Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nettopalkka pettymys - tätäkö on työelämä?

Vierailija
10.02.2015 |

Valmistuin muutama kuukausi sitten yliopistosta ja parin kuukauden intensiivisen työnhaun jälkeen löysin oman alan työpaikan helsingistä jonne muutin. Aloitin tammikuussa ja tänään tuli ekan kuukauden palkka, ja vajaan 3 tonnin bruttopalkasta jää käteen nippa nappa yli 2000 euroa, josta vuokraan ja pakollisiin laskuihin menee käytännössä puolet. Ihan järkyttävän vähän jää rahaa käytettäväksi kuukausi palkasta, miten tästä ikinä pystyy säästämään mitään? Nyt teen hikihatussa kuukauden päivät tämän rahan eteen, ja ennen valmistumista tein gradua noin vuoden ajan toimeksiantoja ja apurahaa jäi käteen käytännössä sama 2k, ja se touhu oli ihan hengailua verrattuna näihin töihin. Jotenkin tämä pettymys ja silmien aukeaminen todellisuuteen vei ilon töistä. Tällöistenkö summien eteen täällä raadetaan ja kaikki hyväksyvät sen miten paljosta palkasta joutuu luopumaan? :(

Kommentit (214)

Vierailija
161/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on verottaa niitä onnellisia, joilla ylipäätään on työ, että saadaan valtio pysymään pystyssä. Työttömätkin on elätettävä.
Toinen vaihtoehto olisi kieltää maahanmuutto ja lyhentää työpäivät 6 tuntisiksi, niin töitä saisi helpommin.v

Vierailija
162/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:11"]Minä saan alle 1100 kuussa käteen :( vituttaa rankasti.
[/quote]
onko täydet tunnit? ei varmaan vai?
[/quote]
Juu on täydet. Ma-pe 7-16 :|

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni valitti ettei palkka riitä kunnolla Helsingin keskustassa asumiseen. Onneksi riittää kuitenkin yli satasen kampaamomaksuihin.

Vierailija
164/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:12"]

Voisin maksaa iloisemmalla mielellä veroja, jos saisin päättää mitä niillä rahoitetaan, ei niin että ei minulla ole mitään käsitystä tai valtaa mihin rahojani käytetään. (Mm. sellaisiin asioihin, jotka eivät tule koskaan liittymään suoraan minun elämääni.)

[/quote]

Minä, minä, minä, minä, minä. Minun elämäni. Minä, minä, minä. Minun rahani. Minä, minä, minä.

Luuletko olevasi ainoa, joka veroja maksaa? Emme me muutkaan päätä, mihin veromme menevät.

Vierailija
165/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:27"]

Mikset katso netistä? http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/178257-suomi-olisi-edelleen-maailman-rikkaimpia-maita-jos%E2%80%A6

[/quote]

Jonkun ammattivalittajan jossittelu-blogi nyt ei oikein vastaa sitä mitä minä kutsun tutkimukseksi, mutta tulipahan selväksi millä tasolla ne perusteesi ovat.  Suomen, Ruotsin ja Norjan talouksissa on muitakin hyvin merkittäviä eroavaisuuksia kuin euro.

Vierailija
166/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo isot lapset, nuorin kirjoittaa ylioppilaaksi nyt. Tuli eräässä aamiaispöydässä veronpidätysprosenteista puhe ja hän näppärästi laski päässänsä, että kas, äiti ja isä on kumpikin maksaneet lasten elinaikana miljoona euroa per nuppi suorina veroina. Ja siihen lisäksi epäsuorat verot kuten alvit sun muut vielä lisäksi. Sen päälle hän sitten kysyi klassisen "miltäs nyt tuntuu"-kyssärin. Hm.

Lapsi olisi halunnut opiskelemaan USA:han mutta iskä sanoi oikopäätä että me ollaan se jo yhteen kertaan maksettu Suomeen, ei makseta enää toiseen kertaan. Lapsi nieli sen nikottelematta ja päätti, että suomalainen tutkinto kelpaa. 

Vierailija
167/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:56"]

Ja varsinkin jos et ajatellut hankkia lapsia niin Suomessa eläminen on pelkästään tappiollista. Mieti mitä veroillasi saat... Työnantaja on velvoitettu järjestämään työterveyshuolto, 15 vuoteen en ole käyttänyt julkista terveydenhuoltoa. Julkiseen hammashyoltoon on vuosien jonot, käyn tarkastuttamassa legoni yksityisellä. Äitiäni eivät ota laitokseen, työpäivän jälkeen käyn hänelle kaupassa, teen ruoan ja pesen. Aina saa olla sydänsyrjällään onko taas kaatunut tms. Jullkisilla liikennevälineillä ei kohta uskalla liikkua kun on täynnä juoppoja ja mamujengejä. Autoa ei tällä verotuksella voi kuvitellakkaan ja tien hoito on niin surkeaa talvisin että eihän sillä voisi ajaa kuin kesällä. Että kyllä suomessakin vaan on yliopistomaksut, siinä on kaikki mitä tältä valtiolta olen saanut ja maksan sitä vielä 40 vuotta...

[/quote]

Härregud, missä päin Suomea ;D? Helsingissä jonot ovat max 6kk ja sekin sillä oletuksella että haluaa tarkastukseen vaikkei ole ilmennyt särkyä tai muita vaivoja.

Vierailija
168/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:12"]

"Katselin itse viime kuun palkkanauhaa. Tilinauha 4500e, kaikkien vähennysten jälkeen käteen jäi 2500e. Reilua? Ei mielestäni. Olen kuitenkin tehnyt hirveästi duunia niiden rahojen eteen ja tuosta noin, pari tonnia pois.

Toi bruttopalkka ei ole reuilua. Et ole tuon arvoinen, ei kukaan ole"

Tilinauha ei vielä kerro totuutta, sillä verotus tasataan lopullisessa verotuksen vuoden loputtua eli todellisuudessa, jos olisit tarkistanut/muuttanut verokorttisi/tietosi, sinulle olisi jäänyt enemmän käteen. Nyt verotuksesi on ollut pelkkä ARVIO.

[/quote]

Palkka 4350€ josta käteen 2900€.

Vierailija
169/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:31"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:35"]

Täh? Siis anteeksi mutta miten niin sulle jää vähän rahaa jos vuokran ja laskujen jälkeen on tonni käyttörahaa?? Itselleni jää n.400 e ja pärjään silläkin erittäin hyvin :D

[/quote]

Tällainen henkilö on oikein työnantajien ihanne. Ei vaadi mitään ja tyytyy pieneen palkkaan.

Kyllä, itsekin pärjäisin niin, että laskujen jälkeen jää 400 euroa. Mielestäni se ei kuitenkaan olisi sen arvoista. Pitää ihmiselle nyt jäädä siitä, että käy 8 tuntia päivässä + työmatkat, enemmän rahaa kuin laskujen jälkeen 400 euroa kuukaudessa. Yksinasuvan toimeentulotuen perusosakin on 480 euroa/kk ja siitä on siis vähennetty jo vuokra eli tuosta summasta tarvitsee maksaa vain ruoka, vaatteet ym. ostokset.

[/quote]

Mistä ihmeestä teet näitä oletuksia?

Ihmisellä voi olla vaikka kuinka hyvät tulot, mutta silti jäädä 400 euroa käyttörahaa, jolla pärjää hyvin.

Käyttöraha on se mikä jää laskujen ja velkojen jälkeen.

Jos on esim. ottanut paljon velkaa asuntoon, autoon, kesämökkiin ja/tai veneeseen, niin valtaosa tuloista menee velanmaksuun ja rahaa elämiseen jää vähemmän.

Toiset "säästävät" lyhentämällä lainojaan ja kerryttämällä siten omaisuuttaan. Toiset taas pistävät kaikki tulonsa päivittäiskulutukseen. Ihan oma valinta.

[/quote]

Jos maksaa itse ottamaansa asuntolainaa pois omavalintaisella summalla kuukausittain ei sitä kyllä voi laskea pakollisiin menoihin ihan noin vain. Sehän on käytännössä "pakkosäästämistä" eikä kuluerä siinä mielessä että kerran maksetut rahat katoaisivat savuna ilmaan ilman jälleenmyynnistä saatavaa hyvitystä (kuten ruoan tai monien muiden kulutushyödykkeitten kohdalla).

Vierailija
170/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö yhtään mistä on saatu raha sun koulutukseen, ja siihen että oot voinut tehdä gradua tolla samalla rahalla? Ei se raha tyhjästä synny, jostakin se pitää saada kerättyä.

Vierailija
171/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:18"]Suomessa ei työnteko kannata. Tämä yhteiskunta on rakennettu sossupummeille. [/quote] USA:ssa maksan melkein yhtä paljon veroja, mutta sen sijaan, että olisi sosiaaliturva, rahat meneekin sotimiseen. Mieluummin maksaisin sossupummien elättämisen kuin toisten tappamisen. T. ulkosuomalainen

[/quote]

Pötyä!

http://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_the_United_States#mediaviewer/File:Share_of_Total_Income_and_Taxes_Paid_by_Income_Group_in_2011.jpg

[/quote]

Nimenomaan, täyttä skeidaa.

Ostovoima on se, joka ratkaisee. Suomessa bruttopalkatkin ovat niin pienet, että korkeiden verojen ja muiden pakollisten kulujen (asuminen, ruoka tmv.) jälkeen kuluttamiseen tai säästämiseen käytettävissä olevat varat ovat monella erittäin vähäisiä.

Vierailija
172/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:18"]

Meillä on kaikki mahdolliset henki- ja sairaskuluvakuutukset koko perheelle jottei tarvitse jonotella arvauskeskuksissa. Maksamme siis turhaan veroja terveydenhuollosta. Ja sitten on tämä käsittämätön YLE-vero - koskaan ei katsota eikä kuunnella mitään YLEn ohjelmia, miksi helkutissa meidän pitää siitäkin maksaa?! Ilmaisesta koulutuksesta maksan mielelläni vaikka olisikin ehkä ihan hyvä jos koulutus olisi maksullista. Kirkosta erottiin aikapäiviä sitten, valtava säästö!

[/quote]

Jos asioit Suomessa yksityisellä lääkäriasemalla, niin yllätys ylätys, Kela maksaa siitä ison siivun ja se on yhteiskunnalle kalliimpaa kuin julkinen terveydenhoito. Eli te vakuutuksilla itsenne hoidattavat käytätte enemmän julkista rahaa.

[/quote]

Kela korvaa parhaimmillaan n. kolmanneksen ja loput maksat ITSE. Tiedoksesi, että niillä toimenpiteillä on hintansi julkisellakin puolella, esimerkiksi synnytys maksaa n, 10,000 euroa. Eli yksityisellä käyvät säästävät julkisia varoja ja resursseja. Jos kaikki yksityisellä ja työterveydessä käyvät olisivat terveyskeskuksissa, porukkaa kuolisi jonoihin paljon nykyistä enemmän.

[/quote]

Ei, vaan siinä tapauksessa julkiseen työterveydenhuoltoon olisi pakko panostaa enemmän (kun herratkin sitä joutuisivat käyttämään ja asiakkaita olisi muutenkin enemmän) ja sen taso nousisi.

Vierailija
173/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:37"]

Jossittelut veronmaksusta alkavat usein vasta kun henkilö siirtyy veronmaksajaksi ja kun pitäisi ottaa yhteiskunnallista vastuuta.

Sitä ennen on eletty yhteiskunnan piikkii vuosikymmeniä ja unohdetaan esim. koulutus, jonka Suomessa yhteiskunta maksaa esim. insinöörintutkinto maksaa yhteiskunnalle n. 100-200 euroa ja lääkärin ja maisterien tutkinnon ovat vielä kalliimpia ja siihen kun lasketaan peruskoulun ja lukion tutkinnot, niin puoli milliä ei riitä. Sen lisäksi yhteiskunta tukee opiskelijoita opintorahoin, asuntotuotannon ja muut tuet esim. ruokailuun. Mutta nämä kaikki unohtuvat helposti, kun pitäisi kantaa yhteiskunnallinen vastuu.

[/quote]

Halpaa lystiä.

Vierailija
174/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:35"]

Sellaista se elämä on. Minullakin tulot ovat noin 4800/kk bruttona. Verojen jälkeen noin 3200 euroa. Tästä asuminen, ruoat, työmatkat. Kuukaudessa jää käteen noin 500 e kaikkeen turhaan. Minulla on harrastus, joten plussalla olen kuukaudessa kaikkien jälkeen noin 30 euroa.

[/quote]

Jos vapaaehtoisesti tuhlaa 2700€ kuukaudessa asumiseen, ruokaan ja työmatkoihin ei taida olla välkyimmästä päästä tai kovin hyvä talousasioissa. Vai elättääkö kirjoittaja yksinään suurperhettä Helsingin keskustassa?

Vierailija
175/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:12"]

"Katselin itse viime kuun palkkanauhaa. Tilinauha 4500e, kaikkien vähennysten jälkeen käteen jäi 2500e. Reilua? Ei mielestäni. Olen kuitenkin tehnyt hirveästi duunia niiden rahojen eteen ja tuosta noin, pari tonnia pois.

Toi bruttopalkka ei ole reuilua. Et ole tuon arvoinen, ei kukaan ole"

Tilinauha ei vielä kerro totuutta, sillä verotus tasataan lopullisessa verotuksen vuoden loputtua eli todellisuudessa, jos olisit tarkistanut/muuttanut verokorttisi/tietosi, sinulle olisi jäänyt enemmän käteen. Nyt verotuksesi on ollut pelkkä ARVIO.

[/quote]

Palkka 4350€ josta käteen 2900€.

[/quote]Järjetön palkka. 2000 riittäisi

Vierailija
176/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, vai tonni käteen laskujen jälkeen on vähän. :D Tuostahan pistää helposti säästöön 500€/kk jos leveästi elää, enemmänkin jos nuukailee. Kyllä sulla on asiat tosi hyvin, kerta sait töitäkin heti valmistumisen jälkeen.

Vierailija
177/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sitten ottaa päähän te, jotka ette ymmärrä, mitä kaikkea niillä palkastanne pidätetyillä veroilla kustannetaan. Jos joutuisitte maksamaan kaiken omasta pussistanne, se palkka ei riittäisi nykyisenkään vertaa, vaikka pidätysprosentti laskisi huikeasti.

Ap:kin on siis juuri valmistunut, Suomen ilmaisesta koulutuksesta. Siinä vasta yksi esimerkki. Miettikää tyhmät itse lisää.

Vierailija
178/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka sulle maksoi päiväkoti- ja kouluruuat, kirjat, peruskoulutuksen, toisen asteen koulutuksen, yliopiston, vähintään 75 % terveyskuluista? Kuka maksaa ne sun tulevalle lapselle? Koita herätä.

Vierailija
179/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:30"]

Minua sitten ottaa päähän te, jotka ette ymmärrä, mitä kaikkea niillä palkastanne pidätetyillä veroilla kustannetaan. Jos joutuisitte maksamaan kaiken omasta pussistanne, se palkka ei riittäisi nykyisenkään vertaa, vaikka pidätysprosentti laskisi huikeasti.

Ap:kin on siis juuri valmistunut, Suomen ilmaisesta koulutuksesta. Siinä vasta yksi esimerkki. Miettikää tyhmät itse lisää.

[/quote]

Ongelma on siinä, että kustannamme ulkomaalaisillekin ilmaisen koulunkäynnin suomessa.

Vierailija
180/214 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin kai Suomessa työnteolla rikastuu. Jos tonni jää kuussa yhdellä ihmisellä (asumismenojen jälkeen) elämiseen, niin luulisi siitä jäävän säästöönkin. Meillä on 7 henkinen perhe, eikä todellakaan jää tonnia kuussa yhdelle. Silti saadaan säästöön ja matkustellaan niin, että aina on joku matka tiedossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan