Sossu vei asumistuet?
Elikkäs, hain asumistukea vuoden alusta alkaen uusiksi (uusittiin vuokrasopimus), ja ilmoitin vuokranantajallekkin, että maksan tammikuun ja helmikuun vuokran, kunhan asumistuet tulevat. Sanoin samaa myös sossuun, kun hain tt-tukea, että vuokrat maksan kunhan saan ne asumistuet.
Kelan asioimispalveluun oli ilmestynyt tiedote, että SOSSU OLI PERINYT NE ASUMISTUET? Siis mitähän ihmettä, milläs mä nyt kahden kuun vuokran maksan? Ei olla saatu edes ylimääräistä, niin en ymmärrä miten ovat yli tonnin perineet itselleen. Todellakin toivon että virhe, koska en saa vuokraa maksettua ollenkaan jos tuollaisen tempun menivät tekemään. Mitäs nyt?
Kommentit (28)
Kyllä siinä joku syy varmaan on, että miksi sossu on ne perinyt.
Otat vaan sossuun yhteyttä ja selvität asian.
Ei kai sossu voi viedä kelan asumistukia ilman, että itse annat luvan siihen? Esim. mulla menee suoraan asumistuet vuokraan sossun kautta niin, etteivät ne ikinä tule tililleni vaan menee sossuun ja sieltä vuokranantajalle. Asumistukihakemusta tehdessä kelalla voit itse päättää meneekö asumistuki sossulle vai sinun tilillesi, siinä paperissa on eri vaihtoehdot kun sitä täyttää.
Onko sossu maksanut jo koko summan sinulle niin, että asumistukea ei ole huomioitu? Eli siis sossu maksanut myös kelan osuuden ttt:n muodossa. Tällöin toki peritään kelalta asumistuki sossulle etkä jää siis senttiäkään tappiolle.
Ap, jos oot saanut sossusta tukea niin sossu perii ne takaisin esim asumistuesta mutta palauttaa kyllä sen osan mikä jää yli. Eli jos oot saanut tukea esim 300e niin sossu perii sun asumistuet esim 500e mut palauttaa siitä sulle 200e. Se on tota pyrokratiaa että kaikki tehdään noin vaikeasti. Mutta jos ne summat kuulostaa nyt ihan päättömiltä ja jos muutenkin on hätätilanne niin ei kun soitat sossuun ja selvität tilanteet jotta saat vuokrat maksuun. Eiköhän se siitä!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:58"]
Sossuloinen. Mitä jos menisit töihin?
[/quote]
Arvaa olenko yrittänyt? Hakenut ja hakenut, mutta edes haastatteluihin ei kutsuta. Ihan mielelläni kävisin töissä, ettei tarvis joka vitun kuukausi käydä läpi tätä samaa penninvenytys-paperisotarumbaa. Mutta helppohan se on päätä tulla aukomaan kun on saanut paremmat kortit elämältä.
- Ap
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:02"]
Ei kai sossu voi viedä kelan asumistukia ilman, että itse annat luvan siihen? Esim. mulla menee suoraan asumistuet vuokraan sossun kautta niin, etteivät ne ikinä tule tililleni vaan menee sossuun ja sieltä vuokranantajalle. Asumistukihakemusta tehdessä kelalla voit itse päättää meneekö asumistuki sossulle vai sinun tilillesi, siinä paperissa on eri vaihtoehdot kun sitä täyttää.
[/quote]
En ole antanut lupaa, ilmeisesti sossulla on Kelan kanssa joku sopimus...
- Ap
Toimeentulotuki on aina VIIMESIJAINEN tuen muoto. Ennen tt-tuen saamista tulee siis esim. hakea Kelan tuet ml. asumistuki. Olet saanut toimeentulotukea ja nyt sosiaalivirasto tietenkin perii takaisin asumistuet eli ne ovat tavallaan olleet mukana jo tt-tuen määrässä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:03"]
Onko sossu maksanut jo koko summan sinulle niin, että asumistukea ei ole huomioitu? Eli siis sossu maksanut myös kelan osuuden ttt:n muodossa. Tällöin toki peritään kelalta asumistuki sossulle etkä jää siis senttiäkään tappiolle.
[/quote]
Ei ole maksanut, tammikuussakin sain ihan liian vähän rahaa ja siksi ilmoitinkin vuokranantajalle, että maksan vuokran kun se asumistuki tulee.
- Ap
Joko sossu maksanut sulle tai vuokranantajalle sen astuen määrän. Ja siksi ne perii nyt astuen.
Aloittajalle on ilmeisesti maksettu jossain kohtaa liikaa toimeentulotukea, tai sitten sossulta on otettuna jonkinlainen laina. Muuta syytä siihen että sossu "perisi" jotain tililtä, ei ole. Ihmetyksen aiheita on itseasiassa aika montakin:
a) toimeentulotuki on viimeinen tuki jota myönnetään, kaikki muut joihin on oikeus, tulee hakea ennen sitä.
b) Sossulla ei ole käyttöoikeutta asiakkaidensa tileihin, ellei niin ole sovittu. Yleensä näissä tapauksissa puhutaan holhottavista, siis sellaisista joiden ei oletetakaan itse kykenevän asioitaan hoitamaan.
c) Minkälainen vuokranantaja suostuu siihen, että on kahden kuukauden vuokrat maksamatta? Jo pelkästään toistuva eräpäivän laiminlyönti oikeuttaa viivästyskorkojen ja -kulujen perimisen ja johtaa ennemmin tai myöhemmin vuokrasopimuksen päättymiseen. Puhumattakaan jos kokonaisia kuukausivuokria on rästissä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:02"]Ei kai sossu voi viedä kelan asumistukia ilman, että itse annat luvan siihen? Esim. mulla menee suoraan asumistuet vuokraan sossun kautta niin, etteivät ne ikinä tule tililleni vaan menee sossuun ja sieltä vuokranantajalle. Asumistukihakemusta tehdessä kelalla voit itse päättää meneekö asumistuki sossulle vai sinun tilillesi, siinä paperissa on eri vaihtoehdot kun sitä täyttää.
[/quote]
No ei asumistukihakemuksessa ole tuollaista kohtaa "sossulle vai omalle tilille", vaan ne vaihtoehdot ovat "suoraan vuokranantajalle tai omalle tilille, samoin on kohdassa mihin takautuva asumistuki". Sen verran paljon olen noita hakemuksia tehnyt, että varmaksi tiedän tämän. Olen myös toimeentulotukiasiakas, eikä mun asumistuki mene ekaksi sossuun, vaan suoraan vuokranantajalle. Ihme sekasotku systeemi sulla.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:09"]
Aloittajalle on ilmeisesti maksettu jossain kohtaa liikaa toimeentulotukea, tai sitten sossulta on otettuna jonkinlainen laina. Muuta syytä siihen että sossu "perisi" jotain tililtä, ei ole. Ihmetyksen aiheita on itseasiassa aika montakin:
a) toimeentulotuki on viimeinen tuki jota myönnetään, kaikki muut joihin on oikeus, tulee hakea ennen sitä.
b) Sossulla ei ole käyttöoikeutta asiakkaidensa tileihin, ellei niin ole sovittu. Yleensä näissä tapauksissa puhutaan holhottavista, siis sellaisista joiden ei oletetakaan itse kykenevän asioitaan hoitamaan.
c) Minkälainen vuokranantaja suostuu siihen, että on kahden kuukauden vuokrat maksamatta? Jo pelkästään toistuva eräpäivän laiminlyönti oikeuttaa viivästyskorkojen ja -kulujen perimisen ja johtaa ennemmin tai myöhemmin vuokrasopimuksen päättymiseen. Puhumattakaan jos kokonaisia kuukausivuokria on rästissä.
[/quote]
a) Siis jouduin hakemaan asumistuen uusiksi kun vuokrasopimus uusittiin. Tässä odoteltiin että se hakemus hyväksytään.
b) Asumistuki oli maksettu suoraan Kelalta sossuun, eikä siis viety minun tililtä.
c) Vuokranantajan kanssa tästä asiasta on sovittu, minulla on pieni summa edellistäkin vuokravelkaa jota maksan pois 50-100e/kk vuokran lisäksi.
- Ap
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:09"]
Joko sossu maksanut sulle tai vuokranantajalle sen astuen määrän. Ja siksi ne perii nyt astuen.
[/quote]
Toivottavasti olisivatkin maksaneet sen suoraan vuokranantajalle, sittenhän tässä ei olisikaan hätää. Mietityttää vaan, kun tällaisesta ei ole sovittu mitään.
- Ap
Oletko saanut tai saamassa tt-tukea sossusta?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:17"]
[/quote]
Olen, mutten niin paljoa, että sillä summalla olisi syönyt ja maksanut vuokran.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:17"]
[/quote]
Olen, mutten niin paljoa, että sillä summalla olisi syönyt ja maksanut vuokran.
[/quote]
- Ap
Eli silloin asia on harvinaisen yksinkertainen: Olet saanut tai saamassa tt-tukea ja sossu silloin tosiaan perii muut samaan aikaan saatavat tuet itselleen.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:02"]Ei kai sossu voi viedä kelan asumistukia ilman, että itse annat luvan siihen? Esim. mulla menee suoraan asumistuet vuokraan sossun kautta niin, etteivät ne ikinä tule tililleni vaan menee sossuun ja sieltä vuokranantajalle. Asumistukihakemusta tehdessä kelalla voit itse päättää meneekö asumistuki sossulle vai sinun tilillesi, siinä paperissa on eri vaihtoehdot kun sitä täyttää.
[/quote]
No ei asumistukihakemuksessa ole tuollaista kohtaa "sossulle vai omalle tilille", vaan ne vaihtoehdot ovat "suoraan vuokranantajalle tai omalle tilille, samoin on kohdassa mihin takautuva asumistuki". Sen verran paljon olen noita hakemuksia tehnyt, että varmaksi tiedän tämän. Olen myös toimeentulotukiasiakas, eikä mun asumistuki mene ekaksi sossuun, vaan suoraan vuokranantajalle. Ihme sekasotku systeemi sulla.
[/quote]
Turha tätä on alapeukuttaa, kun ihan totta tuo on. Katsokaas seuraavalla kerralla mitkä ne vaihtoehdot ovat, vuokranantaja tai oma tili, näin se on. Miksi ihmeessä siellä olisi sossu vaihtoehtona, kun monet asumistuen saajat eivät ole tttukiasiakkaita? Ja mitä ihmeen järkeä on kierrättää sossun kautta asumistuki, kun järkevintä on antaa mennä sen suoraan vuokranantajalle. Ainakin mulle sossusta on aina sanottu, että suoraan vaan. Ei sossu tee mitään sillä asumistuella, turhaa viivästymistä vuokranmaksuun. Tietäähän muutenkin sossu paljon saa asumistukea, niin tosi typerää tuo kierrättäminen.
Sossuloinen. Mitä jos menisit töihin?