nettopalkka pettymys - tätäkö on työelämä?
Valmistuin muutama kuukausi sitten yliopistosta ja parin kuukauden intensiivisen työnhaun jälkeen löysin oman alan työpaikan helsingistä jonne muutin. Aloitin tammikuussa ja tänään tuli ekan kuukauden palkka, ja vajaan 3 tonnin bruttopalkasta jää käteen nippa nappa yli 2000 euroa, josta vuokraan ja pakollisiin laskuihin menee käytännössä puolet. Ihan järkyttävän vähän jää rahaa käytettäväksi kuukausi palkasta, miten tästä ikinä pystyy säästämään mitään? Nyt teen hikihatussa kuukauden päivät tämän rahan eteen, ja ennen valmistumista tein gradua noin vuoden ajan toimeksiantoja ja apurahaa jäi käteen käytännössä sama 2k, ja se touhu oli ihan hengailua verrattuna näihin töihin. Jotenkin tämä pettymys ja silmien aukeaminen todellisuuteen vei ilon töistä. Tällöistenkö summien eteen täällä raadetaan ja kaikki hyväksyvät sen miten paljosta palkasta joutuu luopumaan? :(
Kommentit (214)
AP: Kannattaa ryhtyä tekemään lapsia, niin saat rahalle vastinetta:
Jokaisesta lapsesta ennen kouluun menoa, jos keskimäärin pari vuotta kotona ja sitten takaisin töihin:
- Kelalta ja työantajalta 30.000€ netto
- Päivähoidosta 55.000€
- Synnytys, terveydenhuolto min. 15.000€
- Lapsilisiä 7000€
Pyöreät sata tuhatta. Peruskoulu on ilmainen monessa muussakin paikkaa, mutta edelleen terveydenhuolto ja erityisesti sitten myöhemmin koulutus vaikka yliopistossa - rahalle saa vastinetta käsittämättömän määrän...
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:22"]Pitäähän jonku kustantaa gradun tekijöiden hengailu. Terve tuloa sille puoellle työelämää, jossa olet nettomaksaja. Nyt maksat veroissa seuraavat 20 vuotta sitä elämää mitä olet elänyt tähän asti yhteiskunnan tukemana syntymästäsi koulutuksen loppuun. Sen jälkeen keräät 20 vuotta veroina vanhuutesi kuskatannuksia yhteiskunnalle. Siinäpä se elämän sitten olikin.
[/quote]
Mun gradua ei ole rahoitettu ollenkaan veronmaksajien rahoista, en pystynyt nostamaan opintotukea sen aikana. Rahoitus on tullut säätiöltä, jotka ovat itse keränneet rahansa lahjoituksina teollisuudesta. Akateeminen apuraha on verotonta tuloa tiettyyn rajaan asti, siksi sain graduun noin 1800 euroa kuussa käteen vajaan vuoden verran.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:22"]Pitäähän jonku kustantaa gradun tekijöiden hengailu. Terve tuloa sille puoellle työelämää, jossa olet nettomaksaja. Nyt maksat veroissa seuraavat 20 vuotta sitä elämää mitä olet elänyt tähän asti yhteiskunnan tukemana syntymästäsi koulutuksen loppuun. Sen jälkeen keräät 20 vuotta veroina vanhuutesi kuskatannuksia yhteiskunnalle. Siinäpä se elämän sitten olikin.
[/quote]
Mun gradua ei ole rahoitettu ollenkaan veronmaksajien rahoista, en pystynyt nostamaan opintotukea sen aikana. Rahoitus on tullut säätiöltä, jotka ovat itse keränneet rahansa lahjoituksina teollisuudesta. Akateeminen apuraha on verotonta tuloa tiettyyn rajaan asti, siksi sain graduun noin 1800 euroa kuussa käteen vajaan vuoden verran.
[/quote]
Ja lukukausimaksun 20.000€-30.000€/vuosi maksoi
( ) sinä itse
(x) valtio?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:35"]
Täh? Siis anteeksi mutta miten niin sulle jää vähän rahaa jos vuokran ja laskujen jälkeen on tonni käyttörahaa?? Itselleni jää n.400 e ja pärjään silläkin erittäin hyvin :D
[/quote]
Tällainen henkilö on oikein työnantajien ihanne. Ei vaadi mitään ja tyytyy pieneen palkkaan.
Kyllä, itsekin pärjäisin niin, että laskujen jälkeen jää 400 euroa. Mielestäni se ei kuitenkaan olisi sen arvoista. Pitää ihmiselle nyt jäädä siitä, että käy 8 tuntia päivässä + työmatkat, enemmän rahaa kuin laskujen jälkeen 400 euroa kuukaudessa. Yksinasuvan toimeentulotuen perusosakin on 480 euroa/kk ja siitä on siis vähennetty jo vuokra eli tuosta summasta tarvitsee maksaa vain ruoka, vaatteet ym. ostokset.
AP jatkaa, minulla ei ole autoa mikä on iso säästö. Olen järkeillyt että jos muutan pois helsingistä, menee asumiseen vähemmän mutta sitten on hankittava auto jolloin ollaan sitten miinuksella nykytilaan nähden. Kuljen töihin julkisilla eli matkakulut ovat sisäisen HSL matkakortin verran kuussa, noin 50 euroa.
http://www.hs.fi/raha/a1400218360639
Suuret tulot ja suuret menot.
Viiden tonnin tuloillakin voi päätyä velkaneuvojan pakeille.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:44"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:22"]Pitäähän jonku kustantaa gradun tekijöiden hengailu. Terve tuloa sille puoellle työelämää, jossa olet nettomaksaja. Nyt maksat veroissa seuraavat 20 vuotta sitä elämää mitä olet elänyt tähän asti yhteiskunnan tukemana syntymästäsi koulutuksen loppuun. Sen jälkeen keräät 20 vuotta veroina vanhuutesi kuskatannuksia yhteiskunnalle. Siinäpä se elämän sitten olikin.
[/quote]
[/quote]
Ja lukukausimaksun 20.000€-30.000€/vuosi maksoi
( ) sinä itse
(x) valtio?
[/quote]
AP vastaa, mun vanhemmat ovat käytännössä maksaneet mun lukukausimaksut ja opintotuen edestä veroja. Ovat edelleen työelämässä ja terveitä, ja saavat keskituloista palkkaa kansakoulupohjalta (no äiti on käynyt jonkun kahden vuoden opiston).
Ja varsinkin jos et ajatellut hankkia lapsia niin Suomessa eläminen on pelkästään tappiollista. Mieti mitä veroillasi saat... Työnantaja on velvoitettu järjestämään työterveyshuolto, 15 vuoteen en ole käyttänyt julkista terveydenhuoltoa. Julkiseen hammashyoltoon on vuosien jonot, käyn tarkastuttamassa legoni yksityisellä. Äitiäni eivät ota laitokseen, työpäivän jälkeen käyn hänelle kaupassa, teen ruoan ja pesen. Aina saa olla sydänsyrjällään onko taas kaatunut tms. Jullkisilla liikennevälineillä ei kohta uskalla liikkua kun on täynnä juoppoja ja mamujengejä. Autoa ei tällä verotuksella voi kuvitellakkaan ja tien hoito on niin surkeaa talvisin että eihän sillä voisi ajaa kuin kesällä. Että kyllä suomessakin vaan on yliopistomaksut, siinä on kaikki mitä tältä valtiolta olen saanut ja maksan sitä vielä 40 vuotta...
Toivottavasti ap ei ole niitä, jotka ovat suureen ääneen toitottaneet, miten työmarkkinatuella elää leveästi ja opiskelijat kituuttavat. Hyvä palkkahan ap:lla on.
Itse opiskelin 80-luvulla. Opintolainaa piti silloinkin ottaa, kesäisin en saanut kuin osa-aikaisia siivoustöitä, joten penniä piti välillä venyttää. Hyvin sitä kuitenkin pärjäsi, kun ei tarvinnut huolehtia kuin itsestä. Jo silloin opiskelukaverini kertoi kaveristaan, joka oli valmistunut ja mennyt töihin. Hän oli kertonut, että opiskellessa rahaa jäi omaan käyttöön enemmän kuin töissä ollessa. Sitä me porukalla ihmeteltiin, mutta niinhän siinä kävi itsellekin. Alkupalkka oli pieni, vuokra-asunto yksityisellä oli kallis verrattuna opiskelijasoluun, töihin piti hankkia siistejä vaatteita, bussimaksut meni täysimääräisinä ja työpaikan ruokalan hintataso oli jotain muuta kuin opiskellessa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:28"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 04:10"]Ylä-aste, ammattikoulu, rekkakuski-3000eur/kk netto. Elämä on valintoja täynnä :-)
[/quote]
No kyllä on ihan oikein hinnoiteltu, mua ei saisi edes tuolla hinnalla suhaamaan maanteitä yökaudet läpensä.
[/quote]
Eipä muuten tarvii suhata yöt-päivät läpeensä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 05:48"]
Verotus kovenee ihan liian nopeasti. Tosin tuo 22 % on vähän. Kun palkka on reilu 4000, verot nousee niin, että saa lähes saman summan käteen kuin 3000 palkallakin. Se menee vaan niin ja saa ainakin maksaa veroja. Käteen ei paljoa enempää jää kuin pienituoisellakaan
[/quote]
Tämä on ihan oikeasti todellisuus. Turha tulla sanomaan, että kyllähän 2000 nettopalkalla elää, kun pointti on se, ettei huvita ottaa enemmän vastuuta ja isompaa palkkaa, kun joutuu tekemään enemmän töitä, mutta netto on saman verran kuin ennen tai korkeintaan satasen tai kaksi isompi. Ja vielä enemmän ärsyttää, kun katsoi kaikkia näitä Kukkaron herraksi jne. jossa eletään yhteiskunnan tuilla ja nettotulot on melkein samat ilman työssäkäyntiä kuin minulla työssäkäyvänä. Keskiluokka verotetaan tätä vauhtia kuoliaaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:22"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 06:01"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:18"]
Suomessa ei työnteko kannata. Tämä yhteiskunta on rakennettu sossupummeille.
[/quote]
Sen takia pohjoismaat ovatkin maailman vakaimpia ja hyvinvoivimpia yhteiskunna maailmassa. Harvoja maita, joissa voi liikkua turvallisesti melkein missä tahansa ympäri vuorokauden.
Ota tuet pois työttömiltä ja työttömät joutuvat ryöstelemään. Eli ne verorahat jotka meni aikaisemmin tukiin menevät nyt poliisille, oikeuslaitoksen ja vankiloiden kustannuksiin sekä korkeampiin vakuutusmaksuihin. Näiden jälkeen sulle käteen yhtä vähän tai jopa vähemmän kuin tukia maksamalla.
Työömyyden aiheuttamat ongelmat häviävät ainoastaan työttömyyden vähentymisellä. Tukien poista ei korjaa ongelmia vaan tekee yhteiskunnasta ainoastaan vaarallisemman eikä todellakaan anna sulle yhtään enempää rahaa nettokulutukseen.
[/quote]
Mitä sitten kun systeemiin tulee ulkopuolelta jatkuvasti lisää niitä rahantarvitsijoita? Mistä rahat nyhdetään...
[/quote]
Eikö EU:n pitäisi auttaa? Maksammeko huviksemme jäsenmaksua ja annamme lainaa Kreikalle?
Ihmettelen kyllä EU:n määräysvaltaa Suomeen, jos emme ole muuta kuin maksumiehen roolissa.
[/quote]
Ajattele eu:ta yhtenäisenä alueena..rahaa ei tule mistään muualat kuin rikkaampien maiden tuloista ositetaan osa köyhille. Suomelle takuu varma tappio.
Maksaisin yli puolet vähemmän veroa yhdysvalloissa.
[/quote]
Sittenhän pitäisi erota EU:sta. Tutkimusten mukaan olisimme yksi maailman rikkaimpia maita jos ei olisi menty euroon. En koskaan kannattanut EU:ta enkä euroa, kiva nyt kärsiä seurauksista. Ja maksaa veroa mönkään menneen politiikan seurausten korjaamiseen. Se vasta hatuttaakin.
[/quote]
Linkki unohtui näistä tutkimuksista!
[/quote]
Öh, vastustin EU:ta jo ala-asteella. Linkkiä ei taida löytyä.
Netistä löytyy monta artikkelia, joissa todetaan että Suomi olisi edelleen maailman rikkaimpia maita, jos olisimme toimineet eurokysymyksissä kuten Ruotsi ja Norja. Voit googlettaa.
[/quote]
Öööh....
Ruotsi kuuluu EU:hun.
Ja Norja elää täysin öljynsä varassa.
[/quote]
ja toinen ööh sivusta. ruotsi kuuluu EU:hun, mutta ei EMU:uun
[/quote]
Alkuperäinen kirjoittaja vastusti koko EU:ta.
Suomi olisi kuulemma niin paljon rikkaampi ilman EU:ta ja siitä pitäisi erota.
Vertailukohdaksi otettiin öljyllä elävä ei-EU-maa Norja.
Ilman EU:ta - ja kaikkien muiden maiden paitsi Norjan kuuluessa EU:hun - olisimme 20 viime vuodessa taantuneet suunnilleen kehitysmaatasolle. Olisimme peräpohjolan Pohjois-Korea, jonka tuotteilla olisi ollut tullimaksut, eikä tuotteitamme olisi pystynyt viemään tärkeimpiin vientimaihimme (jotka lähes kaikki ovat EU-maita) vapaasti.
Kun Suomen kansantalous elää erittäin voimakkaasti viennin varassa, niin voi vain kuvitella miten meidän olisi käynyt, jos emme olisi liittyneet EU:hun kilpailijamaidemme siihen liittyessä!
[/quote]
Oletko kuullut euroopan talousalueesta tai sveitsin vapaakauppasopimuksista?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:28"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 04:10"]Ylä-aste, ammattikoulu, rekkakuski-3000eur/kk netto. Elämä on valintoja täynnä :-)
[/quote]
No kyllä on ihan oikein hinnoiteltu, mua ei saisi edes tuolla hinnalla suhaamaan maanteitä yökaudet läpensä.
[/quote]
Ei siellä tien päällä tollasia tienaa...
Rekkakuski
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:57"]Toivottavasti ap ei ole niitä, jotka ovat suureen ääneen toitottaneet, miten työmarkkinatuella elää leveästi ja opiskelijat kituuttavat. Hyvä palkkahan ap:lla on.
Itse opiskelin 80-luvulla. Opintolainaa piti silloinkin ottaa, kesäisin en saanut kuin osa-aikaisia siivoustöitä, joten penniä piti välillä venyttää. Hyvin sitä kuitenkin pärjäsi, kun ei tarvinnut huolehtia kuin itsestä. Jo silloin opiskelukaverini kertoi kaveristaan, joka oli valmistunut ja mennyt töihin. Hän oli kertonut, että opiskellessa rahaa jäi omaan käyttöön enemmän kuin töissä ollessa. Sitä me porukalla ihmeteltiin, mutta niinhän siinä kävi itsellekin. Alkupalkka oli pieni, vuokra-asunto yksityisellä oli kallis verrattuna opiskelijasoluun, töihin piti hankkia siistejä vaatteita, bussimaksut meni täysimääräisinä ja työpaikan ruokalan hintataso oli jotain muuta kuin opiskellessa.
[/quote]
AP vastaa, tämä on niin totta ja otsikon pettymys on käytännössä se että saan vähemmän rahaa omaan käyttöön kuin opiskeluaikoina. Tein joka kesä oman alan kesätöitä palkalla josta jää käteen hiukan alle 2000 euroa kuussa, eli melkein sama kuin nyt. Mun tutkinto on akateeminen ja kaikki työkokemus on käytännössä yksityisistä teknologia-alan yrityksistä. Myös nykyinen työ.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:22"]Pitäähän jonku kustantaa gradun tekijöiden hengailu. Terve tuloa sille puoellle työelämää, jossa olet nettomaksaja. Nyt maksat veroissa seuraavat 20 vuotta sitä elämää mitä olet elänyt tähän asti yhteiskunnan tukemana syntymästäsi koulutuksen loppuun. Sen jälkeen keräät 20 vuotta veroina vanhuutesi kuskatannuksia yhteiskunnalle. Siinäpä se elämän sitten olikin. [/quote] Mun gradua ei ole rahoitettu ollenkaan veronmaksajien rahoista, en pystynyt nostamaan opintotukea sen aikana. Rahoitus on tullut säätiöltä, jotka ovat itse keränneet rahansa lahjoituksina teollisuudesta. Akateeminen apuraha on verotonta tuloa tiettyyn rajaan asti, siksi sain graduun noin 1800 euroa kuussa käteen vajaan vuoden verran.
[/quote]
Meidän kaikkien akateemisten opintoja on rahoitettu verovaroin. Alkaen 50.000 e tutkinto.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:35"]
Täh? Siis anteeksi mutta miten niin sulle jää vähän rahaa jos vuokran ja laskujen jälkeen on tonni käyttörahaa?? Itselleni jää n.400 e ja pärjään silläkin erittäin hyvin :D
[/quote]
Siis ihan oikeasti? Kuolisin nälkään tuolla rahalla. Meillä menee "2 henkeä" ruokaan jo kk noin 1200€
[/quote]
Taitaa olla aikamoista herkuttelua teidän syömisenne. Itselläni menee noin 200 e/kk ruokaan, enkä mielestäni tingi terveellisyydestä, enkä herkuistakaan.
Ap, sait "ilmaisen" koulutuksen ja nyt on sun vuoro kustantaa tämä " ilmainen" jollekin muulle. Näin se menee.
Meillä on kaikki mahdolliset henki- ja sairaskuluvakuutukset koko perheelle jottei tarvitse jonotella arvauskeskuksissa. Maksamme siis turhaan veroja terveydenhuollosta. Ja sitten on tämä käsittämätön YLE-vero - koskaan ei katsota eikä kuunnella mitään YLEn ohjelmia, miksi helkutissa meidän pitää siitäkin maksaa?! Ilmaisesta koulutuksesta maksan mielelläni vaikka olisikin ehkä ihan hyvä jos koulutus olisi maksullista. Kirkosta erottiin aikapäiviä sitten, valtava säästö!
Minä hyppisin ilosta, jos vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen jäisi 1000e palkasta. Minulla jää nippanappa 450e/kk ruokaan ja muuhun elämiseen.
Joten ole hiljaa, saat tuosta tonnista säästettyä rahaa omaan asuntoonkin. Äkkiä keräät sen verran, että pankki myöntää lainan ilman takaajia.