Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 30v on liian nuori saamaan lapsia koska pitää elää nuoruuttaan, ja 36v:llä taas on viimeiset hetket käsillä saada lapsia

Vierailija
19.11.2021 |

Ei kyllä yhtään ihmetytä, että miksi niin monet jäävät pysyvästi lapsettomiksi ja että miksi syntyvyys on Suomessa niin alhainen. Kun kerran se aikaikkuna missä on hyväksyttyä saada lapsia on vain muutaman vuoden mittainen.

Alle 30-vuotias elää nuoruuttaan eikä ole taloudellisten ja aineellisten puitteidenkaan puolesta yleensä valmis saamaan lapsia.

36-vuotiaalla taas biologinen kello tikittää viimeisiään, ja raskaaksi tuleminen on jo epävarmaa ja komplikaatioiden riski suuri. Eikä niin vanha enää kovin hyvin jaksa yövalvomisiakaan.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Toisten lastenhankkiminen ei vaikuta sinun elämääsi mitenkään, joten keskity omiin hommiisi.

Se vaikuttaa koko yhteiskuntaan, että miten paljon lapsia on.

Ja totta kai lastenhankkimisessa on sosiaalinen paine, ja harva on valmis sitä painetta uhmaamaan.

Tervetuloa 2020-luvulle. Nykyään mikään ei vaikuta mihinkään. Esim. rahaa on valtiolla rajattomasti. Parempi oppia elämään sen kanssa.

Vierailija
22/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So? Itse ainakin tein lapset 35- ja 37-vuotiaana. Tai siis synnytin. Tein ne 34- ja 36-vuotiaana.

Onhan niitä jotka tekevät jopa yli 40-vuotiaina. Mutta harvinaista se on. Biologisessa mielessä lisääntymisen äärirajat ovat noin 10–45 v ja todennäköisen onnistumisen rajat noin 15–35 v. Sosiaalisessa mielessä lisääntyminen on hyväksyttyä 30–40 v. Eli onhan biologialla ja sosiaalisilla vaatimuksilla iso ristiriita.

Täytyy nyt kyllä myöntää ettei käynyt mielessäkään biologia tai sosiaaliset vaatimukset kun olin raskaana tai ennen sitä.

Eri

Mistä luulet sen sitten johtuvan, että tietyillä kansallisuuksilla lasten saanti esimerkiksi 20-vuotiaana on täysin normaalia ja toisilla kansallisuuksilla taas ei? Jos kerran sosiaaliset vaatimukset eivät vaikuta asiaan?

Pointti oli se ettei tuollaisia pohdita kun lapsia tekee. Vai kuinka kauan itse käytit niiden pohtimiseen ja paljonko vaikuttivat siihen missä iässä lapsesi teit?

Kaikesta päätellen sitä pohditaan erittäin paljon, koska ei lisääntymisikä muuten vaihtelisi niin kuin se vaihtelee.

Itse en pysty saamaan lapsia, joten lasten saantia ei ole ollut ajankohtaista miettiä. Mutta tiedostan kyllä siihen liittyvän sosiaalisen paineen, että mitä minkäkin ikäisten odotetaan tekevän ja että millaisia puitteita lapsiperhe-elämälle vaaditaan ja että minkä ikäisten on normaalisti mahdollista saavuttaa nämä puitteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille 30 oli liian myöhään. Alotettiin yrittäminen kun oltiin 30 v, ei saatu lasta. Lääkäri sanoi, että 25 ja alle olisi ollut todennäköisempää saada lapsi, mutta ei tietenkää varmaa.

Miltä olisi tuntunut saada lapsi alle 25-vuotiaana? Vuokra-asuntoon kerrostaloon, ei vakinaista työpaikkaa, ei välttämättä edes autoa, yleensä opiskelut kesken ja kaverit siinä iässä vaan bilettävät?

Minä olin 24-vuotiaana kolmen lapsen äiti. Menin nuorena naimisiin. Mies on vähän vanhempi ja ollut aina työelämässä. Ensiasunto ostettiin siinä vaiheessa, kun kaverit vielä asuivat kotona.

Ei olla bilettävää ihmistyyppiä. Sekä minä että mieheni olemme maistereita. Kummallakin opiskelut olivat kesken, kun lapset tulivat taloon, mutta mies valmistui ensin ja minä sitten vähän myöhemmin.

On auto, on omistusasunto, on koulutus. Nyt nelikymppisenä en todellakaan koe, että olisin jäänyt mistään ihme bilettämisestä paitsi. 

Vierailija
24/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millähön perusteella alle 30v on liian nuori tekemään lapsia?

Vierailija
25/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

So? Itse ainakin tein lapset 35- ja 37-vuotiaana. Tai siis synnytin. Tein ne 34- ja 36-vuotiaana.

Samoin ja oikein sopiva ikä oli. Hyvin jaksoi valvoa.

Vierailija
26/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeasti koulutettu ja elän hyvin korkeasti koulutettujen ihmisten maailmassa. Mehän olemme niitä, jotka saavat perinteisesti lapset todella myöhään, koska opinnot vievät ensimmäisen aikuisuuden vuosikymmenen ja uralle pääseminen seuraavan. 

Olin itse poikkeus ja sain lapset alle 25-vuotiaana. Mentiin parikymppisinä naimisiin ja saatiin kolmessa vuodessa kolme lasta. Opiskelin vasta lasten saamisen jälkeen.

Olen nyt nelikymppinen ja todella, todella, todella moni ystävistäni saa vasta nyt ensimmäisiä lapsiaan. Moni on aloittanut vasta lähempänä neljääkymmentä. Omista lapsistani kaksi on jo täysikäisiä ja nuorinkin lukiossa.

Ei ole oikeaa aikaa saada lapsia. Minulle sopi parikymppisenä, monelle ystävälleni vasta nyt nelikymppisenä. Siinä välissä on 20 vuotta!

Pointti on se, että lasten hankinta on biologisessa mielessä jo hyvin vaikeaa nelikymppisenä. Erittäin monien lapsihaaveet kaatuvat biologisesti mahdottomina siinä iässä.

Vierailija
27/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa nyt  huomioon, että ne jotka palavasti niitä lapsia haluavat, alkavat varmasti tekemään niitä heti kun mahdollista.

Sitten on ne, jotka eivät löydä hyvää kumppania, heillä asia venyy tahtomatta. Se on toki surullista.

Toisilla taas on elämässä niin paljon muuta, että lasten hankinta on ajankohtaista nelikymppisenä (ja he varmasti tiedostavat hedelmällisyysasiat).

Elämät on erilaisia. Turha tätä on jankata täällä vuodesta toiseen. Jos joku haluaa lapsen 18-vuotiaana niin hyvä juttu. Jos joku haluaa esikoisen 45-vuotiaana niin siitä vain yrittämään. Antaa kaikkien elää tavallaan.

Vierailija
28/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu elää nuoruuttaan siinä iässä. Lisäksi taloudellinen puoli on alle 30-vuotiaiden talouksissa hyvin usein ongelma lastensaannin kannalta.

Vierailija
29/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy nyt kyllä myöntää ettei käynyt mielessäkään biologia tai sosiaaliset vaatimukset kun olin raskaana tai ennen sitä.

Eri

Ei ole ihme, että lasten määrä vähenee, jos monikin jättää kokonaan miettimättä milloin lasten saaminen on biologisesti mahdollista. Tässä ketjussa ainakin on useampi lainatun tyyppinen kommentti.

Kyllä biologiaa on syytä miettiä, ettei lasten hankintaa tule lykättyä liian pitkälle sinne, kun lapsen saaminen ei ole enää biologisesti niin todennäköistä onnistua.

Kieltämättä tunnen itsekin kolmekymppisiä naisiakin, joilla ei ole vielä lapset mielessä, vaan ennen niitä pitää vielä etsiä itseä, kiertää maailmaa ja kokea asioita.

Vierailija
30/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa nyt  huomioon, että ne jotka palavasti niitä lapsia haluavat, alkavat varmasti tekemään niitä heti kun mahdollista.

Sitten on ne, jotka eivät löydä hyvää kumppania, heillä asia venyy tahtomatta. Se on toki surullista.

Toisilla taas on elämässä niin paljon muuta, että lasten hankinta on ajankohtaista nelikymppisenä (ja he varmasti tiedostavat hedelmällisyysasiat).

Elämät on erilaisia. Turha tätä on jankata täällä vuodesta toiseen. Jos joku haluaa lapsen 18-vuotiaana niin hyvä juttu. Jos joku haluaa esikoisen 45-vuotiaana niin siitä vain yrittämään. Antaa kaikkien elää tavallaan.

Monesti olen tätä miettinyt. On aikamme ilmiö, että ihmiset ovat epävarmempia siitä, mitä haluavat, ja tämän vuoksi tällaisia juttuja tehdään isoistakin asioista, ja niitä kuunnellaan - jopa huomioidaan - omissa tekemisissä.

Vierailija
31/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on myös yksi kulttuurisidonnainen tekijä joka vahvasti vaikuttaa syntyvyyslukuihin. Eli lisääntyminen ei enää niinkään ole jokamiehen ja -naisen juttu, vaan enemmänkin harrastuksen kaltainen asia jota tekevät lähinnä ne joita se erityisesti kiinnostaa.

Vierailija
32/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu elää nuoruuttaan siinä iässä. Lisäksi taloudellinen puoli on alle 30-vuotiaiden talouksissa hyvin usein ongelma lastensaannin kannalta.

Ihan kuin kaikilla kuuluisi olla samanlainen elämä, nuoruus ja taloudellinen tilanne. Itse en kyllä edes katso, että joku 28-vuotias elää jotain nuoruusvuosia, sen ikäinen on ihan täysin aikuinen.

Vierailija
33/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Ei ole ihme, että lasten määrä vähenee, jos monikin jättää kokonaan miettimättä milloin lasten saaminen on biologisesti mahdollista. Tässä ketjussa ainakin on useampi lainatun tyyppinen kommentti.

Kyllä biologiaa on syytä miettiä, ettei lasten hankintaa tule lykättyä liian pitkälle sinne, kun lapsen saaminen ei ole enää biologisesti niin todennäköistä onnistua.

Kieltämättä tunnen itsekin kolmekymppisiä naisiakin, joilla ei ole vielä lapset mielessä, vaan ennen niitä pitää vielä etsiä itseä, kiertää maailmaa ja kokea asioita.

Itse olen 30v nainen. Ja mä en vieläkään tiedä haluanko lapsia vai en. Oon alkanut ajattelemaan, että todennäköisesti en halua, kai mä tietäisin jos haluaisin. Tai sellainen olo olisi tullut jo.

Ehkä mieli muuttuu ja haluun yrittää esim. 38-vuotiaana. Jos se ei onnistu sitten, niin se on voi voi.

En ala tekemään lasta nyt "varmuudeksi" kun en itse ole varma. 

Kyllä naiset ovat aika hyvin kartalla hedelmällisestä iästä. Jotkut yksittäiset höppänät on asia erikseen. Aika moni pystyy 40-vuotiaana vielä saamaan lapsen. Jotkut eivät saa lapsia edes parikymppisenä. Tiedän uskovaisen parin joka meni 19-vuotiaana naimisiin ja haaveena suurperhe. Yli 10v kulunut ja yhtään lasta ei ole tullut.

Vierailija
34/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin kaikilla kuuluisi olla samanlainen elämä, nuoruus ja taloudellinen tilanne. Itse en kyllä edes katso, että joku 28-vuotias elää jotain nuoruusvuosia, sen ikäinen on ihan täysin aikuinen.

28-vuotias on vielä tervetullut nuorisotaloon viettämään aikaa... Ikäraja sinne on 30 v.

Vierailija
35/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin 30-vuotiaan naisen kanssa, joka ei katsele miehiä "sillä silmällä" vaan on miesten kanssa vain kaveri. Ja sitten ihmetteli, kun miehet vain haluavat seurustella, että eikö voi vain olla kaveria.

Minä hänelle selitin, että jos haluaa perhettä, niin nainen ei tuossa iässä enää vain katsele, vaan on tosissaan liikkeellä. Jos siis lapsia aikoo ehtiä tekemään. Ja miehet tietävät tämän ja haluavat sitä perhettä.

On lapsellinen ajatus, että 30-vuotiaana olisi paljonkaan aikaa vain katsella. Ei tietenkään pakolla pidä kenenkään kanssa seurustella. Mutta ei myöskään ihmetellä, kun muut samanikäiset haluavat jo vakiintua. Kyllä se oletus vaan on (vaikka tuokin vastaan väittää), että siinä erisukupuolisten kaveruudessakin katsellaan olisiko toisesta puolisoksi.

Vierailija
36/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene jakeluun tämä "vanhana" ei jaksa valvoa vauvan kanssa. Itse olen saanut lapsia 25v ja viimeisen yli 40 v. Ja paremmin meni valvominen kun nuorena. Kuinka hemmetin huonossa kunnossa te oikein kuvittelette olevanne 4-kymppisenä.? Itse ainakin elämäni kunnossa.

Tämä.

Vierailija
37/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin 30-vuotiaan naisen kanssa, joka ei katsele miehiä "sillä silmällä" vaan on miesten kanssa vain kaveri. Ja sitten ihmetteli, kun miehet vain haluavat seurustella, että eikö voi vain olla kaveria.

Minä hänelle selitin, että jos haluaa perhettä, niin nainen ei tuossa iässä enää vain katsele, vaan on tosissaan liikkeellä. Jos siis lapsia aikoo ehtiä tekemään. Ja miehet tietävät tämän ja haluavat sitä perhettä.

On lapsellinen ajatus, että 30-vuotiaana olisi paljonkaan aikaa vain katsella. Ei tietenkään pakolla pidä kenenkään kanssa seurustella. Mutta ei myöskään ihmetellä, kun muut samanikäiset haluavat jo vakiintua. Kyllä se oletus vaan on (vaikka tuokin vastaan väittää), että siinä erisukupuolisten kaveruudessakin katsellaan olisiko toisesta puolisoksi.

Että oikein selitit. :D Eiköhän  hän itse ole asioista perillä. Katsos, kaikki ei halua seurustella(vastakkaisen sukupuolen kanssa) tai halua lapsia. Tai omistaa asuntoa. Tai kultaistanoutajaa.

GASP! :O Katsos kun  ihmiset on erilaisia.

Vierailija
38/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ajatus on se, että kun 30-vuotiaana on vasta siirtynyt nuorisosta "täysaikuiseksi", niin siinä olisi vielä vuosia aikaa vaan katsella ja miettiä, että mitä haluaa. Vaikka oikeasti on jo kiire ja keski-ikä on jo nurkan takana.

Vierailija
39/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että oikein selitit. :D Eiköhän  hän itse ole asioista perillä. Katsos, kaikki ei halua seurustella(vastakkaisen sukupuolen kanssa) tai halua lapsia. Tai omistaa asuntoa. Tai kultaistanoutajaa.

GASP! :O Katsos kun  ihmiset on erilaisia.

Eieiei. Hän ei ole itse asioista perillä. Hän ei tiedä mitä hän elämältään haluaa, ja siksi hän käykin mielenterveystoimistossa keskusteluavussa. Osalla tuon ikäisistä on realiteetit aivan hukassa. Ei ole ainut kaltaisensa.

Vierailija
40/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Missä iässä itse suunnittelit koko elämäsi valmiiksi ja löit suunnittelemat lukkoon? Menikö kaikki niin kuin olit päättänyt eikä esim oma mielesi missään asiassa muuttunut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi