Vanhojen tanssien hinta jopa 2000 €/ oppilas
Iltalehden mukaan lukion vanhojen tansseihin valmistautuminen on mennyt amerikkalaisten prom-tanssiaisten kopioimiseksi. Yhden tytön puku, kampaus ja meikit voivat maksaa jopa 2000 €. "Alun perin vanhojenpäivän tarkoituksena on ollut pukeutua vanhahtaviin asuihin ja esittää tanssiaistansseja", sanotaan Lukiolaisten liitosta, ja niinhän sen pitäisi mennäkin. Kun kakkosluokkalaiset olivat lukion vanhimpia oppilaita, he kaivelivat kaapeista vanhempiensa ja isovanhempiensa pukuja ja tanssivat ikivanhojen laulujen tahdissa. Nyt meininki on kuin jostain Disneyn prinsessajuhlista.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:53"]
Lapsi muistaa tuon päivän koko elämänsä. Itse panostan siihen rahallisesti kunnolla. En ole mikään huipputuloinen, mutta haluan lapselleni täydellisen päivän.
[/quote]
Joo, ja ainoastaan isolla rahallahan sitä täydellisyyttä voi ostaa?
Ymmärrän että rakastat lasta ja haluat hänelle hyvää, mutta on kyllä melkoinen karhunpalvelus opettaa lapselle, että täydellinen ja ikimuistoinen = maksaa paljon rahaa.
[/quote]
Mitä pahaa siinä on, että ostaa suomalaista työtä?
[/quote]
Lue kommenttini uudestaan pari kertaa hitaasti. Ei siinä lue, että on paha asia ostaa suomalaista työtä. Siinä lukee, että on karhunpalvelus opettaa lapselle, että ikimuistoinen ja täydellinen vaatii rahaa.
Vähän samaan tapaan ei kannata opettaa lapselle, että kun on paha mieli, suklaa auttaa. Suklaan syöminen ei ole paha asia, mutta ongelmanratkaisutapana se on huono.
[/quote]
Entä jos ei ole rahakeskeinen kuten sinä? Entä jos ajattelee niin, että teen tätä työtä ja tienaan itse omat euroni, joilla saan tehdä iniillä han mitä tahansa. Vaikka ostaa lapselle 1000 euron mekon, 300 euron kengät ja 200 euron kampauksen siksi, että se on kivaa, se on kaunista eikä näiden hankintojen ansiosta tarvitse luopua yhtään mistään arkisesta.
Sinun ajattelumallissasi on karhunpalvelus antaa hääparille lahjaksi rahaa, koska eihän ikimuistoinen ja täydellinen vaadi rahaa, vaikka hääpari (ne noin kolmikymppiset) sitä odottaa. Minun ajattelumallissani se 17-18v tyttö saa haluta prinsessapäivänsä ja äiti on siitä valmis maksamaan pohtimatta yhtään sitä, että joku toinen äiti ei halua antaa lapselleen euroakaan. Jos sinä et halua ostaa mekkoa, älä osta. Mutta älä kuvittele, että kaikki muutkin haluavat kantaa euronsa hautaan mukanaan.
[/quote]
Mistä sinä noin monta ad hominemia vetäisit?
"Noin rahakeskeinen kuin sinä", kun minä juuri olen sitä sanonut, ettei täydellinen ja ikimuistoinen vaadi rahaa? Ja hautaan en ole rahaa viemässä, olen ollut lukioikäisestä asti kuukausilahjoittaja.
En ihan ymmärrä hääparivertaustasi. Kasvatatko sinä kolmekymppistä pariskuntaa? Sikäli tietty hääparivertaus on osuva, että "raha = täydellinen, ikimuistoinen päivä"-ajattelun oppinut on se bridezilla (miksei groomzillakin) joka vaatii hirvittävät määrät rahaa upotettavan hääpäivään, koska muuten se ei ole täydellinen prinsessapäivä.
Ja yritä nyt rakas ihminen ymmärtää kun sanon kolmannen kerran, että ONGELMANA ON ASENNE, JONKA MUKAAN TÄYDELLISTÄ JA IHANAA SAA VAIN KALLIILLA. Ei se, että käyttää rahaa. Menikö jakeluun?
[/quote]
Niin, tuo on sinun ongelmasi. Sinun mielestäsi täydellistä ja ihanaa saa vain rahalla. Sinä hoet asiasta koko ajan ihmetellen, miksi joku opettaa lapsensa siihen, että yhteen päivään täytyy käyttää rahaa. Ei kukaan siihen opeta, osa kun ei mieti rahaa lainkaan koko päivässä!
Minulle se on vain rahaa. Sillä ei saa täydellistä ja ihanaa, sillä saa sen, minkä haluaa. Täydellinen ja ihana tulee siitä ilosta, että on nuori ja kaunis ja elämä edessä. Jos se on sinun mielestäsi kamalaa ja isien lellipentujen elämää, niin sitten on. Muista, että tuo kokemus on vain sinun päässäsi. Vain sinä olet se kateellinen ja vihainen ja ahdistunut, jolla ei ole hyvä olla.
Se on vain rahaa. Sinä et saisi onnea mistään, koska et kykene kuin kateuteen ja pilaamaan muiden päivää.
Kuukausilahjoittajana olet varmistanut, että jossain kehitysmaassa joku heimopäällikkö tai kylänvanhin elää leveästi. Hänellekin se on vain rahaa.
[/quote]
En ole käyttänyt sanoja kuten isin lellipentu. Älä viitsi laittaa sanoja suuhuni. Olen myös koko ajan sanonut ettei rahankäyttö itsessään ole pahaa. Ja en jaksaisi enää selittää enää tätä, mutta jankutat koko ajan sitä, että aiot käyttää rahaa koska haluat tytön olevan kaunis, saavan prinsessapäivänsä jne, ja se sisältää implisiittisesti ajatuksen, että rahaa käyttämättä se ei onnistuisi.
Yritä myös ymmärtää, ettei kritiikki aina ole kateutta. Tulen todella hyvätuloisesta perheestä ja sain ihan kaiken mitä halusin vanhojentansseihin.
Sinä tiedät että olen kateellinen, rahakeskeinen jne. ja myös sen, mihin olen lahjoittanut rahaa? Tup ilkeily ei lisännyt hirveästi uskottavuutta. Jos kyläpäällikkö on suomalainen lapsi, joka elelee nyt leveästi tukihenkilön avulla, niin sitten joo. En viitsi jatkaa vääntöä ihmisen kanssa, joka ei osaa erottaa omia oletuksiaan todellisuudesta.
Omassa kodissa asuvana opiskelijana ostin puvun alaosan eli hameen teatterin pukumyynnistä. Painava satiininen alaosa,laadukasta kangasta ja ihana päällä. Korsetin ompelin itse. Kampaaja oli 20e ja meikin tein itse. Ei sitä nuorena tarvitse kauheasti maalata itseään kun on luonnostaan fressi. Kengät sain äidiltä lainaan ja eipä niitä näkynyt paljon pitkän helman alta. Pukuni oli kauneimpien joukossa, kukaan ei uskonut kuinka vähän rahaa olin käyttänyt kaikkeen tarvittavaan. Ja Pukua pyydettiin lainaan seuraavan vuoden tansseihin.
Naurettavaa tuhlata mielettömiä määriä rahaa kyseiseen tilaisuuteen.
Olen nähnyt kalliita kermaleivos pukuja jotka ovat ihan kamalia kantajansa päällä.
Itselläni meni rahaa alle 200€. Ostin tanssikengät ~50€ ja niitä on käytetty moneen kertaan jälkeenpäinkin, eli varmaankin 5€ tulee hinnaksi per kerta. Lisäksi äitini maksoi kaverilleni 100€, sillä tämä kaverini lainasi minulle puvun, teki kampauksen ja meikkasi, ihan vaivanpalkkana siis :) ja tuli hienot meikit ja kampaukset sillä kaverini opiskeli alaa. Lisäksi maksoin päivän ruuasta varmaankin jotain 30€ sillä menimme ravintolan meille valmistamaan buffetiin melkein kaikkien tanssioiden voimin.
Itselläni oli ainakin kiva päivä, vaikka enää en ehkä menisi :) Yliopston vuosijuhlat ja muut ovat olleet itselleni paljon mieluisampia "pukujuhlia".
Meikäläisen lukioaikana ei toisella luokalla -82 sellaisia tansseja onneksi vielä ollutkaan.
Kuulostaa vähän keksityltä ongelmalta. Ei kaikkien ole pakko näyttää siltä pankinjohtajan tyttäreltä, sehän on selvä. Itsekin voi ommella, jos haluaa näyttävyyttä pienellä budjetilla. Näin ainakin omissa vanhoissani monet tekivät, eikä niistäkään ole vielä ihan vuosikymmentä aikaa...
No kuka hitto pakottaa ostamaan parin tonnin pukuja :D Meidän kaveripiirissä kaikilla oli joku n. 100e mekko ja jotkut tekivät meikin ja kampauksen itse. Toki sieltä löytyi niitä isän rinsessoja, jotka kuluttivat monta tonnia, mutta heille ennemminkin naurettiin
Meillä oli jo vuonna 1981 Turussa ja oli ollut jo vuosikausia.
Me ollaan pienituloisia, mutta tytär haluaa ehdottomasti kauniin ja laadukkaan mekon vanhoihin, joten ratkaistiin ongelma yksinkertaisesti. Tyttö on kätevä käsistään ja on koko viime vuoden ommellut itse mekkoaan ja nyt se on valmis! Kaunis yksiosainen puku korsetteineen kaikkineen. Ei aina tarvitse ostaa kaupan kalleinta. Kaverit kuulemma ovat alennuksista ostaneet n. 150e mekot ja vain harva käy kampaajalla ja sitäkin harvempi meikattavana. Luulen, että tämä amerikan tanssiaismalli on käytäntö vain pääkaupunkiseudulla
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:07"]
Me ollaan pienituloisia, mutta tytär haluaa ehdottomasti kauniin ja laadukkaan mekon vanhoihin, joten ratkaistiin ongelma yksinkertaisesti. Tyttö on kätevä käsistään ja on koko viime vuoden ommellut itse mekkoaan ja nyt se on valmis! Kaunis yksiosainen puku korsetteineen kaikkineen. Ei aina tarvitse ostaa kaupan kalleinta. Kaverit kuulemma ovat alennuksista ostaneet n. 150e mekot ja vain harva käy kampaajalla ja sitäkin harvempi meikattavana. Luulen, että tämä amerikan tanssiaismalli on käytäntö vain pääkaupunkiseudulla
[/quote]
No pääkaupunkiseudun eliittilukioiden "keskiverto-oppilaat" on tiedossa jo kun sinne hakee. Jos ei duunarin lapsena kestä olla siellä joukossa, niin ei kannata niihin edes hakea!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:03"]
No kuka hitto pakottaa ostamaan parin tonnin pukuja :D Meidän kaveripiirissä kaikilla oli joku n. 100e mekko ja jotkut tekivät meikin ja kampauksen itse. Toki sieltä löytyi niitä isän rinsessoja, jotka kuluttivat monta tonnia, mutta heille ennemminkin naurettiin
Missä noin tehtiin? Kyllä meidän koulussa ymmärrettiin ihastella niitä upeita pukuja, jotka maksoivat lähes 1000 e. Miksi niille olisi naurettu, kun meistä tytöistä jokainen olisi sellaisen ottanut, jos olisi saanut.
Enemmänkin naurettiin niille tytöille, jotka teki kaikkensa, että muiden mielestä kiva päivä olisi mennyt piloille kun he laskivat, mitä kenenkin asu oli tullut maksamaan ja paljonko kului rahaa kampaajaan. Vanhojenpäivällä on erittäin työllistävä vaikutus, joten miksi sitä ei kannattaisi tarkastella kansantalouden kannalta?
Paskat. Tanssin vanhat viime vuonna. Ihanan mekon löysin 120€ (ei oo pakko ottaa sitä kalleinta mikä löytyy, kun tilaa ajoissa netisä niin ehtii palauttaa jos on huono) ja hius+meikki 40€. Ravintola 20€ (Amarilloon mentiin kavereiden kanssa) Oli se silti kallista köyhän opiskelijan maksaa.
Entäs sitten kun joku tyttö onkin hoikka gasellisääri hymykuoppineen ja toinen vähän tuhdimpi matami niin pitäisikö vanhojentanssit lopettaa ettei matamille tule paha mieli? Vähän sama logiikka kuin tässä pukujen hinnan valittelussa...
Onneksi pojat selviävät paljon halvemmalla.
Niin kallis puku on oman egon pönkkimistä -ei muuta. Ymmärrän että tytöt haluavat olla kauniita ja tahtovat nätin mekon. Mutta jos oikein tarkoituksella haetaan kallistaa ja yliampuva niin kertoo enemmään valitettavasti että halutaan sisäistä tyhjyttä täyttää jollakiin...jos on rakastava perhe ja ystävät niin sellaiselle pätemiselle ei ole tarvettaa vink vink...Olen pahoillaani...näyttäkö pankinjohtajan tyttäreltä vai ei niin onnea se ei lisää. Toivotaan kaikille rauhallista ja säästeliasta Wanhojen tanssien päivää ♥.
Kuulostaa aikamoiselta kiusaamiselta nauraa tytöille, jotka ovat panostaneet mekkoihin. Mä olen kuvitellut, että lukioissa käyttäydytään aikuismaisemmin eikä naureta kenenkään pukeutumiselle.
Naiset on ihan vitun kalliita.
Miten ne saakin niin paljon rahaa kulutettua itseensä :D Mut näyttäähän ne sitten sekseiltä kyllä :P
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:26"]Niin kallis puku on oman egon pönkkimistä -ei muuta. Ymmärrän että tytöt haluavat olla kauniita ja tahtovat nätin mekon. Mutta jos oikein tarkoituksella haetaan kallistaa ja yliampuva niin kertoo enemmään valitettavasti että halutaan sisäistä tyhjyttä täyttää jollakiin...jos on rakastava perhe ja ystävät niin sellaiselle pätemiselle ei ole tarvettaa vink vink...Olen pahoillaani...näyttäkö pankinjohtajan tyttäreltä vai ei niin onnea se ei lisää. Toivotaan kaikille rauhallista ja säästeliasta Wanhojen tanssien päivää ♥.
[/quote]
Mun lapset eivät ole vielä lukiossa eikä meidän perhe ole todellakaan mitenkään rikas, mutta silti raivostuttaa aivan suunnattomasti tälläiset vietit. Oletteko oikeasti noin TYHMIÄ tai kateellisia, että kehtaatte väittää, että vain huomiota hakevat ja ne tytöt, jotka eivät saa rakkautta kotoota, pukeutuvat näyttävästi vanhojen tansseihin?!?
Ihan tosiko?
Itse olin abi vuonna 2000 ja silloin ainakin suurin osa vuokrasi sen tanssipuvun pukuliikkeestä. Samoin kuin pojat vuokrasivat frakit, eivätkä suinkaan ostaneet.
Sen ikäiset ovat vielä kuitenkin niin eri mitoissa kuin tulevat olemaan esim. 5 vuoden päästä opiskellessaan, ettei ole mitään järkeä "ostaa varastoon sitsejä varten" tms.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:53"]
Lapsi muistaa tuon päivän koko elämänsä. Itse panostan siihen rahallisesti kunnolla. En ole mikään huipputuloinen, mutta haluan lapselleni täydellisen päivän.
[/quote]
Joo, ja ainoastaan isolla rahallahan sitä täydellisyyttä voi ostaa?
Ymmärrän että rakastat lasta ja haluat hänelle hyvää, mutta on kyllä melkoinen karhunpalvelus opettaa lapselle, että täydellinen ja ikimuistoinen = maksaa paljon rahaa.
[/quote]
Mitä pahaa siinä on, että ostaa suomalaista työtä?
[/quote]
Lue kommenttini uudestaan pari kertaa hitaasti. Ei siinä lue, että on paha asia ostaa suomalaista työtä. Siinä lukee, että on karhunpalvelus opettaa lapselle, että ikimuistoinen ja täydellinen vaatii rahaa.
Vähän samaan tapaan ei kannata opettaa lapselle, että kun on paha mieli, suklaa auttaa. Suklaan syöminen ei ole paha asia, mutta ongelmanratkaisutapana se on huono.
[/quote]
Entä jos ei ole rahakeskeinen kuten sinä? Entä jos ajattelee niin, että teen tätä työtä ja tienaan itse omat euroni, joilla saan tehdä iniillä han mitä tahansa. Vaikka ostaa lapselle 1000 euron mekon, 300 euron kengät ja 200 euron kampauksen siksi, että se on kivaa, se on kaunista eikä näiden hankintojen ansiosta tarvitse luopua yhtään mistään arkisesta.
Sinun ajattelumallissasi on karhunpalvelus antaa hääparille lahjaksi rahaa, koska eihän ikimuistoinen ja täydellinen vaadi rahaa, vaikka hääpari (ne noin kolmikymppiset) sitä odottaa. Minun ajattelumallissani se 17-18v tyttö saa haluta prinsessapäivänsä ja äiti on siitä valmis maksamaan pohtimatta yhtään sitä, että joku toinen äiti ei halua antaa lapselleen euroakaan. Jos sinä et halua ostaa mekkoa, älä osta. Mutta älä kuvittele, että kaikki muutkin haluavat kantaa euronsa hautaan mukanaan.
[/quote]
Mistä sinä noin monta ad hominemia vetäisit?
"Noin rahakeskeinen kuin sinä", kun minä juuri olen sitä sanonut, ettei täydellinen ja ikimuistoinen vaadi rahaa? Ja hautaan en ole rahaa viemässä, olen ollut lukioikäisestä asti kuukausilahjoittaja.
En ihan ymmärrä hääparivertaustasi. Kasvatatko sinä kolmekymppistä pariskuntaa? Sikäli tietty hääparivertaus on osuva, että "raha = täydellinen, ikimuistoinen päivä"-ajattelun oppinut on se bridezilla (miksei groomzillakin) joka vaatii hirvittävät määrät rahaa upotettavan hääpäivään, koska muuten se ei ole täydellinen prinsessapäivä.
Ja yritä nyt rakas ihminen ymmärtää kun sanon kolmannen kerran, että ONGELMANA ON ASENNE, JONKA MUKAAN TÄYDELLISTÄ JA IHANAA SAA VAIN KALLIILLA. Ei se, että käyttää rahaa. Menikö jakeluun?
[/quote]
Niin, tuo on sinun ongelmasi. Sinun mielestäsi täydellistä ja ihanaa saa vain rahalla. Sinä hoet asiasta koko ajan ihmetellen, miksi joku opettaa lapsensa siihen, että yhteen päivään täytyy käyttää rahaa. Ei kukaan siihen opeta, osa kun ei mieti rahaa lainkaan koko päivässä!
Minulle se on vain rahaa. Sillä ei saa täydellistä ja ihanaa, sillä saa sen, minkä haluaa. Täydellinen ja ihana tulee siitä ilosta, että on nuori ja kaunis ja elämä edessä. Jos se on sinun mielestäsi kamalaa ja isien lellipentujen elämää, niin sitten on. Muista, että tuo kokemus on vain sinun päässäsi. Vain sinä olet se kateellinen ja vihainen ja ahdistunut, jolla ei ole hyvä olla.
Se on vain rahaa. Sinä et saisi onnea mistään, koska et kykene kuin kateuteen ja pilaamaan muiden päivää.
Kuukausilahjoittajana olet varmistanut, että jossain kehitysmaassa joku heimopäällikkö tai kylänvanhin elää leveästi. Hänellekin se on vain rahaa.