Krooninen vaikea unettomuus
Todella kauheaa kun ei tahdo saada unta ja sitten on ihan sekaisin seuraavana päivänä. Sitä vain mokailee joka paikassa zombina. Unettomuus menee jotenkin yli niin vaikka väsyttää niin ei vaan saa enää unta. Aivot on kuin ylirasittunut kone joka on jatkuvasti päällä kun sammutusnappi on rikkoutunut.
Kommentit (74)
Itse olen tässä jo 15 vuotta elänyt siten, että kolmea neljää eri lääkettä heitän kitusiini joka ilta.
Sellainen kourallinen tulee niitä pillereitä, kun ottaa aina useamman kappaleen jokaista.
Vierailija kirjoitti:
Öö, kannattaisi vaan varmaan vaan nukkua.
Sanotko jalattomallekin että kannattaisi kävellä?
Mulla korva soi ja siksi kauhea unettomuus.
Oletko kokeillut vähentää kahvinjuontia? Älylaitteita ei kannata käyttää sängyssä. Energiajuomia en myöskään suosittele.
Mä vedän kahta neuroleptiä, jotta saan nukuttua yöt. Ilman niitä olisin varmaan jo hypännyt rotkoon.
Kun korva soi mikään ei v*ttu auta.
Jengi ei ilmiselvästi tiedä mitä on vaikea krooninen unettomuus. 🤔
Unettomuus pahimmillaan on kuin jotain kidutusta. Pää ei toimi, kropassa on huono olo tuntuu kuin stressihormoneja erittyisi kymmenkertaisesti, kaikki kivutkin tuntuu isommalta kun ei nuku, uupunut olo mutta ei taju lähde vaikka kuinka silmiä pitäisi kiinni ja hengittelisi syvään. Turhautuneena vain haluaisi hetken tauon ajattelulta ja olla hetken taju kankaalla. Mutta ei.
Minä sain lääkäriltä vanhanaikaisen Tolvon-lääkkeen reseptin. Nukuin ensimmäisen tabletin jälkeen melkein vuorokauden. En ota niitä säännöllisesti vaan pahimpaan tarpeeseen. En ole masentunut vaan pikemminkin minulla on liikaa tekemistä ja ideoita ja vaikea rentoutua.
Kerran valvoin melkein viikon muutaman tunnin unilla käyden silti töissä. Ei vaan saanut unta ja aika sekaisin sitä oli kokoajan. Hain sitten työpaikkalääkäriltä unilääkereseptin ja voi sitä ihanuutta kun sai vihdoin unta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut vähentää kahvinjuontia? Älylaitteita ei kannata käyttää sängyssä. Energiajuomia en myöskään suosittele.
Voi äly, luuletko tosiaan ettei kroonisesti uneton ole tällaisia perusasioita 'kokeillut' jo tuhat kertaa? Niitä unihygieniajuttuja paasataan kuin vähä-älyiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kerran valvoin melkein viikon muutaman tunnin unilla käyden silti töissä. Ei vaan saanut unta ja aika sekaisin sitä oli kokoajan. Hain sitten työpaikkalääkäriltä unilääkereseptin ja voi sitä ihanuutta kun sai vihdoin unta.
Hyvä kun joillekin auttaa unilääkkeet, mulla ei auttanut. Väsytti vaan entistä enemmän ja uneen pääseminen silti vaikeutui. -eri
Mun oli kerran pakko juoda itseni sammumispisteeseen, jotta sain nukuttua edes muutaman tunnin. Oli vaan pakko kun en saanut nukuttua pariin viikkoon juuri ollenkaan. Lääkkeisiinkin tulee tolet ajan myötä. Pitää pitää vähän väliä niistä, ettei totiu niihin.
Monessa tapauksessa unettomuus johtuu hermoston ylivirittyneisyydestä ja liiasta stressistä. Stressille ei aina ei itse voi mitään, jos se johtuu vaikka kivusta.
Unettomuus on kyllä yksi kauheimmista asioista maailmassa.😳
Mä taisin saada unilääkkeistä vain pahemman unettomuuden. Ei niistä mikään ratkaissut ongelmaa pysyvästi vaan toleranssia iski.
Työelämä vei minut unettomuuspsykooseihin monta kertaa, ennen kuin myönsin itselleni ettei minusta ole työelämään. Lääkkeitä kokeiltu kymmeniä.
Tämä ei varmaan koske ap:tä mutta ehkä jotain muuta. Minulla sattui traumaattinen asia noin puolitoista vuotta sitten. Sen jälkeen sain nukuttua vain puhelimen ja YouTuben avulla. Nyt olen pikku hiljaa rauhoittunut niin että pystyn yöllä herättyäni nukahtamaan ilman Tubea, mutta aika usein silti painan edelleen reloadia. Eli nukkumaan mennessä joku Dr Granden video (nämä on täydellisiä, monotonisia, aina sama kaava, kiinnostavia mutta ei liian kiinnostavia) niin hiljaiselle että just ja just kuulen. Nukahdan yleensä joskus 10 minsan kohdalla. Sitten kun yöllä herään, normaalisti alkaisin kelata juttuja ja pyörisin valvoen, mutta nyt avaan puhelimen katsomatta suoraan valoon ja painan reload. Ja takas unten maille. Tää on pelastanut mulla viimeiset puolitoista vuotta.
Öö, kannattaisi vaan varmaan vaan nukkua.