Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajan työ on raskasta =(

Vierailija
09.02.2015 |

Teen lähinnä aamua ja iltaa, muutama yö silloin tällöin. Olen töissä vanhusten hoivakodissa ja alkaa tuntumaan, että en fyysisesti enää jaksa sitä kauaa. Olen 40-vuotias ja minulla ei ole sairauksia. Se jatkuva kiire vie vaan voimat. Tänään on vapaapäivä ja minä olen vain nukkunut ja ei olo ole siitä parantunut. Vieläkö tässä ehtisi jonkin vähemmän kuormittavan ammatin hankkimaan...?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuivaa leipää pitää syöttää eikö puuro uppoaisi paremmin. Vaihtakaa siivousalaan jos tuntuu liian raskaalta. Siivota jaksaa n 9- 12h pvässä, tosin pe teen vain 6h .Ilman lomia (jouluna olen 3vrk lomalla) 

50v yksityisyrittäjä

Vierailija
22/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jossain on "tapana" murentaa leipä johonkin viiliin niin kyllä se on väärin ja pitäisi kellojen soida, tuosta pitää jo valittaa! Kyllä jokaisella papalla ja mummelilla PITÄÄ olla oikeus rouskuttaa leipänsä. Nyt oikeasti: se on heidän elämää ja arkea, teille vaan enää "työ". Häpeisitte.

Häpeä itse. Mitä hoitajia syyttelet, kohdista se syyttelysi sinne minne se kuuluu, eli päättäjille.

Ei. Vaan se kuuluu sinne missä tuo mahdollistuu. JOS sinä et pysty tekemään työtäsi vaan menet työmoraalisi alle, jälki on tuo. Sinä hoitajana olet näkemässä ja tekemässä siellä vanhusten elämää, kyllä se valitus on SINUN tehtävä. Jokainen omaisen tekemä valitus on sääli! Sinä et pidä silloin huoli enää niistä ihmisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jossain on "tapana" murentaa leipä johonkin viiliin niin kyllä se on väärin ja pitäisi kellojen soida, tuosta pitää jo valittaa! Kyllä jokaisella papalla ja mummelilla PITÄÄ olla oikeus rouskuttaa leipänsä. Nyt oikeasti: se on heidän elämää ja arkea, teille vaan enää "työ". Häpeisitte.

Häpeä itse. Mitä hoitajia syyttelet, kohdista se syyttelysi sinne minne se kuuluu, eli päättäjille.

Ei. Vaan se kuuluu sinne missä tuo mahdollistuu. JOS sinä et pysty tekemään työtäsi vaan menet työmoraalisi alle, jälki on tuo. Sinä hoitajana olet näkemässä ja tekemässä siellä vanhusten elämää, kyllä se valitus on SINUN tehtävä. Jokainen omaisen tekemä valitus on sääli! Sinä et pidä silloin huoli enää niistä ihmisistä.

Lisään: Kyllä minä valitan, jos soitaisitte minun lähisukulaisia noin. Ei epäilystäkään. Mene sinä hoitajana tekemään työsi, se että vanha ihminen ei saa leipääkään syödä roskuttaa sinun kiireesi takia, on väärin. Valitan kyllä. Mutta sinulle se ensisijaisesti kuuluu. Kukaan meistä ei näitä tiedä ehkä muuten! Eikä tätäkään epäkohtaa hoitaja pitänyt edes huonona!

Vierailija
24/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin keväällä työharjottelussa hoivakodissa, yksityisessä. Olin varautunut että siellä on älytön kiire ja tosi rankkaa, ööh no ei kyllä ollut. Aamutoimien aikana riitti hoppua mutta sen jälkeen hoitajat kahvittelivat aina pari tuntia ellei enemmänkin. Valitettiin sitä kun paikat menee ja on rankkaa, no ei olis selkä kärsinyt jos käytettäis asianmukaisia siirtovälineitä ja jotkut painavan vuodeasukkaan käännyt tehty kahden hoitajan voimin...

Vierailija
25/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaapa hyvä ja lauhduttakaa hoitsut! 

Vierailija
26/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaapa hyvä ja lauhduttakaa hoitsut! 

Siis laihduttakaa piti sanomani! Laihduttakaa niin jaksatte!1 Ylös ulos ja lenkille ja sitten RÖIHIN!11111111

Vierailija
27/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen lähinnä aamua ja iltaa, muutama yö silloin tällöin. Olen töissä vanhusten hoivakodissa ja alkaa tuntumaan, että en fyysisesti enää jaksa sitä kauaa. Olen 40-vuotias ja minulla ei ole sairauksia. Se jatkuva kiire vie vaan voimat. Tänään on vapaapäivä ja minä olen vain nukkunut ja ei olo ole siitä parantunut. Vieläkö tässä ehtisi jonkin vähemmän kuormittavan ammatin hankkimaan...?

Lähihoitajan koulutuksella voi tehdä myös töitä, jotka eivät rasita fyysisesti yhtään. Ei heti tarvitse vaihtaa alaa.

Vierailija
28/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin keväällä työharjottelussa hoivakodissa, yksityisessä. Olin varautunut että siellä on älytön kiire ja tosi rankkaa, ööh no ei kyllä ollut. Aamutoimien aikana riitti hoppua mutta sen jälkeen hoitajat kahvittelivat aina pari tuntia ellei enemmänkin. Valitettiin sitä kun paikat menee ja on rankkaa, no ei olis selkä kärsinyt jos käytettäis asianmukaisia siirtovälineitä ja jotkut painavan vuodeasukkaan käännyt tehty kahden hoitajan voimin...

Olin itse keväällä myös työharjoittelussa ja ajatukset olivat samanlaiset. Menin paikkaan kesätöihin ja ajatukset muuttuivat. Se 6 viikkoa on lyhyt aika nähdä mitä se työ on vuodesta toiseen ja miten kulumaa tulee kun suihkuttelet potilaita huonoissa asennoissa jne.

Vierailija
29/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn raskaus riippuu myös todella paljon yksiköstä jossa olet työssä. Pääasiassa vanhustyö on kyllä todella raskasta. Aiemmin olen työskennellyt mm. siivoojana, tallilla ja lypsytilalla. Vanhustyö on ylivoimaisesti pahin rasti. Vaikka kuinka haluaisi, ei työtä pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi. Jos jäät ylitöihin, "pääset" esimiehen kanssa keskustelmaan. Annetussa ajassa on pysyttävä, vaikka se tarkoittaisi liukuhihnatyötä. Ruokatauosta ei usein tarvitse haaveilla, koitat syödä samalla itse jotain kun syötät vanhusta siinä vieressä. Vessaan pääsee ehkä, tai sitten ei.  Ja jos vessaan menee, saattaa joku muistisairas sillä aikaa keksiä kaataa pöydät ja samalla kaatuu itsekin. Jälleen kerran tulee palautetta siitä missä oli hoitaja silloin. Työergonimia on mitä on, ja kuntouttavasta työotteesta saa vain haaveilla. Opiskelen nyt uutta alaa, koska oma työmoraali ei anna kohta enää nukkua öitä. Haluan tehdä työni hyvin, mutta nyt siihen ei resurssipulan vuoksi ole mahdollisuuksia. Kokemusta on myös kotihoidosta, eikä sielläkään tilanne ole ainakaan laitoksia parempi.

Vierailija
30/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:38"]

Yleiskuntosi ei ole työn tasalla. Uskomatonta että suhtaudut työhösi noin välinpitämättömästi

mitäs itse teet työksesi?

Miksi te naiset valitatte lähihoitajan työn raskaudesta? Ei ole!

Minä hoidan täysin liikuntakyvytöntä avustettavani kuutena päivänä viikossa. Yksi lepopäivä.

Yksin teen siirrot, kaikki. Ei tunnu missään. Eikä sairauslomia 2000-luvulla.

Kaksi kotiavun työntekijänaista tarvitsevat nosturit + sun muut vapaapäivänäni . Ja voi voi kun on hankala asiakas, vali, vali!!

T. mieslähihoitaja 58v.

Vierailija
31/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan valmistaa lähihoitajarobotteja. :)

Vierailija
32/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte robotteja valmistaa niitä on hoitoala jo täynnä, Filippiineiltä, Thaimaasta jne.., eivät puhu mitään tekevät työnsä ja ihmettelevät valtavaa palkkaansa.

Vierailija
33/50 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleiskuntosi ei ole työn tasalla. Uskomatonta että suhtaudut työhösi noin välinpitämättömästi

Minä hoidan täysin liikuntakyvytöntä avustettavani kuutena päivänä viikossa. Yksi lepopäivä.

Kaksi kotiavun työntekijänaista tarvitsevat nosturit + sun muut vapaapäivänäni . Ja voi voi kun on hankala asiakas, vali, vali!!

T. mieslähihoitaja 58v.

Toimit väärin, jos et käytä nosturia ja muita apuvälineitä. Vaarannat sekä asiakkaan että oman terveytesi. Hoitoala ei kaipaa omaa egoaan kirkastavia sankareita.

Vierailija
34/50 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. mieslähihoitaja 58v.

Toimit väärin, jos et käytä nosturia ja muita apuvälineitä. Vaarannat sekä asiakkaan että oman terveytesi. Hoitoala ei kaipaa omaa egoaan kirkastavia sankareita.

Mistä sinä tiedät minun nostotekniikkani? Vai kuvitteletko, että nostan selällä? Tekniikkaa tulee harjoittaa! Asiakkaan omia voimavaroja käytäen ja hänen jalkojaan lähinnä.

Kahdelta kotipalvelun työntekijältä menee työaikaa 2x20 min. nosturia käytettäessä. Itseltäni n. pari minuuttia.

Asiakkaalla tukalaa kun joutuu nosturissa killumaan ilmassa ja siitä pissaamaan liinojen lomasta yms. Siis ikäänkuin keinussa. Kärsimystä koko suoritus ja usein epäonnituu

Ihmetyttää tuo, kun kaupungin kotipalvelun henkilökunta hyppää jokavuosi monta kertaa siirtokoulutuksessa ja eivät tuon vertaa opi.

PS. Työfysioterapeutti kävi kerran katsomassa niitä siirtoja ja totesi : Naiset eivät saa "nostaa" kuin korkeintaan 48 kg.

Nauroin hänelle ääneen ja totesin, että yksi mies saa näämmä "nostaa" koko hivakan ( 60 kg), kun toimii henkilökohtaisena avustajana.

PPS. Tuo julkinen  hoitajakunta on pudottanut kaikista apuvälineistä huolimatta avustettavani muutaman kerran lattialle. Itse en kertaakaan ja olen avustanut häntä tämän vuosituhannen!

Vierailija
35/50 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vaihtanut alaa, kun en pystynyt sydämellä työtä tekemään.

Jos kaikki hoitajat tekevät saman niin omaisetko hoitaa vanhuksensa?

Vierailija
36/50 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8! Söisitkö itse jugurtti-leipä-mössöä. Hyi saasta. Miten kehtaat vanhuksille semmoista syöttää. Ja vielä ylpeilet sillä.

Vierailija
37/50 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8! Söisitkö itse jugurtti-leipä-mössöä. Hyi saasta. Miten kehtaat vanhuksille semmoista syöttää. Ja vielä ylpeilet sillä.

Olen itse aikoinaan törmännyt sellaiseen, että puuron sekaan laitettiin lauantaimakkara murua/mössöjä. Se minua etoi suunnattomasti... Samoin kun sakeutettu maito, näytti pilaantuneelta maidolta.

Vierailija
38/50 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. mieslähihoitaja 58v.

Mistä sinä tiedät minun nostotekniikkani? Vai kuvitteletko, että nostan selällä? Tekniikkaa tulee harjoittaa! Asiakkaan omia voimavaroja käytäen ja hänen jalkojaan lähinnä.

Kahdelta kotipalvelun työntekijältä menee työaikaa 2x20 min. nosturia käytettäessä. Itseltäni n. pari minuuttia.

Asiakkaalla tukalaa kun joutuu nosturissa killumaan ilmassa ja siitä pissaamaan liinojen lomasta yms. Siis ikäänkuin keinussa. Kärsimystä koko suoritus ja usein epäonnituu

Ihmetyttää tuo, kun kaupungin kotipalvelun henkilökunta hyppää jokavuosi monta kertaa siirtokoulutuksessa ja eivät tuon vertaa opi.

PS. Työfysioterapeutti kävi kerran katsomassa niitä siirtoja ja totesi : Naiset eivät saa "nostaa" kuin korkeintaan 48 kg.

Nauroin hänelle ääneen ja totesin, että yksi mies saa näämmä "nostaa" koko hivakan ( 60 kg), kun toimii henkilökohtaisena avustajana.

PPS. Tuo julkinen  hoitajakunta on pudottanut kaikista apuvälineistä huolimatta avustettavani muutaman kerran lattialle. Itse en kertaakaan ja olen avustanut häntä tämän vuosituhannen!

Tuohon turhaan ajankäyttöön tuonee SOTE uusia tuulia yksityisten virkeiden yrittäjien ansiosta. Nykyinen tehoton käytäntöjen rytö joutuukin romukoppaan.

Kuntien monopoli murtuu ja se on hyvä juttu ja nykyiset hoitsut saattavat joutua karvaan totuuden äärelle! Tulos, tai ulos!

Vierailija
39/50 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "hoitajat" jotka syöttävät vanhuksille, sairaille ihmisille tuotaa moskaa iloisena niin löytävät sen kyllä vielä edestään. Jossain vaiheessa heillä on  vielä se  päivä edessä kun makaavat itse sängyn pohjalla pissat vaipassa ja joutuvat syömään sitä.

Vierailija
40/50 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "hoitajat" jotka syöttävät vanhuksille, sairaille ihmisille tuotaa moskaa iloisena niin löytävät sen kyllä vielä edestään. Jossain vaiheessa heillä on  vielä se  päivä edessä kun makaavat itse sängyn pohjalla pissat vaipassa ja joutuvat syömään sitä.

Ei tarvitse olla hoitaja, että tuollainen vanhuus voi olla totta! Ei siellä hoivakodissa "paremman ammatin omaavat" saa yhtään hienompaa sviittiä omalla huonepalvelulla.