Krooninen vaikea unettomuus
Todella kauheaa kun ei tahdo saada unta ja sitten on ihan sekaisin seuraavana päivänä. Sitä vain mokailee joka paikassa zombina. Unettomuus menee jotenkin yli niin vaikka väsyttää niin ei vaan saa enää unta. Aivot on kuin ylirasittunut kone joka on jatkuvasti päällä kun sammutusnappi on rikkoutunut.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Jengi ei ilmiselvästi tiedä mitä on vaikea krooninen unettomuus. 🤔
Juuri näin. Minulle työterveyslääkärikin tulosti jotain ” älä juo kahvia illalla”- juttuja.
Mä oon aina nukkunut huonosti, äiti kertoi miten vei mua jo vauvana yöllä vaunuissa ulos etten herättäisi koko kerrostaloa. Lääkkeistä vain mirtatsapiini auttoi vähän aikaa, kunnes sekin vain lakkasi toimimasta. Tuhdeimmilla bentsoilla nukun kolme tuntia ja herään reippaana kuin piriä syönyt orava. Ärsyttää sekin kun herään yöllä ja tiedän kelloa katsomattakin että se on 3:19. Joka veeiiteeuun yö. Välillä rupean näkemään olemattomia ötököitä ja saan poissaolokohtauksia, mutta lääkäri vain pyörittelee käsiään ja kysyy mitäs lääkkeitä tällä kertaa laitetaan. Sähköhoito auttoi jonkun aikaa, nukuin kuin lapsi (tai mieluummin kissa), mutta vain niin kauan kun hoitojakso kesti. Vituttaa pelkkä sängyn näkeminen niin että tekisi mieli pilkkoa se kirveellä tulitikuiksi. Ottaa aivoon kaikki unettomuusaiheiset artikkelit joissa neuvotaan joogaamaan, harjoittamaan mindfulnessia, syömään melatoniinia, juomaan yrttiteetä, olemaan itselleen armollinen ja sanomaan rauhallisesti ääneen ettei haittaa vaikka en juuri tänä yönä nuku. Haistakaa huilu ja tukehtukaa unihiekkaanne, stna.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina nukkunut huonosti, äiti kertoi miten vei mua jo vauvana yöllä vaunuissa ulos etten herättäisi koko kerrostaloa. Lääkkeistä vain mirtatsapiini auttoi vähän aikaa, kunnes sekin vain lakkasi toimimasta. Tuhdeimmilla bentsoilla nukun kolme tuntia ja herään reippaana kuin piriä syönyt orava. Ärsyttää sekin kun herään yöllä ja tiedän kelloa katsomattakin että se on 3:19. Joka veeiiteeuun yö. Välillä rupean näkemään olemattomia ötököitä ja saan poissaolokohtauksia, mutta lääkäri vain pyörittelee käsiään ja kysyy mitäs lääkkeitä tällä kertaa laitetaan. Sähköhoito auttoi jonkun aikaa, nukuin kuin lapsi (tai mieluummin kissa), mutta vain niin kauan kun hoitojakso kesti. Vituttaa pelkkä sängyn näkeminen niin että tekisi mieli pilkkoa se kirveellä tulitikuiksi. Ottaa aivoon kaikki unettomuusaiheiset artikkelit joissa neuvotaan joogaamaan, harjoittamaan mindfulnessia, syömään melatoniinia, juomaan yrttiteetä, olemaan itselleen armollinen ja sanomaan rauhallisesti ääneen ettei haittaa vaikka en juuri tänä yönä nuku. Haistakaa huilu ja tukehtukaa unihiekkaanne, stna.
Mulle psykiatri sanoi, että kokeile asmr-videoita ja mindfullnesia. Miten niihin edes pystyy keskittyä, kun on niin kamalan ahdistunut kun ei unta saa. Voi varmaan auttaa noi jotain jos pääsee vaan irti ekaksi unettomuusputkesta.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon mennyt ihan poissaolevaan tilaan unettomuuden takia. Saan varmaan jonkun varhaisdementian, siltä tuntuu välillä.
Kyllä jokainen tosi unettomuudesta kärsivä tietää, mitä se on. Melatoniinit ja mirtatsapiinit eivät auta paskaakaan. Bentsot alkuun yliannoksella kyllä, mutta niidenkin teho hiipuu. Monella jää mahdollisuudeksi joko kärsiä tai tintata edes perjantai ja lauantai-iltana sen verran viinaa, että uni varmasti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus on kyllä yksi kauheimmista asioista maailmassa.😳
Niin on. Lääkäri nuori nainnen kehtasi sanoa että epäillee. lääkkeen väärinkäytöstä. Siitä seurasi ongelmia ja nyt jo vuosia elän tai siis "elän" vajaalla lääkityksellä. Kun ei lääkkeitä saa niin käytän aika paljon mitä saa. Juon alkoholeja omastakin mielestä paljon.. Riskirajat ylittyy moninkertaisesti.
Vedän ties mitä kunhan saa edes jotain unta. Ei jaksa enää kiinostaa laillisuus kun se on niin vaikeaa.
Minä sain apua unettomuuden aiheuttamaan uupumukseen ja ylivirittyneisyyteen yhdessä vaiheessa niin, että vaikka en pystynyt nukkumaan päikkäreitä, menin joka päivä tiettyyn kellon aikaan päivällä hetkeksi pimeään huoneeseen makaamaan silmät kiinni. Joskus oli aivan hirveä olo kun ei ollut nukkunut yöllä kuin silmänräpäyksen ja keho kävi kierroksilla. Yritin luoda itselleni turvallisen rauhoittuneen olon ja kuuntelin monesti yhden lyhyehkön ASMR-nauhan korvakuulokkeet korvilla. Se henkilö sanoi siinä videolla että tunnet kokoajan olosi rentoutuneemmaksi kun lasken 10,9,8,7..... Yhtäkkiä rupesin nukahtamaan tuon seurauksena, vaikken ollut yli vuoteen pystynyt päivällä nukkumaan. Aina suunnilleen samassa kohdassa aloin nukahtamaan. Jos nukahti vain vaikkapa hetkeksi tai jos vaikka pelkästään piti pientä lepoa pimeässä jonkin aikaa, niin olo oli parempi iltaa kohden ja jaksoi päivän vähemmillä unilla. Vaikka sanotaankin, että päikkäreitä ei unettomana kannata nukkua.
Tuo myös opetti minua nukahtamaan koska tuntuu että sekin on taito jonka voi menettää.
Mulla oli aikanaan kilpirauhasen tulehdus ja siitä tämä 15 vuoden unettomuuspiina alkoi. Syön tyroksiinia kilpirauhaseen, mirtatsapiinia ja stilnoctia unettomuuteen. Onneksi terveysasema on suostunut uusimaan stilnoctia sillä sopimuksella, että käytän sitä korkeintaan kolmena iltana viikossa. Mitään suurempia suunnitelmia ei voi tehdä, esim. vaihtaa alaa ja lähteä opiskelemaan, kun ei ikinä tiedä saako edes seuraavana yönä nukuttua. ☹
Vierailija kirjoitti:
Minä sain apua unettomuuden aiheuttamaan uupumukseen ja ylivirittyneisyyteen yhdessä vaiheessa niin, että vaikka en pystynyt nukkumaan päikkäreitä, menin joka päivä tiettyyn kellon aikaan päivällä hetkeksi pimeään huoneeseen makaamaan silmät kiinni. Joskus oli aivan hirveä olo kun ei ollut nukkunut yöllä kuin silmänräpäyksen ja keho kävi kierroksilla. Yritin luoda itselleni turvallisen rauhoittuneen olon ja kuuntelin monesti yhden lyhyehkön ASMR-nauhan korvakuulokkeet korvilla. Se henkilö sanoi siinä videolla että tunnet kokoajan olosi rentoutuneemmaksi kun lasken 10,9,8,7..... Yhtäkkiä rupesin nukahtamaan tuon seurauksena, vaikken ollut yli vuoteen pystynyt päivällä nukkumaan. Aina suunnilleen samassa kohdassa aloin nukahtamaan. Jos nukahti vain vaikkapa hetkeksi tai jos vaikka pelkästään piti pientä lepoa pimeässä jonkin aikaa, niin olo oli parempi iltaa kohden ja jaksoi päivän vähemmillä unilla. Vaikka sanotaankin, että päikkäreitä ei unettomana kannata nukkua.
Tuo myös opetti minua nukahtamaan koska tuntuu että sekin on taito jonka voi menettää.
Ja tärkeää tuossa oli se etten koskaan ajatellut että yritän nukahtaa. Ajattelin meneväni vain pimeään huoneeseen ottamaan joka päivä pienen lepotauon ja kuuntelemaan tuon nauhan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jengi ei ilmiselvästi tiedä mitä on vaikea krooninen unettomuus. 🤔
Juuri näin. Minulle työterveyslääkärikin tulosti jotain ” älä juo kahvia illalla”- juttuja.
Mulle työterveyslääkäri kirjoittu sentään vähän. Nukahtamislääkkeitä 20 kpl jotka pitää riittää sata päivää. En kyllä halua käyttää kemialla taju pois keinoa. Melatoniinia on paljon joka illaksi. Harvoin laitonta. mutta sekin testattu. Ne sellaiset savut voimistaa ainakin mulla kaikkea.
Käytättekö kroonisesti unettomat mitään laitetta jolla seurataan unen määrää vaikkapa aktiivisuusranneketta?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä kuin jotain vittuilua tuo sanonta, että ei se haittaa vaikka ei seuraavana yönä nuku. No kyllä se haittaa, kun olo on kuin jyrän alle jäänyt ja tietää sen jo etukäteen. Itse pelkään unettomuuden laukaisemaa oloa. Valitettavasti se pelko ei ainakaan auta nukahtamisessa.
Täällä yksi, joka nukkui ekat 35 v huonosti, myös lapsena siis. Nykyisin nukun oikein hyvin7-9 h /yö. Mulla syy oli veriarvoissa sekä elintavoissa:
-rautavarastot oli jo lapsesta asti tyhjät. Aloin syömään rautaa 200 mg / pv, niin muutaman viikon jälkeen aloin huomaamaan, että hitsi miten oonkin joten nukkunut syvästi ja nukahtaminen helpottunut
-liikunta: jätin iltaliikkumisen, nykyisin liikun aamulla tai aamupäivällä. Ennen kävin lenkillä siten, että saatoi tulla kotiin siinä iltakasin maissa. EI hyvä jos menee aamukasiksi töihin.
-kahvi: jätä sinä uneton se kokonaan pois käytöstä ja ala juomaan vähäkofeiinista teetä tai yrttiteetä. Koska kofeiininpoistuu kokonaan elimistöstä vasta useamman päivän jälkeen. Aamullakaan ei kannata juoda kahvia, jos on uneton. Bonuksena tulee se, ettei vireystaso heittele.
En ikinä olisi uskonut kuinka huonounisesta voi tulla näinkin hyväuninen!
Mikä olikaan se allergialääke, joka joillakin toimii myös unettomuuteen? Se on mulla vielä kokeilematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut vähentää kahvinjuontia? Älylaitteita ei kannata käyttää sängyssä. Energiajuomia en myöskään suosittele.
Voi äly, luuletko tosiaan ettei kroonisesti uneton ole tällaisia perusasioita 'kokeillut' jo tuhat kertaa? Niitä unihygieniajuttuja paasataan kuin vähä-älyiselle.
Freesit lakanat
Vierailija kirjoitti:
Mikä olikaan se allergialääke, joka joillakin toimii myös unettomuuteen? Se on mulla vielä kokeilematta.
Benadryl, mutta kuulemma Suomessa se ei ole samaa kamaa.
Itselläni toimii hyvin doxylamine succinate, paikallisen apteekin hyllystä. Mutta en asu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla korva soi ja siksi kauhea unettomuus.
Mullakin korva soi ja kauhea krooninen unettomuus.
Valvoin 4 vrk putkeen. Eilen join pari paukkua ja sain nukutuksi jopa 4h. En yleensä juo alkoholia, mutta nyt oli pakko saada nukuttua edes jokunen tunti. Välillä tekis mieli mennä sairaalaan ja pyytää nukutus. Ihan sama vaikka nukkuis huonolaatuista unta kunhan nukkuis edes jotenkin.
Vuorotyö vei itseni unettomuuteen.