Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhojen tanssien hinta jopa 2000 €/ oppilas

Vierailija
08.02.2015 |

Iltalehden mukaan lukion vanhojen tansseihin valmistautuminen on mennyt amerikkalaisten prom-tanssiaisten kopioimiseksi. Yhden tytön puku, kampaus ja meikit voivat maksaa jopa 2000 €. "Alun perin vanhojenpäivän tarkoituksena on ollut pukeutua vanhahtaviin asuihin ja esittää tanssiaistansseja", sanotaan Lukiolaisten liitosta, ja niinhän sen pitäisi mennäkin. Kun kakkosluokkalaiset olivat lukion vanhimpia oppilaita, he kaivelivat kaapeista vanhempiensa ja isovanhempiensa pukuja ja tanssivat ikivanhojen laulujen tahdissa. Nyt meininki on kuin jostain Disneyn prinsessajuhlista.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015020819163548_uu.shtml

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole tätä sukupolvea. 

Vierailija
62/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni puku maksoi 1000€, kampaus+meikit yhteensä 150€, kynnet 95€. En tajua miksi pitää ostaa joku lumppu sieltä ale-korista ja sitten itse yrittää leikkiä jotain kosmetologia. Eikö niihin wanhoihin voisi nyt panostaa kun ne vaan kerran elämässä on? Kateelliset av-mammat täällä vaan huutelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni puku maksoi 1000€, kampaus+meikit yhteensä 150€, kynnet 95€. En tajua miksi pitää ostaa joku lumppu sieltä ale-korista ja sitten itse yrittää leikkiä jotain kosmetologia. Eikö niihin wanhoihin voisi nyt panostaa kun ne vaan kerran elämässä on? Kateelliset av-mammat täällä vaan huutelee.

Vierailija
64/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:33"]

[/quote]

Ja sit sä heräsit ja lähdit aamuvuoroon margariinitehtaalle.

Vierailija
65/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kyllä joo mitään halpaa hupia. Toki niitä mekkoja/pukuja voi vuokratakkin tai sitten ostaa käytettynä ja tukan/meikit saa tehtyä itse. Mutta summatkaapa vielä tuon 2000e:n päälle vanhojen risteily! Sinne monet tytöt ainakin "tarvii" uusia vaatteita (lue: bilemekkoja) ja tietysti risteilyn hinnan lisäksi tarvii käyttörahaa ynnämuuta. Se on helposti ainakin 1000e vielä lisää levällään.

Jätin tanssit väliin. En tosin hinnan takia vaan muista syistä. Eikä harmita :D Sitten hääpäivänä saan olla prinsessa ;)

Vierailija
66/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:33"]

[/quote]

Ja sit sä heräsit ja lähdit aamuvuoroon margariinitehtaalle.
[/quote]
Olen todella hyvä tuloisessa työssä ja sä taidat olla roskakuski t.18

Vierailija
67/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Paita 50 euroa, kravatti 30 euroa ja taskuliina 20 euroa. Entinen tumma puku ja vanhat kengät. Ei kampaajaa, ei kosmetologia. 

Onneksi kaikki lapseni ovat poikia.

Vierailija
68/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellisiä, mikään pakko ei ole omaisuuksia tuhlata pukuun. Jos on rahaa ja haluaa, niin siitä vain, erityisesti jos on vaikka säästänyt rahat itse eikä ole vanhemmilta vaatimassa (pari voidaan pyytää jopa ykkösellä, joten eiköhän niitä rahojakin voi säästää kesätöistä).

Meillä oli paljon näitä prom queen-typyjä siellä, mutta ainakin itse koin oloni raikkaaksi ja luonnonkauniiksi kevyessä meikissäni ja yksinkertaisessa kampauksessani. Yhtään vähättelemättä sitä näyttävämpää tyyliä, tietenkin. Kauneutta kun on erilaista. 

Vierailija
69/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin lukiossa 1979, vanhojen tansseihin ei ollut pakollista osallistua. Niinpä en mennyt, minua ei moinen kiinnostanut yhtään. Kulut 0 euroa.

Vierailija
70/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:44"]

Ei oo kyllä joo mitään halpaa hupia. Toki niitä mekkoja/pukuja voi vuokratakkin tai sitten ostaa käytettynä ja tukan/meikit saa tehtyä itse. Mutta summatkaapa vielä tuon 2000e:n päälle vanhojen risteily! Sinne monet tytöt ainakin "tarvii" uusia vaatteita (lue: bilemekkoja) ja tietysti risteilyn hinnan lisäksi tarvii käyttörahaa ynnämuuta. Se on helposti ainakin 1000e vielä lisää levällään.

Jätin tanssit väliin. En tosin hinnan takia vaan muista syistä. Eikä harmita :D Sitten hääpäivänä saan olla prinsessa ;)

[/quote]

Ei sinne risteilylle ole pakko mennä, minä en mennyt. Ja aika kipeä on oma suhde rahaan, jos ei yhdelle hikiselle risteilylle voi mennä vanhassa bilemekossa. Yksi iltahan siellä ollaan bilettämässä, vai aamupalalleko sitten pistetään toinen paljettimekko?

Vierailija
71/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:33"] Tyttäreni puku maksoi 1000€, kampaus+meikit yhteensä 150€, kynnet 95€. En tajua miksi pitää ostaa joku lumppu sieltä ale-korista ja sitten itse yrittää leikkiä jotain kosmetologia. Eikö niihin wanhoihin voisi nyt panostaa kun ne vaan kerran elämässä on? Kateelliset av-mammat täällä vaan huutelee. [/quote] Ja sit sä heräsit ja lähdit aamuvuoroon margariinitehtaalle. [/quote] Olen todella hyvä tuloisessa työssä ja sä taidat olla roskakuski t.18

[/quote]

Vaaditaanko työssä oikeinkirjoitustaitoa?

Vierailija
72/82 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:33"]

[/quote]

siitä yhden kurssin. Se on opiskelua. Tonni on hirvee hinta pistää.. Mutta kenellä mikäkin on tärkeää..ja kenellä mihinkin on varaa. Ihan on itse keksitty ongelma.

vanhojen tanssien kurssi on valinnainen kurssi. Sinne ei ole pakko osallistua.

jos on ongelma, niin on ihan oma ongelma.

pienellä rahalla pärjää...lainata voi ja vuokrata.

mitä ihmettä niil puvuilla sit tanssien jälkeen tekee?

Vierailija
73/82 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen tanssien kalleudessa perimmiltään monia varmaankin jurppii se, että koulutuksen pitäisi periaatteessa olla ilmaista ja koulutuksen taata kaikille samat mahdollisuudet vanhempien varallisuudesta riippumatta. Voisi ajatella, että vanhojen tanssien merkitys on jotenkin hämärtynyt tai vääristynyt, jos normi on, että vanhojen tansseja varten pitää 1) ostaa arvokas mekko, 2) käydä meikissä, 3) käydä kampaajalla kampauksessa ja 4) laitattaa kynnet. Olin aika järkyttynyt itsekin tästä uutisesta. Omia vanhojen tanssejani varten noin kymmenen vuotta sitten vuokrasin mekon ja muut luettelemani asiat tein itse, kuten suurin osa luokallamme. Muutama oli käynyt kampaajalla ja meikissä, ja heitä pidettiin pikemminkin uusavuttomina. Mielestäni kehitys on huolestuttavaa, jos yhteen päivään käytetty rahasumma on noin kohtuuton. Nuorille pitäisi opettaa kohtuullista rahankäyttöä ja hyvää talouden hallintaa, jos tilanne todella on tämä.

Vierailija
74/82 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousi ihan liikutuksen kyyneleet silmiin kun aloin tätä ketjua lukea ja muistella omia parin vuoden takaisia tansseja. Ymmärrän kyllä, että jokaisella vaihtelee se, kuinka paljon kyseiseen tapahtumaan haluaa satsata rahaa. Tähän ikään mennessä tuon tyyppisiä juhlia ei kuitenkaan ole hirveästi vielä kertynyt, ja täytyy sanoa, etten ikinä ennen ollut kokenut vastaavanlaista yhteisöllisyyttä tai tuntenut itseäni yhtä kauniiksi kuin sinä päivänä. Eli kyllä se lopulta taisi ihan joka euron arvoista olla.

Vierailija
75/82 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kukakin kyseiseltä päivältä haluaa. Mä halusin vuonna 2010 tanssia poikakaverin kanssa ja viettää hauskan päivän, tähän kuului lainattu mutta nätti mekko, itse tehty meikki, äiti (ammatiltaan kampaaja) laittoi tukan, käytiin kaksin syömässä. Hintaa päivälle meni sen verran kuin ravintolassa syödessä kului.

Vertailun vuoksi siskoni tanssi viime vuonna ja pukua käytiin pariin otteeseen katsomassa Helsingissä (asutaan parinsadan kilometrin päässä) kun mekon piti olla juuri tietyn värinen. Tekokynnet, -ripset ja -tukat oli oltava, äiti ei voinut vahingossakaan tukkaa laittaa ja kaiken oli pakko olla bling blingiä. Me ihmiset ollaan erilaisia, mutta henkilökohtaisesti en jaksa uskoa että siskoni olisi päiväänsä yhtään tyytyväisempi kuin mitä minä aikanaan olin.

Vierailija
76/82 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhojen tansseihini -97, ostin kauniin silkkisen hääpuvun hääpukuliikkeen alennuksesta ja värjäsin sen kauniiksi ja tanssiaisiin sopivaksi itse (150€), silkkikengät samasta alesta värjäsin myös (10€). Kävin kampaajalla 40€ ja meikkaajalla 40€. Meikkaaja oli minulle hyödyksi, koska silloin en käyttänyt edes ripsiväriä arjessa, joten oli hauska nähdä itsensä meikattuna ja opin siitä paljon.

Pukua käytin myöhemmin yliopistossa vuosijuhlissa, koska ainejärjestön edustajana parhaimpina vuosina oli lukuisia vuosijuhlia ja pukuja oli mukava vaihdella.

Mutta kukin tyylillään. Minusta tuntui, että pukeutumiseen vähiten panostaneita harmitti eniten. Ja uskon, että tämäkin viha täällä keskustelussa on äitien huolta tyttärien pettymyksestä, jos heillä ei ole varaa kalliisiin pukuihin. Edukkaastikin saa kaunista, eli kenenkään ei ole pakko tuhansia panostaa.

Vierailija
77/82 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen takia kantsi tansseja jättää tanssimatta jos on vähän tuhdimpi painos ja kaveri on. Tosin kannattaa alkaa jo laihduttamaan viimeistään lukion ekalla. Kyllä sieltä joku pulleekin poika löytyy. 

Vierailija
78/82 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläisen lukioaikana ei toisella luokalla -82 sellaisia tansseja onneksi vielä ollutkaan.

Meikäläisen lukioaikana toisella luokalla 1981 vanhojen päivä oli.

Kaikilla oli pitkä juhlapuku. Yleensä jonkun sukulaisen vanha. Nykyään se ei käy. Nykyään pitää olla tietynlainen.

Vierailija
79/82 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten kun joku tyttö onkin hoikka gasellisääri hymykuoppineen ja toinen vähän tuhdimpi matami niin pitäisikö vanhojentanssit lopettaa ettei matamille tule paha mieli? Vähän sama logiikka kuin tässä pukujen hinnan valittelussa...

Ai olet sitä mieltä, että toisten mielen pahoittaminen on hyvä juttu? 

Vierailija
80/82 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niistä tansseista on tehty sellainen suuren luokan näytös. Yksi tuttu on voikkamaikka, ja se kertoi. Tanssitaan koulussa ja illalla tanssitaan vanhemmille.

Alussahan touhu oli leikkimielistä ja humoristista. Nyt se on haudanvakavaa. Parhaat valmistelee tanssilookiaan kuin innokkaimmat hääpäiväänsä.