Lähihoitajan työ on raskasta =(
Teen lähinnä aamua ja iltaa, muutama yö silloin tällöin. Olen töissä vanhusten hoivakodissa ja alkaa tuntumaan, että en fyysisesti enää jaksa sitä kauaa. Olen 40-vuotias ja minulla ei ole sairauksia. Se jatkuva kiire vie vaan voimat. Tänään on vapaapäivä ja minä olen vain nukkunut ja ei olo ole siitä parantunut. Vieläkö tässä ehtisi jonkin vähemmän kuormittavan ammatin hankkimaan...?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Teen lähinnä aamua ja iltaa, muutama yö silloin tällöin. Olen töissä vanhusten hoivakodissa ja alkaa tuntumaan, että en fyysisesti enää jaksa sitä kauaa. Olen 40-vuotias ja minulla ei ole sairauksia. Se jatkuva kiire vie vaan voimat. Tänään on vapaapäivä ja minä olen vain nukkunut ja ei olo ole siitä parantunut. Vieläkö tässä ehtisi jonkin vähemmän kuormittavan ammatin hankkimaan...?
Älä ainakaan toimistotöihin tai it-alalle lähde, meidän työtaakka on niin raskas ja aikataulut niin tiukkoja ettei millään muulla alalla.
mene ap vaikka jonkun erikoisliikkeen kassalle töihin, asiakkaita käy muutamia kymmeniä päivässä ja loppuajan voit hitaasti järjestellä hyllyjä 😊
Hoitajat vaan on kovimpia valittamaan työstään. Ei se niin raskasta tai hektistä ole jos aletaan muihin ammatteihin vertailemaan.
1500e/kk käteen. Ja asumiseenkin menee se 1000e/kk laske siitä onko hyvä palkka. Hinnalla, että vapaat mee palautuessa työstä. Lomalla vasta on vapaa-aikaa...
Kunnioitan kyllä lähiksiä. Palkka paska ja kiirettä pitää. Äitini on normaali painoinen keskki-ikäinen, ja kroppa ihan paskana kun 30-vuotta sitä tehnyt. Välilevyn pullistumat yms ja muut kivut hankaloittaa työtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vaan surkea yleiskunto
.
Jos viittaat edelliseen kohtaan, niin ei todellakaan ole. Voin vannoa, että kakkoseksi jäät. Voimaa löytyy naiseksi myös turhankin paljon. Myös naurettava vuorosuunnittelu on raskasta. Esimiehet ei vaan tajua paljonko silläkin saataisiin jaksamista.
Netissä valittaminen ei auta, kansalaisaloite.fi sivulle aloitteita tekemään esim. hoitoalan parannusehdotuksia. Kun 50 000 nimeä aloite menee eduskunnan käsittelyyn.
Monestihan se kiire ajoittuu aina tiettyihin kellonaikoihin. Meillä kiire helposti vältetään sillä, että esim 12 vanhuksesta (aamussa ollaan kahdestaan) vaikka kolmelle vaihdetaan vain nopeasti aamulla vaippa, (jos vain pissassa,) laitetaan vähän tukkaa, kasvojenpesu, kaunis aamutakki päälle ja siitä puurolle. sitten kun aamupala ja lääkkeet on jaettu ja jäljet korjattu, kello on ehkä "pahimmillaan" puoli kymmenen. seuraava aktiviteetti on usein se lounas (välissä toki jotain viriketoimintaa lukemista jne, mutta tässä välissä kerkeää se toinen hoitaja hyvin käyttää pesulla kolme ihmistä (sellaisia, joiden kanssa pärjää yksin). mutta ei, kun aina tapaa sitte tätä vanhaa koulukuntaa, että kaikki pitää olla justiin kahdeksalta puettuja ja istumassa, siinä on kyllä sitten unohtunut oma ergonomia kuntouttavasta työotteesta ja lämpimästä kohtaamisesta puhumattakaan!!
Minkä voit kun muidenkin asukkaiden pitää saada ruokansa ja lääkkeensä ajallaan ja teitä on vain kaksi hoitajaa per 15 asukasta. Näin ainakin meillä. Aikataulu vaan pitää pitää ajassa jotta ehdit huoneesta toiseen hoitaan kaikkin ei vaan voi jäädä syöttämään sitä leipää loppuun asti jos meinaa ehtiä ilman monen tunnin ylitöitä josta saat kiraa itse niskaan. Yksikin ylimääräinem hoitaja voisi tämän helpottaa. Vaan mitä me hoitajat voimme muka tehdä asialle tottakai esimiehelle valitetaan asioista ja epäkohdista vaan laki tämän mahdollistaa.Sitten ihmetellään kireyttä hoitajissa.
Kunnalla enemmän porukkaa töissä ja parempi palkka. Yksityisellä vähemmän ja palkat pari palkkaluokkaa alemmat. Yksityisellä tulee siivousta yötöissä lattianpesua ja mahdollisesti jotain ruuankin laittamista. Sääli et kun tehdään bisnestä kukaan ei ajattele työntekijöitä. Eikö ne ole eduskunnassa vähentämällä vielä hoitajien määrää suhteessa asukkaisiin? Oliko se nyt et pitäisi olla 0.5 ja tavoite 0.4?