Vanhojen tanssien hinta jopa 2000 €/ oppilas
Iltalehden mukaan lukion vanhojen tansseihin valmistautuminen on mennyt amerikkalaisten prom-tanssiaisten kopioimiseksi. Yhden tytön puku, kampaus ja meikit voivat maksaa jopa 2000 €. "Alun perin vanhojenpäivän tarkoituksena on ollut pukeutua vanhahtaviin asuihin ja esittää tanssiaistansseja", sanotaan Lukiolaisten liitosta, ja niinhän sen pitäisi mennäkin. Kun kakkosluokkalaiset olivat lukion vanhimpia oppilaita, he kaivelivat kaapeista vanhempiensa ja isovanhempiensa pukuja ja tanssivat ikivanhojen laulujen tahdissa. Nyt meininki on kuin jostain Disneyn prinsessajuhlista.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:47"]
Silloin kun minä olin lukiossa 1979, vanhojen tansseihin ei ollut pakollista osallistua. Niinpä en mennyt, minua ei moinen kiinnostanut yhtään. Kulut 0 euroa.
[/quote]
Sama. Olin "vanha" 1988, ja sairaana kun parit jumppatunnilla jaettiin. Jos olisin tanssinut, olisin tanssinut toisen tytön kanssa, ei kiitos. Sinä torstai-iltana kun vanhat tanssivat koululla vanhemmilleen, taisin olle R-kioskissa iltavuorossa.
No eikös sen puvun voi vuokrata, parilla sadalla varmasti saa. Meikki ja kampaus ehkä 100 euroa ja voihan sen tehdä itsekin. Ei ole pakko tosiaan laittaa kahta tonnia jos ei halua.
Mä en kyllä osannut sanoa tyttären tansseissa kellä oli kallis puku ja kellä ei, tai en katsellut sillä silmällä. Kaikki tytöt oli kauniita mekoissaan ja kampauksissaan, pari överi-ruiskurusketusta oli eksynyt joukkoon. Pojat oli komeita ja tanssit oli vimpan päälle harjoiteltuja. Se oli varmaan nuorille suuri päivä ja jokainen juhli tavallaan ja budjetillaan
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:58"]
En ymmärrä, miten se "vanhojen päivä" olisi jotenkin erityinen. Mitä erityistä ja ainutlaatuista siinä on? Minulle ylioppilaaksi tulo ja todistuksen saaminen ja sen juhliminen oli erityinen. Vanhojen tanssipäivä oli täysin turha. Onneksi osallistuminen oli vapaaehtoista, en siis mennyt.
[/quote]
Ei siinä mitään erityistä olekaan. Joku naisrehtori on joskus kauan sitten keksinyt mielestään hassunhauskan pukuleikin ja siitä se on lähtenyt leviämään. Miesrehtori ei koskaan keksisi tuollaista, vaan arvostaisi lakkiaispäivää paljon enemmän.
Itellä koko juhlat maksoi tasan 163.70. Hinta koostui Frakin vuokrasta 150e ja 13.70 oli koskenkorva pullo vanhojen jatkoille. Muuta en ostanut. Ja jos joku säikähtää että ostiko vanhemmat lapselleen kossua, niin ei. Maksoin puvunkin itse.
-abi
Kukin panostakoon tavallaan. Sit hieman kulmiani kohottelisin, jos alkais kiertolaisten häitä.muistuttaa pukeutuminen. Minusta yksinkertainen on tyylikästä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:47"]
Silloin kun minä olin lukiossa 1979, vanhojen tansseihin ei ollut pakollista osallistua. Niinpä en mennyt, minua ei moinen kiinnostanut yhtään. Kulut 0 euroa.
[/quote]Ei se nykyäänkään pakollista ole. Oma poikani ei osallistu ja kunnioitan täysin hänen päätöstään.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:13"]
Mä en kyllä osannut sanoa tyttären tansseissa kellä oli kallis puku ja kellä ei, tai en katsellut sillä silmällä. Kaikki tytöt oli kauniita mekoissaan ja kampauksissaan, pari överi-ruiskurusketusta oli eksynyt joukkoon. Pojat oli komeita ja tanssit oli vimpan päälle harjoiteltuja. Se oli varmaan nuorille suuri päivä ja jokainen juhli tavallaan ja budjetillaan
[/quote]
Entäs sitten, kun jokainen ei halukaan tanssia? Joitakin estää ujous, toisia uskonnollinen vakaumus, eräitä taas seksuaali-identiteetti (ei haluta esittää prinsessaa jos ollaan rekkalesboja tms.). Pakotetaanko heidät mukaan?
Joo, tehdään ihmeessä tästäkin halveksunnan aihe. Opettakaa lapsillenne toi halveksiva ja taivasteleva asenne niihin jotka panostaa pukuihinsa, että osaavat teininne sitten varmasti piikitellä, vittuilla ja udella muilta heidän kuluttamiaan summiaan. Toihan on Suomen kansallishuvi joten sopii kulttuuriin.
Tai hei, säädetäänpä joku tietty summa minkä voi käyttää vanhoihin! Toikin sopisi Suomeen kuin nyrkki silmään. Ja vielä parempaa, joku hurmaava muiden nöyryyttämisestä nauttiva mallioppilas valvomaan, ettei vaan mene euroakaan yli. Jos menee, ei saa osallistua.
Voisko joku teistä "säästeliästä vanhojenpäivää"-toivottelevista lässyttäjistä selittää mulle juurta jaksaen, miten vitussa SULLE kuuluu paljonko haluan käyttää pukuuni? Miten se vaikuttaa vanhojenpäivääsi/hyvinvointiisi/omaan mekkoosi? Vai meneekö tää samaan kategoriaan, ettei muutenkaan saa käyttää kalliita puhelimia/vaatteita/asusteita tai elää laadukkaasti?
Oikeasti, haluan tietää. Pitääkö tulevaisuudessa hyvib tienaavien vanhempien alkaa anoa koululta tai valtiolta lupaa siihen, mitä ostaa lapsilleen ja milloin? Tää menee täsmälleen yhteen kategoriaan: katellisuuteen. Muut ei saa menestyä eikä kenelläkään saa olla kallista mekkoa, koska muuten MINÄ pahoitan mieleni! Silti omasta mielestäni MINUN vaikuttemeni kytätä muiden rahankäyttöä ovat huomattavan jalot verrattuna likaisiin porvarikakaroihin jotka kalliita mekkoja ostavat. Suorastaan kieriskelen omahyväisyydessäni voidessani jälleen kerran osoittaa muille, kuinka säästeliäs, järkevä ja hyvä ihminen olen puhuessani rahasta.
t. 230 mekossa tanssinut, joka vihaa tota vitun vasemmistokiimaa
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:53"]
Lapsi muistaa tuon päivän koko elämänsä. Itse panostan siihen rahallisesti kunnolla. En ole mikään huipputuloinen, mutta haluan lapselleni täydellisen päivän.
[/quote]
Joo, ja ainoastaan isolla rahallahan sitä täydellisyyttä voi ostaa?
Ymmärrän että rakastat lasta ja haluat hänelle hyvää, mutta on kyllä melkoinen karhunpalvelus opettaa lapselle, että täydellinen ja ikimuistoinen = maksaa paljon rahaa.
[/quote]
Mitä pahaa siinä on, että ostaa suomalaista työtä?
[/quote]
Lue kommenttini uudestaan pari kertaa hitaasti. Ei siinä lue, että on paha asia ostaa suomalaista työtä. Siinä lukee, että on karhunpalvelus opettaa lapselle, että ikimuistoinen ja täydellinen vaatii rahaa.
Vähän samaan tapaan ei kannata opettaa lapselle, että kun on paha mieli, suklaa auttaa. Suklaan syöminen ei ole paha asia, mutta ongelmanratkaisutapana se on huono.
[/quote]
Entä jos ei ole rahakeskeinen kuten sinä? Entä jos ajattelee niin, että teen tätä työtä ja tienaan itse omat euroni, joilla saan tehdä iniillä han mitä tahansa. Vaikka ostaa lapselle 1000 euron mekon, 300 euron kengät ja 200 euron kampauksen siksi, että se on kivaa, se on kaunista eikä näiden hankintojen ansiosta tarvitse luopua yhtään mistään arkisesta.
Sinun ajattelumallissasi on karhunpalvelus antaa hääparille lahjaksi rahaa, koska eihän ikimuistoinen ja täydellinen vaadi rahaa, vaikka hääpari (ne noin kolmikymppiset) sitä odottaa. Minun ajattelumallissani se 17-18v tyttö saa haluta prinsessapäivänsä ja äiti on siitä valmis maksamaan pohtimatta yhtään sitä, että joku toinen äiti ei halua antaa lapselleen euroakaan. Jos sinä et halua ostaa mekkoa, älä osta. Mutta älä kuvittele, että kaikki muutkin haluavat kantaa euronsa hautaan mukanaan.
Niin no. Minun vanhempani eivät halunneet sijoittaa tansseihin euroakaan, joten en mennyt. Ei ole ahdistanut. Ei olisi ollut tanssipariakaan, joten ihan sama. Tästä on n. 12 vuotta. Penkkaripuvun sain säälistä lainaan. Sekin olisi jäänyt muuten saamatta. Pääasia kuitenkin, että isä maksoi minulle lukion oppikirjat ja majoitti minut lakkiaisiin asti. Ei nuo muut hömpät ole mitenkään pakollisia.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:13"]
[/quote]
Entäs sitten, kun jokainen ei halukaan tanssia? Joitakin estää ujous, toisia uskonnollinen vakaumus, eräitä taas seksuaali-identiteetti (ei haluta esittää prinsessaa jos ollaan rekkalesboja tms.). Pakotetaanko heidät mukaan?
[/quote]
Ei tietenkään ketään pakoteta. Mun näköhavaintoni oli niistä, jotka oli paikalla. eihän sen ole tarkoitus olla kenellekään nöyryyttävä tai ikävä kokemus
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:03"]
No kuka hitto pakottaa ostamaan parin tonnin pukuja :D Meidän kaveripiirissä kaikilla oli joku n. 100e mekko ja jotkut tekivät meikin ja kampauksen itse. Toki sieltä löytyi niitä isän rinsessoja, jotka kuluttivat monta tonnia, mutta heille ennemminkin naurettiin
[/quote]
Sama kokemus minullakin. Opiskelin länsihelsinkiläisessä "snobikoulussa", ja omassa kaveripiirissäni iso osa lainasi mekon sukulaiselta tai antoivat vanhemman tai sukulaisen tehdä mekon - taisipa joku noheva tehdä mekon ihan itse. Harvempi muutenkaan osti kokonaan mekon, vuokraaminen sen sijaan oli yleisempää, vaikkei sekään ilmaista tietenkään ole. Monet tekivät meikin tai kampauksen omin käsin. Itsekin selvisin koko wanhoista alle 200 eurolla, josta suurin osa meni kampaajalle ja meikkiin. Näin jälkikäteen oikeastaan harmittaa, etten tehnyt meikkiä ja kampausta itse, kun ammattilaisen lopputulos ei ollut kovin mieluisa. Ja uskokaa pois, kyllä lääkärivanhemmillani olisi ollut varaa enempäänkin. En vain millään ymmärtänyt, miksi yhteen päivään pitäisi laittaa satoja ja taas satoja euroja, enkä ymmärrä vieläkään.
Ketä oikeasti haittaa, jos joku laittaa vanhojentanssipäivään 2000 e? Ei ketään! Ihan samalla tavalla voitaisiin taivastella, miksi ihmeessä tarhassa lapsilla on satojen eurojen haalareita, kun kirppikseltä saa parilla eurolla ihan kivan. Jos on rahaa, sitä voi käyttää. Jos ei ole, kannattaa vilkaista peiliin eikä syytellä niitä, joilla sitä on.
Ostin mekon netistä 100€, semmonen iltapukumainen. Oon käyttänyt sitä useat kerrat vanhojen jälkeen. Mielestäni ne karnevaaliväriset röyhelöunelmat näyttää naamiaispuvuilta. Meilläkin avoimesti ja ei-avoimesti ihmeteltiin niitä isin tyttöjä, jotka osti kalliit mekot, ruiskurusketukset, kynnet ja kaikki. Tapansa kullakin
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:53"]
Lapsi muistaa tuon päivän koko elämänsä. Itse panostan siihen rahallisesti kunnolla. En ole mikään huipputuloinen, mutta haluan lapselleni täydellisen päivän.
[/quote]
Joo, ja ainoastaan isolla rahallahan sitä täydellisyyttä voi ostaa?
Ymmärrän että rakastat lasta ja haluat hänelle hyvää, mutta on kyllä melkoinen karhunpalvelus opettaa lapselle, että täydellinen ja ikimuistoinen = maksaa paljon rahaa.
[/quote]
Mitä pahaa siinä on, että ostaa suomalaista työtä?
[/quote]
Lue kommenttini uudestaan pari kertaa hitaasti. Ei siinä lue, että on paha asia ostaa suomalaista työtä. Siinä lukee, että on karhunpalvelus opettaa lapselle, että ikimuistoinen ja täydellinen vaatii rahaa.
Vähän samaan tapaan ei kannata opettaa lapselle, että kun on paha mieli, suklaa auttaa. Suklaan syöminen ei ole paha asia, mutta ongelmanratkaisutapana se on huono.
[/quote]
Entä jos ei ole rahakeskeinen kuten sinä? Entä jos ajattelee niin, että teen tätä työtä ja tienaan itse omat euroni, joilla saan tehdä iniillä han mitä tahansa. Vaikka ostaa lapselle 1000 euron mekon, 300 euron kengät ja 200 euron kampauksen siksi, että se on kivaa, se on kaunista eikä näiden hankintojen ansiosta tarvitse luopua yhtään mistään arkisesta.
Sinun ajattelumallissasi on karhunpalvelus antaa hääparille lahjaksi rahaa, koska eihän ikimuistoinen ja täydellinen vaadi rahaa, vaikka hääpari (ne noin kolmikymppiset) sitä odottaa. Minun ajattelumallissani se 17-18v tyttö saa haluta prinsessapäivänsä ja äiti on siitä valmis maksamaan pohtimatta yhtään sitä, että joku toinen äiti ei halua antaa lapselleen euroakaan. Jos sinä et halua ostaa mekkoa, älä osta. Mutta älä kuvittele, että kaikki muutkin haluavat kantaa euronsa hautaan mukanaan.
[/quote]
Mistä sinä noin monta ad hominemia vetäisit?
"Noin rahakeskeinen kuin sinä", kun minä juuri olen sitä sanonut, ettei täydellinen ja ikimuistoinen vaadi rahaa? Ja hautaan en ole rahaa viemässä, olen ollut lukioikäisestä asti kuukausilahjoittaja.
En ihan ymmärrä hääparivertaustasi. Kasvatatko sinä kolmekymppistä pariskuntaa? Sikäli tietty hääparivertaus on osuva, että "raha = täydellinen, ikimuistoinen päivä"-ajattelun oppinut on se bridezilla (miksei groomzillakin) joka vaatii hirvittävät määrät rahaa upotettavan hääpäivään, koska muuten se ei ole täydellinen prinsessapäivä.
Ja yritä nyt rakas ihminen ymmärtää kun sanon kolmannen kerran, että ONGELMANA ON ASENNE, JONKA MUKAAN TÄYDELLISTÄ JA IHANAA SAA VAIN KALLIILLA. Ei se, että käyttää rahaa. Menikö jakeluun?
Minulla on mennyt maku koko vanhojentansseista, kun siellä ei käytetä enää vanhanaikaisia pukuja. Mikä pointti noissa moderneissa iltapuvuissa oikein on? Miksi hauska juhla on pilattu tällaisella amerikkalaisella hapatuksella?
Meillä ei ole rahasta varsinaisesti pulaa, mutta onpahan sen verran järkevä tyttö ettei suostuisi ikimaailmassa hassaamaan tuhatta euroa tuollaisiin kotkotuksiin, vaan käyttäisi senkin rahan viisaammin.
Mun mielestäni wanhoissa enemmän vikana on mekkojen hinnan sijaan se "yhteisöllisyys". Itse tanssin 2013 wanhat äklötti se päivän teennäinen yhteen kuuluvuus. Ensiksi kilpailu alkoi siitä, meillä on parhaat pojat pareinaan. Meidän kaupungissa tanssit tanssitaan aina kahdessa piirissä, ja toista piiriä pidetään parempana, koska sen ympärillä on kaksi riviä katsomon penkkejä enemmän. Itsensä eliitiksi mieltävä snobijengi päätti, ketkä pääsevät tanssimaan kummassakin piirissä, ja tästä syntyi kauhea riita, joita tanssienopettajat eivät halunneet ratkaista arpomalla pareja piireihin. Suurimmalle osalle tytöistä tuli keskenään riitaa piireistä ja he yrittivät vaihdella niitä ja käydä niistä kauppaa. Lopulta piirit päättänyt eliitti jakoi wanhijen päivänä pukuhuoneet niin, että "parempi" piiri sai itselleen käyttöön useita pukuhuonekta ja "huonompi" piiri joutui ahtautumaan yhteen. Itseltäni meni maku tästä päivästä jonka piti "yhdistää kaikki". Pojilla on helpompaa, heitä ei kiinnosta mihin piiriin pääsee, mitä kenenkin puku on maksanut ja he jakoivat kaikki pukuhuoneet keskenään ilman mitään tanssipiirijakoa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:38"]
Minulla on mennyt maku koko vanhojentansseista, kun siellä ei käytetä enää vanhanaikaisia pukuja. Mikä pointti noissa moderneissa iltapuvuissa oikein on? Miksi hauska juhla on pilattu tällaisella amerikkalaisella hapatuksella?
Meillä ei ole rahasta varsinaisesti pulaa, mutta onpahan sen verran järkevä tyttö ettei suostuisi ikimaailmassa hassaamaan tuhatta euroa tuollaisiin kotkotuksiin, vaan käyttäisi senkin rahan viisaammin.
[/quote]
Kuten mihin?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:07"]Pikku-Amerikka.
Itse näkisin mieluummin victorian ajan pukuja tai vaikka modernisoituja versioita omista kansallispuvuista.
Nyt on niin Amerikka-meininkiä, kun ollaan leffoista nähty. Pitää olla skumpat, vuokralimusiinit, tanssiaismekot ja vielä risteilykin siihen päälle.. Jännä ettei ulkomaanmatkaa tai kuulentoa.
[/quote]
Mun vanhoissa yhelle tytölle oli tehty sellanen hieman rokokoo tyylinen mekko. Tiukka korsetti, jolla tehtiin rintoihin pullotuseffekti ja sitten aika isohkolla laahuksella varusteltu helmaosa. Vähän sellanen köyhä maalaistyttö (pellavahelma) meets linnanprinsessa korsetti ja kampaus ja korut oli sellasta pakana-noita-wicca henkistä