nettopalkka pettymys - tätäkö on työelämä?
Valmistuin muutama kuukausi sitten yliopistosta ja parin kuukauden intensiivisen työnhaun jälkeen löysin oman alan työpaikan helsingistä jonne muutin. Aloitin tammikuussa ja tänään tuli ekan kuukauden palkka, ja vajaan 3 tonnin bruttopalkasta jää käteen nippa nappa yli 2000 euroa, josta vuokraan ja pakollisiin laskuihin menee käytännössä puolet. Ihan järkyttävän vähän jää rahaa käytettäväksi kuukausi palkasta, miten tästä ikinä pystyy säästämään mitään? Nyt teen hikihatussa kuukauden päivät tämän rahan eteen, ja ennen valmistumista tein gradua noin vuoden ajan toimeksiantoja ja apurahaa jäi käteen käytännössä sama 2k, ja se touhu oli ihan hengailua verrattuna näihin töihin. Jotenkin tämä pettymys ja silmien aukeaminen todellisuuteen vei ilon töistä. Tällöistenkö summien eteen täällä raadetaan ja kaikki hyväksyvät sen miten paljosta palkasta joutuu luopumaan? :(
Kommentit (214)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:26"]
Jaksat vielä vain 35-40 vuotta. Kyllä se siitä...Tämä yhteiskunta on rakennettu kiihtyvälle oravanpyörälle.
[/quote]
Riittääkö? Luulenpa että alle 50 vuotiaat saa tehdä yli 40 vuoden työuria. Nykyiset eläkepäätökset yltää vain 1962 syntyneisiin ja sitä vanhempiin. Meillä nuoremmilla ei ole vielä mitään takuita siitä että mikä on eläkeikä kun itse alkaa olla vanha. Luultavasti eläkeikä on kuitenkin sitten enemmän kuin 65 vuotta. Itse olen aloittanut työurani nykyisessä ammatissa 26 vuotiaana ja toki olin töissä jo enne tuotakin, mutta nykyistäkin työtä olen tehnyt 18 vuotta, enkä tosiaan ole vielä edes urani puolessa välissä, jos pääsen 65 vuotiaana eläkkeelle, niin siihen on vielä 21 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:37"]
AP: Kannattaa ryhtyä tekemään lapsia, niin saat rahalle vastinetta: Jokaisesta lapsesta ennen kouluun menoa, jos keskimäärin pari vuotta kotona ja sitten takaisin töihin: - Kelalta ja työantajalta 30.000€ netto - Päivähoidosta 55.000€ - Synnytys, terveydenhuolto min. 15.000€ - Lapsilisiä 7000€ Pyöreät sata tuhatta. Peruskoulu on ilmainen monessa muussakin paikkaa, mutta edelleen terveydenhuolto ja erityisesti sitten myöhemmin koulutus vaikka yliopistossa - rahalle saa vastinetta käsittämättömän määrän...
[/quote]
Jokainen on itse lapsi ja saa nuo edut. Kannattaa ajatella että makselee omia kulujaan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:35"]
Täh? Siis anteeksi mutta miten niin sulle jää vähän rahaa jos vuokran ja laskujen jälkeen on tonni käyttörahaa?? Itselleni jää n.400 e ja pärjään silläkin erittäin hyvin :D
[/quote]
Tällainen henkilö on oikein työnantajien ihanne. Ei vaadi mitään ja tyytyy pieneen palkkaan.
Kyllä, itsekin pärjäisin niin, että laskujen jälkeen jää 400 euroa. Mielestäni se ei kuitenkaan olisi sen arvoista. Pitää ihmiselle nyt jäädä siitä, että käy 8 tuntia päivässä + työmatkat, enemmän rahaa kuin laskujen jälkeen 400 euroa kuukaudessa. Yksinasuvan toimeentulotuen perusosakin on 480 euroa/kk ja siitä on siis vähennetty jo vuokra eli tuosta summasta tarvitsee maksaa vain ruoka, vaatteet ym. ostokset.
[/quote]
Mistä ihmeestä teet näitä oletuksia?
Ihmisellä voi olla vaikka kuinka hyvät tulot, mutta silti jäädä 400 euroa käyttörahaa, jolla pärjää hyvin.
Käyttöraha on se mikä jää laskujen ja velkojen jälkeen.
Jos on esim. ottanut paljon velkaa asuntoon, autoon, kesämökkiin ja/tai veneeseen, niin valtaosa tuloista menee velanmaksuun ja rahaa elämiseen jää vähemmän.
Toiset "säästävät" lyhentämällä lainojaan ja kerryttämällä siten omaisuuttaan. Toiset taas pistävät kaikki tulonsa päivittäiskulutukseen. Ihan oma valinta.
Mä kuvittelin että ap:n palkka on samaa tasoa kuin itselläni. Eli olen merkonomi ja tein vuosia osa-aikatöitä haaveillen kokoaikatyöstä. Nyt kun sen viimein sain (raskas työ, pitkät päivät, paljon seisomista ja nostelua) niin tuntipalkka sen n. 8€, palkkani siis tällä hetkellä brutto 1600€ ja netto verojen jälkeen reilut 1100€. Yksin eläisin tällä kuin kuningas mutta valitettavasti olen kahden lapsen yh ja pelkkä vuokra 800€. Näillä tuloilla ja yksinäisenä en usko saavani koskaan asuntolainaa joten motivaatio on lievästi sanottuna hakusessa tällä hetkellä. Laskujen jälkeen jää n. 300€ (työssäni tarvitsee autoa josta vielä lainaa) ja sillä ostetaan ruoat meille kolmelle + yhdelle lisälapselle joka majailee meillä ajoittain. Viimeksi tänä aamuna itkin asiaa. Tänään on vapaapäivä, menen kiertämään kirppiksiä että lapsi saisi talvikengät. Budjetti 5€ :( Työttömänä jäi enemmän käteen!!!
Yhteiskunnan pitäisi aina kannustaa ihmisiä työntekoon ja työnteon pitäisi olla aina joutenoloa kannattavampaa. Näin ei kuitenkaan Suomessa ole. Tiedän yhden pariskunnan, joka ei ole viimeiseen 30 vuoteen ole ollut töissä, mitä nyt työllistettynä tai kursseilla ja niiltäkin toinen osapuoli onnistuu heivaamaan itsensä ensimmäisellä viikolla pois kroonisen selkäsäryn vuoksi. Selkä ei kuitenkaan ole koskaan muulloin kipeä. Kehuvat aina, ettei työnteko kannata, kun toimeentulotuella tulee ihan hyvin toimeen. Mies käy useita kertoja viikossa Venäjällä hakemassa bensaa, tupakkaa ja ruokaa, kun esim. ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa, niin ostavat käytännössä kaiken sieltä. Hyvähän seon työttömänä jonotella tullissa vaikka joka päivä. Ja sinne naapurille kilahtaa meidän veroeuroista kerätyt rahat.
Minä käyn töissä, maksan veroja ja ostan bensani ja ruokani kalliilla täältä Suomesta, kun ei ole aikaa ja energiaa lähteä enää töiden jälkeen ajelemaan Venäjälle. Ja jos vaikka sairastun, niin maksan lääkkeeni ihan itse, enkä kiikuta reseptiä sossuun, kun eihän ihmistä nyt voi Suomessa kuolemaan jättää ilman lääkkeitä. Ja välillä mies auttelee tuttujaan, jotka maksavat hänelle siitä muutaman kympin. Pimeänä tietysti. Kieltämättä on alkanut ajan myötä hiemän kyrsiä se, että tasan ei mene nallekarkit.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:12"]
Voisin maksaa iloisemmalla mielellä veroja, jos saisin päättää mitä niillä rahoitetaan, ei niin että ei minulla ole mitään käsitystä tai valtaa mihin rahojani käytetään. (Mm. sellaisiin asioihin, jotka eivät tule koskaan liittymään suoraan minun elämääni.)
[/quote]
No hakeudu poliitikoksi sitten.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:18"]
Suomessa ei työnteko kannata. Tämä yhteiskunta on rakennettu sossupummeille.
[/quote]
Ja näille, jotka huutaa, että pitää saada lisäsiipi, kun lapsia on 13 ja yhdellä suolistosairaus. Pitääkö mun ihan tosi muka itse ottaa lainaa ja osallistua oman lapsen kuluihin.
Suomen talous ei kestä sitä, että pieni porukka tekee töitä ja maksaa puolet veroja, kun suurin osa odottaa käsi pitkällä avustuksia ja ilmaista rahaa
[/quote]
No mikä sun ratkaisu olisi neropatti? Täällä on yli 320 000 työtöntä ja 32 000 työpaikkaa? Miten ratkaiset yhtälön ja kokoajan tulee lisää työttömiä ja työpaikat vähenee. Oiskohan parempi pistää koko Suomi konkurssiin ja lakkauttaa koko valtio?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:15"]
[/quote]
Ja näille, jotka huutaa, että pitää saada lisäsiipi, kun lapsia on 13 ja yhdellä suolistosairaus. Pitääkö mun ihan tosi muka itse ottaa lainaa ja osallistua oman lapsen kuluihin.
Suomen talous ei kestä sitä, että pieni porukka tekee töitä ja maksaa puolet veroja, kun suurin osa odottaa käsi pitkällä avustuksia ja ilmaista rahaa
[/quote]
No mikä sun ratkaisu olisi neropatti? Täällä on yli 320 000 työtöntä ja 32 000 työpaikkaa? Miten ratkaiset yhtälön ja kokoajan tulee lisää työttömiä ja työpaikat vähenee. Oiskohan parempi pistää koko Suomi konkurssiin ja lakkauttaa koko valtio?
[/quote]
...avoimia työpaikkoja on kuitenkin koko ajan. Jos päästäisiin tilanteeseen, jossa ei olisi yhtään avointa työpaikkaa, niin ymmärrystä olisi enemmän ilman työtä olevia kohtaan. Nyt tilanne on kuitenkin se, ette esim. osa-aikainen työ kannata eikä pienipalkkainen, kun saman rahan saa tekemättä mitään. Sen vuoksi on vaikea löytää esim. siivoojia. Työnteon kannattavuutta pitäisi lisätä, jolloin työttömän kannattaisi ottaa vastaa käytännössä mikä tahansa työ.
Me ollaan yhdessä yhteiskunta. Ei me voida olla ihan erillisiä kelluvia... Tai sit pitää lähtee muualle. Me muodostetaan tää juttu. Meillä on Ilmanen koulutus. Kaikki pääsee ja joutuu käymään oppivelvollisuuden. Se on etuoikeus. Meillä pääsee ilmaiseksi opiskelemaan...korkeakoulun myös. Se on iso etu se on tosi iso etu. AMK ja opistot nekin on ilmaisia.
meillä on neuvolajärjestelmä...ilmainen, meillä olon sairaanhoito ilmainen.
toki ne muodolliset maksut.
kyllä meillä kaikki yhteiskunnan jäsenet pääsevät nauttimaan näistä yhteiskunnan tarjoamista eduista. Ihan kaikki. Jos käy kateeksi työtön ja sosiaalituen varassa pyörivä,,,niin sitten vaan heittäytyy.
työnteko on mielestäni etuoikeus. Se tuo itsenäisyyttä ja elämänhallintaa.
mä en oikein ymmärrä miksi porukka ei näe sitä hyvää ja mahdollista mikä täällä on...pitää vaan ruikuttaa...kun tolla on paremmin...ja mä maksan naapurin juopon elämistä.
ehkä se naapurin juoppo on joskus maksanut sun neuvolassakäyntiä.
NIIN LYHYTNÄKÖISTÄ TUOJOTTAA AOTÄ OMAA NAPAA.
meidän yhteiskunnassa tuetaan heikompiosaisia. Ei me tarvita suuri tuloja. Miksi pitäisi olla köyhät ja rikkaat?
mikai ei vaan eletä...meillä on rauha me voidaan oikeesti toteuttaa itseämme..
tää yhteiskunta on rakentunut sodan jälkee tällaiseksi. Ne sodan eläneet sukupolvet menettivät ne omat rikkautensa. Ne on taistelleet meille Suomen.
voisiko porukka mieluummin olla hyvillään jostakin. Mieluummin olla olkaa ja ruveta hommiin ja puhua positiivista. Ja auttaa toisiaan.
ruikuttaminen vie vaan energiaa. Sitä energiaa vois suunnata positiiviseen.
mikä sun elämässä on hyvin? Mistä sä voit olla kiitollinen? Mitä sä haluat nyt ja tulevassa? Rupea tekemään sen eteen töitä... Sulla on kaikki mahdollisuudet...just siks, että tää yhteiskunta mahdollistaa sen. Täällä pääsee, jos täällä haluaa ja yrittää. Laittaa sellaiset sopivat tavoittee...mitä sinä halua ja mitä sinä
olet valmis tekemään sen eteen... Valintoja.
Kiitos 105. Taidanpa minäkin tehdä sen valinnan, että jättäydyn työelämästä ja vuorostani malsatan muilla nämä ilmaiset palvelut.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:49"]
Me ollaan yhdessä yhteiskunta. Ei me voida olla ihan erillisiä kelluvia... Tai sit pitää lähtee muualle. Me muodostetaan tää juttu. Meillä on Ilmanen koulutus. Kaikki pääsee ja joutuu käymään oppivelvollisuuden. Se on etuoikeus. Meillä pääsee ilmaiseksi opiskelemaan...korkeakoulun myös. Se on iso etu se on tosi iso etu. AMK ja opistot nekin on ilmaisia.
meillä on neuvolajärjestelmä...ilmainen, meillä olon sairaanhoito ilmainen.
toki ne muodolliset maksut.
kyllä meillä kaikki yhteiskunnan jäsenet pääsevät nauttimaan näistä yhteiskunnan tarjoamista eduista. Ihan kaikki. Jos käy kateeksi työtön ja sosiaalituen varassa pyörivä,,,niin sitten vaan heittäytyy.
työnteko on mielestäni etuoikeus. Se tuo itsenäisyyttä ja elämänhallintaa.
mä en oikein ymmärrä miksi porukka ei näe sitä hyvää ja mahdollista mikä täällä on...pitää vaan ruikuttaa...kun tolla on paremmin...ja mä maksan naapurin juopon elämistä.
ehkä se naapurin juoppo on joskus maksanut sun neuvolassakäyntiä.
NIIN LYHYTNÄKÖISTÄ TUOJOTTAA AOTÄ OMAA NAPAA.
meidän yhteiskunnassa tuetaan heikompiosaisia. Ei me tarvita suuri tuloja. Miksi pitäisi olla köyhät ja rikkaat?
mikai ei vaan eletä...meillä on rauha me voidaan oikeesti toteuttaa itseämme..
tää yhteiskunta on rakentunut sodan jälkee tällaiseksi. Ne sodan eläneet sukupolvet menettivät ne omat rikkautensa. Ne on taistelleet meille Suomen.
voisiko porukka mieluummin olla hyvillään jostakin. Mieluummin olla olkaa ja ruveta hommiin ja puhua positiivista. Ja auttaa toisiaan.
ruikuttaminen vie vaan energiaa. Sitä energiaa vois suunnata positiiviseen.
mikä sun elämässä on hyvin? Mistä sä voit olla kiitollinen? Mitä sä haluat nyt ja tulevassa? Rupea tekemään sen eteen töitä... Sulla on kaikki mahdollisuudet...just siks, että tää yhteiskunta mahdollistaa sen. Täällä pääsee, jos täällä haluaa ja yrittää. Laittaa sellaiset sopivat tavoittee...mitä sinä halua ja mitä sinä
olet valmis tekemään sen eteen... Valintoja.
[/quote]
Toivottavasti jäät pian työttömäksi.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:44"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:22"]Pitäähän jonku kustantaa gradun tekijöiden hengailu. Terve tuloa sille puoellle työelämää, jossa olet nettomaksaja. Nyt maksat veroissa seuraavat 20 vuotta sitä elämää mitä olet elänyt tähän asti yhteiskunnan tukemana syntymästäsi koulutuksen loppuun. Sen jälkeen keräät 20 vuotta veroina vanhuutesi kuskatannuksia yhteiskunnalle. Siinäpä se elämän sitten olikin. [/quote] Mun gradua ei ole rahoitettu ollenkaan veronmaksajien rahoista, en pystynyt nostamaan opintotukea sen aikana. Rahoitus on tullut säätiöltä, jotka ovat itse keränneet rahansa lahjoituksina teollisuudesta. Akateeminen apuraha on verotonta tuloa tiettyyn rajaan asti, siksi sain graduun noin 1800 euroa kuussa käteen vajaan vuoden verran. [/quote] Ja lukukausimaksun 20.000€-30.000€/vuosi maksoi ( ) sinä itse (x) valtio? [/quote] AP vastaa, mun vanhemmat ovat käytännössä maksaneet mun lukukausimaksut ja opintotuen edestä veroja. Ovat edelleen työelämässä ja terveitä, ja saavat keskituloista palkkaa kansakoulupohjalta (no äiti on käynyt jonkun kahden vuoden opiston).
[/quote]
Vanhempas maksaa omia kulujaan ja sinä aloit nyt maksaa omisasi, mitä olet yhteiskunanlle jo velkaa ja se on paljon.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:18"]
Meillä on kaikki mahdolliset henki- ja sairaskuluvakuutukset koko perheelle jottei tarvitse jonotella arvauskeskuksissa. Maksamme siis turhaan veroja terveydenhuollosta. Ja sitten on tämä käsittämätön YLE-vero - koskaan ei katsota eikä kuunnella mitään YLEn ohjelmia, miksi helkutissa meidän pitää siitäkin maksaa?! Ilmaisesta koulutuksesta maksan mielelläni vaikka olisikin ehkä ihan hyvä jos koulutus olisi maksullista. Kirkosta erottiin aikapäiviä sitten, valtava säästö!
[/quote]
Jos asioit Suomessa yksityisellä lääkäriasemalla, niin yllätys ylätys, Kela maksaa siitä ison siivun ja se on yhteiskunnalle kalliimpaa kuin julkinen terveydenhoito. Eli te vakuutuksilla itsenne hoidattavat käytätte enemmän julkista rahaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:35"]
Täh? Siis anteeksi mutta miten niin sulle jää vähän rahaa jos vuokran ja laskujen jälkeen on tonni käyttörahaa?? Itselleni jää n.400 e ja pärjään silläkin erittäin hyvin :D
[/quote]
Tällainen henkilö on oikein työnantajien ihanne. Ei vaadi mitään ja tyytyy pieneen palkkaan.
Kyllä, itsekin pärjäisin niin, että laskujen jälkeen jää 400 euroa. Mielestäni se ei kuitenkaan olisi sen arvoista. Pitää ihmiselle nyt jäädä siitä, että käy 8 tuntia päivässä + työmatkat, enemmän rahaa kuin laskujen jälkeen 400 euroa kuukaudessa. Yksinasuvan toimeentulotuen perusosakin on 480 euroa/kk ja siitä on siis vähennetty jo vuokra eli tuosta summasta tarvitsee maksaa vain ruoka, vaatteet ym. ostokset.
[/quote]
Mistä ihmeestä teet näitä oletuksia?
Ihmisellä voi olla vaikka kuinka hyvät tulot, mutta silti jäädä 400 euroa käyttörahaa, jolla pärjää hyvin.
Käyttöraha on se mikä jää laskujen ja velkojen jälkeen.
Jos on esim. ottanut paljon velkaa asuntoon, autoon, kesämökkiin ja/tai veneeseen, niin valtaosa tuloista menee velanmaksuun ja rahaa elämiseen jää vähemmän.
Toiset "säästävät" lyhentämällä lainojaan ja kerryttämällä siten omaisuuttaan. Toiset taas pistävät kaikki tulonsa päivittäiskulutukseen. Ihan oma valinta.
[/quote]
Totta, tienaan 60.000€ vuodessa, eikä minulla todellakaan jää 400€/kk humputtelurahaa. Mutta toisaalta asun uudehkossa 200 neliön omakotitalossa, jossa on kaikki mahdolliset mukavuudet ja pihassa on kaksi autoa, joista vanhempikin vasta 2 vuotta vanhan jne. Olen varsin tyytyväinen elämääni.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:53"]
Kiitos 105. Taidanpa minäkin tehdä sen valinnan, että jättäydyn työelämästä ja vuorostani malsatan muilla nämä ilmaiset palvelut.
[/quote]
Siitä vaan, kyllä työttömistä löytyy enemmän kuin paljon innokkaita ihmisiä tekemään sinunkin työsi, jos ei nappaa työnteko niin tervetuloa työttömän osaan, ei se niin herkkua ole täälläkään kuin saatat kuvitella.
Omalla kohdallani muuttaminen ulkomaille töihin tuli välttämättömäksi siinä vaiheessa, kun eron myötä minulle siirtyi täysimittaisesti lapsen elatusvastuu. Yritin esittää, että saisin lapsen itselleni kun ex-puolisoni ei käynyt töissä eikä omannut mitään elatuskykyä ja lapsi oli kuitenkin ollut minun huolettavanani viimeiset pari vuotta exän masennuksen takia. Ei auttanut, olin varmaan väärää sukupuolta tai muutoin vain vääränlainen. Melko pienistä tuloista (netto 1700 euroa) menee tällä hetkellä noin 1/6 lapsen elatukseen, minkä lisäksi tietysti minulla tulee olla muutoin tarvitsemaani isompi asunto koska lapsi on luonani kolmena tai neljänä päivänä viikossa.
Nyt pakkailen tässä sitten tavaroitani ja valmistaudun muuttamaan ulkomaille, jossa minulle koulutettuna on tarjolla suomalaisittain käsittämätön 7000 euron nettokuukausipalkka. Työ ei ole niin kiinnostavaa kuin nykyinen työni, mutta en valitettavasti voi elää nykyisillä tuloillani. Itse asiassa elatuskyvytön ex-puolisoni saa kuukaudessa enemmän kuussa käteen kuin minä tekemättä työtä. En harmittele niinkään maksamiani veroja tai järjestelmän typeryyttä kuin sitä, että hyvinvointivaltio taisi unohtaa tulonjaossaan jotain. Toivon vain kaiketi nyt, että tuomioistuin antaa minun tavata lastani myös tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:18"]
Meillä on kaikki mahdolliset henki- ja sairaskuluvakuutukset koko perheelle jottei tarvitse jonotella arvauskeskuksissa. Maksamme siis turhaan veroja terveydenhuollosta. Ja sitten on tämä käsittämätön YLE-vero - koskaan ei katsota eikä kuunnella mitään YLEn ohjelmia, miksi helkutissa meidän pitää siitäkin maksaa?! Ilmaisesta koulutuksesta maksan mielelläni vaikka olisikin ehkä ihan hyvä jos koulutus olisi maksullista. Kirkosta erottiin aikapäiviä sitten, valtava säästö!
[/quote]
Jos asioit Suomessa yksityisellä lääkäriasemalla, niin yllätys ylätys, Kela maksaa siitä ison siivun ja se on yhteiskunnalle kalliimpaa kuin julkinen terveydenhoito. Eli te vakuutuksilla itsenne hoidattavat käytätte enemmän julkista rahaa.
[/quote]
Kela korvaa parhaimmillaan n. kolmanneksen ja loput maksat ITSE. Tiedoksesi, että niillä toimenpiteillä on hintansi julkisellakin puolella, esimerkiksi synnytys maksaa n, 10,000 euroa. Eli yksityisellä käyvät säästävät julkisia varoja ja resursseja. Jos kaikki yksityisellä ja työterveydessä käyvät olisivat terveyskeskuksissa, porukkaa kuolisi jonoihin paljon nykyistä enemmän.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:13"]
Omalla kohdallani muuttaminen ulkomaille töihin tuli välttämättömäksi siinä vaiheessa, kun eron myötä minulle siirtyi täysimittaisesti lapsen elatusvastuu. Yritin esittää, että saisin lapsen itselleni kun ex-puolisoni ei käynyt töissä eikä omannut mitään elatuskykyä ja lapsi oli kuitenkin ollut minun huolettavanani viimeiset pari vuotta exän masennuksen takia. Ei auttanut, olin varmaan väärää sukupuolta tai muutoin vain vääränlainen. Melko pienistä tuloista (netto 1700 euroa) menee tällä hetkellä noin 1/6 lapsen elatukseen, minkä lisäksi tietysti minulla tulee olla muutoin tarvitsemaani isompi asunto koska lapsi on luonani kolmena tai neljänä päivänä viikossa.
Nyt pakkailen tässä sitten tavaroitani ja valmistaudun muuttamaan ulkomaille, jossa minulle koulutettuna on tarjolla suomalaisittain käsittämätön 7000 euron nettokuukausipalkka. Työ ei ole niin kiinnostavaa kuin nykyinen työni, mutta en valitettavasti voi elää nykyisillä tuloillani. Itse asiassa elatuskyvytön ex-puolisoni saa kuukaudessa enemmän kuussa käteen kuin minä tekemättä työtä. En harmittele niinkään maksamiani veroja tai järjestelmän typeryyttä kuin sitä, että hyvinvointivaltio taisi unohtaa tulonjaossaan jotain. Toivon vain kaiketi nyt, että tuomioistuin antaa minun tavata lastani myös tulevaisuudessa.
[/quote]
Kiitä vaan feminismiä ja miesten oikeuksia Suomessa. Mies on nykyään se heikompi osainen täällä ja silti tasa-arvoasiantuntijat edelleen ajavat pelkästään naisten etuja.
"Nyt teen hikihatussa kuukauden päivät tämän rahan eteen, ja ennen valmistumista tein gradua noin vuoden ajan toimeksiantoja ja apurahaa jäi käteen käytännössä sama 2k, ja se touhu oli ihan hengailua verrattuna näihin töihin"
Ei siinä ole mitään ihmeellistä jos kolmen tonnin palkasta jää pari tonnia käteen, monella jää vieläkin vähemmän käteen, kun huomioidaan työmatkakustannukset jne. Ja Suomen verotus on EU-maiden keskitasoa, ja monessa muussa maassa saisit vielä vähemmän.
Herää jo todellisuuteen ja ehkä olet tottunut opiskelijana liian helppoon elämään, jos parin tonnin apurahat ovat tulleet kuin manulle illallinen. Apurahat eivät suinkaan ole kaikkien käytössä, viettääkseen mukavaa elämää, vaan harvojen valittujen käytössä. Tälläistä se elämä on ja harvalla jää säästöön palkastaan, vaan kaikki menee kulutukseen. Ja aika monella tuo pari tonnia on bruttopalkka, josta vähennetään verot ja muut maksut, eivätkä silti valita palkan pienuutta.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 06:01"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:27"]
[/quote]
Sen takia pohjoismaat ovatkin maailman vakaimpia ja hyvinvoivimpia yhteiskunna maailmassa. Harvoja maita, joissa voi liikkua turvallisesti melkein missä tahansa ympäri vuorokauden.
Ota tuet pois työttömiltä ja työttömät joutuvat ryöstelemään. Eli ne verorahat jotka meni aikaisemmin tukiin menevät nyt poliisille, oikeuslaitoksen ja vankiloiden kustannuksiin sekä korkeampiin vakuutusmaksuihin. Näiden jälkeen sulle käteen yhtä vähän tai jopa vähemmän kuin tukia maksamalla.
Työömyyden aiheuttamat ongelmat häviävät ainoastaan työttömyyden vähentymisellä. Tukien poista ei korjaa ongelmia vaan tekee yhteiskunnasta ainoastaan vaarallisemman eikä todellakaan anna sulle yhtään enempää rahaa nettokulutukseen.
[/quote]
Mitä sitten kun systeemiin tulee ulkopuolelta jatkuvasti lisää niitä rahantarvitsijoita? Mistä rahat nyhdetään...
[/quote]
Eikö EU:n pitäisi auttaa? Maksammeko huviksemme jäsenmaksua ja annamme lainaa Kreikalle?
Ihmettelen kyllä EU:n määräysvaltaa Suomeen, jos emme ole muuta kuin maksumiehen roolissa.
[/quote]
Ajattele eu:ta yhtenäisenä alueena..rahaa ei tule mistään muualat kuin rikkaampien maiden tuloista ositetaan osa köyhille. Suomelle takuu varma tappio.
Maksaisin yli puolet vähemmän veroa yhdysvalloissa.
[/quote]
Sittenhän pitäisi erota EU:sta. Tutkimusten mukaan olisimme yksi maailman rikkaimpia maita jos ei olisi menty euroon. En koskaan kannattanut EU:ta enkä euroa, kiva nyt kärsiä seurauksista. Ja maksaa veroa mönkään menneen politiikan seurausten korjaamiseen. Se vasta hatuttaakin.
[/quote]
Linkki unohtui näistä tutkimuksista!
[/quote]
Öh, vastustin EU:ta jo ala-asteella. Linkkiä ei taida löytyä.
Netistä löytyy monta artikkelia, joissa todetaan että Suomi olisi edelleen maailman rikkaimpia maita, jos olisimme toimineet eurokysymyksissä kuten Ruotsi ja Norja. Voit googlettaa.
[/quote]
Öööh....
Ruotsi kuuluu EU:hun.
Ja Norja elää täysin öljynsä varassa.
[/quote]
ja toinen ööh sivusta. ruotsi kuuluu EU:hun, mutta ei EMU:uun
[/quote]
Alkuperäinen kirjoittaja vastusti koko EU:ta.
Suomi olisi kuulemma niin paljon rikkaampi ilman EU:ta ja siitä pitäisi erota.
Vertailukohdaksi otettiin öljyllä elävä ei-EU-maa Norja.
Ilman EU:ta - ja kaikkien muiden maiden paitsi Norjan kuuluessa EU:hun - olisimme 20 viime vuodessa taantuneet suunnilleen kehitysmaatasolle. Olisimme peräpohjolan Pohjois-Korea, jonka tuotteilla olisi ollut tullimaksut, eikä tuotteitamme olisi pystynyt viemään tärkeimpiin vientimaihimme (jotka lähes kaikki ovat EU-maita) vapaasti.
Kun Suomen kansantalous elää erittäin voimakkaasti viennin varassa, niin voi vain kuvitella miten meidän olisi käynyt, jos emme olisi liittyneet EU:hun kilpailijamaidemme siihen liittyessä!