Krooninen vaikea unettomuus
Todella kauheaa kun ei tahdo saada unta ja sitten on ihan sekaisin seuraavana päivänä. Sitä vain mokailee joka paikassa zombina. Unettomuus menee jotenkin yli niin vaikka väsyttää niin ei vaan saa enää unta. Aivot on kuin ylirasittunut kone joka on jatkuvasti päällä kun sammutusnappi on rikkoutunut.
Kommentit (74)
Pyydä lääkäriltä lähete tänne:
https://www.sttinfo.fi/tiedote/unettomuuden-nettiterapiaan-kaikkialta-s…
Auttoi minua.
Masennus ja stressi. Noin 4 tuntia unta per yö. 30 vuotta kestänyt. Pyytänyt apua vaimolta. Ei vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olikaan se allergialääke, joka joillakin toimii myös unettomuuteen? Se on mulla vielä kokeilematta.
Atarax? Auttaa kuulemma ahdistukseen ja väsyttää. Ei kyllä mua yhtään auttanut. Sama kuin olis placeboa syönyt. Söin sitä 2 tabua, eli 2 x 25mg. Joitakin se voi auttaa. Pitää vain kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Masennus ja stressi. Noin 4 tuntia unta per yö. 30 vuotta kestänyt. Pyytänyt apua vaimolta. Ei vastausta.
Onko vaimosi psykiatri?
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lääkäriltä lähete tänne:
https://www.sttinfo.fi/tiedote/unettomuuden-nettiterapiaan-kaikkialta-s…
Auttoi minua.
Mä reputin sen. Oli liian vaivalloista, kun oli niin visaisia kysymyksiä, ettei tiennyt mitä vastata. Toi ahdistusta sekin jos vastaa jotenkin väärin. -en ap.
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö kroonisesti unettomat mitään laitetta jolla seurataan unen määrää vaikkapa aktiivisuusranneketta?
En todellakaan. Vielä pahemmaksi menee jos sitä alkaa kyttäämään ja tilastoimaan. Muutenkin haluaa unohtaa koko nukkumisen ja sen paskuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olikaan se allergialääke, joka joillakin toimii myös unettomuuteen? Se on mulla vielä kokeilematta.
Atarax? Auttaa kuulemma ahdistukseen ja väsyttää. Ei kyllä mua yhtään auttanut. Sama kuin olis placeboa syönyt. Söin sitä 2 tabua, eli 2 x 25mg. Joitakin se voi auttaa. Pitää vain kokeilla.
Minulla auttoi puolikas tuosta 25mg:sta pitkään, enää ei auta. Tai jos hyvin harvoin ottaa, saattaa yhtenä yönä auttaa. Olen ymmärtänyt, että Atarax auttaa nukkumiseen juuri pieninä annoksina ja ahdistukseen isompina. Annoksen nosto ei siis lisää nukuttavaa vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Atarax on yksi. Itseäni väsytti liikaa. On muitakin varmasti joissa on sivuvaikutuksena että väsyttää
Olen kärsinyt parikymmentä vuotta unettomuudesta, ja lääkäri määräsi minulle tabletin Ketipinoria illalla, koska siinä on sivuvaikutuksena uneliaisuus. Syön puoli tablettia iltaisin ja se on auttanut kohtalaisesti, herään kyllä yöllä, mutta nukahdan uudelleen. Kuuntelen öisin myös äänikirjoja uniajastimella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tosi unettomuudesta kärsivä tietää, mitä se on. Melatoniinit ja mirtatsapiinit eivät auta paskaakaan. Bentsot alkuun yliannoksella kyllä, mutta niidenkin teho hiipuu. Monella jää mahdollisuudeksi joko kärsiä tai tintata edes perjantai ja lauantai-iltana sen verran viinaa, että uni varmasti tulee.
Alkoholi vain huonontaa unenlaatua. Kannattaa mieluummin käydä reipaalla lenkillä ulkona niin kyllä uni taas maistuu ja kahvi vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi puolikas tuosta 25mg:sta pitkään, enää ei auta. Tai jos hyvin harvoin ottaa, saattaa yhtenä yönä auttaa. Olen ymmärtänyt, että Atarax auttaa nukkumiseen juuri pieninä annoksina ja ahdistukseen isompina. Annoksen nosto ei siis lisää nukuttavaa vaikutusta.
Psykiatri oli kuitenkin eri mieltä. Enää en voi sitä syödäkään, tai miksi edes söisin, kun sain järeämmät lääkkeet unetomuuteen.
Monesti paras apu uneen on raskas fyysinen liikunta.
Kun kroppaa on kuormitettu tarpeeksi, hereillä ei pysy vaikka yrittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tosi unettomuudesta kärsivä tietää, mitä se on. Melatoniinit ja mirtatsapiinit eivät auta paskaakaan. Bentsot alkuun yliannoksella kyllä, mutta niidenkin teho hiipuu. Monella jää mahdollisuudeksi joko kärsiä tai tintata edes perjantai ja lauantai-iltana sen verran viinaa, että uni varmasti tulee.
Alkoholi vain huonontaa unenlaatua. Kannattaa mieluummin käydä reipaalla lenkillä ulkona niin kyllä uni taas maistuu ja kahvi vähemmälle.
Ime nyt kuule 🥦:a lenkkies kanssa. Meinaatko että jengi ei ole kokeillut pehmeitä vaihtoehtoja. Krooninen unettomuus on ihan eri asia kuin satunnainen stressistä aiheutuva unettomuus. -Eri
Mulla on sama, kaks täysin unetonta yötä. Työterveydestä stillnoct resepti kouraan, alkon kautta kotiin ja punaviinipullo kitusiin. Kyllä tulee uni, yhtään unilääkkeitä en oo tarvinnu. Punkku on paras jos tulee tarve nollata nukkumattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atarax on yksi. Itseäni väsytti liikaa. On muitakin varmasti joissa on sivuvaikutuksena että väsyttää
Olen kärsinyt parikymmentä vuotta unettomuudesta, ja lääkäri määräsi minulle tabletin Ketipinoria illalla, koska siinä on sivuvaikutuksena uneliaisuus. Syön puoli tablettia iltaisin ja se on auttanut kohtalaisesti, herään kyllä yöllä, mutta nukahdan uudelleen. Kuuntelen öisin myös äänikirjoja uniajastimella.
Kiva kun pärjäät pienillä annoksilla. Itse syön Ketiä 300mg ja Olantsapiinia 10mg, jotta edes vähän unettaisi. Itse aloitin pienin annoksin niitä, eikä mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama, kaks täysin unetonta yötä. Työterveydestä stillnoct resepti kouraan, alkon kautta kotiin ja punaviinipullo kitusiin. Kyllä tulee uni, yhtään unilääkkeitä en oo tarvinnu. Punkku on paras jos tulee tarve nollata nukkumattomuus.
Ihan hyvä kikka tuo alkoholi, paitsi, että tulee kalliiksi jos sitä pitää ottaa joka päivä unta antavasti. Tarkoittaa minun kohdallani sitä, että pitäis vetää joku 3ploa punaviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Atarax.
Ymmärrän. Itselläni oli tilapäinen työstessistä johtuva unettomuus. Sitten kun sai itsensä rauhotettua niin unet palautu ja sai unta ilman mitään päihteitä tai lääkkeitä.
Ois hirveää jos tuosta pitäisi kärsiä koko ajan, joutuisin varmaan sairaseläkkeelle, se tunne kun valvonu kaksi yötä ja mieli on tosi matalalla..ei muutakuin tsemppiä kaikille!
Itselläni auttoi unen laatuun parantavasti myös ketogeeninen ruokavalio.
Pimennysverhot, riittävän viileä makuuhuone, ei televisiota makuuhuoneeseen ja riittävä liikunta. Varmasti uni tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kun korva soi mikään ei v*ttu auta.
Otan osaa. Tuohan on helvettiä ihan.
joo mutta mistä sen oikeellisuudesta tietää.