Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako pitkä matikka valita vaikka tulevalla alalla sitä ei tarvi?

Vierailija
19.02.2015 |

... Eli mä olen ysillä nyt ja lukioon menossa. Suunnitelma olisi estenomin tutkinto (kauneudenhoitoalan AMK-tutkinto) ja siihen ei pitkää matikkaa tarvita.

Mietin että pitäsikö se kuitenkin valita kaiken varalle koska jos en sit pääsekään tonne estenomiks koska sinne on aika vaikea. Tai suunnitelma muuttuu. Lisäks mulla on matikka tällä hetkellä 10 ja se sujuu aika hyvin vielä näin peruskoulussa. Meillä on tosin mahtava opettaja. 

Jotenkin kaikkein epämieluisin vaihtoehto olisi joutua tiputtamaan matikka koska oon jotenkin sellainen periksiantamaton että en haluais luovuttaa sen kanssa :( eli en halua mennä pitkään vaan kokeilemaan pärjäänkö, vaan jos menen sinne otan lähtökohdaksi että myös kirjoitan sen. /:

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:51"]

Matikka myös kehittää ajattelemista. Niin että täälläkin kun jotkut sanoo, etteivät ole varsinaisesti "tarvineet" pitkää matikkaa missään, niin on sen opiskelu kuitenkin heidän aivojaan kehittänyt. ;) Matematikka on aina hyödyllistä!

[/quote]

Joo, komppaan. En ollut mikään matikkanero mutta kovalla lukemisella kirjoitin pitkästä E:n mikä antoi ratkaisevan erotuksen lähtöpisteitä alalleni vaikka itse ala ei matikkaan ihmeemmin liitykään, ja pääsin opiskelemaan. Joten ota se ihmeessä jos vähänkin tuntuu että kapasiteettia on. Tänne oli myös matikan koe, joka oli helpohko.

Vierailija
2/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaisi siltä, että kannattaa. Tiedolla on ensinnäkin itseisarvo, samoin kuin aivojen rasittamisella, plus että saatat haluta kauneuskoulutuksen jälkeen lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihmeessä! Varsinkin jos matikka kiinnostaa (sain sellaisen kuvan että näin on), niin pitkä matikka on lyhyttä mielekkäämpi.

Vierailija
4/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä matikkaa eroaa lyhyestä siinä, että on ymmärrettävä, miten lasketaan ja miten asiat vaikuttavat toisiinsa. Lyhyessä lasketaan niin kuin käsketään. Kumpikin erilailla haastavia,ä. Ite tykkäsin pitkästä, kun sai itse pohtia. Monessa paikassa pitkästä saa paremmat pisteet haussa, vaikka sitä ei alalla tarvitsikaan vrt. pitkä kieli ja lyhyt kieli.

Vierailija
5/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta laaja matikka (kutsutaanko sitä nykyään pitkäksi?), siitä voi tosiaan saada enemmän pisteitäkin.

Vierailija
6/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun olet lukenut laajan matikan, sinulle on niin moni ovi auki että ehdottomasti kannattaa. Lyhyt matikka on aivan liian helppoa ja keskittyy lähinnä jo yläasteella opittuihin perusasioihin (prosenttilaskut, perusgeometria). En ole varma opetetaanko lyhyessä matikassa edes integroimaan

Opiskelin yliopistossa tekniikkaa, käsitys matikasta meni ihan uusiin ulottuvuuksiin vielä lukion pitkän matikankin jälkeen. Hymistelen aina mielessäni, jos joku sanoo olevansa "huono matikassa" ja tarkoittaa yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja. En edes muistanut, että matikka on sellaistakin :D

Vierailija
7/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:02"]

... Eli mä olen ysillä nyt ja lukioon menossa. Suunnitelma olisi estenomin tutkinto (kauneudenhoitoalan AMK-tutkinto) ja siihen ei pitkää matikkaa tarvita.

Mietin että pitäsikö se kuitenkin valita kaiken varalle koska jos en sit pääsekään tonne estenomiks koska sinne on aika vaikea. Tai suunnitelma muuttuu. Lisäks mulla on matikka tällä hetkellä 10 ja se sujuu aika hyvin vielä näin peruskoulussa. Meillä on tosin mahtava opettaja. 

Jotenkin kaikkein epämieluisin vaihtoehto olisi joutua tiputtamaan matikka koska oon jotenkin sellainen periksiantamaton että en haluais luovuttaa sen kanssa :( eli en halua mennä pitkään vaan kokeilemaan pärjäänkö, vaan jos menen sinne otan lähtökohdaksi että myös kirjoitan sen. /:

[/quote] ehdottomasti pitkä matematiikka koska sun suunnitelmat voi muuttua tuon estenomin suhteen, järkevöisyt ja jos vielä sujuu fysiikka ja kemiakin niin kanttaa ottaa syventävät

Vierailija
8/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:15"]

Sen jälkeen kun olet lukenut laajan matikan, sinulle on niin moni ovi auki että ehdottomasti kannattaa. Lyhyt matikka on aivan liian helppoa ja keskittyy lähinnä jo yläasteella opittuihin perusasioihin (prosenttilaskut, perusgeometria). En ole varma opetetaanko lyhyessä matikassa edes integroimaan

Opiskelin yliopistossa tekniikkaa, käsitys matikasta meni ihan uusiin ulottuvuuksiin vielä lukion pitkän matikankin jälkeen. Hymistelen aina mielessäni, jos joku sanoo olevansa "huono matikassa" ja tarkoittaa yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja. En edes muistanut, että matikka on sellaistakin :D

[/quote]

Komppaan, vaikka en edes opiskele tekniikkaa, ihan lukion tokalla olen. Vihasin matikkaa kun tulin yläasteelta, vaan enpä enää ^^ 

Vierailija
9/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:12"]

Ilman muuta laaja matikka (kutsutaanko sitä nykyään pitkäksi?), siitä voi tosiaan saada enemmän pisteitäkin.

[/quote]

Joo, kutsutaan. Itsellä kamala kiire näiden kurssien kanssa, kaksoistutkinto ja matikka tarkoitus kirjoittaa kakkosen syksyllä niin tulee pahimmillaan kolme kurssia jaksoon. Onneks tykkään matikasta niin numerot ei ole kärsiny :)

Vierailija
10/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:12"]

[/quote]

Kyllä mulla oli jo 80-luvulla pitkä matikka. 

Joo, kutsutaan. Itsellä kamala kiire näiden kurssien kanssa, kaksoistutkinto ja matikka tarkoitus kirjoittaa kakkosen syksyllä niin tulee pahimmillaan kolme kurssia jaksoon. Onneks tykkään matikasta niin numerot ei ole kärsiny :)

[/quote]

Vierailija
11/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin aikoinaan, (olen yo-91) vaikken tiennyt, tarvitsenko sitä. Otin, koska tykkäsin matikasta. Mulla oli peruskoulussa matikassa 9 ja laajassa numerot olivat 7-9 kursseista. Kirjoitin C:n. En ole katunut, mutta en ole pitkää matikkaa myöskään tarvinnut pyrkimisessä tai muuallakaan. Tai pyrin arkkitehdiksi, mutta en päässyt. Siinä siitä oli tietty hyötyä tavallaan. Välillä pitkää opiskellessa oli kyllä aika vaikeaa ja homma meni yli hilseen, mutta olen aina tykännyt tuontyyppisistä haasteista :D

Vierailija
12/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muuten miten vaikea lukujärjestys, onko esim. ylimääräisiä kieliä ?

Vierailija
13/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tuo turha periksiantamattomuus pois. Aivan hyvin voit valita nyt pitkän ja vaihtaa myöhemmin lyhyeen jos siltä näyttää. Ei kannata vain periaatteen vuoksi vääntää loppuun jotain juttua. Jos pitkä alkaa viedä liian massiivisesti aikaasi suhteessa muuhun, niin siinä vaiheessa kannattaa käyttää aika järkevämmin vaikka yrittäjäkursseilla tai jollain josta on suoraa hyötyä ammattiisi. Jos matematiikka kiinnostaa nyt, niin tottakai valitset nyt pitkän! Opit parhaiten sellaista mikä kiinnostaa, ja mahdollisesti suoritat kurssit heittämällä. Älä tee tahallasi elämästäsi vaikeaa itse keksityillä säännöillä, elämä on tarpeeksi haasteellista muutenkin.

Vierailija
14/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on aika turha lyhyellä matematiikalla.

Vierailija
15/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa. Saatat olla nyt aivan 100% tulevasta urastasi, mutta monilla ne tuppaa vielä lukion aikana tai jälkeenkin muuttumaan ne haaveet, joten sinulla on sitten enemmän pelivaraa jos niin käy. Ja vaikket ikinä sitä matikkaa tarvitsisikaan niin opit siinä sivussa loogista päättelyä ja ongelmanratkaisua (ja tietysti opiskelemaan!) ja noista ominaisuuksia on iloa alasta riippumatta koko elämän.

Vierailija
16/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, jos tykkäät laskea. Mä tykkäsin ja otin laajan matikan ja kirjoitin sen siis myös. Nautin niiden tehtävien laskemisesta. Laajassa matikassa joutuu kuitenkin tekemään töitä. Laskemista on paljon ja tehtävät pitkiä ja välillä paljon pohdintaa vaativia.

Vierailija
17/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:15"]Sen jälkeen kun olet lukenut laajan matikan, sinulle on niin moni ovi auki että ehdottomasti kannattaa. Lyhyt matikka on aivan liian helppoa ja keskittyy lähinnä jo yläasteella opittuihin perusasioihin (prosenttilaskut, perusgeometria). En ole varma opetetaanko lyhyessä matikassa edes integroimaan

[/quote]
Lyhyessä ei integroida ja derivointikin hoidetaan pelkillä laskusäännöillä eikä määritelmän kautta.

Vierailija
18/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:15"]Sen jälkeen kun olet lukenut laajan matikan, sinulle on niin moni ovi auki että ehdottomasti kannattaa. Lyhyt matikka on aivan liian helppoa ja keskittyy lähinnä jo yläasteella opittuihin perusasioihin (prosenttilaskut, perusgeometria). En ole varma opetetaanko lyhyessä matikassa edes integroimaan   Opiskelin yliopistossa tekniikkaa, käsitys matikasta meni ihan uusiin ulottuvuuksiin vielä lukion pitkän matikankin jälkeen. Hymistelen aina mielessäni, jos joku sanoo olevansa "huono matikassa" ja tarkoittaa yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja. En edes muistanut, että matikka on sellaistakin :D [/quote] Lyhyessä ei integroida ja derivointikin hoidetaan pelkillä laskusäännöillä eikä määritelmän kautta.

[/quote]

Juu, lyhyessä käytetään pelkkää nx^n-1 sääntöä (:D) eikä kukaan vaivaudu edes mainitsemaan erotusosamäärää, mitä sitä turhia... T. 3 kurssia lyhyttä matikkaa, siitä vaihto pitkälle 

Vierailija
19/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pk-matikka on 10 niin missään nimessä ei kannata pilata tulevaisuuttaan kaudenhoidon AmK-tutkinnolla

Vierailija
20/30 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:15"]Sen jälkeen kun olet lukenut laajan matikan, sinulle on niin moni ovi auki että ehdottomasti kannattaa. Lyhyt matikka on aivan liian helppoa ja keskittyy lähinnä jo yläasteella opittuihin perusasioihin (prosenttilaskut, perusgeometria). En ole varma opetetaanko lyhyessä matikassa edes integroimaan   Opiskelin yliopistossa tekniikkaa, käsitys matikasta meni ihan uusiin ulottuvuuksiin vielä lukion pitkän matikankin jälkeen. Hymistelen aina mielessäni, jos joku sanoo olevansa "huono matikassa" ja tarkoittaa yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja. En edes muistanut, että matikka on sellaistakin :D [/quote] Lyhyessä ei integroida ja derivointikin hoidetaan pelkillä laskusäännöillä eikä määritelmän kautta.

[/quote]

Juu, lyhyessä käytetään pelkkää nx^n-1 sääntöä (:D) eikä kukaan vaivaudu edes mainitsemaan erotusosamäärää, mitä sitä turhia... T. 3 kurssia lyhyttä matikkaa, siitä vaihto pitkälle 
[/quote]
Itse kanssa hämmennyin, kun luin pitkää ja kaveri lyhyellä tuskali derivaattaa ja koitin sitten selittää, mikä on derivaatta. Koskaan ollu kuullukkaan määritelmistä.