaisin töihin, tai nielemään sen pienen työttömyyskorvauksen.

Vierailija
138/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista maksetaan 500 arkipäivää. Eli 2 vuotta. Määrä on juurikin noin iso, kuin joku edellä laski.

Vierailija
139/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällöistenkö summien eteen täällä raadetaan ja kaikki hyväksyvät sen miten paljosta palkasta joutuu luopumaan? :("

Olet nyt tiellä, joka johtaa normaalit ihmiset pois viher/vas aattemailmasta.

41v m

Vierailija
140/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 03:01"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:39"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:34"]

Linkki unohtui näistä tutkimuksista!

[/quote]

Öh, vastustin EU:ta jo ala-asteella. Linkkiä ei taida löytyä. 

Netistä löytyy monta artikkelia, joissa todetaan että Suomi olisi edelleen maailman rikkaimpia maita, jos olisimme toimineet eurokysymyksissä kuten Ruotsi ja Norja. Voit googlettaa.

[/quote]

Eli käsien heiluttelun tasolle jäi tämäkin.

[/quote]

Mikset katso netistä? http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/178257-suomi-olisi-edelleen-maailman-rikkaimpia-maita-jos%E2%80%A6

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän